PDA

Bekijk Volledige Versie : Incasso



wiekanmehelpen
12/09/07, 07:54
Beste leden,

Ik heb laatst even met Giento(www.giento.nl) samengewerkt. Dit ging niet helemaal goed. Maar ik had een account aangemaakt om hun klantensysteem te bekijken. Nu was ik een weekend naar me vader(oudersgescheiden) daar heb ik niet eens internet. En daarna naar mijn oom. Daar was ik tot 17:00 ongeveer winkelen. Nu beweren zij dat ik 2 dedicated servers heb besteld met mijn ip:S Op 2-02-07 op de tijdstippen dat ik weg was. Dat kan dus niet. En daarbij ben ik ook nog minderjarig dus ik mag dat ook niet hebben. En ze hebben niet eens een handtekening van mij:S En ze willen incasso sturen kunnen ze dat doen? of niet?
'
B.V.D,
A. Janssen

BeneluxGaming
12/09/07, 08:22
Als je nergens getekend hebt...

wonko
12/09/07, 08:32
Laat hun maar eerst even bewijzen dat jij dat was; voor zover ik het weet is het de beschuldigende die de klacht hard moet maken, en heeft de beschuldigde gelijk, tot het tegendeel bewezen is.

Verder denk ik dat een verklaring van je oom en je vader al kan helpen om te bewijzen dat jij toen niet online was.

24x7group
12/09/07, 08:36
Zolang jij of je ouders niets hebben getekend kunnen zij niets doen. Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken :)

Elmo
12/09/07, 08:59
nope, als er maar niet getekend is, is er in princiepe niks aan de hand.
Het feit dat je minderjarig bent helpt ook, maar is geen oplossing, dan zijn je ouders nl verantwoordelijk en zullen zij de rekening moeten dragen.
Al met al zou ik me er echter niet druk om maken als je niks hebt besteld en niemand op jouw pc dat heeft gedaan. Laat ze het dan maar eens hard maken.

Je kunt helaas ook gewoon online zaken aanvragen, en aangezien dat tegenwoordig erg veel gebeurt kan het zijn dat een rechter zecht dat dat tegenwoordig hiermee vrij standaard is en dus ok. Maar dan moet er toch minstens een mailtje bevestigd zijn.

HostingTotaal
12/09/07, 09:14
Zonder handtekening een server bestellen voor een klant lijkt me ook niet bepaald goeie bedrijfsvoering van hun kant.

Triloxigen
12/09/07, 10:22
Zonder handtekening een server bestellen voor een klant lijkt me ook niet bepaald goeie bedrijfsvoering van hun kant.

Voor welk product aangeschaft via internet word er tegenwoordig nog handtekeningen gevraagd?
Dit gebeurt maar zelden (tenzij het grote bedragen zijn)

crazycoder
12/09/07, 11:05
Voor welk product aangeschaft via internet word er tegenwoordig nog handtekeningen gevraagd?
Dit gebeurt maar zelden (tenzij het grote bedragen zijn)
2 x dedicated is toch altijd een euro of 100 per maand.

Lijkt mij zeker de moeite waard om daar een handtekening voor te willen hebben.

Verder denk ik dat dit soort aanschaffen, eur 100 per maand x 12 = eur 1200 per jaar, niet normaal zijn voor een minderjarige.

Ik denk dat het niet slim is dat ts pas stappen wil ondernemen zodra er een incassotraject op wordt gestart.

Aecius
12/09/07, 11:35
Handtekening is inderdaad niet vereist. Wel moet een bestelling online voldoen aan (o.a.) de Wet koop op afstand. Dit kan mogelijk betekenen dat jij de overeenkomst (voor zover vereist) kan onbinden binnen 3 maanden. Je bent dan geen kosten verschuldigd.

Verder moeten zij bewijzen dat jij besteld hebt.

Over minderjarigheid: Je ouders zijn aansprakelijk, tenzij de leverancier wist of behoorde te weten dat jij minderjarig was. Pas dan had de leverancier toestemming van je ouders mogen vragen.

Tip: als je daar mee akkoord bent gegaan, lees de algemene voorwaarden door.

Mvg,

Mr. Arnoud Punt

AlfaHosting
12/09/07, 15:03
Handtekening is inderdaad niet vereist. Wel moet een bestelling online voldoen aan (o.a.) de Wet koop op afstand. Dit kan mogelijk betekenen dat jij de overeenkomst (voor zover vereist) kan onbinden binnen 3 maanden. Je bent dan geen kosten verschuldigd.


Is de wet op afstand dan anders dan in Belgie ? 3 maanden lijkt me erg lang ..

ByteMe
12/09/07, 15:20
In Belgie heb je het verzakingsrecht
http://mineco.fgov.be/information_society/enterprises/providers_internetguide/Providers1_nl-02.htm

"In principe beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken zonder een reden op te geven of een boete te betalen"

Dit moet ook ergens op de site/voorwaarden vermeld staan.

AlfaHosting
12/09/07, 15:35
"In principe beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken zonder een reden op te geven of een boete te betalen"

Klopt inderdaad en als er geen termijn in de voorwaarden vermeld staat is de termijn auotomatisch drie maanden, ik had het even nagevraagd aan onze advocaat.

Er zijn wel bepaalde uitzonderingen mogelijk op dat recht. Als jij en de consument overeen komen dat de levering van diensten zal beginnen voor het einde van die 7 werkdagen en indien het gaat om een uniek produkt of een produkt op maat, ik denk dat een domeinnaam daaronder kan vallen.

wiekanmehelpen
12/09/07, 15:46
Ik was die tijdstippen van bestellen niet thuis. Ik ben minderjarig zonder handtekeningen. Bedrag =2350€

BsHosting
12/09/07, 15:59
ik begrijp 1 ding niet.
je zegt je hebt er eerst mee samengewerkt en dat ging niet goed.

dan schrijf je heb een account aangemaakt om te kijken hoe het systeem eruit ziet.

wat is het nu?

je gaat ook ergens geen account aanmaken om te kijken hoe het zit lijkt mij je doet dat pas op het moment dat je daadwerkelijk wat wilt bestellen.

je zegt dat je niet thuis was maar wat heb je na alle gegevens in te vullen gedaan daar blijf je een beetje wazig over.

je moet je eerst aanmelden met een gebruikersnaam en emailadres daar en dan krijg jij een ww per email aan.

dus ben je in het klantenpaneel geweest en heb je ook daadwerkelijk alle gevraagde facturatiegegevens enz ingevuld anders komen ze nl niet aan je adres he.

dus er zijn 2 opties, je hebt besteld en wilt er nu onderuit komen.

of je scherm is open blijven staan en iemand bv je broertje heeft het dan besteld.

ik denk inderdaad dat het het eerste geval is en je bent geschrokken van het bedrag en toen terugkrabbelde.

ik neem ook aan dat er al eerdere rekeningen naar je zijn verstuurd.

AlfaHosting
12/09/07, 16:03
Ik was die tijdstippen van bestellen niet thuis. Ik ben minderjarig zonder handtekeningen. Bedrag =2350€

Stuur gewoon een aangetekende brief (binnen de 7 werkdagen) dat je afziet van de koop op afstand.

BsHosting
12/09/07, 16:06
@ alfahosting

dat zal nu niet meer gaan als de datum 02-02-07 is geweest das geen 7 dagen maar 7 maanden

Wynand
12/09/07, 18:52
Verder denk ik dat dit soort aanschaffen, eur 100 per maand x 12 = eur 1200 per jaar, niet normaal zijn voor een minderjarige.Onzin, er zijn er genoeg die vakantie of weekend werk doen.
Je hebt alleen zij die er te lui voor zijn, te druk zijn met uit te gaan en diegene die genoeg zakgeld krijgen om het zonder te doen.

Ik ben minderjarig, wil dat zeggen dat ik geen dedicated server mag zonder ouderlijke toestemming? Wil dat zeggen dat ik geen colocated mag zonder ouderlijke toestemming? Nope.
Bij sommige bedrijven zal mijn handtekening en een kopietje van mijn identiteitskaart niet volstaan, bij andere wel.
De een spendeerd 100 euro per maand aan Puma schoetjes, CDtjes die ze 2 keer afspelen en SMSjes of bellen, de ander spendeerd het aan een VPS/Dedi/Colo.

Afzien van een verkoop is wettelijk binnen x (7 blijkbaar) dagen, en dan nog mogen zij maar eens bewijzen dat JIJ de persoon bent die de server bestelde.
Als ik op een openbare plaats zoals bv. een bibliotheek een dedicated server via weet ik veel welk online formulier bestel op iemand ander's naam en/of adres, wil dat dan zeggen dat hij maar de rekening moet betalen?
Ik dacht van niet.

ju5t
12/09/07, 19:45
Bewijslast ligt hoe dan ook bij de aanklager. Dus als zij kunnen bewijzen dat jij degene bent die de bestelling heeft geplaatst heb je een probleem, anders zal het wel los lopen.

Martijn Koot
12/09/07, 22:21
Je moet volgens mij toch zoiets altijd bevestigen met een e-mail dus er is helemaal niks rechtsgeldig en de wet kopen op afstand is ook nog eens van toepassing.

Gewoon even mailen en alles komt goed.

Groet martijn

BsHosting
12/09/07, 22:24
we horen het verhaal hier maar van 1 zijde.

het lijkt mij ermeer op dat ie het wel degelijk besteld heeft en nu ziet wat het kost en er vanaf wil.

je laat zoiets niet 7 maanden lopen en komt dan op een forum advies vragen.

vooral omdat ts al aangeeft dat ie zich aangemeld heeft etc etc wijst meer op dit scenario dan wat anders.

ik neem aan dat het bedrijf ook de ouders wel even gebeld zou hebben bij uitblijven betaling

Server00
12/09/07, 22:42
Wat ik denk is dat de TS half gelijk kan hebben. De peoples achter Giento, XiloIS, Gethostingfast wat dan ook zijn niet zo echt rechtsgeldig bezig en willen gewoon op een verkeerde manier wat bij verdienen.

Dit wil niet zeggen dat het dit keer ook zover is maar het zou best kunnen dat ze het weer proberen. Wat ik je kan aanraden is gewoon vragen of ze het kunnen bewijzen, zo niet kom je er vanaf.

DJefke
14/09/07, 09:44
Of hij het nu al dan niet zelf aangevraagd heeft of niet boeit niet echt. Het enige wat van belang is, is of hij moet betalen. En tenzij er een getekend contract is, of hij effectief van die servers gebruik heeft gemaakt, is er zowiezo geen sprake van een geldige overeenkomst.
Ik hoop wel voor de topicstarter dat hij vanaf de eerste aangetekende brief heeft geantwoord dat hij dat nooit besteld heeft (ook per aangetekende brief natuurlijk).

BsHosting
14/09/07, 10:03
natuurlijk boeit dat wel of ie het aangevraagd heeft of niet.

door in te loggen en je gegevens in te vullen en daarna te bestellen ga je akkoord met de algemene voorwaarden van dat bedrijf.

en proberen er dan eerst onderuit te komen met de opmerking ja maar wilde alleen even het systeem bekijken.

1. meld je je pas aan op het moment dat je daadwerkelijk wat wilt doen.

2 geen 1 rechter gaat in zo'n geval akkoord met de smoes wilde even het bestelsysteem maar bekijken.

zou mooi zijn als het wel zo was ff naar de ah toe kassa uit zijn houder trekken en dan tegen de politie zeggen och ja ik wilde niks meenemen maar ff kijken hoe het systeem werkte.

Server00
14/09/07, 12:23
@ bshosting

Ik denk dat je op dit punt gelijk heb. Wat ik denk hoe het is gegaan dat ie wou uit testen hoe het in ze werk gaat. En weke mailtjes je allemaal zou krijgen / offerte.

Maar het 2de punt is dat Gregory hem erin heb geluist door te zeggen dat het nog niet een overeenkomst direct is en dat ie zich geen zorgen hoeft te maken omdat er eerst een offerte uitrolt en als je die pas opstuurt dat alles word verwerkt. ( Paneel = webhostpanel ). En waarschijnlijk heeft ie je gewoon voor de gek gehouden dat je dacht dat je mee mocht werken maar dat hij je gewoon liet bestellen om je dat te laten berekenen.

BsHosting
14/09/07, 12:32
Was jij bij die afspraak.

Normaal systeem gooit bij een bestelling een factuur eruit ipv een offerte.

een offerte wordt meestal toch op maat gemaakt lijkt mij.

ik snap die mensen niet die zich aanmelden op een bestelsysteem om te kijken hoe het werkt.

op het moment dat je echt wilt bestellen zie je dat vanzelf.

als er een afspraak gemaakt is maar dat haal ik ook compleet niet uit de ts zijn verhaal neem ik ook wel aan dat een bedrijf niet zo gek is om het tot de deurwaarder te laten komen.

maar ik denk dat dit daadwerkelijk gewoon een bestelling is geweest en hij nu schrikt van de kosten.

en neem van mij aan dat zal heus niet de enige zijn.

Server00
14/09/07, 12:37
@ Bshosting

Dat systeem van hostje ( webhostpanel ) gooit er als aller eerst standaard een offerte uit zelfs bij webhosting. Dat was ook een - punt bij dat paneel maar kon je via phpmyadmin omzeilen hoorden ik.

Nee, maar ik kan je vezekeren dat ik het weet ik ga hier niet op het forum melden. Dan stuur je maasr PM of iets ;)

BsHosting
14/09/07, 13:01
als het een offerte is geweest kan ie zonder handtekening nooit actief zijn geworden als factuur he.

die offerte moet dan in het bezit zijn van de TS.
als het omzeild is heeft ie na bestelling dus duidelijk een factuur gehad.

ik vraag me wel af waarom je 7 maanden zoiets op zijn beloop laat en dan hier om hulp komt vragen.

Server00
14/09/07, 13:14
De hoster kan de offerte ook zelf laten activeren naar factuur dus ook zonder zijn handtekening. En ik denk dat de TS doodsbang werd toen hij dit heeft gedaan. En de hoster beweert dan nu dat die offerte altijd omgezet word naar factuur. En de TS bang is voor een incasso omdat deze minderjarig is en dat zijn ouders de brief ook zullen lezen.

BsHosting
14/09/07, 14:26
Er zijn allerlei scenarios mogelijk.

Maar als het al zover komt dat het uitgevochten moet worden voor het gerecht krijg je toch het verhaal al waarom laat je het 7 mnd op zijn beloop.

waarom kom je in een bestelsysteem terwijl je niks wil bestellen blijf er dan ook gewoon uit.

En wie zegt dat de offerte niet uitgeschakeld staat daar.

we horen hier 1 zijde van het verhaal maar als ik als buitenstaander uit moet gaan van wat ie typt dient ie gewoon te betalen.

komt al in een systeem waar ie niks te maken heeft als ie niks wil bestellen.
laat 7 maanden alles op zijn beloop komt dan hier heil zoeken.

ik neem aan dat de hoster allang een brief richting zijn ouders heeft gestuurd en daar komt dan schijnbaar ook geen reactie op.

als je alles optelt is het een wazig verhaal.

It-Biz
14/09/07, 18:00
BsHosting je kan van alles suggeren, maar weten doe je niks. Laat ze het lekker samen oplossen desnoods voor de rechter. 7 maanden wachten is lang van beide kanten.

AlfaHosting
14/09/07, 18:36
De enige die echt advies kan geven is iemand die recht gestudeerd heeft :)

P.S. Heb het toch ook al vaak meegemaakt dat mensen een bestelsysteem gebruiken om eens 'te kijken' wat de kostprijs zou zijn.

BsHosting
14/09/07, 20:32
@ alfahosting

Jij ook al

crazycoder
14/09/07, 21:57
Onzin, er zijn er genoeg die vakantie of weekend werk doen.
Je hebt alleen zij die er te lui voor zijn, te druk zijn met uit te gaan en diegene die genoeg zakgeld krijgen om het zonder te doen.

Ik ben minderjarig, wil dat zeggen dat ik geen dedicated server mag zonder ouderlijke toestemming? Wil dat zeggen dat ik geen colocated mag zonder ouderlijke toestemming? Nope.
Bij sommige bedrijven zal mijn handtekening en een kopietje van mijn identiteitskaart niet volstaan, bij andere wel.
De een spendeerd 100 euro per maand aan Puma schoetjes, CDtjes die ze 2 keer afspelen en SMSjes of bellen, de ander spendeerd het aan een VPS/Dedi/Colo.

Wie een contract aangaat voor een dergelijk bedrag met een minderjarige neemt inderdaad een niet onaanzienlijk risico. De ouders zouden de overeenkomst kunnen laten vernietigen.
Waar wordt naar gekeken? Of het een normale uitgave is voor een minderjarige van x jaar. Komt bij dat het een vast contract betreft..
Een minderjarige die werkt zal toch veel moeten werken wil deze eur 100 per maand overhouden om uit te geven..

Maar misschien speelt dit in Belgie geen rol.

Wynand
15/09/07, 07:09
Een minderjarige die werkt zal toch veel moeten werken wil deze eur 100 per maand overhouden om uit te geven..

Maar misschien speelt dit in Belgie geen rol.2 weken (10x8 uur) een vakantiejobke, is al genoeg voor 4-5 maand colocatie/dedicatie of een dikke 10 maand een VPS.
In de oktober (herfstvakantie) mag ik terugkomen alsook met kerstmis en met pasen.
Me dunkt dat ik dan wel even toekom? Waarom zou dit voor andere niet kunnen gelden?

Ik vermoed dat dit heel zeker een rol speelt, ik zeg alleen dat het niet onmogelijk is als 15+ jarige om ergens wat bij te verdienen, of dat nu bij de bouw van een huis van een tante of nonkel is, of ergens een vakantiejob (al weet ik verek goed dat je op 15 hier bijna nergens aan de bak raakt in BE).
Een 15 jarige die 2500 euro op een jaar bij elkaar haalt, daar zou ik me vragen bij stellen en zeker de ouders contacteren om te vragen of dit wel mogelijk is, als dat 1000 euro is, lijkt me dat al een ietwat normaler bedrag.

crazycoder
15/09/07, 08:09
2 weken (10x8 uur) een vakantiejobke, is al genoeg voor 4-5 maand colocatie/dedicatie of een dikke 10 maand een VPS.
In de oktober (herfstvakantie) mag ik terugkomen alsook met kerstmis en met pasen.
Me dunkt dat ik dan wel even toekom? Waarom zou dit voor andere niet kunnen gelden?

Netto 6.25 per uur? Dat is goed betaald ik denk dat anderen ook wel zo'n vakantiebaantje zoeken. Minimum jeugdloon 17 jarige is eur 118.55 (bruto) per week. Voor andere leeftijden kan je het via onderstaande link opzoeken.
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=77&link_id=106761

Ik denk dus dat jij erg veel geluk hebt.

AlfaHosting
15/09/07, 08:15
Netto 6.25 per uur? Dat is goed betaald ik denk dat anderen ook wel zo'n vakantiebaantje zoeken. Minimum jeugdloon 17 jarige is eur 118.55 (bruto) per week. Voor andere leeftijden kan je het via onderstaande link opzoeken.
http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=77&link_id=106761

Ik denk dus dat jij erg veel geluk hebt.

In België ligt het allemaal wat anders .. je verdient minstens het minimumloon van degene die in jou plaats de baan zou doen als echt werkende. Bovendien is het tot een bepaald bedrag vrij van belastingen :) In Nederland werken jongeren soms echt voor hongerloontjes.

Voor 118 euro bruto krijg je hier echt niemand aan de slag .. LOL.

Wynand
15/09/07, 08:34
Netto 6.25 per uur?Nee, 5,625/uur bruto.
Zie verder het antwoord van AlfaHosting.

Voor 136 euro per week of 27 euro per dag krijg je hier écht geen volk aan de slag hoor.
Ik weet niet hoe lang ze in NL mogen werken, maar hier is dat 21 dagen tijdens de zomermaanden (Julie/Augustus/September), en dan nog 21 dagen doorheen het jaar (weekends of vakanties).
Op mijn leeftijd dan toch, geen idee wat dat voor de oudere jobstudenten is.


Maar we wijken wat grondig af denk ik? :)

crazycoder
15/09/07, 08:49
Maar we wijken wat grondig af denk ik? :)
Yep. Blijft dat iemand jonger dan 18, in Nederland, handelsonbekwaam is en voor het sluiten van een overeenkomst de handtekening van de ouders nodig heeft.
Uitzondering: overeenkomsten die voor de leeftijd normaal zijn.

De vraag is dus niet of je het kan betalen maar of je de overeenkomst aan mag gaan.