PDA

Bekijk Volledige Versie : WA+ verzekering voor server



guimaraes
24/09/07, 13:54
Ik wil mijn colocated server graag verzekeren tegen schade aan derden. Bijvoorbeeld brand door kortsluiting met als gevolg dat een hele rack afbrandt, etc. Bij welke verzekeringsmaatschappij kan ik daarmee het beste terecht? Ik heb namelijk gelezen dat zoiets moeilijk te dekken is.

gjtje
24/09/07, 13:57
Ik heb dit verzekerd via Centraal Beheer. Erg snappen deden ze het volgens mij niet maar uiteindelijk is het wel verzekerd. ;)

pierce
24/09/07, 14:02
Ik heb dit verzekerd via Centraal Beheer. Erg snappen deden ze het volgens mij niet maar uiteindelijk is het wel verzekerd. ;)

Is dat een beetje te betalen dan? En wat is er precies verzekerd?

guimaraes
24/09/07, 14:17
Ik heb dit verzekerd via Centraal Beheer. Erg snappen deden ze het volgens mij niet maar uiteindelijk is het wel verzekerd. ;)

Heb je de polis/voorwaarden wel goed doorgenomen dan? Aangezien ze het niet echt snappen. :)

SF-Jeroen
24/09/07, 14:23
Dit valt toch altijd onder je WA verzekering, schade aan derden?

Serve-xs
24/09/07, 14:32
Zijn je servers niet standaard verzekerd als deze in een datacenter staan? Bij easynet is dit wel het geval toch?

guimaraes
24/09/07, 15:21
Zijn je servers niet standaard verzekerd als deze in een datacenter staan? Bij easynet is dit wel het geval toch?

Volgens mijn host niet... Ik moet er zelf voor zorgen.

Technotop
24/09/07, 15:21
Zijn je servers niet standaard verzekerd als deze in een datacenter staan? Bij easynet is dit wel het geval toch?

Ja en nee, echter dien je je eigen apparatuur altijd te verzekeren. Dit kan met een WA verzekering, let wel op dat je ongeveer aangeeft wat de schade kan zijn aan derden.


Het is vreselijk moeilijk om een goede verzekering te vinden, veel valt onder overmacht. Zorg ook voor goede hardware, geen tweedehands spullen want wat doe je als deze server in brand vliegt? Bij een nieuw gekochte server heb je altijd een garantie plus je kunt de fabrikant aansprakelijk stellen indien een server in brand vliegt, alles is mogelijk.

Indien het je eigen apparatuur is ben je binnen een WA verzekering verzekerd, ga rond de tafel zitten en schat ongeveer in aan wat voor waarde aan apparatuur je hebt hangen.

Het is allemaal erg moeilijk, de verzekeringmaatschappij weet het vaak ook niet en eigenlijk kan niemand echt clue volle informatie geven.

Beste voorbeeld is een caravanstalling, dan willen ze het nog wel snappen :)

Phu
24/09/07, 16:47
Wij hebben bij de ABN AMRO bedrijfselectronica tot 10.000 aan eigen apparatuur
en standaard WA verzekering voor ICT bedrijven

je moet wel een apparte persoon hiervoor hebben aangezien ze exact willen weten wat je levert aan de klant en hoe de situatie is

PimEffting
24/09/07, 20:38
Wij doen het met een standaard inventaris verzekering + WA.
Dit kost ons ongeveer 350 Euro per jaar via interpolis. WA is tot 2,5 miljoen en inventaris 60k.

SF-Jeroen
24/09/07, 20:58
Volgens mij heeft iedereen het nu over eigen servers. Wat de TS vraagt is schade aan DERDEN.. En volgens mij valt dat gewoon onder je Wa hoor...

swiep
24/09/07, 21:14
WA is niet van toepassing voor alle rechtsvormen en in enkele gevallen worden scenarios zoals de TS wil afdekken uitgesloten. Het kritieke woord voor een uitsluiting is meestal iets als 'bedrijfsschade'.

Voor een dergelijke zaak stap je naar een vertegenwoorder van o.a. Nationale Nederlanden en laat je iets opstellen op maat en geschikt voor jouw situatie. Het blijft mijn inziens een kwestie van maatwerk.

SF-Jeroen
24/09/07, 22:13
En als het nou een priveserver is?

swiep
25/09/07, 12:39
En als het nou een priveserver is?
Dan gaat mijn vlieger helaas niet helemaal op, aangezien ik het meer vanuit het zakelijk perspectief bekeek.

Jethro
25/09/07, 14:10
Volgens mij heeft iedereen het nu over eigen servers. Wat de TS vraagt is schade aan DERDEN.. En volgens mij valt dat gewoon onder je Wa hoor...

Waarom zou je dat verzekeren ? Deze derden moet zelf zijn spullen verzekeren.

Als mijn huis in brand staat en die van de buren brand ook af dan word de schade bij de buren niet door mijn verzekering betaald hoor. De buren moeten zich zelf verzekeren tegen zoiets. ( zo legde mijn verzekeringsman het ooit uit aan mij )

Bel je verzekeringsman eens op en vraag het eens hoe het precies zit anders. Die mensen werken er dagelijks mee ik niet ;)

Phu
25/09/07, 16:52
Waarom zou je dat verzekeren ? Deze derden moet zelf zijn spullen verzekeren.

Als mijn huis in brand staat en die van de buren brand ook af dan word de schade bij de buren niet door mijn verzekering betaald hoor. De buren moeten zich zelf verzekeren tegen zoiets. ( zo legde mijn verzekeringsman het ooit uit aan mij )

Bel je verzekeringsman eens op en vraag het eens hoe het precies zit anders. Die mensen werken er dagelijks mee ik niet ;)

als de brand is onstaan door jullie openhaard (door bijvoorbeeld een nest in de schoorsteen)
en jullie zijn ingebreke gesteld mogen jullie of jullie wa daarvoor opdraaien

ik ben vorige week nog naar een verzekeringsman geweest voor onze papieren
up 2 date te houden en die heeft bovenstaande als voorbeeld gegeven

bij servers precies hetzelfde

stel jouw CPU fikt door door een brakke cooler en de bovenliggende servers vallen uit
en dit is aan te tonen dien jij dat te vergoeden of je WA verzekering
immers jouw ondegelijk product zorgt ervoor dat er een product van een tegenpartij
uitvalt

Technotop
25/09/07, 19:29
als de brand is onstaan door jullie openhaard (door bijvoorbeeld een nest in de schoorsteen)
en jullie zijn ingebreke gesteld mogen jullie of jullie wa daarvoor opdraaien

ik ben vorige week nog naar een verzekeringsman geweest voor onze papieren
up 2 date te houden en die heeft bovenstaande als voorbeeld gegeven

bij servers precies hetzelfde

stel jouw CPU fikt door door een brakke cooler en de bovenliggende servers vallen uit
en dit is aan te tonen dien jij dat te vergoeden of je WA verzekering
immers jouw ondegelijk product zorgt ervoor dat er een product van een tegenpartij
uitvalt

Dat valt allemaal onder overmacht en kan je niet verzekeren. Wil je dit verzekeren dan betaal je meer dan wat je omzet is. Je dient gewoon je eigen server te verzekeren en ga gewoon voor goede apparatuur, kies voor barebones die daar speciaal voor gemaakt zijn.

Neem een WA verzekering voor je eigen apparatuur, de rest valt toch onder overmacht en heeft totaal geen zin om te verzekeren.

TvG
26/09/07, 21:47
Uitgangspunt is dat een ieder voor zijn eigen schade opdraait. Uitzondering kan zijn als de apparatuur niet voldoet aan de eisen die men normaliter daaraan mag stellen. In principe hoeft het niet uit te maken of de apparatuur nieuw of 2ehands is. Wel als men ondeskundig iets in elkaar geknutseld heeft.

Men dient dus een brandverzekering en/of computerverzekering af te sluiten om de schade aan de eigen apparatuur te dekken. (Een computerverzekering dekt meestal geen brandschade.) Verder dien je eventueel rekening te houden met de vervolgschade voor je bedrijfsvoering wanneer je apparatuur uitvalt, maar dat geldt ook in geval van een computercrash.

blieb
27/09/07, 00:32
Hmm ik moet me zelf ook gaan verzekeringen daar tegen. afgelopen zomer was mijn server stuk. doorgebrande voeding. De server daar direct boven was daardoor ook defect gegaan. al dat hardware moest worden vervangen. was een server van bijna 1000,- niet leuk als je met je bedrijfje een server van ongeveer 300,- hebt hangen. Gelukkig hoefde ik het uiteindelijk niet te betalen omdat het na onderzoek bleek dat de andere server het probleem was. Ik kon ook mijn defecte hardware bij hun declareren :)

Dus het word wel degelijk naar de veroorzaker van het probleem doorgestuurt. Dus wa verzekering voor derden is wel aan te raden denk ik.

maar welke moet je daar voor nemen, ik weet niet.

Axis (NetMatch)
03/10/07, 10:25
Sja, lastig verhaal dit. Kun je niet je coloboer aansprakelijk stellen omdat hun argon blusinstallatie niet goed werkt? :)

Houd er trouwens rekening mee dat alleen materiele schade te verzekeren is, niet gevolgschade. Als je een server van 6k beschadigd, mag je 6k ophoesten. En dan komt het bedrijf nog aan met gevolgschade, dat ze voor 30.000 euro aan bestellingen kwijt zijn, 8 uur inkomstenderving, etc. Dat is niet te verzekeren, en sowieso lastig..

Dit is trouwens de eerste keer dat ik hierover nadenk.. Ik neem aan dat coloboeren hierover ook nog wat in hun algemene voorwaarden hebben staan? Best-effort, of iedere klant plaatst server met eigen risico in rack, etc?

guimaraes
15/10/07, 15:01
Ik heb inmiddels meerdere verzekeraars gesproken, en geen van allen kan me verder helpen. Weten jullie misschien bij wie ik aan kan kloppen? Ik vind alles best, zolang het maar niet de ABN-amro is...

Intermax
15/10/07, 20:10
Wij hebben de verzekering bij Chubb lopen (ja, ik dacht eerst ook 'die maken toch alleen brandblussers?'). Onze intermediair Bridge Economy (even Googlen) weet heel veel van het verzekeren bij IT/ISP bedrijven en heeft dit allemaal uitgezocht.

Het heeft geen nut om bij Centraal Beheer en andere direct writers te verzekeren, die snappen echt niet wat je bedoelt. Daar kan je prima terecht voor een autoverzekering etc.

Wij hebben zelfs een reconstructieverzekering, dus als ons DC afbrandt (afkloppen!) dan krijgen we ook direct een zak geld om nieuwe spullen te kopen en (belangrijker nog) geld om 20 dagen lang 24 uur per dag een man of 10 in te huren om het allemaal weer aan de praat te krijgen.

Maar je kan natuurlijk ook klein beginnen. Dek eerst je WA af zodat je claims van derden kunt betalen, daarna kan je andere risico's in kaart brengen. Maar wat een verzekeraar altijd wil weten: wat heb je zelf gedaan om het risico te verkleinen (ja, voor hen zodat ze niet hoeven uit te betalen!).

Denk aan: hardware servicecontracten, bepalingen in het contract met je leverancier (co-lo boer, hebben ze de zaakjes op orde?), regelmatige controles van je apparatuur (virtueel en visueel), backups van je data, ook buiten de deur - dat soort dingen. Zet dat op papier met een beetje bombarie en je premie schiet omlaag.

Denk niet dat alles onder 'overmacht' valt te gooien. Er zijn voor een verzekeraar (als zij moeten betalen tenminste) heeeeel weinig dingen overmacht. Alleen de standaard dingen als oorlog, volksopstanden etc. - zelfs een kabel die wordt doorgegraven vinden ze soms geen overmacht. Waarom heb je er geen twee - dat soort vervelende opmerkingen krijg je dan.

Ik kan het weten, heb het allemaal al een keer meegemaakt :-)

guimaraes
16/10/07, 13:48
Wij hebben de verzekering bij Chubb lopen (ja, ik dacht eerst ook 'die maken toch alleen brandblussers?'). Onze intermediair Bridge Economy (even Googlen) weet heel veel van het verzekeren bij IT/ISP bedrijven en heeft dit allemaal uitgezocht.

Het heeft geen nut om bij Centraal Beheer en andere direct writers te verzekeren, die snappen echt niet wat je bedoelt. Daar kan je prima terecht voor een autoverzekering etc.

Wij hebben zelfs een reconstructieverzekering, dus als ons DC afbrandt (afkloppen!) dan krijgen we ook direct een zak geld om nieuwe spullen te kopen en (belangrijker nog) geld om 20 dagen lang 24 uur per dag een man of 10 in te huren om het allemaal weer aan de praat te krijgen.

Maar je kan natuurlijk ook klein beginnen. Dek eerst je WA af zodat je claims van derden kunt betalen, daarna kan je andere risico's in kaart brengen. Maar wat een verzekeraar altijd wil weten: wat heb je zelf gedaan om het risico te verkleinen (ja, voor hen zodat ze niet hoeven uit te betalen!).

Denk aan: hardware servicecontracten, bepalingen in het contract met je leverancier (co-lo boer, hebben ze de zaakjes op orde?), regelmatige controles van je apparatuur (virtueel en visueel), backups van je data, ook buiten de deur - dat soort dingen. Zet dat op papier met een beetje bombarie en je premie schiet omlaag.

Denk niet dat alles onder 'overmacht' valt te gooien. Er zijn voor een verzekeraar (als zij moeten betalen tenminste) heeeeel weinig dingen overmacht. Alleen de standaard dingen als oorlog, volksopstanden etc. - zelfs een kabel die wordt doorgegraven vinden ze soms geen overmacht. Waarom heb je er geen twee - dat soort vervelende opmerkingen krijg je dan.

Ik kan het weten, heb het allemaal al een keer meegemaakt :-)

Bedankt voor de tip, ik zal vandaag eens contact opnemen met chubb. :)

Mag ik misschien vragen wat jij per maand aan verzekeringskosten betaald?

Intermax
16/10/07, 19:44
Behoorlijk veel, maar wij hebben dan ook voor meer dan 1 Mio euro verzekerd...ik geloof wel 10000 euro per jaar ofzo. Zou ik moeten nakijken!

Het is dan makkelijker om het gewoon op een hoop te gooien, inschatting maken van wat je totaal hebt staan en daar iets voor afspreken. Per server verzekeren is niet te doen.

Stream4u
04/11/07, 23:03
Ik heb ook een verzekering lopen bij ABN AMRO THX voor de tip. ik ga nu direct mij polis/voorwaarde nog een keer lezen.

h4f
05/11/07, 05:14
Ik wil mijn colocated server graag verzekeren tegen schade aan derden. Bijvoorbeeld brand door kortsluiting met als gevolg dat een hele rack afbrandt, etc. Bij welke verzekeringsmaatschappij kan ik daarmee het beste terecht? Ik heb namelijk gelezen dat zoiets moeilijk te dekken is.

Ben je niet van mening dat de datacenter hiervoor verantwoordelijk is.

Zij moeten eisen stellen aan wat mensen plaatsen, doen ze dat niet dan zijn zij verantwoordelijk indien je server schade aan derden aanricht.

Overigens dekken zakelijke WA aansprakelijkheid verzekeringen schade die door jouw, je medewerkers of je materiaal veroorzaakt word.

Het enige wat ik denk dat er zal gebeuren dat je WA verzekering eerst de datacenter aansprakelijk zal stellen en zal gaan mieren neuken over hoe omvang van de schade beperkt had kunnen worden indien branddovende installatie beter had gewerkt etc..

Aan de andere kant als veel hosting providers een verzekering specifiek voor dit doeleind zouden afsluiten dan schept dat een precedent en kan een rechter bepalen dat jij (ipv datacenter) verantwoordelijk gesteld kan worden.

Het lijkt mij niet dat als jij een kant en klare Dell server plaatst (volgens de handleiding en instructies van datacenter) dat jij bij brand door slecht functioneren (behalve bij verwijtbaar gedrag, blikje cola laten morsen ofzo) aansprakelijk gesteld kunt worden.

Stream4u
05/11/07, 07:53
Ben je niet van mening dat de datacenter hiervoor verantwoordelijk is.

Zij moeten eisen stellen aan wat mensen plaatsen, doen ze dat niet dan zijn zij verantwoordelijk indien je server schade aan derden aanricht.

Overigens dekken zakelijke WA aansprakelijkheid verzekeringen schade die door jouw, je medewerkers of je materiaal veroorzaakt word.

Het enige wat ik denk dat er zal gebeuren dat je WA verzekering eerst de datacenter aansprakelijk zal stellen en zal gaan mieren neuken over hoe omvang van de schade beperkt had kunnen worden indien branddovende installatie beter had gewerkt etc..

Aan de andere kant als veel hosting providers een verzekering specifiek voor dit doeleind zouden afsluiten dan schept dat een precedent en kan een rechter bepalen dat jij (ipv datacenter) verantwoordelijk gesteld kan worden.

Het lijkt mij niet dat als jij een kant en klare Dell server plaatst (volgens de handleiding en instructies van datacenter) dat jij bij brand door slecht functioneren (behalve bij verwijtbaar gedrag, blikje cola laten morsen ofzo) aansprakelijk gesteld kunt worden.

Dat wel ze gaan eerst de datacenter aansprakelijk maken. ze gaan direct uitzoeken, als de oorzaak van de data center is moet de datacenter de schade betalen. Je moet ook de algemeen voorwarden van de data center goed door lezen,soms zijn ze niet aansprakelijk als iets gebeurt.

h4f
05/11/07, 08:46
Dat wel ze gaan eerst de datacenter aansprakelijk maken. ze gaan direct uitzoeken, als de oorzaak van de data center is moet de datacenter de schade betalen. Je moet ook de algemeen voorwarden van de data center goed door lezen,soms zijn ze niet aansprakelijk als iets gebeurt.

voorwaarden komen NA wetgeving.

Als jij iets in een bewaakte omgeving zet doe je dat met een reden.

De reden dat co-lo bestaat zijn:

1) Connectiviteit
2) Continuïteit
3) Beveiliging

Anders zou iedereen gewoon over zijn SDSL of Glasfiber thuis (waar aanwezig)
hun server gaan hosten, zoals in het buitenland gebruikelijk is.

Ongeacht wat er in de voorwaarden staat, dienen ze de basis dienstverlening blijven waarborgen, als zij geen eisen stellen aan hardware en daar niet op toe zijn ze mede aansprakelijk.

Vroeger waren er datacentres (o.a. AMS-IX/Sara) waar je gewoon zonder begeleiding kon rondhuppelen en voor de grap het internet in Nederland uit kon zetten, met (andermans) servers het gebouw kon uitlopen etc..

Het moge duidelijk zijn dat de bedoeling voor het betalen voor punt 1 t/m 3 inhoud dat men moet toezien dat er niets (kan) gebeuren wat niet de bedoeling is.

Het enige wat daar buiten valt is moedwillige sabotage of dat iemand per ongeluk een blikje frisdrank op iemand zijn server morst, echter zelfs dan is datacenter aansprakelijk omdat er duidelijk hiaten zijn in hun procedures en de toezicht hierop.

Overigens als een datacenter ISO17799 gecertificeerd is (wat er maar weinig zijn) kun je ze aan de letter van die certificatie houden, immers je mag er van uit gaan dat ze de certificatie niet voor niet hebben gekregen.

Stream4u
05/11/07, 13:58
voorwaarden komen NA wetgeving.

Als jij iets in een bewaakte omgeving zet doe je dat met een reden.

De reden dat co-lo bestaat zijn:

1) Connectiviteit
2) Continuïteit
3) Beveiliging

Anders zou iedereen gewoon over zijn SDSL of Glasfiber thuis (waar aanwezig)
hun server gaan hosten, zoals in het buitenland gebruikelijk is.

Ongeacht wat er in de voorwaarden staat, dienen ze de basis dienstverlening blijven waarborgen, als zij geen eisen stellen aan hardware en daar niet op toe zijn ze mede aansprakelijk.

Vroeger waren er datacentres (o.a. AMS-IX/Sara) waar je gewoon zonder begeleiding kon rondhuppelen en voor de grap het internet in Nederland uit kon zetten, met (andermans) servers het gebouw kon uitlopen etc..

Het moge duidelijk zijn dat de bedoeling voor het betalen voor punt 1 t/m 3 inhoud dat men moet toezien dat er niets (kan) gebeuren wat niet de bedoeling is.

Het enige wat daar buiten valt is moedwillige sabotage of dat iemand per ongeluk een blikje frisdrank op iemand zijn server morst, echter zelfs dan is datacenter aansprakelijk omdat er duidelijk hiaten zijn in hun procedures en de toezicht hierop.

Overigens als een datacenter ISO17799 gecertificeerd is (wat er maar weinig zijn) kun je ze aan de letter van die certificatie houden, immers je mag er van uit gaan dat ze de certificatie niet voor niet hebben gekregen.


Dat wel ik helemaal eens met je

beetle
05/11/07, 18:54
Hmmzzz als er iets gebeurd waar de andere partij echt niets aan kon doen, alla.... maar je moet echt geen blikje cola over mijn servers gooien hoor............ houd dat blikje aub een beetje uit de buurt van het rack ;)

Ramon Fincken
05/11/07, 19:51
Hmmzzz als er iets gebeurd waar de andere partij echt niets aan kon doen, alla.... maar je moet echt geen blikje cola over mijn servers gooien hoor............ houd dat blikje aub een beetje uit de buurt van het rack ;)

bij mijn weten zijn etenswaren en drank verboden in de meeste, zo niet alle, DC's

beetle
05/11/07, 21:13
daarom staat er bij easynet als je de draaipoortjes door bent, een blikjes automaat ;)

Ramon Fincken
05/11/07, 21:37
dan nog is het op zijn minst een kwestie van goed fatsoen dat je dat blikje buiten opdrinkt/openmaakt of dat ter plekke doet en direct in de prullenbak mikt voordat je je job gaat doen.

Phu
05/11/07, 21:54
dat blikje gaat wel erg optopic vinden we niet heren ?
ok het gebeurd maarja regels zijn er om na te leven zoniet dient de coloboer/datacenter
je daarvoor aan te spreken cq boete uit te delen (met oppas naar binnen toe ).

Ik heb aantal maanden terug een aantal hardware defecte claims ingedient bij mijn verzekering over een storing bij een niet nader te noemen datacenter.

Omdat hun airco of afzuigsysteem ondegelijk was en een paar dingetjes in ons rack kaduuk zijn gegaan zoals een switch en een server van een klant van ons.
Onze verzekering heeft het toch voor elkaar gekregen dat niet onze eigen bedrijfspolis maar die van onze coloboer
(indirecte afnemer zijn we van de datavloer we nemen af bij een netwerkboer)
zijn WA werd betaald niet superveel want men gaat van een switch uit van de dagwaarde maargoed we kunnen in ieder geval andere 2e hands meuk neerzetten.
waardoor alles binnen x aantal uren draait (uiteraard hadden we een 3com backup switch just in case maargoed gaat om het idee)


Daarom vink ik het persoonlijk en zakelijk toch belangrijk dat mocht je een machine ergens in een rack planten of coloboer spelen dat je op zijn minst een WA verzekering heb.
ik weet wel zeker dat de meeste hier geen goede orde heeft op wat wel en niet bij hun is verzekerd, afhankelijk van je klanten bestand en omzet betaal je daar uiteraard een x bedrag voor maar dit is allemaal rendabel als je wilt groeien moet je investeren in dingen toch ?

h4f
05/11/07, 23:51
dat blikje gaat wel erg optopic vinden we niet heren ?
ok het gebeurd maarja regels zijn er om na te leven zoniet dient de coloboer/datacenter
je daarvoor aan te spreken cq boete uit te delen (met oppas naar binnen toe ).


Ik heb bij een telco gewerkt, en daar doe je een cursus en examen voordat je op zaal mag komen.

Toen ik in de switchruimte (ruimte met zaal grote telefoon centrale) met mijn GSM stond te bellen, heeft de telco engineer mijn GSM in beslag genomen.

Deze kreeg ik via mijn teamleider weer terug na een uitbrander, immers ik had certificaat en getekend voor voorwaarden om op zaal te komen.

Ook als je zonder schoen-condoom op zaal riep kon je toegang worden ontzegd. Dit betrof dus gewoon toezicht onder collega's onderling. Vreemden kwamen niet op zaal, mocht er een vreemde op zaal komen dat stond er iemand met voldoende kennis achter hem mee te kijken tot dat hij klaar was.
Kabels trekken, tegels op tillen mochten externen niet etc..

Deze datacentres hebben tegenwoordig ISO17799 certificaat en het is best wel een veilige gedachten indien je weet dat mensen (destijds) zo een hoge veiligheidsnorm en besef erop na hielden. (weet niet hoe nu de situatie is).

Maar als je alleen de kabel bende ziet in de kasten, weet je dat er geen toezicht is. Zodra ik een voedingskabel bekneld zie tussen een cage deur, wil ik er niet hosten, immers dat is brandgevaarlijk en kan tot sluiting leiden.



Ik heb aantal maanden terug een aantal hardware defecte claims ingedient bij mijn verzekering over een storing bij een niet nader te noemen datacenter.

Omdat hun airco of afzuigsysteem ondegelijk was en een paar dingetjes in ons rack kaduuk zijn gegaan zoals een switch en een server van een klant van ons.
Onze verzekering heeft het toch voor elkaar gekregen dat niet onze eigen bedrijfspolis maar die van onze coloboer
(indirecte afnemer zijn we van de datavloer we nemen af bij een netwerkboer)
zijn WA werd betaald niet superveel want men gaat van een switch uit van de dagwaarde maargoed we kunnen in ieder geval andere 2e hands meuk neerzetten.
waardoor alles binnen x aantal uren draait (uiteraard hadden we een 3com backup switch just in case maargoed gaat om het idee)


Verzekeraars zijn net mafia organisaties, de protectie geld die jij aan hun betaald gebruiken ze niet om je kosteloos te stellen, maar om anderen aansprakelijk te stellen of om onder hun verplichtingen (lees kleine letters in je contract) uit te komen.

Ik heb me altijd afgevraagd indien je rechtsbijstand en verzekering bij dezelfde partij hebt, of je die rechtsbijstand tegen die partij mag gebruiken indien ze qua verzekering niet willen uitkeren...... Het lijkt mij dat ze intern het dusdanig gaan spelen dat jij een formeel antwoord van afwijzing van je rechtsbijstand verzoek gaat krijgen waar je verder niets mee kan.



Daarom vink ik het persoonlijk en zakelijk toch belangrijk dat mocht je een machine ergens in een rack planten of coloboer spelen dat je op zijn minst een WA verzekering heb.


Meeste individuen hebben een persoonlijk rechtsbijstand.
Maar als iemand in opdracht van zijn werkgever iets doet is het wel zo netjes dat zijn werkgever hem daarvoor indekt.



ik weet wel zeker dat de meeste hier geen goede orde heeft op wat wel en niet bij hun is verzekerd, afhankelijk van je klanten bestand en omzet betaal je daar uiteraard een x bedrag voor maar dit is allemaal rendabel als je wilt groeien moet je investeren in dingen toch ?

Als ik met datacentre XYZ te maken heb, dan verwacht ik dat hun, hun klanten informeren en controleren, ik heb zelf niets met andere ondernemers te maken en ik kan niet van hen verwachten dat ze dezelfde zakelijke normen en waarden als ook kennis en ervaring erop na houden.

Het valt mij dan ook op dat in alle publieke datacentres die ik heb bezocht (een stuk of 50 in binnen en buitenland) er nergens een toelatingstest werd gedaan.
Nu kan ik wel begrijpen dat in kader van marketing, de sales figuren met een groep manager door het datacenter gaat lopen.

Maar als je iemand alleen op zaal toelaat moet je wel weten wat hij nu precies
weet en kan.

Je zal maar een idioot hebben die goed opgevoed is en de licht schakelaar op zaal gaat zoeken en uit gaat zetten.

Of een verhaal die ik ooit een hoorde dat een bewaker bij een grote webhosting bedrijf (één van de grootste destijds) zo vriendelijk was om alle beheerders desktops en servers uit te zetten.

Phu
06/11/07, 01:37
wa en gewonen verzekeringen lopen bij abn amro zowel prive als zakelijk
rechtsbijstand weer bij arag en via abn ook bij arag
(beetje dubbelop maarja advocaat kosten zijn nog altijd hoger heb dat me die claim die gemerkt voor dat hardware probleempje)

mocht je rechtbijstand er niet uitkomen staat er dat je altijd een second opinion mag EISEN van een partij buiten de rechtsbijstand dus bijvoorbeeld door een door jou ingehuurde persoon (wel na goedkeuring van hun kant binnen het budget)

@h4f bij de meeste datacenters krijg je houserules mee
of je ze leest of niet je gaat ermee akkoord dus ook dat je niet mag eten en drinken
GSM bellen noem maar op

zou beetje lastig zijn om de 500 klanten die per dag een dc bezoeken de regeltjes eens voor te lezen of wel ?:)

kabels tussen kasten vallen reuze mee
houten plankjes zijn veel leuker :D

of kartonnen dozen met boekjes erin, dat fikt nog beter

maar we gaan nu wel erg offtopic denk ik

h4f
06/11/07, 04:02
@h4f bij de meeste datacenters krijg je houserules mee
of je ze leest of niet je gaat ermee akkoord dus ook dat je niet mag eten en drinken
GSM bellen noem maar op


Ik probeer sinds een paar jaar datacenters te mijden (word snel verkouden), de laatste waar ik ben geweest was in Evoswitch om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.

Echter ik heb in mijn verleden zelden houserules meegekregen. Sterker nog indien ze een sign-in boek hadden, stond er vaak nergens dat je hiermee ook tekende voor de huis regels. Heb er eerder zelf naar moeten vragen, dan dat ik er op gewezen werd. Overigens indien de bewaker/medewerker raar staat te kijken van je vraag, zou ik achterdochtig worden, immers ze moeten blij zijn indien een bezoeker zich bewust is dat hij niet bij een supermarkt binnen loopt.



zou beetje lastig zijn om de 500 klanten die per dag een dc bezoeken de regeltjes eens voor te lezen of wel ?:)


500 mensen die op zaal moeten zijn dagelijks? Het is geen supermarkt. (die zullen bij zijn met 500 klanten per dag)

Ik denk dat je dan een heel ander probleem hebt.
500/24 uur = 20,8 bezoekers per uur
Qua processen heb je per bezoeker 1 uur nodig (inschrijven, controleren legitimatie -indien nodig-, deuren openen, mee lopen, mee kijken, uitschrijven etc..) dit betekend dus dat je 22 bewakers/medewerkers (1 die achter de balie zit) per uur nodig hebt.

7* 24 = 168 uur per week / 40 werkuren = 4.2 * 22 = 92,4 bewakers/medewerkers die je (minimaal vakanties/ziektes buiten beschouwing latend) nodig hebt.
Nu heb ik dat weleens in een buitenlandse datacenter gezien (zullen er 15 zijn geweest per shift zijn geweest), echter werd daar niet voor zomaar voor derden co-lo aangeboden.

Ik denk dat er zelfs op een militaire basis in Nederland niet zoveel operationele mensen (per shift) hebben rond lopen.

Ook indien je 20 bezoekers per uur hebt * 24 dat je dan ook qua restaurant (ken alleen van multinationals die dat hebben) beter uitgerust moet zijn dan een soep machine, snoep en blikjes automaat.

Je zult vragen moeten gaan stellen aan waarom je zoveel bezoekers hebt, want als het aan de kwaliteit van hun hardware of hun kennis ligt vormen al die mensen een risico voor je overige (en waarschijnlijk betere) klanten.



kabels tussen kasten vallen reuze mee
houten plankjes zijn veel leuker :D

of kartonnen dozen met boekjes erin, dat fikt nog beter

maar we gaan nu wel erg offtopic denk ik

Ik heb twee jaar geleden mijn eigen server in RedBus gehangen de eerste en laaste keer dat ik daar ben geweest, maar ik heb niemand over die houten vloeren gehoord. Het lijkt mij ERG sterk dat die constructie berekend is op de te dragen last, los nog van het feit hoe goed dat zal branden.

Het enige wat me ook opviel is dat toen vorig jaar de stroom uitviel, de helft van de servers ook uitviel, terwijl mijn server (dual power feed) doodleuk bleef draaien.

Een maandje of twee geleden, zag je hier een het verhaal over koeling problemen bij evoswitch, en dat mensen pro-actief hun servers gingen down brengen.

Het lijkt mij dat schade veroorzaakt door datacenter door niet werkende backup power (accu en generator) of door koeling ten alle tijden voor rekening is voor datacenter, ik zou om die reden slechts een backup maken van de data en de server aan laten staan. Vervolgens juridisch traject in (bij schade) zodat alle partijen weten waar ze aan toe zijn.

Phu
06/11/07, 10:14
datacenters gaan je altijd verwijzen naar je leverancier
zoals in ons geval dus onze netwerk boer probleem was
die moet het dan weer verhalen bij het datacenter lijkt beetje krom
maargoed jij bent een indirecte afnemen en jij hebt ook geen SLA met het datacenter maar met de netwerkboer afgesloten

zover ik weet over de houserules:
easynet heeft ze op de deur staan voordat je coloroom binnenkomt word bij je eerste bezoek netjes naar verwezen
interxion krijg je mee op je working permit teken je dus ook voor iedere keer tevens staat het overal duidelijk aangegeven of je moet echt blind zijn.
evoswitch staan ze aan de balie word ook netjes naar verwezen
je kan er zelf eentje meenemen.

zo kan ik er nog tal van andere op noemen als het datacenter regels heeft dien je deze na te
streven dan wel naar te vragen, en anders heeft je coloboer deze wel
tenzij alles overduidelijk , lijkt mij stug maar een medewerker moet je bij je 1e bezoek
altijd uitleggen waar wat zich bevind hoe weet je anders de nooduitgangen en dergelijke
(ok budget crap hosters uitgezonderd die vergeten dat soms)

2 jaar terug toen ik nog spullen in wedare had zijn er 2 machines overleden
doordat de chillers op het dak ofzo stuk en dat de aircos ipv koude warme lucht gingen blazen was niet ons probleem maarja leverancier zei weer dat je doodleuk bij het datacenter moet zijn
en die kaatste de bal weer terug toen maar direct met alle bende vertrokken uit wedare
en nooit meer terug gekomen.
Immers je klanten moet je tegemoet komen waar hebben ze anders die WA verzekering voor en zeker niet dat het een overmacht situatie is wat mensen her en der roepen hier.
ze konden er toch losse ventilators neerzetten ?

of een SLA afsluiten met de airco leverancier stuhlz carrier noem maar op hebbben allemaal 24x7 storingsdiensten (kennis van mij is er een die gewoon storingen van dc's fixt)dus al met al binnen next business day te fixen
en zodoende downtime te beperken


als je een echte ondernemer bent probeer je juist dingen te voorkomen
als dat niet geprobeerd is dan valt dat niet onder overmacht vind ik.

Killzone@NL
12/11/07, 18:28
centraal beheer doet dat toch ook?

guimaraes
14/11/07, 11:24
Een paar weken verder heb ik nog steeds geen verzekeraar gevonden die mij verder kan helpen. Sommigen reageren gewoon niet op mails, bij telefonisch contact krijg ik altijd een a-technische medewerker aan de lijn die er niets van snapt, of ze bieden dergelijke verzekering gewoon niet aan. Is het nou echt onmogelijk om een WA verzekering voor mijn server af te sluiten als particulier??

dutchcrazytiger
13/10/08, 16:13
sry.... stond in het lijstje met nieuw geplaatste topics op de rss feeds.

jinxedworld
13/10/08, 16:20
Zo, ouwe kick zeg :)