PDA

Bekijk Volledige Versie : kan SPARC architectuur nog mee?



alucardje
25/09/07, 16:31
Hallo mensen,


We zitten hier niet in een webhosting bedrijf, maar we hebben wel een heel gamma aan web-based apps, over't algemeen met oracle db's op solaris machines, allemaal SPARC based ( V440's, V490's, V880's, V890's en T2000's).

Mijn vraag is vrij kort.... gezien het huidige ijltempo waarmee intel CPU's uitrolt, en de gigantische power die je tegenwoordig in een machine (bv een DL580 G5, 128 GB RAM, 4 quadcores....) kan steken, kan SUN nog mee?

Hoe staan ze in €'s per performance ?

En naar de toekomst toe ?

Bedankt bij voorbaat, Bart.

royen99
25/09/07, 16:43
Qua databases, vooral oracle, maar zeker ook MySQL kan zelfs een simpele Sun V210 het opnemen tegen een redelijk recente Intel. Ga niet puur de mhz/ghz vergelijken tussen een intel bak en bv een UltraSparc IV (appels en peren etc).
Qua prijs zijn ze wel een behoorlijk stuk hoger, maar daar krijg je dan ook wel wat voor.
Puur voor webhosting zou ik alsnog voor de x86/x64 gaan, maar als de nadruk ligt op databases, dan geeft Sun Solaris op sparc je een betere performance.

alucardje
25/09/07, 21:26
Het is voor mij duidelijk dat een sun V890 veel bied qua performance, maar hij kost dan ook gigantisch veel.

Als ik een budget heb van 100 000€ kan ik 1 V890 kopen die gemiddeld uitgerust is met een support contract, maar bijvoorbeeld 4 IBM x3650's volledig uitgerust met alle tinkertoys op en aan. Of 2 DL580's G5 met alles in en op. Die laatste twee opties bieden mij 2 tot 3 maal zoveel RAM geheugen, en geen single point of faillure.

Als ik die laatste twee opties installeer met unbreakable linux ( voor de oracle support), clustered filesystem op SAN, en daar de oracle DB's op draai, haal ik dan nog steeds niet de performance van één V890 ? Dat is zo'n beetje de hamvraag.

Maar je kan het al raden, nergens benchmarks, en alle benchmarks zijn verboden voor SUN. Ik wil namelijk niet in de situatie terecht komen van wijlen digital.... die probeerden ook elitair door te breken, en hebben zichzelf ook begraven.... Sun met hun SPARC is volgens mij dezelfde richting op aan't gaan, wat geen goed teken is.

greetz, Bart

h4f
26/09/07, 00:33
Mijn vraag is vrij kort.... gezien het huidige ijltempo waarmee intel CPU's uitrolt, en de gigantische power die je tegenwoordig in een machine (bv een DL580 G5, 128 GB RAM, 4 quadcores....) kan steken, kan SUN nog mee?

Hoe staan ze in €'s per performance ?

En naar de toekomst toe ?

Bedankt bij voorbaat, Bart.

Simpel antwoord nee.
Zoals eerder door iemand anders opgemerkt zijn SUN machines voor specifieke taken goed genoeg.

Echter als je gaat kijken naar operationele kosten en spare-parts dan ben je met SUN altijd duurder uit.

Ten eerste als je SlowAris gaat gebruiken heb je personeel nodig die daar mee om kan gaan, verder komen patches op SlowAris niets zo snel uit.

Tevens (was vroeger zo ken huidige situatie niet) koste de geoptimaliseerde SUN C compiler veel geld en zat er niet standaard bij, dus je kon (kunt?) alleen standaard SlowAris zaken gebruiken.

Als er geen specifieke reden voor is en de operationele extra kosten niet terug verdiend gaan worden, zou ik het je niet adviseren.

wonko
26/09/07, 07:33
De recente sparc-cpu's (niagara) kunnen tot 32 cores aan boord hebben; ideaal voor programma's die hier deftig gebruik van maken. Het zijn speciale cores, geoptimaliseerd voor threading (en dus niet gewoon 2 processen naast elkaar te draaien), en high-end applicaties maken hier gretig gebruik van.

@h4f: je "SlowAris" opmerking laat me denken dat je geen Sun sysadmin bent. Correct?

Sun hardware en software kan in bepaalde bedrijven de nodige garanties geven die gezocht worden.

royen99
26/09/07, 08:06
Ten eerste als je SlowAris gaat gebruiken heb je personeel nodig die daar mee om kan gaan, verder komen patches op SlowAris niets zo snel uit.

Slow ? Nu is Linux opzich ook wel mijn persoonlijke favourite, echter Solaris (v9/v10) is *verre* van "Slow". Qua patches geef ik je wel gelijk, hier is SUN wat minder snel mee.


Tevens (was vroeger zo ken huidige situatie niet) koste de geoptimaliseerde SUN C compiler veel geld en zat er niet standaard bij, dus je kon (kunt?) alleen standaard SlowAris zaken gebruiken.
SUN Studio 12 kan gratis worden gedownload voor SDN members via de SUN website.

Voor de TS: Voor het budget wat je noemde heb je (excl. support contracten ok..) 2 V890's (list prijzen van SUN moet je toch wel min 25% doen, neem contact op met Kender-Thijsen). Ik zou je dan aanraden om het met V490 of T2000's te doen.
Je geeft aan vooral storage op het SAN te gebruiken, dus wat heb je dan aan V890's met ruimte voor 12 fiber disken ? Pak dan 2 of 4 T2000's, en afhankelijk van de configuratie keuze kan je 32 simultane threads draaien wat een database als oracle erg leuk vind :)

alucardje
27/09/07, 10:00
Heeft er iemand eigenlijk performance cijfermateriaal ?

Want volgens mij is dit zo'n beetje een heilige discussie, kamp 1 zegt Sun is good, we hebben geen bewijs nodig. kamp 2 zegt Sun kan niet meer mee, bij gebrek aan bewijs gaan we daarvan uit.

P.S. een volledig uitgerustte V890 kost 150 000 € ....

bami82
27/09/07, 17:51
Kwa Price per Watt wint SUN volgens mij altijd met de Niagara. Hier kan je wat benchmarking bekijken van de niagara1, versie 2 is onlangs geintroduceert maar nog niet beschikbaar voor het publiek: http://www.sun.com/servers/coolthreads/t1000/benchmarks.jsp

Let ook even op de vergelijking met de HP DL580 die hier eerder genoemd werdt ;)

Overigens zijn mijn ervaringen met Solaris uitstekend. Super stabiel en toch zeker niet langszaam te noemen. Daarnaast heeft sun natuurlijk tegenwoordig ook de bekende X64 servers +blades en de zojuist nieuwe 1U machine waar 8 disks in kunnen en 2 quad core xeons.

Ok, duidelijk hier spreekt een sun freak :D