PDA

Bekijk Volledige Versie : Gang van zaken



LippuZz
17/09/07, 16:15
Ok, dus je hebt een hostin/design bedrijfje.

In de kroeg kom je iemand tegen die net een nieuwe zaak heeft en daar een website bij wil. Hij vraagt wat het ongeveer kost, jij geeft antwoord. Hij is geintresseerd en je hebt er dus waarschijnlijk een klant bij.

Wat is nou de gang van zaken? Ga je eerst concepten voor die klant maken, waarna je met de klant overlegt of je opdracht binnen hebt. Aan de hand daarvan maak je een offerte. De klant gaat akkoord (tekent de offerte, en sluit daarmee de deal?). Jij maakt de site netjes af, en stuurt na afloop een factuurtje met de afgesproken prijs die op de offerte staat.

Dit ljkt mij meest logisch. Maaar, hoe pakken jullie dit aan? Ook boekhoud technisch gezien heo het het makkelijkst is en best controleerbaar...

mvg

systemdeveloper
17/09/07, 16:24
Als je toch al een hosting/designBEDRIJF bent, dan neem ik aan dat je ook wel weet hoe je een klant moet behandelen en hoe je boekhouding werkt?
Anders vrees ik dat je dingen in de verkeerde volgorde probeert te doen.

Trafego
17/09/07, 16:27
Als bedrijf zijnde maak je een procedure die je volgt bij elke klant (gevorderde bedrijven dan toch) Ik neem aan dat je die dan volgt.

Ramon Fincken
17/09/07, 16:29
ik denk dat we hier met een "Stel dat " situatie zitten John :)

Anyway, met gewoon zeggen wat iets kost ben je er uiteraard niet, klant zal echt eerst een portfolio en je bedrijfswebsite willen zien. Klopt daar iets niet dan is het feestje vlug over ..

LippuZz
17/09/07, 16:59
Ik vraag wat jullie gan van zaken is.

ga je meteen concepten maken?
doe je eerst prijs afspraak?
hoe leg je dat vast, die prijs afspraak?
wanneer ga je echt aan de slag, en heb je een overeenkomst?

Dat zijn zaken die ik vraag. Niet of ik mijn portfolio eerst moet laten zien. Of dat ik een procedure moet volgen, want dat vraag ik dus...

Of ik al dan niet al een bedrijf heb is toch niet relevant aan de vraag? Daar hoeft dus ook niet meteen kritiek op te komen...
Maar goed, ik heb dus NOG geen bedrijf en ben me nu aan het orienteren om zsm een GODE en goed VOORBEREIDE start te kunnen maken...

dus...

iamdn nog reacties waar ik wel wat mee kan?

Ramon Fincken
17/09/07, 17:14
Beste,

portfolio tonen / laten zien wat je gedaan hebt is dat niet normaal?
Lijkt mij in ieder geval wel, als je iemand pas echt (bijna) binnen hebt zou ik meerdere zaken gaan uitwerken, maar dat ligt ook aan je zelf ..

wbt overeenkomt, die is er nadat een contract is ondertekend of hoe je het ook regelt,

succes verder

Geodude14
17/09/07, 17:15
ik denk dat u als eerste gewoon er voor kunt zorgen dat u met de klant praat over wat voor interesse deze meneer heeft kwa website.
Wat moet er in zitten en de mogelijkheden.
Dan vraagt u aan de klant of er spoed achter zit, zo jha dan kunt u altijd een hoger bedrag vragen dan normaal...want u moet dan met spoed gaan werken.
Als de klant aan jou informatie vraagt of bijvb. een voorbeeld wilt zien moet je dit altijd doen... bied ook altijd aan de klant webhosting aan + een domein.
Doe dit bijvb. in de jaarlijkse kosten verreken.
De meeste klanten willen niet te veel voor website's betalen dus hou de prijs wel redelijk betaal baar anders denkt het bedrijf dat jij niet seieus bezig bent.

Trafego
17/09/07, 17:26
Werk ook niet voor 5 euro per uur zoals vele :) werkt ook in je nadeel namelijk bij de grotere klanten

RobinJB
17/09/07, 17:29
Werk ook niet voor 5 euro per uur zoals vele :) werkt ook in je nadeel namelijk bij de grotere klanten
Wat zou naar jouw/jullie mening een gangbaar uurtarief zijn?

Sander-
17/09/07, 17:35
Afhankelijk van je kwaliteiten, omvang van je bedrijf beginnend bij 25 euro per uur en oplopend tot oneindig, afhankelijk van de kwaliteit van werken die jij nastreeft (en hoe graag je klanten wil :))

Swiftway-UK
17/09/07, 18:29
Ok, dus je hebt een hostin/design bedrijfje.

In de kroeg kom je iemand tegen die net een nieuwe zaak heeft en daar een website bij wil.

Simpel, zeg hem dat je geen zaken doet in de kroeg, geef hem je visitekaartje en maak 'eventueel' een vervolgafspraak.

Freakingme
17/09/07, 20:15
Houdt er rekening mee dat er hier geen prijsafspraken mogen worden gemaakt.

Dingen waarop je een prijs basseerd kunnen zijn: kosten, tijd die je ergens mee bezig bent, tarieven van concurrentie, etc.

Verder zou ik duidelijk op een offerte zetten wat een (potentiele) klant kan verwachten, zodat hier later geen discussie over kan ontstaan (kan dus ook door je portfolio toe te voegen).

Als een omschrijving goed genoeg is, zou ik geen concepten bij voegen, mijn idee is dat een concept vaak mensen kan afschrikken terwijl het eindresultaat er toch goed uit komt te zien. En natuurlijk wil je geen klanten afschrikken ;)

AlfaHosting
17/09/07, 20:23
ik denk dat u als eerste gewoon er voor kunt zorgen dat u met de klant praat over wat voor interesse deze meneer heeft kwa website.
Wat moet er in zitten en de mogelijkheden.
Dan vraagt u aan de klant of er spoed achter zit, zo jha dan kunt u altijd een hoger bedrag vragen dan normaal...want u moet dan met spoed gaan werken.
Als de klant aan jou informatie vraagt of bijvb. een voorbeeld wilt zien moet je dit altijd doen... bied ook altijd aan de klant webhosting aan + een domein.
Doe dit bijvb. in de jaarlijkse kosten verreken.
De meeste klanten willen niet te veel voor website's betalen dus hou de prijs wel redelijk betaal baar anders denkt het bedrijf dat jij niet seieus bezig bent.

Dus als je een ernstige prijs aanrekent betekend het dat je niet seieus bezig bent ?

LippuZz
17/09/07, 21:24
Bedankt voor de reacties. Er zitten er zeker een paar bij waar ik wat mee kan!

thanks

l30n
17/09/07, 23:06
Een voorschot vragen is overigens in de meeste gevallen noodzakelijk, om jezelf te beschermen tegen klanten die opeens van de koop afzien zonder goeie reden en betaling.

SvenH
26/09/07, 17:09
Misschien ook een goede tip voor starters..

Als de deal eenmaal rond is en je kan beginnen met de klus , zorg dat je exact op papier hebt wat de wensen zijn in een document en zorg dat beide partijen deze ondertekenen , zo kunnen er nooit misverstanden over bestaan en doe jij geen onnodig werk.

AFBAKENEN , super belangrijk , voor bij de "het mag niks kosten" categorie.