PDA

Bekijk Volledige Versie : Bedrijf overgenomen contract verbreken



Anoniem12345
20/09/07, 18:00
Hallo allemaal,

Ik heb 2 dedicated servers bij bedrijf x met voor allebij een jaarcontract en ik betaald maandelijks. Bedrijf x is een eenmanszaak.

Ik kreeg de melding dat bedrijf x overgenomen is door bedrijf y. De mederwerkers gaan niet mee. ik wil nu weg bij bedrijf x omdat ik het niet zie zitten mijn servers bij bedrijf y onder te brengen.

Ik heb gehoord dat bedrijf y mij verplicht is nieuwe contracten aan te bieden, en ik deze MAG tekenen, maar het niet hoeft.

Weten jullie hoe dit zit? Mag ik weg bij het bedrijf?

Stewie
20/09/07, 18:06
Ik heb gehoord dat bedrijf y mij verplicht is nieuwe contracten aan te bieden, en ik deze MAG tekenen, maar het niet hoeft.

klopt :)
Je gaat nu namelijk zaken doen met een andere rechtspersoon.

Anoniem12345
20/09/07, 18:07
Ok, daar ben ik blij om. Wat kan ik nu het beste ondernemen? Hem opbellen en zeggen dat ik me contracten op wil zeggen lijkt me niet slim, want dan ben ik per direct me boel kwijt... Verder heb ik nog facturen open staan van vorige maand... deze moet ik nog wel betalen neem ik aan?

Martijn Koot
20/09/07, 18:07
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe het met de bedrijfsovername is geregeld is alleen het klantenbestand overgenomen of is het hele bedrijf inclusief website en bedrijfsnaam overgenomen.

In het laatste geval zit je gewoon aan je contract vast en zal je in dat geval gewoon je contract moeten voldoen. Kan je misschien wat meer vertellen.

Groeten Martijn

Anoniem12345
20/09/07, 18:10
Alles is overgenomen. kvk is gewoon op iemand anders zijn naam gekomen dus. Website + handelsnaam is overgenomen. Alleen andere eigenaar dus. Maar ik ga liever niet met de nieuwe eigenaar in zee. IK heb verhalen over hem gehoord, en daar vertrouw ik mijn bedrijf niet aan toe.

crazycoder
20/09/07, 18:22
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe het met de bedrijfsovername is geregeld is alleen het klantenbestand overgenomen of is het hele bedrijf inclusief website en bedrijfsnaam overgenomen.

In het laatste geval zit je gewoon aan je contract vast en zal je in dat geval gewoon je contract moeten voldoen. Kan je misschien wat meer vertellen.

Groeten Martijn
Een eenmanszaak (rechtsvorm) kan niet op die manier over worden genomen.

Anoniem12345
20/09/07, 18:26
Hoezo niet? ik kan tog gewoon een eenmanszaak met alles laten overnemen? Dat is ook gebeurt volgensmij... ik vraag me alleen af of ik nu bij bedrijf x weg mag.

DutchTSE
20/09/07, 18:26
Ja dat mag, zoals er al eerder antwoord is gegeven op je vraag.

WebXtra
20/09/07, 18:36
Betaal wel netjes voor de diensten die je hebt gebruikt.
Dit is wel zo netjes.

Stel al je data veilig, en stuur een aangetekende brief, en bel na een aantal dagen nog even op.
Als u uw verplichtingen nakomt, kan dat u niet verweten worden.

Triloxigen
20/09/07, 18:39
Hoezo niet? ik kan tog gewoon een eenmanszaak met alles laten overnemen? Dat is ook gebeurt volgensmij... ik vraag me alleen af of ik nu bij bedrijf x weg mag.

Ja, je kunt alle klanten overnemen, maar de eenmanszaak zelf is niet overdraagbaar.
Hierdoor krijg je dus een nieuw contract en hoef je deze niet te ondertekenen.

Natuurlijk wel gewoon openstaande facturen betalen.

Stewie
20/09/07, 18:45
Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe het met de bedrijfsovername is geregeld is alleen het klantenbestand overgenomen of is het hele bedrijf inclusief website en bedrijfsnaam overgenomen.

In het laatste geval zit je gewoon aan je contract vast en zal je in dat geval gewoon je contract moeten voldoen. Kan je misschien wat meer vertellen.


Dat is onjuist. Bij een eenmanszaak is elke overname contractbreuk.

crazycoder
20/09/07, 18:52
Hoezo niet? ik kan tog gewoon een eenmanszaak met alles laten overnemen? Dat is ook gebeurt volgensmij... ik vraag me alleen af of ik nu bij bedrijf x weg mag.
Omdat het zo is.

Jij hebt een contract met de andere (vorige) eigenaar. Aangezien een eenmanszaak geen rechtspersoon is heb je daar geen contract mee.

Server00
20/09/07, 19:21
Tip: Gewoon naar beide partijen aangetekende brief versturen van de opzegging. Ivm de overname

Anoniem12345
20/09/07, 20:05
Bedankt voor jullie posts allemaal, Er kan wat mij betreft een slotje op dit topic, ik heb genoeg informatie:)

Maxhost
20/09/07, 20:11
Volgensmij mag je idd gewoon je contract opzeggen vanwege de overname... maarja, zoals je al vermelde vond je dat er genoeg over gezegt was...

dreamhost_nl
20/09/07, 20:19
De volgende constructie wordt nogal eens gebruikt bij de overname van een EMZ door een andere rechtspersoon: EMZ wordt omgezet in een Engelse LTD (EuroBV) en de aandelen van deze rechtspersoon worden daarna overgedragen naar de nieuwe eigenaar. Wellicht dat dat hier ook gebeurd is, want anders dient de nieuwe eigenaar inderdaad de overgenomen cliƫnten nieuwe contracten aan te bieden.

Freakingme
20/09/07, 23:55
Uhm, aangezien een eenmanszaak geen eigen rechtspersoon heeft, kan je deze onmogelijk verkopen.

Juridisch gezien is het volgens mij al contractbreuk als een EMZ wordt omgezet naar een BV.

Verder moet je opletten geen facturen van de 'nieuwe aanbieder' te betalen. Op het moment dat je (een van) deze facturen betaald, heb je juridisch gezien een contract met hen ;)

Ber|Art
21/09/07, 10:33
En dicht, een kloon aan maken en dan zelf antwoorden is niet de bedoeling zeker niet zonder het eerst te vragen...