PDA

Bekijk Volledige Versie : welke budget server



popking
14/09/07, 20:16
Webhostingtalkers,

Ik ben een beginneling en wil binnenkort mijn eerste 1u server kopen. Zal vooral om te testen zijn en om hobby projecten op te draaien. Nog onbekend of ik de hobby uit ga breiden en er 'geld mee ga verdienen'.

Ik wil graag beginnen (en wellicht eindigen : ) met een budget server voor zo rond 400 euro. Wat moet ik doen:

- nieuwe budget server zoals bijv. bij serveroot.nl. Voor 400 euro heb je een simpele budget server met desktop onderdelen.

- 2e hands server. Voor 400 euro zou ik zoiets als een HP Proliant DL140 kunnen kopen (of vergelijkbaar).

Wat raden jullie aan?
Groeten PeterM

Geert-Jan
14/09/07, 20:22
2de hands met nieuwe hdd

dreamhost_nl
14/09/07, 20:58
Idem. Desktop onderdelen zijn niet gemaakt voor constante belasting en zeker niet in een 1U ruimte. Je kan er dan ook vergif op innemen dat je vaak naar het DC zal moeten om onderdelen te vervangen. 1U (barebones) zijn gemaakt met op elkaar afgestelde onderdelen, waardoor je minder kans hebt op (hardware) problemen.

cwf
14/09/07, 22:31
Desktop onderdelen gaan - naar mijn ervaring - echt niet eerder kapot. Het enige waar je wel op moet letten is de cooling. Het geheugen zit namelijk bijna altijd rechtop integendeel tot server mobo's. Als je cooling slecht geregeld is zullen de onderdelen het ook eerder begeven.

Kijk eens naar rackserver. Die hebben mooie servers met desktop mobo's en de cooling is heel goed geregeld. Er zitten fans aan de achterkant die de warme lucht letterlijk uit de case zuigen.

Kom eens met harde bewijzen i.p.v. al dat sugereren ;)

DeziWeb
14/09/07, 23:49
Idem. Desktop onderdelen zijn niet gemaakt voor constante belasting en zeker niet in een 1U ruimte. Je kan er dan ook vergif op innemen dat je vaak naar het DC zal moeten om onderdelen te vervangen. 1U (barebones) zijn gemaakt met op elkaar afgestelde onderdelen, waardoor je minder kans hebt op (hardware) problemen.

Hardware matig zit het met desktop onderdelen, allemaal wel in orde hoor! Je kan er vanuit gaan, dat wanneer je een server koopt bij een leverancier. Zij er goed over hebben nagedacht hoe om te gaan met koeling. Het is inderdaad zo dat desktop moederborden slechter te koelen zijn, maar hiervoor zijn ook weer oplossingen!

Je wilt beginnen met een hobby project, koop een leuke 2e hands en upgrade die wat. Extra geheugen erbij en je hebt een super server!

crazycoder
14/09/07, 23:59
Desktop onderdelen gaan - naar mijn ervaring - echt niet eerder kapot. Het enige waar je wel op moet letten is de cooling. Het geheugen zit namelijk bijna altijd rechtop integendeel tot server mobo's. Als je cooling slecht geregeld is zullen de onderdelen het ook eerder begeven.

Ik denk dat jij bedoel dat bij desktop borden de geheugenmodules de luchtstroom door de kast hinderen. De HP DL320's en HP DL360's die wij plaatsen zijn toch echt servers en daarbij staat het geheugen ook echt rechtop :)

Kijk eens naar rackserver. Die hebben mooie servers met desktop mobo's en de cooling is heel goed geregeld. Er zitten fans aan de achterkant die de warme lucht letterlijk uit de case zuigen.

Kom eens met harde bewijzen i.p.v. al dat sugereren ;)
Ik zou ze ondanks alles toch liever niet in een 1U kast proppen, al was het alleen vanwege geluidskaart, USB en printerpoort :p 3U of 4U zal geen probleem zijn.. wel even een extra ventilatortje monteren :)

Trouwens, waar gaat het over zeg, voor eur 100 meer heb je een serverbordje :)

cwf
15/09/07, 00:54
Ik denk dat jij bedoel dat bij desktop borden de geheugenmodules de luchtstroom door de kast hinderen. De HP DL320's en HP DL360's die wij plaatsen zijn toch echt servers en daarbij staat het geheugen ook echt rechtop :)

Ik zou ze ondanks alles toch liever niet in een 1U kast proppen, al was het alleen vanwege geluidskaart, USB en printerpoort :p 3U of 4U zal geen probleem zijn.. wel even een extra ventilatortje monteren :)

Trouwens, waar gaat het over zeg, voor eur 100 meer heb je een serverbordje :)

Dat was inderdaad mijn insteek. Het geheugen kan de luchtstroom hinderen.

Geen slecht woord over HP, DELL etc.

popking
15/09/07, 10:35
Okey.
Tot nu toe 4 tegen 1 voor de tweedehands server....

crazycoder
15/09/07, 10:59
Okey.
Tot nu toe 4 tegen 1 voor de tweedehands server....
Bij een aantal gebruikte servers doe je er goed aan om de bewegende delen te vervangen.

popking
15/09/07, 12:16
Dank mensen voor de tips...

Heb zojuist een :

HP ProLiant DL140 - 2.4 GHz (2x) met 1,5 gig geheugen en 1x80 gig hd incl. rails.

gekocht voor 300 euro.

En nu maar wachten tot ik 'm binnenkrijg......

Lijkt mij ook beter dan de nieuwe AMD Sempron die ik voor hetzelfde bedrag krijg....

Zal de tips van Geert Jan en CrazyC in mijn achterhoofd houden (nieuwe HD).
Is overigens gelijk een nadeel van 'echte' servers. Onderdelen zijn een stuk duurder..... Voor de HP kun je niet een extra gig geheugen of een HD kopen voor 40 euro.

crazycoder
15/09/07, 12:26
Zal de tips van Geert Jan en CrazyC in mijn achterhoofd houden (nieuwe HD).
Is overigens gelijk een nadeel van 'echte' servers. Onderdelen zijn een stuk duurder..... Voor de HP kun je niet een extra gig geheugen of een HD kopen voor 40 euro.
Denk dat je met gebruikte hardware gerust naar Kingston geheugen uit kan wijken.

Met nieuwe HP servers doen wij dat vanwege eenvoudiger afwikkeling van de garantie nooit.