PDA

Bekijk Volledige Versie : Asterisk register probleem



SDGM
26/09/07, 10:51
Beste Mensen,

Ik heb een probleem met mijn asterisk test server, ik heb de volgende situatie:



sip.leverancier.com <-> internet <-> router(NAT) <-> asterisk server <-> sip telefoon



De volgende poorten worden geforward op de router naar de asterisk server:

UDP/TCP 5060-5082
UDP 8000-20000


Wat niet werkt:

- Ik krijg geen verbinding tot stand van mijn asterisk server naar de sip server van mijn voip leverancier.


Wat wel werkt:

- Ik kan verbinding maken vanaf de sip telefoon naar de asterisk server en bellen naar andere interne telefoons.

- Ik kan vervinding maken maken vanaf een externe locatie met een software sip telefoon naar mijn asterix server (Dus ik denk dat mijn poorten goed geforward zijn).

- Ik kan met de sip telefoon rechtstreeks verbinden met de sip server van mijn voip leverancier (Poorten forwarden lijkt niet eens nodig te zijn om te registeren.)


Dingen die ik al in mijn sip.conf geprobeerd heb:


[general]
externip=x.x.x.x (mijn ip)
localnet=192.168.0.0/255.255.255.0
lookupsrv=yes en no
nat=yes en no
qualify=yes en no
fromdomain:mijn domein(deze komt op het moment niet meer voor in mijn config)

register => username:password@host

[host]

nat=yes en no
qualify=yes en no

Als ik in de console het volgende commando geef "sip show peers" staat de voip server van de leverancier netjes op status online en ok, maar elke 30 seconden komt er een sip_reg_timeout notice voorbij.

Wat ik ook probeer ik krijg die sip registration timeout in mijn asterisk console bij het verbinden naar de sip server. Ik heb al op internet gezocht en hier staat dat de verbinding vaak evengoed werkt maar dat is dus niet het geval bij mij.
Als ik namelijk naar het nummer bel gebeurd er niks, ik zie helemaal niks in mijn asterisk console. Ben ik echter verbonden met de sip telefoon, dan gaat deze netjes over.

Wat ik nog wil proberen:

-Asterisk in een DMZ zetten, maar dat ging zo snel even niet


Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie, of wat een mogelijke oorzaak is? Of misschien iets wat ik nog kan testen?

shuyg
26/09/07, 12:13
DMZ zou ik zeker eerst even proberen. Verder heb ik in het verleden ontzettend veel problemen gehad met een router die zich niet juist liet configureren. Hij deed niet wat er op de web interface zichtbaar was. In mijn geval was een firmware update de oplossing.
Kortom een andere router zou ook nog een oplossing kunnen geven.

groenleer
26/09/07, 14:01
Eventueel kan een STUN server je ook helpen.

SDGM
26/09/07, 15:52
Eventueel kan een STUN server je ook helpen.

Zo'n stun server maakt toch de netwerk topologie duidelijk? Kan deze dan meer dan wat ik via de config file in kan stellen? Want ik weet namelijk wel hoe het netwerk in elkaar steekt en configureer de asterisk server dan ook op de manier zoals ik denk dat dit juist is aan de hand van de

bind=x.x.x.x.
externip=x.x.x.x
localnet=x.x.x.x/x.x.x.x

commando's in mijn sip.conf

Kun je me even in de juiste richting sturen hoe een stun server mij verder kan helpen of begrijp ik de werking ervan verkeerd?

//EDIT

Even wat verder gelezen over stun, ik had het dus nog niet helemaal begrepen maar ik zie zo snel nog geen stun oplossing voor asterisk, bestaat deze wel?

Het is opgelost, bleek in het modem/de router te zitten.

nat unbind application = SIP port = 5060 port_end = 5060

Bovenstaand commando uitgevoerd en alles werkt als een zonnetje