PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS en IPPBX



ygeffens
18/09/07, 14:45
De VPS servers van Strato staan me wel aan.
Nu vraag ik me af het mogelijk zou zijn om hierop een Asterisk (of aanverwante) IP-PBX te draaien?

Heeft er iemand ervaring mee?
Of, zijn er alternatieven?

Hosted PBXs welke in ken, en waar ik dus niet naar op zoek ben zijn PBXes en Voxalot. Die worden beheerd, en ik doe het liever zelf (maar 't mag niet veel kosten :-) )

Ik zoek dus iets voor mezelf.

JMB
18/09/07, 15:13
Als ik het goed heb is voip gewoon udp verkeer dus ik zou niet weten waarom het niet zou werken. Heeft asterisk soms speciale kernel modules nodig? Wss kan je geen eigen kernel modules laden dus daar zou een probleem op kunnen treden, maar ik vermoed van niet.

machit
18/09/07, 15:39
Als je alle rechten hebt op de VPS, dan is het natuurlijk geen probleem. Maar waarom hang je niet een budget 1U servertje ergens weg met Trixbox? Ben je van alles af, en dit is geen dure oplossing. 1IP Adres met 10GB dataverkeer is voldoende.

JMB
18/09/07, 16:02
Als het om betrouwbaarheid draait kan je waarschijnlijk beter voor de vps kiezen aangezien dat soort systemen vaak kwaliteits hardware bevatten. Tevens vermoed ik dat je goedkoper uit ben dan met een colo server

ygeffens
18/09/07, 16:33
@machit:
ik heb hier nog een 5-tal 1U serverkes liggen, dus daar geen gebrek aan. Maar ze liggen hier niet zomaar, ik heb geen zin om ze nog zelf te beheren.
En voor 10 of 15 euro/maand ga ik geen degelijk onderkomen vinden voor mijn pizzadoos.

@JMB:
Ik denk persoonlijk dat het wel moet te installeren zijn, alleen heb ik er niet veel kaas van gegeten.
Waar ik meer schrik van heb is de performatie.

JMB
18/09/07, 16:36
Ik denk dat asterisk niet zwaar is. Het is puur wat verkeer tunnelen... Ik heb hier echter geen harde cijfers van.

Wido
18/09/07, 19:03
Je moet er wel rekening mee houden dat Asterisk erg afhankelijk van de beschikbare CPU tijd is.

Als Asterisk maar even op de CPU moet wachten, dan krijg je al jitter in je gesprekken.

Het kan prima draaien in een VPS/VM, maar dan moeten er wel genoeg resources zijn.

Paul Z.
18/09/07, 19:35
Ik denk dat asterisk niet zwaar is. Het is puur wat verkeer tunnelen... Ik heb hier echter geen harde cijfers van.
Het is iets meer dan alleen wat verkeer tunnelen... Als de doos aan transcoding moet gaan doen, en er meerdere gesprekken tegelijkertijd worden verwerkt, dan wordt CPU tijd een kritisch iets.
Als je zelf geen doos wilt beheren dan zou ik gaan voor een hosted oplossing, en niet voor een VPS oplossing. (Ik zie trouwens bijna geen verschil tussen een eigen doos en een VPS... Alleen de hardware kant, maar het beheer deel is nagenoeg hetzelfde....)

Ik draai zelf een AsteriskNOW installatie op een low power mini-ITX doosje met een Celeron 1.33GHz, en die kan prima de load aan van 5 gesprekken. Echter ik heb ook zitten spelen met een Trixbox VMWare image op een Windows doos (3GHz/HT) met VMWare player met voldoende tijd toegewezen aan de VM, en dat kreeg ik niet goed genoeg werkend met 5 gesprekken door de doos...

Voor de volledigheid, ik draai op die Celeron doos ook nog eens de G729 codecs die ook regelmatig staan te transcoden....