PDA

Bekijk Volledige Versie : DNS Nameservers



newbie001
27/09/07, 19:16
heej ik heb een vraag

ik heb nu KPN office DSL

met routed subnet 8 IP's

2 voor internet verkeer en 1 voor router
dus 5 over

nu wil ik een aparte mailserver inrichten
maar hoe ga ik daar nu op hosten

kijk, OS etc snap ik maar hoe zit het met nameserver dns enzo

hoe doe ik dat

info
router Cisco 1802 DSL over ISDN
server OS Microsoft Windows Small Business Server 2003

pierce
27/09/07, 19:36
Met MX records.

Je dient wel een domeinnaam te hebben voor de email, maar dat lijkt me vrij logisch... Voor het domein maak je een A record aan die naar je dsl ip adres verwijst, vervolgens maak je een mx record aan die naar het A record verwijst.

Vergeet niet poort 25 te natten in je dsl modem

Savvy? :D

newbie001
27/09/07, 19:50
ja maar ik wil hem direct hosten op me SBS server MX record snap ik maar op het moment dat ik een domeinnaam wil registreren moet ik nameservers instellen. dus hoe stel ik die op op mijn DSL ip adressen (kan er 2 gebruiken daarvoor)

pierce
27/09/07, 19:54
ja maar ik wil hem direct hosten op me SBS server MX record snap ik maar op het moment dat ik een domeinnaam wil registreren moet ik nameservers instellen. dus hoe stel ik die op op mijn DSL ip adressen (kan er 2 gebruiken daarvoor)

Gratis tip, als je niet weet hoe het werkt, niet doen :)

Waar registreer jij je domeinnaam? Bij bijvb. TransIP kun je gratis van hun dns server gebruik maken en hoef je zelf geen nameservers te hosten. Wat overigens ook niet aan te raden is op een dsl lijn, maar dat terzijde.

newbie001
27/09/07, 20:02
dat het niet aan te raden is oke het is traag enzo maar ik wil gewoon weten hoe het werkt daar gaat het om en dan A afwegen tegen B en de beste kiezen een domeinnaam op webservers in NOC registreren en dan het MX record in DNS doorverwijzen naar het IP van de mail server dat kan ik allemala wel maar het gaat er om DE DNS OOK op de locatie van de mailserver te doen

bvankuik
28/09/07, 10:48
Waar het op neer komt, is dat je bij je provider aangeeft dat je primary en secundary name servers op jouw IP adressen draaien.

Alle DNS queries gaan dan jouw kant op via TCP en UDP poort 53 uit m'n hoofd.

In de DNS entries zet je al je records in de vorm van naam=adres (deze heten A records) plus twee name server records (de NS records).

Nou weet ik niet of je ome Bill z'n DNS server op twee IP adressen kan laten luisteren en ze resp. master en slave laten draaien.

Als je me PM't kan ik wel tijdelijk slave draaien voor je.

Is deze handig?
http://support.microsoft.com/kb/814591