PDA

Bekijk Volledige Versie : prijsverschil colocatie



popking
19/09/07, 23:47
Vraagje...
Hoe kan het zijn de de colo prijzen zo sterk verschillen. Bij sommigen ligt het op 12 euro, bij andere tegen de 100 euro.

Soms verschillen de opties wel iets (bij de ene is een remote powerboot inbegrepen, bij een andere niet), maar dat kan de verschillen volgens mij niet echt verklaren.

Maken de goedkopere colo's soms gebruik van goedkope routers of zoiets?
Vaak gebruiken ze wel hetzelfe datacentrum....

Mastje
19/09/07, 23:57
Kwaliteitsverschil noemen we dat inderdaad :) En het gaat om meerdere dingen. Hebt je een power reboot switch, hang je achter een STS switch, moet je zelf je netwerkkabeltjes meenemen, hang je achter een 3com switch of achter een Cisco switch. Dit zijn erg grote prijsverschillen. En ook natuurlijk de netwerkverschillen.

Nog meer natuurlijk, maar dat zal je nog wel merken/horen/lezen

//edit:

Je komt trouwens over van "Bedrijven mogen geen winst maken, want ik moet het zo goedkoop mogelijk hebben". Bedrijven moeten echter wel winst maken, anders kan er niet geinvesteerd worden in nieuwe producten die de stabiliteit verbeteren. Personeel moet ook betaald worden, als jij ergens werkt, wil je toch ook betaald krijgen en niet ontslagen worden omdat de klant wilt dat de prijs omlaag gaat? Sommige bedrijven concurreren op service en betere dienstverlening, daar zit gewoon een prijs aan vast.

jeffrey
20/09/07, 00:11
De prijzen verschillen inderdaad heel erg, het verschil zit hem hoofdzakelijk in de service die het bedrijf levert bij colocation.

Sommige bedrijven rekenen voor colocation alleen de ruimte + het dataverkeer en eventueel overige opties.

Wij zelf leveren vaak wat service naar de klant toe zoals bijvoorbeeld een geheugenupgrade uitvoeren of softwarematig wat wijzigingen doorvoeren maar daar is de prijs dan ook naar.

Je zult voor jezelf moeten bepalen waarnaar je op zoek bent;

Je kunt heel goedkoop gaan colocaten maar verwacht dan niet te veel service, een andere keuze kan zijn om iets meer te betalen en te informeren naar de service van het bedrijf waarvoor je kiest.

Succes met je keuze

Stefan Mensink
20/09/07, 00:57
Verder is het natuurlijk wel dat het laatste jaar de prijzen wel flink zijn gestegen, met name door gestegen stroomkosten en wat andere factoren.

Diverse aanbieders profiteren nog na van in het verleden gemaakte afspraken, en hebben misschien nog geen prijsverhoging voor de kiezen gehad. Uiteindelijk zullen ook hun prijzen wel weer stijgen, omdat er anders altijd iemand verlies op maakt.

Bijvoorbeeld: een ampere stroom kost overal minimaal 20 a 30 euro per maand. Moderne servers doen tegenwoordig 0.5 a 1.0 ampere, en dan praat ik nog niet over de zwaarste rekenmonsters. Colocatie voor 12 euro per maand kan er dus domweg niet uit, en maakt jouw aanbieder er geen verlies op, dan diens aanbieder wel weer, enzovoorts.

Verder kan je voor 3 euro winst per maand nog niet eens een factuur maken en versturen. Wil je dus kwaliteit, dan betaal je meestal een iets hogere prijs. Binnen redelijkheid natuurlijk, mits je selectief blijft...

crazycoder
20/09/07, 01:00
Vraagje...
Hoe kan het zijn de de colo prijzen zo sterk verschillen. Bij sommigen ligt het op 12 euro, bij andere tegen de 100 euro.

Soms verschillen de opties wel iets (bij de ene is een remote powerboot inbegrepen, bij een andere niet), maar dat kan de verschillen volgens mij niet echt verklaren.

Maken de goedkopere colo's soms gebruik van goedkope routers of zoiets?
Vaak gebruiken ze wel hetzelfe datacentrum....
Paar oorzaken voor verschillen, behalve dan de genoemde punten:
- niet kunnen rekenen
- wanhopig om een paar klanten te scoren
- hebben nog goedkope contracten lopen

De kostprijs van een beetje colo ligt al snel boven eur 20 per maand.

Als colo eur 100 per maand kost dan zit er van iets meestal veel in, dataverkeer bijvoorbeeld.. of er wordt ruim gerekend ivm stroom waarbij de kosten van stroom inclusief zijn..

AlexanderOnline
20/09/07, 01:15
Ik hoor nog niemand ook over het verschil in netwerk. Hetzelfde datacenter betekend niet hetzelfde netwerk. als je een beter netwerk hebt (goede verbindingen, goede routers in redunante opstellingen etc), zijn de netwerkkosten ook hoger. Daar heb je dus vaak ook het verschil in kwaliteit (en met goed personeel en hardware veel minder downtime).

Triloxigen
20/09/07, 10:12
Ter aanvulling op Alexander.
Ook al heb je hetzelfde netwerk, veel netwerken hebben ook nog eens intern verschillende soorten netwerk.

Ingvald
20/09/07, 10:16
Ook het land speelt in een rol. In België betaal je bv bij de gemiddelde provider 5 tot 10 maal meer dan in Nederland voor de dezelfde hoeveelheid dataverkeer.

smurf
20/09/07, 10:26
Die goedkope aanbiedingen zijn veelal van mensen / bedrijven die wat rackspace hebben maar iets meer dan ze exact nodig hebben. De laatste U tje in hun rackje doen ze dan weg aan inkoopprijs, anders betalen ze toch voor die lege units. Dit verklaart de erg lage prijzen.

Verder: Hier in Belgie betaalt iedereen - in 'kwalitatieve datacentra ' een dikke €80 per Ampère stroom. Dat stuwt de prijs in Bel¨gië eerder dan bandbreedte.

crazycoder
20/09/07, 10:39
Die goedkope aanbiedingen zijn veelal van mensen / bedrijven die wat rackspace hebben maar iets meer dan ze exact nodig hebben. De laatste U tje in hun rackje doen ze dan weg aan inkoopprijs, anders betalen ze toch voor die lege units. Dit verklaart de erg lage prijzen.

Als je de kosten van 1 U kale rackspace bereken zit je vaak al op eur 20, je kan een rack immers niet volledig met 1U servers vullen.. Doe daar stroom bij, ga uit van 0,7 amp, kost toch al snel eur 20. Dan nog wat dataverkeer, neem eens 200GB (stel ik voor het gemak op 1Mbit), toch ook al snel een euro of 15..
Kom ik uit op eur 55..

Je kan dan misschien goedkoper uit zijn als je groot inkoop, maar je maak mij niet wijs dat iemand die minder vraagt dan eur 30 per maand voor kostprijs werkt. Die legt er met de actuele prijzen gewoonweg geld op toe en dan heb ik het nog niet gehad over bedrijven die er ook nog geld op moeten verdienen...

M.vdpost
20/09/07, 10:51
bij mij valt dat ook op.
Ik ben er wel achter gekomen dat de goeie kopere aanbieders vaak zitten in Easynet en Grafix.
Deze Datacentra zijn ook kwa kwaliteit niet 100% en daarom zijn de ruimtes zo goeiekoop.
Vaak is het ook dat de Routers en Switches die gebruikt worden (zo als al eerder in dit onderwerp is gezecht) vaak van slechtere kwaliteit is.
Ik heb bijvb. vergeleken bij een Coloboer die in het netwerk zit van Easynet en een Coloboer die in het netwerk zit van EU Networks.
De colo boer van EU networks die maakt zijn maand bedrag iets duurder omdat hij ook een uptime garantie aan bied van 99,99% dit is vaak ook de waarheid, want deze persoon in het netwerk zit van True servers.
True servers is daar een van de grootste datagebruikers en dus kwalitatief hoog.

MediaServe
20/09/07, 11:32
Even een simpel rekenvoorbeeld

Rack kost 400 euro exclusief stroom
Max stroom per rack is 14 Ampere
Stroom kost 25 euro per Ampere
Een server verbruikt gemiddeld 0,5 Ampere

Dan zou je dus maximaal 28 servers in een rack kwijt kunnen.

400 euro / 28 servers = 14,29 euro per server voor rackspace
0,5 A * 25 euro = 12,50 euro voor stroom
100 GB dataverkeer zou ongeveer 10 euro kunnen kosten

Daarnaast moet je een rebootswitch hebben, een netwerkswitch, bekabeling, dns servers en dergelijke. Dus doe er nog een 10 euro bovenop. Kom je aan 47 euro kostprijs voor een gemiddeld colocatiepakket.

dreamhost_nl
20/09/07, 11:44
bij mij valt dat ook op.
Ik ben er wel achter gekomen dat de goeie kopere aanbieders vaak zitten in Easynet en Grafix.
Deze Datacentra zijn ook kwa kwaliteit niet 100% en daarom zijn de ruimtes zo goeiekoop.

Een datacentrum dat qua kwaliteit niet 100% zou zijn. Wat is hiervoor jouw bewijs/reden?


True servers is daar een van de grootste datagebruikers en dus kwalitatief hoog.
Die vergelijking begrijp ik even niet. Omdat een colocater veel dataverkeer afeneemt, levert deze ook gelijk kwaliteit? (Hiermee wordt dus niet door mij bedoeld dat True geen kwaliteit zou leveren - het gaat me hier puur om de vergelijking)


Daarnaast moet je een rebootswitch hebben, een netwerkswitch...
Je vergeet in je berekening mee te nemen dat deze ook stroom verbruiken. Dit gaat dan ook al gauw ten koste van twee servers in het rack.

TotallyHosted
20/09/07, 15:08
Je vergeet in je berekening mee te nemen dat deze ook stroom verbruiken. Dit gaat dan ook al gauw ten koste van twee servers in het rack.
Plus dat je vaak al niet meer aan de 14 Ampere mag komen maar maximaal 8 tot 12. Onze ervaring is ook dat veel "zware servers" meer dan 0.5 Ampere verbruiken gemiddeld; wij gaan uit van 0.75 Ampere. Dan zit je aan een euro of 750 per rack inclusief je Amperes, gedeeld door een server of 18. Is al gauw een euro of 42.

djalken
20/09/07, 17:21
De colo boer van EU networks die maakt zijn maand bedrag iets duurder omdat hij ook een uptime garantie aan bied van 99,99% dit is vaak ook de waarheid, want deze persoon in het netwerk zit van True servers.
True servers is daar een van de grootste datagebruikers en dus kwalitatief hoog.

Leaseweb doet ook veel verkeer maar dat zegt nog niet dat ze op op het niveau zitten van True ;) ProServe doet niet gek veel verkeer, maar is kwalitatief dik in orde, zelfde geld voor veel andere providers

Wynand
20/09/07, 21:53
Als iedereen z'n dataverkeer dat ie bij z'n dedi bij leaseweb krijgt zou gebruiken, zouden de prijzen stukken hoger liggen.
Heb de indruk dat ze vooral graag met bandbreedte stunten..

Anyway, prijsverschillen van 100 euro voor een simpele server colocatie vind ik nogal vreemd.
Veel verschil zul je vinden in niveau van support, kwa snelheid en kwaliteit er van.
Persoonlijk betaal ik liever iets meer als ik daar goede support voor krijg, dan wanneer ik bij een grote goedkope provider toe kom, die zijn klanten enkel als nummertjes ziet.

Verder kan je met de WHT uptime monitor (rechtsboven de pagina) kijken welke ISP's goede uptimes hebben, en op isp25.nl vind je een boel reviews, neem daar eens een kijkje zou ik zeggen.
Een aanvraag in de aanvragen sectie kan ook nooit kwaad doen.

dreamhost_nl
21/09/07, 14:47
Verder kan je met de WHT uptime monitor (rechtsboven de pagina) kijken welke ISP's goede uptimes hebben...

Een goed uptime in de uptime monitor wil niet altijd zeggen dat een ISP een goede uptime heeft. Zijn web site kan ook op een server staan in een topnetwerk, terwijl zijn cliënten in een budgetnetwerk komen te staan (om maar een vb. te noemen).

phreak
21/09/07, 14:57
bij mij valt dat ook op.
Ik ben er wel achter gekomen dat de goeie kopere aanbieders vaak zitten in Easynet en Grafix.
Deze Datacentra zijn ook kwa kwaliteit niet 100% en daarom zijn de ruimtes zo goeiekoop.


Waarom zijn deze datacentra kwalitatief niet goed? Een SARA, NIKHEF, TeleCity en EuNetworks is net zo onderhevig aan storingen dan GrafiX.



Vaak is het ook dat de Routers en Switches die gebruikt worden (zo als al eerder in dit onderwerp is gezecht) vaak van slechtere kwaliteit is.
Ik heb bijvb. vergeleken bij een Coloboer die in het netwerk zit van Easynet en een Coloboer die in het netwerk zit van EU Networks.


Om even terug te komen op het verhaal van "kwalitatief" slechte datacenters, waarom zou je dat wijden aan apparatuur, GrafiX draait op Junipers. En EuNetworks levert alleen maar fiber, verder geen colocated services, TeleCity doet dit wel.



De colo boer van EU networks die maakt zijn maand bedrag iets duurder omdat hij ook een uptime garantie aan bied van 99,99% dit is vaak ook de waarheid, want deze persoon in het netwerk zit van True servers.
True servers is daar een van de grootste datagebruikers en dus kwalitatief hoog.

Al met al lijkt het me verstandig om eerst je kennis op te poetsen voordat je uitspraken doet.

Triloxigen
21/09/07, 19:09
Verder kan je met de WHT uptime monitor (rechtsboven de pagina) kijken

Dat is dus niet waar, want bij een hoop kloppen die niet.
Bij sommige staat er zelfs 0%

Wynand
21/09/07, 19:12
De uptimemonitor is niet helemaal correct, maar als je een betere pagina hebt, horen we dat vast allemaal erg graag. :)

cj0
03/10/08, 12:00
Vanaf 12 euro per maand ben ik zelf nog niet tegengekomen. Wel vanaf 20 euro (www.colostunter.nl). @popking: Kun je wat namen noemen van colocatie aanbieders die beneden 30 euro per maand aanbieden?

Trafego
03/10/08, 12:16
lol

20 euro per maand bij colo stunter..

lees even goed

# 1U Rackspace
# 1 x 100Mbps Uplink Port
# 0,2 Ampere Stroom
# 2 IP adressen
(meer conform RIPE protocol)
# IP Traffic Monitor
# Power Monitor
# 24/7 Datacenter toegang

een 0.1 ampere meer kost je 3.75

laten we even zeggen dat je server 0.6 verbruikt

dat is 0.4 meer dan dat je krijgt, dus je moet (altijd) bij betalen

Komt er toch weer 15 pleuro bij.. zit je weer op 34.95 per maand..

dan is het nog goedkoop, hiervoor zullen wij niet leveren.

Bij dergelijke prijzen als er een keer iets is moet je ook niet op sympathie rekenen vermoed ik en krijg je dikke support rekening, terwijl bij de normale coloaanbieders vaak even een controle, rebootje, zonder kosten is...

Zulke zaken bewijzen zich op langere termijn :)

mark_m
03/10/08, 12:16
datum.. kijk eens naar de datum..

Trafego
03/10/08, 12:19
gelijk heb je idd :D maar dan nog klopt men vergelijking ;)

mark_m
03/10/08, 12:20
Hehe, mijn reactie was ook niet tegen jou :p

Julian
03/10/08, 12:46
Topic uit 2007...

AW-Hosting
03/10/08, 13:16
Topic uit 2007...

Als je denkt iets nuttigs te kunnen posten doe dit dan, maar dit is vrij overbodig om te zeggen, hier is de poster al op gewezen.

Maar ik zelf ben ook van mening dat de kwaliteit van colocatie vele malen belangrijker is dan de prijs. Ik betaal persoonlijk dan ook liever wat meer zodat ik verzekerd ben van een goede uptime en een net datacenter / rack. In plaats van bij een budget colocatie hoster te zitten waar het datacenter / rack een puinhoop is en waar ik geen enkele vorm van support en medewerking krijg.

cj0
03/10/08, 17:11
Voor services die in verschillende datacentra draaien, is juist die hoge uptime geen vereiste. En als het kostprijs verhogend werkt, is het zelfs ongewenst. Met hetzelfde gemak pikt namelijk een machine in een ander datacentrum het request op. @diverselab, als je het over langere termijn hebt, dan neem je bij colostunter een overeenkomst voor 3 jaar. In dat geval is er 0,5A stroomafname ingegrepen.

Piwi-Web
03/10/08, 18:36
Prijs ligt ook aan het netwerk (zoals al eerder is aangehaald in dit topic).

Bijvoorbeeld voor gameservers moet je goed kijken naar de transit, bij webhosting is dit minder het geval.
Het ligt dus ook aan de services die je erop gaat draaien.

cj0
03/10/08, 18:51
Niemand met colocatie aanbieders met lage maandbedragen? Zelf heb ik in de tussentijd nog Deltaned gevonden vanaf € 26,95 per maand bij RedBus: http://www.deltaned.nl/colocatie.php

Piwi-Web
03/10/08, 18:57
Ik realiseer mij net dat er een topic uit 2007 tot leven is gekomen :o

Phu
03/10/08, 20:30
Niemand met colocatie aanbieders met lage maandbedragen? Zelf heb ik in de tussentijd nog Deltaned gevonden vanaf € 26,95 per maand bij RedBus: http://www.deltaned.nl/colocatie.php

Denk dat het verouderde prijzen zijn.
Als ik me niet vergis draaien ze nu op westhaverweg ipb bij redbus.
Redbus zijn de prijzen iets duurder geworden tenzij je flink wilt toeleggen op je colocatie.

Trafego
03/10/08, 20:47
Niemand met colocatie aanbieders met lage maandbedragen? Zelf heb ik in de tussentijd nog Deltaned gevonden vanaf € 26,95 per maand bij RedBus: http://www.deltaned.nl/colocatie.php

Waarom wil je goedkoopste van goedkoopste?
en betaal je niet 20 euri meer met wetenschap als er iets is dat de mensen ook voor je klaarstaan?

SF-Jeroen
03/10/08, 20:50
19 September 2007, 22:47

Heren, dit topic is al een jaar oud

SF-Jeroen
03/10/08, 20:54
Niemand met colocatie aanbieders met lage maandbedragen? Zelf heb ik in de tussentijd nog Deltaned gevonden vanaf € 26,95 per maand bij RedBus: http://www.deltaned.nl/colocatie.php


1 maart 2007 - Colocatie Aanbieding
1u/150Watt/200GB 26.95 eu ex btw per maand
- Meer >>

Denk dat het inmiddels duurder is

Dillard
03/10/08, 20:59
Heren,

Geen topic van meer dan een jaar oud opnieuw naar boven halen svp.

Vergelijking van een jaar geleden gaat in een volatiele markt als colocatie niet op, open dus gerust een nieuw topic, maar ga geen oude colocatie-koeien uit de datacenter-sloot halen.