PDA

Bekijk Volledige Versie : Centos boot niet



blackdragon
24/09/07, 22:46
heey mensen.

Ik hier een server maar ik krijg centos5 niet bootend.

Specs:
amd 64 3700+
Asus a8v-vm-se
2x 512mb kinston
2x 120GB Raid1

Installatie gaat allemaal prima.. maar zodra ik wil booten krijg ik: GRUB in beeld en meer ook niet..en verder gaat hij niet.

Ik heb al hardware/software raid geprobeerd maar dat mocht niet helpen.

Spyder01
24/09/07, 22:59
Is GRUB echt helemaal leeg? Of staat hij er wel maar doet hij niets?

Een aantal punten:

- Heb je tijdens de installatie GRUB wel in de root gezet en deze rootpartitie op actief gezet?

- Je kunt als het goed is in GRUB parameters handmatig opgeven, werkt dit?

- Krijg je een errorcode?

Geert-Jan
24/09/07, 23:04
Je bent tijdens de install de bootloader vergeten...., zodat GRUB niet weet wat hij moet laden...

blackdragon
24/09/07, 23:29
Oke zal morgen even de install nalopen... laat het morgen avond het resultaat weten!

Savvas
24/09/07, 23:38
Je hebt vermoedelijk de /boot partitie ook in software raid1 gezet, wat wel zo wenselijk is uiteraard maar werkt niet altijd naar behoren.

Als je opstart met linux rescue dan kan je het oplossen met het volgende:

grub

1. root (hd0,0)
2. setup (hd0)
3. root (hd1,0)
4. setup (hd1)
5. quit

Als je dit hebt ingevoerd zonder foutmeldingen kun je de machine rebooten en zal CentOS normaal opstarten :)

blackdragon
25/09/07, 09:32
Ja met hardware raid werkte het ook al niet..

Savvas
25/09/07, 11:57
Ja met hardware raid werkte het ook al niet..

Dan heb je bij de installatie geen mbr aangemaakt, dit kan je op dezelfde manier proberen als voorgaand beschreven alleen doe je het slechts 1 keer.

grub

root(hd0,0)
setup (hd0)

GlennMatthys
25/09/07, 16:04
Wat precies bedoel je met GRUB in beeld krijgen?

Eens controleren of /boot/grub/menu.lst niet leeg is?

blackdragon
25/09/07, 16:38
ik installeer gewoon centos via GUI maak automatisch partities aan etc..

en dan boot ik de server en dan staat alleen dit in beeld: "GRUB"
ook geen error melding of niks verder

blackdragon
25/09/07, 19:27
heb al 20keer opnieuw geinstalleerd met verschillende opties.. mogen allemaal niet baten..word er wel een beetje gaar van.

Pic:

GetHosted
25/09/07, 19:57
Het ligt aan de partities, maak een losse '/boot' partitie die niet op de RAID-1 zit.

Gezien deze niet meteen native ondersteund is denk ik en dus toch softwarematig is moet je een losse '/boot' maken want nu kan hij zoeken wat hij wilt maar de RAID-1 is dan nog niet geinitialiseerd.

Dus maak een '/boot' aan van zo'n 100 MB en daar komen dan de files in.

En de MBR wordt als het goed is leeggehaald door CentOS tijdens de setup. Anders even met 'dd if etc.' weghalen, doe even Google'n, weet hem niet direct uit het koppie.

blackdragon
25/09/07, 20:02
hm heb ook getest met xp en daarmee kan hij niet eens hdd's vinden en in centos setup ziet hij een hdd van 240gb terwijl het toch echt een raid1 is met 2x120gb..
en krijg ook al bsod met instal van xp :S echt vaag dit toch klopt er iets niet

GetHosted
25/09/07, 20:04
Welk merk is je RAID-kaart?

Misschien is hij gewoon 'softwarematig' en kan je net zo goed voor een juiste Software RAID setup kiezen?

blackdragon
25/09/07, 20:24
het is een onboard VIA raidcontroller.

GetHosted
25/09/07, 21:00
Duidelijk.

Zet je RAID controller uit in je bios, en dan booten op CentOS installatie CD.

Maak een swap aan op een van de harde schijven, maak een /boot aan op een van de harde schijven en dan een Software RAID voor de rest van de ruimte op /, ext3 en RAID-1 (mirroring).

Dan zal je zien dat hij gewoon gaat booten.

ByteMe
26/09/07, 09:27
Heb zelfde probleem meegemaakt met een CentOS installatie en een 3ware raid controller. (alle disks in hardware raid)
Tijdens de installatie de drivers gehaald vanop een USB stick, maar later blijft hij die daar zoeken tijdens het booten.

Maw, zit de stick er niet in als je opstart, dan vindt hij de drivers niet, en krijg je enkel "GRUB" te zien (de 4 letters dus).

Zal wel een oplossing voor zijn; Ik heb er toen gewoon zo'n mini usb-stickje in laten steken...

Savvas
26/09/07, 12:14
Je hoeft geen aparte partities aan te maken.

Je kan zowel je swap, boot en main partities gewoon in RAID1 zetten met CentOS.

Alleen na installatie zal je met de CentOS cd in rescue mode moeten booten om handmatig je bootloader aan te passen.

Als je dit doet werkt het gewoon en is je installatie volledig gespiegeld.

Je hebt toch niks aan RAID1 als je main disk kapot gaat en daardoor niet meer kan booten?

GetHosted
26/09/07, 12:30
Dan ben je alleen je boot kwijt en dat is nog te fixen via een Rescue CD.

Ik ken tot op heden de verhalen niet van iets aanpassen, dus vertel maar eens wat dat is, help je niet alleen de topicstarter mee, ook mij blijkbaar.

Serve-xs
26/09/07, 13:38
Installeer hem gewoon via de Gnome GUI, daar zit ook een terminal in dan heb je er eventueel nog iets aan als desktop systeem. Gebruik automatische partities en zorg ervoor dat je GRUB ook installeerd tijdens de installatie.

Savvas
26/09/07, 16:29
Dan ben je alleen je boot kwijt en dat is nog te fixen via een Rescue CD.

Ik ken tot op heden de verhalen niet van iets aanpassen, dus vertel maar eens wat dat is, help je niet alleen de topicstarter mee, ook mij blijkbaar.

Maak met disk druid van CentOS je partities aan op beiden schijven, bijv:

- soft raid 100mb (sda1 / sdb1)
- soft raid 2048mb (sda2 / sdb2)
- soft raid 1024mb (sda3 / sdb3)
- soft raid * (sda4 / sdb4)

Dan klik je op de RAID button en kan je de partities koppelen en een label geven, bijv sda1 + sdb1 met label /boot. Dan krijg je een dergelijk resultaat:

- 100mb /boot
- 2048mb swap
- 1024mb /tmp
- * /

Zo mirror je alle partities op je schijf en hoef je enkel die stappen in grub éénmalig te volgen bij het opnieuw opstarten.

Volledig software raid 1, zonder problemen. Hoop dat je er wat aan heb :)

GetHosted
26/09/07, 19:39
Kan overigens ook gewoon in de text mode ;)

Savvas
26/09/07, 20:40
Kan overigens ook gewoon in de text mode ;)

Ja ik omschreef het voor text mode maar volgens mij is het grafische deel nagenoeg hetzelfde :)

MusicMaestro
27/09/07, 02:58
Niet om 't 1 of ander, maar het lijkt me slimmer dit secundair op te lossen. Even booten met een live-CD, en dan de juiste files bewerken. Even onderzoeken waar het fout gaat (staat gewoon in de log van het falende boot-systeem), googlen op de log-entries die er mee te maken hebben en je bent er zo. Klinkt voor mij meer als het even aanpassen van een /dev/hd entry ergens.

De hele RedHat/CentOS/Fedora bomen van software hebben nog wat issues met Serial ATA en RAID-setups, maar de oplossingen zijn zeer goed bekend, en je bent bepaald niet de enige..

Savvas
27/09/07, 11:49
De hele RedHat/CentOS/Fedora bomen van software hebben nog wat issues met Serial ATA en RAID-setups, maar de oplossingen zijn zeer goed bekend, en je bent bepaald niet de enige..

Precies, voornamelijk je bootsector in raid zetten hebben ze bij installatie problemen mee. Kan je niks tegen doen behalve achteraf even goed zetten.