PDA

Bekijk Volledige Versie : Dedicated server, wanneer wat.. help



bdj
14/09/07, 23:41
Ik heb het gevoel dat ik momenteel op een punt ben aangekomen dat de virtuele hosting moet worden vervangen door een eigen server. Helaas kan ik momenteel geen enkele inschatting maken wat ik nodig heb. Graag wil ik jullie hulp.

Ik schrijf maar gewoon op wat ik denk dat van belang is voor een juist advies

Huidig: Ongeveer 80 domeinen/sites waarvan 50% php includes gebruikt en 10 die mysql databases gebruiken. Gemiddeld 900k hits per maand. Verbruik 20 a 30 gb per maand

Toekomst: Enkele sites met veel plaatjes en 3 wordpress weblogs waarvan er een reeds 300k hits per maand heeft en 50gb per maand verbruikt.

Ik zoek een oplossing waarbij extra groei niet meteen buiten het bereik valt.

Bedankt

frvge
15/09/07, 02:15
Ik zou een medium dedicated server aanraden ivm doorgroeimogelijkheden. Budget moet het ook wel redden, maar als het toch te weinig blijkt, heb je mogelijk downtime als je verhuist.

Een P4 3.2GHz met 1GB RAM en 80-120GB HD lijkt me wel voldoende om even vooruit te komen. Later kan je er nog wat extra RAM bij prikken.

Dominic
15/09/07, 09:27
Een P4 3.2GHz is inderdaad ruim voldoende voor het geen je met de server wilt doen.

Echter als je met de tijd mee wilt gaan is het misschien raadzamer om een DualCore processor te nemen.

Dan weet je in ieder geval zeker dat de CPU geen bottleneck wordt bij het upgraden.

Extra geheugen bijprikken of een harde schijf d.m.v. hotswap vergroten (in een RAID situatie) zorgt voor nagenoeg geen downtime.

Als je een CPU wil vervangen moet je ook al snel het moederbord vervangen.

Verder lijkt het mij geen overbodige luxe om een managed server te nemen, aangezien je naar ik begrijp geen tot weinig verstand hebt van het onderhouden van een server.

Alles is natuurlijk wel afhankelijk van het budget dat je ervoor beschikbaar wilt stellen.

24x7group
15/09/07, 09:54
Om voor de toekomst klaar te zijn zou ik zeker denken een een dual core of quad core server, met minstens 2 GB geheugen.

Het is misschien een krachtig systeem, maar je bent voorbereid moest er een groei aankomen :)

Bij het nemen van een dedicated server zou ik ook denken aan RAID1 configuratie, om de kans op dataverlies te verkleinen.

Verder is de grootte v/d harde schijf afhankelijk van hoeveel je nodig hebt, maar in jou geval zou denk ik 160 GB meer dan voldoende zijn.

Deimos
15/09/07, 10:58
Om voor de toekomst klaar te zijn zou ik zeker denken een een dual core of quad core server, met minstens 2 GB geheugen.

Het is misschien een krachtig systeem, maar je bent voorbereid moest er een groei aankomen :)

Bij het nemen van een dedicated server zou ik ook denken aan RAID1 configuratie, om de kans op dataverlies te verkleinen.

Verder is de grootte v/d harde schijf afhankelijk van hoeveel je nodig hebt, maar in jou geval zou denk ik 160 GB meer dan voldoende zijn.
Bij een dedicated server is het vaak geen probleem om van server te upgraden. Ik zie dan ook niet in waarom je nu al voor iets zou kiezen dat je niet nodig hebt en ten tijde dat je het nodig mocht hebben al volledig achterhaald is. Kortom gewoon een simpele dedicated, waarbij ik dnek dat een P4 3,4GHZ al aan de ruime kant is.

Raid 1 is niet nodig, ervanuitgaande dat in je dedicated server overeenkomst een gedeelte staat dat de provider verantwoordelijk is voor de hardware / data behoud. Uiteraard voegt het wel zekerheid toe, of het de extra kosten waard zijn verschilt van geval tot geval.

It-Biz
15/09/07, 11:10
P4 lijkt me ruim voldoen en al het andere hier genoemd overdone. Upgraden kan altijd.

bvankuik
15/09/07, 13:04
Als het kostenaspect zwaarwegend is voor de topicstarter, zou ik een wat zwaarder uitgevoerde VPS meenemen in de overweging.

Voor het bedrag dat je maandelijks uitspaart, kun je wellicht wat systeembeheer services erbij kopen.

crazycoder
15/09/07, 13:15
Raid 1 is niet nodig, ervanuitgaande dat in je dedicated server overeenkomst een gedeelte staat dat de provider verantwoordelijk is voor de hardware / data behoud. Uiteraard voegt het wel zekerheid toe, of het de extra kosten waard zijn verschilt van geval tot geval.
Raid 1 is voor een server die productie draait altijd de extra kosten waard. Hoeveel het waard is hangt van je toepassing af. Als je een druk bezochte site hebt waar je ook geld verdien kan 4-8 uur down + terug moeten naar oude versie veel geld kosten.
Gebruik je het alleen om een beetje te experimenteren en maakt het je niets uit als het spul een redelijke tijd down is, dan kan je zonder raid werken.

Ik kan de belasting moeilijk inschatten omdat ik o.a. de scripts niet ken. In principe moet een P4 3,2 met 2GB en 120-160GB schijven in hardware raid 1 ruimschoots volstaan.

Serve-xs
15/09/07, 20:11
Een P4 3.2GHz met 1GB RAM en 80-120GB HD lijkt me wel voldoende om even vooruit te komen. Later kan je er nog wat extra RAM bij prikken.

Dat zal weer 10/15 minuten downtime kosten. Beter stoppen ze er meteen 1,5 / 2GB RAM in.

bdj
15/09/07, 20:39
bedankt iedereen voor de antwoorden. Een managed server waarover gesproken wordt, wat houdt dat precies is.

Als ik een server heb met een beheerspanel erop, kom ik een heel eind. Wat valt er nog meer te "managen"?

crazycoder
15/09/07, 20:56
bedankt iedereen voor de antwoorden. Een managed server waarover gesproken wordt, wat houdt dat precies is.

Als ik een server heb met een beheerspanel erop, kom ik een heel eind. Wat valt er nog meer te "managen"?
Upgrade/update van:
kernel
mysql
php
apache
ftp server
en de rest.

En wat doe je trouwens als je controlpanel de geest geeft?

Wynand
15/09/07, 21:16
bedankt iedereen voor de antwoorden. Een managed server waarover gesproken wordt, wat houdt dat precies is. Het up to date houden van de applicaties die op de server draaien, het beveiligen van de server,.. Verder houd dat soms ook in dat ze zullen helpen wanneer er botnets, ddos of fload pings aan de gang zijn..



Upgrade/update van:
kernel
mysql
php
apache
ftp server
en de rest.yum update :D

bdj
16/09/07, 13:41
En wat doe je trouwens als je controlpanel de geest geeft?

goeie, nooit aangedacht. Het kost me dan in ieder geval per dag te veel als de server down is

crazycoder
16/09/07, 13:50
goeie, nooit aangedacht. Het kost me dan in ieder geval per dag te veel.
Managed vs niet managed is een gok. Afhankelijk van wat er al dan niet onder "managed" valt kan je kiezen voor "niet managed" en incidenteel door je leverancier werkzaamheden uit laten voeren. Dit zal je een bepaald bedrag per uur gaan kosten. Geheel afhankelijk van het contract kost het oplossen je onder "managed" niets.

Je moet hier overigens wel heel goed informatie over inwinnen omdat er een verschil is en kan zijn tussen de opvattingen over "managed". Niet iedereen verstaat daar hetzelfde onder.

Informeer ook naar de tijd die het oplossen van storingen kost. Sommigen hebben het over "best effort". Dat kan dus gemakkelijk betekenen dat je dedi er 2 weken uit ligt. Vooraf informeren en GOEDE afspraken maken welke per e-mail en zo mogelijk contractueel vast worden gelegd bied altijd meer zekerheid.

bdj
16/09/07, 23:25
Ik zit even te lezen bij Dell en daar zie ik bijv een poweredge 860, zo'n Single Dual-Core is dus ruim voldoende lijkt als er gesproken wordt over een P4

Dominic
17/09/07, 00:27
De PowerEdge is een veel gebruikte server-serie binnen de hostingbranche.

Zo'n single dual-core is inderdaad voldoende voor jou, zover ik weet uit mn hoofd is de 860 die nu aangeboden wordt door dell een DualCore XEON systeem.
En dus geen P4, er zijn wel nog genoeg providers die de 860 P4 aanbieden.

redwood
31/10/07, 23:21
Ik zou eerst eens uit gaan rekenen wat het ongeveer MAG kosten.
Als het budget het toelaat moet je gewoon altijd voor het beste kiezen. Op die manier kun je kwaliteit leveren en doorgroeien.
De site die je nu hebt kun je met gemak op bijv. een p4-2.8 (achtige) server doen. Tegenwoordig is het zo dat de verschillen tussen bijv. een singlecore en quadcore enkele tientjes zijn.

Denk trouwens daarbij goed na over de extra kosten mbt. managen. Vooral in de USA zijn veel goeie dedicated hosters, die 24x7 full managed aanbieden. Ook ikzelf heb daar goede ervaringen mee.

mmgenius
01/11/07, 10:57
Ik zou ook voor een P4 opteren. Indien je dan toch moet overstappen naar een zwaardere server kan dit altijd met een minimale downtijd.
Verder zou ik starten met 1Gb RAM en 80Gb HD.

wonko
02/11/07, 10:59
Ik zou zeker een deel van het budget opzij zetten voor een goede systeembeheerder, die wat afweet van tuning van databases, webservers en dergelijke meer. Het is bijna altijd intressanter om de software wat beter in te stellen dan een extra latje ram of een iets snellere processor aan te schaffen.