PDA

Bekijk Volledige Versie : Nut/onnut van (halve) racks



EHS-Jerre
24/09/07, 16:55
Ik vroeg me af wat het nut is van een half, 1/4de, ... heel rack te huren, aangezien de laatste tijd, de beperkende factor het aantal ampere is, en niet de plaats zelf?

En hoe zou dit in de toekomst evolueren? Ipv racks per blokken ampere of ... ?

Triloxigen
24/09/07, 17:31
Waarom zou het nut veranderd zijn?

Freakingme
24/09/07, 17:36
De plaats (de grootte hiervan) is wel _een_ beperkende factor. Misschien niet _de_ beperkende factor, maar zeker wel eentje die mee speelt.

DutchTSE
24/09/07, 17:39
bovendien hoort bij een full rack meestal 8 ampere, en bij een half rack maar 4.. nu kun je wel 4 extra ampere bij een half rack nemen, het is dan maar weer afwachten of dat toegestaan is.

EHS-Jerre
24/09/07, 17:46
Ik bedoel eerder in de richting van dat vaak racks half leeg staan doordat er te weinig ampere voorzien is

ivs
24/09/07, 18:56
De leegstand van racks vanwege stroom problemen is volgens mij een tijdelijk probleem. Stroom blijft wel duur maar er wordt toch van twee kanten aan dit probleem gewerkt:

- Nieuwe datacentra zorgen ervoor dat er weer meer amps per rack afgenomen kunnen worden.
- De hardware leveranciers doen er van alles aan om het stroomverbruik te verlagen.

Een rack helemaal vol hangen met 1u servers zal denk ik niet snel meer gebeuren/kunnen want dit vergt weer extra energie voor goede koeling maar een rack vol met 2u servers hangen is denk ik best mogelijk op termijn. Dus dan is een half of kwart rack met 2u servers ook gewoon weer interessant.

Wido
24/09/07, 19:50
Wat dacht je van fysieke veiligheid voor bijvoorbeeld 4 servers?

Daarvoor zijn halve/kwart racks altijd nog nuttig.

dreamhost_nl
24/09/07, 22:42
Mits dan uiteraard wel in een secure rack... en die zijn nogal dun bezaaid... ;)

aleto
01/10/07, 19:54
Toch heeft TS wel een punt. Een van de redenen dat wij een eigen DC hebben opgezet, is de beperkende factor stroom bij andere DC's.

In SBP mogen wij nog maar 10A per rack verstoken, bij Eweka waar we tot vrijdag zaten werd spontaan 8 Ampère de absolute limiet.

Dit laatste resulteerde er inderdaad in dat ons 1/1 rack bij Eweka opeens nog maar half vol kon (en we toen nog steeds 10A trokken ter overbrugging tot ons eigen DC). 1/1 rack is leuk, maar wij betaalden opeens 50% voor lege onbruikbare rackruimte. Bijbetalen voor extra Amps was voor ons geen probleem, maar dit was helaas niet mogelijk.

Voor SBP/Leaseweb geldt bij ons feitelijk hetzelfde verhaal, zij het dat we daar nog 3/4 rack kunnen gebruiken met 10 Amps. Ook niet ideaal maar wel beter nog.

Als je dit van tevoren weet, calculeer je dit in, maar in beide DC's waar wij zaten kwamen deze harde limieten van de ene op de andere dag erbij en wij moesten ons maar aanpassen. Wij ervoeren dit als forse prijsverhogingen en zijn naar andere opties gaan kijken.

Ons eigen DC is gecalculeerd op een gemiddeld maximaal verbruik van 16 Ampère per rack, en als het echt moet kunnen we nog meer leveren. Hierdoor kunnen wij de racks wel efficiënt gebruiken.

Ik denk dat als je nu ergens een nieuwe colo ruimte gaat zoeken, je zeker wel moet kijken naar hoeveel Ampère je per rack geleverd kunt krijgen. Het kan best zijn dat je elders een rack goedkoper krijgt, maar als je daar verplicht 1/3 of 1/2 rack vrij moet laten omdat ze de stroom niet kunnen leveren, ben je uiteindelijk mogelijk duurder uit dan een DC met een duurdere rackprijs maar welk wel voldoende stroom kan leveren.

swedendedicated
01/10/07, 20:01
Half rack gebruiken is ook leuk voor om je rommel in kwijt te kunnen :D of klinkt dit nu heel amaturistisch? Uiteraard snap ik wel het punt hoor ;) Het is ook nog mogelijk om een heel rack vol 1u's te hangen alleen moet je dan geen dual xeon's plaatsen. Meeste servers zijn tegenwoordig toch overkill, en als je al een zwaardere server ophangt zorg dat in ieder geval dat je hem gaat virtualiseren.

aleto
01/10/07, 20:07
Wat ruimte voor opslag in je rack kan altijd handig zijn, maar een half rack voor opslag is nogal overkill, en kost je dan in principe honderden euro's per maand.

Sander-
01/10/07, 22:13
Ondanks dat stroomverbruik de beperkende factor is geworden is het nog steeds zo dat een COLO partij zijn ruimte zo optimaal mogelijk zal willen verkopen, oftewel als jij opzoek bent naar een fullrack met 4A, dan zullen ze vaak toch zeggen dat je minimaal 6 of 8 zal moeten afnemen...Vandaar dat de optie voor een halfrack nog steeds erg aantrekkelijk kan zijn, voor bijvoorbeeld een uitwijklocatie.

EHS-Jerre
01/10/07, 22:43
ik denk dat dat zal verdwijnen, hoe minder ampere hoe beter ;)

Croab
02/10/07, 00:15
Op dit moment hebben we voor de hele racks standaard 10 ampere afgezekerd op 16 ampere. waarbij voor het meerverbruik (boven 10A) een nacalculatie komt.

Mochten we meer nodig hebben kunnen we een extra feed aanleggen of een verzwaarde feed aanleggen.

Rackkoeling gaat tot ruim 40A per rack (dit alles bij 230V)

Zelfs krachtstroom is mogelijk. Ik zie geen problemen..

snaaps
03/10/07, 09:09
Rackkoeling gaat tot ruim 40A per rack (dit alles bij 230V)

Zelfs krachtstroom is mogelijk. Ik zie geen problemen..

Welke datacenter kan er op 40A per rack koelen?
Wel erg intresant namelijk!

GetHosted
03/10/07, 09:55
Ik zou niet weten wat er mis is met halve racks verhuren.

Je hebt inderdaad ook gewoon klanten die een half rack willen met wat ruimte tussen hun eigen servers en 4-6A. Dan verhuur je dus het andere deel van het rack wat leeg staat. Wat wel logisch is om te doen is het stroomverbruik door 'tweeën' te knippen. Dus beiden in mijn geval max 7A-8A stroomverbruik. En dat vind ik best netjes voor een half-rack.

Stefan Mensink
03/10/07, 10:39
Wij hebben een half (en binnenkort een heel) rack o.a. omdat we dan niet voor elke server die we willen bijplaatsen weer nieuwe contracten hoeven afsluiten. We schaffen dan gewoon de server aan, brengen 'm naar het DC, en hangen 'm op. Verder houd je dan alles netjes bij elkaar. We kunnen ook een eigen rackmountable monitor en KVM-over-IP ophangen omdat alles netjes bij elkaar hangt.

Misschien ben je ietsje duurder uit zolang niet alles gevuld is (hetzij op U's, hetzij op Amps), maar tijd is ook geld. Niemand gaat ooit ergens een server uit jouw rackspace trekken met het -weliswaar minimale- risico dat ergens een kabel uitfloept en jij met de gebakken peren zit.

crazycoder
03/10/07, 10:52
Welke datacenter kan er op 40A per rack koelen?
Wel erg intresant namelijk!
Noordzee :) jammer dat je servers dat water niet echt verdragen :P

Wij zijn van colo langzaam over aan het gaan op eigen racks. Dit kost overigens meer maar zoals Stefan Mensink al aangeeft is het prettig om servers gewoon op te kunnen hangen zonder apart contract.. scheelt je ook weer afspraken maken met coloboer..
Een andere reden is de fysieke beveiliging. Omdat alle racks (1/4 1/2 1) die wij afnemen afsluitbaar zijn kan niet meer iedere dropveter al dan niet per ongeluk een stekkertje lostrekken.

En eventueel iets afwijkende formaten of wensen zijn ook mogelijk.. Wil je tijdelijk een desktop/(mini)tower plaatsen dan kan dat gewoon zonder een hoop overleg..

frankske
03/10/07, 12:33
Onze klanten die een half rack nemen, doen dat om 2 redenen:
- zeker zijn dat ze plaats kunnen indelen hoe zij willen (hoewel wij ook "beperkt" toelaten om U's te reserveren in shared racks). Ook eigen bekabeling enz kan een reden zijn: in een shared rack mag een klant niet zomaar kabeltjes leggen
- physical access: zeker zijn dat niemand anders (zelfs niet onder onze begeleiding) bij je servers kan).

Kwartracks hebben compleet geen nut meer. De prijs die wij voor de oppervlakte van onze suite bij LCL betalen is belachelijk laag in vergelijking met de stroomkost. Je zou kunnen zeggen dat we het verbruik betalen, en dat de floorspace bijna gratis is. Kwartracks hebben dan absoluut geen nut meer. Je neemt dan beter een halfrack met minder stroom.

EHS-Jerre
03/10/07, 14:15
nu is het fenomeen van "ik huur een heel rack omdat ik anders te weinig stroom heb" nog beperkt, maar in de toekomst zal dit toch zeker vaker voorkomen, dat bedoel ik.

Uiteraard is extra plaats een pluspunt, maar dan is dat wel dure? plaats :)

frankske
03/10/07, 14:19
@EHS-Jerre: wij kunnen zonder probleem 25A per rack leveren. Om dat vol te krijgen in een half rack, moet je al je best doen :)

EHS-Jerre
03/10/07, 15:20
in welk datacenter is dat dan als ik mag vragen?

phantom
03/10/07, 15:27
In belgie is het precies beter geregeld...

wij hebben standaard 16A per rack, bijkomde plugset van 16A mogelijk. racks zijn gezekerd op 20A :)

Interconnect
03/10/07, 15:37
Welke datacenter kan er op 40A per rack koelen?
Wel erg intresant namelijk!

Wij kunnen tot 4 standaard feeds (afgezekerd op 16A) per rack leveren aan stroom en dit ook koelen door toepassing van het cold corridor principe.

WouterG
03/10/07, 19:15
Wij kunnen tot 4 standaard feeds (afgezekerd op 16A) per rack leveren aan stroom en dit ook koelen door toepassing van het cold corridor principe.
Ok, maar stel dat er heel veel animo voor is en ieder rack gaat 4x16A trekken dan lijkt het me dat de koeling dat niet gaat trekken of wel?

Serve-xs
04/10/07, 22:27
In belgie is het precies beter geregeld...


Inderdaad! Overal van die mooie kabels over de weg enzo.. Super geregeld daar..

frankske
05/10/07, 09:00
@EHS-Jerre: Onze eigen suite in LCL diegem. We hebben heel hard gehamerd op hoge stroomdichtheid. En ja, het staat expliciet in ons contract met LCL dat we zo'n hoge dichtheid mogen doen.

We mogen (en kunnen) trouwens nog hoger, maar dat wordt dan maatwerk (gaande van extra wanden om "tunnels" te maken tot apc infrastruxure of liebert dingen

Croab
28/10/07, 00:49
Wij kunnen tot 4 standaard feeds (afgezekerd op 16A) per rack leveren aan stroom en dit ook koelen door toepassing van het cold corridor principe.

Dat is inderdaad het datacenter waar ik het over had.

parmaweb
28/10/07, 16:13
40A :o

zou ik ook nog eens willen zien als je 200 racks in een suite hebt.

Croab
29/10/07, 20:24
40A :o

zou ik ook nog eens willen zien als je 200 racks in een suite hebt.

als het goed is moeten ze met 1 airco de hele ruimte kunnen koelen (zal wel geen 40A per rack zijn), maar aangezien ze er nog een paar extra hebben staan zou het best eens kunnen. Maar dat kunnen ze beter zelf bevestigen.