PDA

Bekijk Volledige Versie : Dell Power Edge 860 - console en openmanage



dwm
13/09/07, 18:49
Onze nieuwe server is vorige week aangekomen en in het opstartproces (en BIOS setup) en software/cdroms wordt overal gesproken over OpenManage, ethernet startup en over Console. Die console, is dat nou dat je via TCP/IP remote vanaf de BIOS met je server kunt meekijken en op deze manier dus proberen vóór het booten kunt oplossen?

OpenManage, waar gebruik ik dat voor? Dell geeft geen echt concrete antwoorden..

Ik zie ook IPMI staan, dit lijkt me gezien de uitleg op wikipedia ook een remote management console. Ik kan hieraan ook een ipadres, subnet, vlan etc op instellen.

Een hele hoop opties voor zo een kleine server :)

full-Patrick
13/09/07, 21:00
IMPI is de remote module

bvankuik
13/09/07, 22:56
Ik heb het allemaal uitgezocht en het was wel effe zoeken inderdaad. Om mee te beginnen, IPMI is een standaard waarvan ik begrijp dat er onder andere in zit:
- sensor gegevens (temp. sensor, of kap open is geweest, of geheugen is verwisseld, of het BIOS is geupgrade, echt heel veel)
- power aan/uitzetten
- seriele poort over LAN (niet internet, alleen LAN)
- hardware-gerelateerde logging (wanneer en hoe vaak machine is opgestart, of voeding is verwisseld, of voeding defect is, enz)
- bovenstaande is via het ipmitool package zowel lokaal als remote te zien
- en wat hierboven wordt gezegd, ook het zien booten over het LAN via "seriele poort over LAN"


Onze nieuwe server is vorige week aangekomen en in het opstartproces (en BIOS setup) en software/cdroms wordt overal gesproken over OpenManage, ethernet startup en over Console.

OpenManage is een Java applicatie die feitelijk een grafische schil om alle IPMI mogelijkheden legt. Hij is op Linux en Windows te installeren. En je hebt geloof ik ook een bootable CD die OpenManage start.



Die console, is dat nou dat je via TCP/IP remote vanaf de BIOS met je server kunt meekijken en op deze manier dus proberen vóór het booten kunt oplossen?

Het is mij persoonlijk wel gelukt om de machine remote aan en uit te trappen, maar niet gelukt om in het BIOS mee te kijken. Ik zie trouwens dat je zegt TCP/IP, maar dat is niet helemaal correct. Ik weet niet precies wat ze doen qua protocol, maar het blijft beperkt tot het LAN.

Een hele hoop opties voor zo een kleine server :)

Nah valt wel tegen hoor want de PowerEdge 860 heeft niet zoveel sensoren en voor de rest wordt maar een klein deel van IPMI ondersteund. Ik gebruik zelf alleen de waarden die terugkomen van 'ipmitool sdr' en dan komt er een hele waslijst waarbij alleen de DIMM fan, PROC fan en planar temp (moederbord temp) ingevuld zijn...

Ik vind zelf OpenManage te groot en wilde die functionaliteit in Zabbix integreren. Ik heb het hier opgeschreven: http://www.vankuik.nl/2007-06-22_Configuring_ZABBIX_and_IPMI

Dit is ook wel een goeie link:
http://lonesysadmin.net/2007/06/21/how-to-configure-ipmi-on-a-dell-poweredge-running-red-hat-enterprise-linux/