PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarde bepaling per klant.



Anoniem
12/09/07, 03:56
Ik kijk al enige tijd met verbazing hier, maar ik vroeg me af of iemand een formule heeft om een waarde per klant te berekenen.

Ik zie hier van 30 euro tot soms wel 400 euro per klant voorbij komen.

Voor alle duidelijkheid een klant voor budget hosting (max 35 euro per jaar) kost € 35,- dat is het bedrag dat grote partijen betalen per order namelijk.

In deze context is het dan nog interessant om voor 100 klanten 9000 euro neer te leggen dat ze bij de eerste volgende verlenging bij je weg zijn ?
Of eerder indien rechtspersoon/onderneming veranderd en derhalve zij niet verplicht zijn een nieuwe zakelijke overeenkomst aan te gaan.
Aangezien in de meeste gevallen mensen slechts de activiteiten aanbieden en niet een rechtspersoon (aan notaris en accountant -ivm boekenonderzoek, ivm lijken in kast- kosten ben je al een paar duizend euro kwijt)

Onze klanten komen voornamelijk uit onvrede naar ons toe en in sommige gevallen net na een migratie omdat hun hosting provider is verkocht.

Dus mijn stelling is dan ook is het wel reëel om 3 keer de jaar omzet te betalen voor klanten die elke dag* kunnen beslissen om te verhuizen.

(*= indien rechtspersoon/onderneming veranderd)

nieuwhier
12/09/07, 09:25
Ik kijk al enige tijd met verbazing hier,

Dat heb ik nou ook. Ik heb wel eens e.e.a. overgenomen maar sta versteld wat er hier af en toe wordt gevraagd of geboden. Bij kleintjes(100 klanten) is bijvoorbeeld vaak de helft vrienden en bekenden die zo weer weg zijn.

Misschien zou ieder die eens wat overgenomen heeft wat aantallen en prijs kunnen noemen ?

Zoiets als:
Aantal klanten:
Aantal domeinen:
Aantal servers:
Betaalde prijs:

Martijn Koot
12/09/07, 11:30
De prijs die je voor het overnemen betaald is van zoveel dingen afhankelijk dat het bijna onmogelijk is om hier een goede formule voor te bedenken. (Elk bedrijf zit zo anders in elkaar dat er bij iedere overname weer andere dingen een grotere rol spelen.

Dingen die vaak vergeten worden zijn bijvoorbeeld hoeveel werk je zelf hebt voordat zo een ondernemening uiteindelijk helemaal in jouw eigen bedrijf is geintergreerd. (Geheel afhankelijk van het bedrijf en kan soms tot een jaar na overname duren). Daarnaast moet je denken aan investeringen in je eigen infrastructuur.

Uiteindelijk zorgt het totale kosten plaatje er vaak voor dat het terugverdienproces uiteindelijk langer duurt dan aanvankelijk is gedacht.

Groeten

Martijn

MMaI
12/09/07, 11:47
verder is het bepalen van een prijs door forumleden niet betrouwbaar te noemen, zonder inzage van de boeken van een bedrijf of bij een grotere overname toch de accountant/externe waardebepaling uit te laten voeren
voor iemand op afstand is het altijd natte vingerwerk omdat er bij overnames veel meer meespeelt dna je denkt, denk aan verschil omzet/winst, type klantenkring, doelgroep van het bedrijf, aangeboden diensten etc

overigens zijn bij overnames prijzen die wisselen tussen 30 en 400 euro per klant niet uitzonderlijk, je hebt namelijk grote verschillen hierin zitten, als een partij zoals bijvoorbeeld leasweb (of een andere colo/dedi- boer) overgenomen wordt praat je natuurlijk over andere gemiddelde bedragen per klant

vaak is het bepalen van de waarde per klant werk nadat de overname geschied is, omdat er zoveel andere factoren meespelen

nieuwhier
13/09/07, 10:20
Ik denk dat het gross dat hier aangeboden wordt toch wel in dezelfde categorie valt. En uiteindelijk is een klant zoveel waard als er voor betaald wordt(en dus niet wat er geboden wordt ;-)).

Daarom ben ik nieuwsgierig of er bedrijven/mensen bereid zijn indicaties te geven wat zij nou betaald hebben bij vroegere overnames van hostingbedrijven (en dan bedoel ik puur het hosten van een site incl. domeinnamen excl. servers).

Elmo
13/09/07, 15:05
nah, ook daar zijn weer zaken als servicelevels, type hosting, hoeveelheden storage en dataverkeer, facturatie, aantallen en stabiliteid van belang.
Klanten die al meerdere jaren trouw zijn zijn zo vaak ( maar niet altijd ) wat meer waard dan die van een maand of 2. Ook de pakketten verschillen, afhankelijk van de gebruikte software, panels, servers etcetera. Ook mede afhankelijk van de nieuwe partij, als die hetzelfde gebruikt is het makkelijker en dus goedkoper te migreren naar eigen bedrijf enzovoorts.
Helaas, het blijft moeilijk en per keer bekijken.

hmm, ik zie net die enquete staan, maar waar gaat die over ?
Nogal algemeen toch ? zo kun je niet zeggen of je het er uit haalt of niet.
Je zult altijd moeten kijken wat een klant gemiddeld op gaat leveren door te kijken naar omzet kosten en continuiteit.
Zoals de poll nu staat slaat het imho nergern op. sorry.

adknoth
19/09/07, 19:12
Wij hebben afgelopen jaar enkele overnames gedaan het ging hier om bedrijven in budget en midden segment op de markt. Hierbij hebben we gemiddeld 12,50 euro per klant betaald.

12lamat
25/09/07, 23:26
Ik heb onlangs een budget-hoster overgenomen!

Aantal Hosting accounts: ± 100
Aantal domeinen registraties: ± 400
Aantal klanten: ± 170

Geen servers overgenomen.

Betaalde prijs: 5000 (=1x de veronderstelde jaaromzet, prognose winstmarge 35%. Te betalen in twee termijnen 1 bij overname 1 na 12 maanden indien niet meer dan 10 % uitval van klanten anders bijstelling te betalen bedrag met verloren jaaromzet).

Waarde per klant ± € 35,00

Ik vind dit nog steeds een redelijk werkbare deal, echter veel werk zeg maar 1 fulltime personeelslid voor 1 maand alleen al voor de verhuis van hosting en domeinen. Nog zeker een jaar werk voordat het echt gestroomlijnd binnen onze bestaande diensten past.

Het is voor ons een testcase. Voor deze overname hebben een nieuwe website dat draait onder AWBS. We hosten op Plesk 8. AWBS werk nog niet volledige goed, maar overtreft onze verwachtingen. Echter het uiterlijk van de website is maar beperkt te costumizen.

Bij overzetten van de hosting is relatief veel downtime geweest echter klanten lijken begripvol te reageren. Vooralsnog zijn er enkele opzeggingen. Indien gewenst kan ik over een jaar een evaluatie schrijven.

brinkie
01/10/07, 09:19
Uit ons standaard-document dat we hiervoor hebben opgesteld:

--------
Voor een overname van een klantenbestand is een globale, eerste, waardebepaling onzerzijds als volgt (op basis hiervan voeren wij de onderhandelingen met u en uiteraard is het mogelijk dat u ons kunt overtuigen van een hogere verkoopwaarde!):

Methode 1 (voorkeursmethode)
(Opbrengst klantbestand op jaarbasis -/- Kosten hosting op jaarbasis) * 0.75

Methode 2 (alternatieve methode)
(Cashflow * 0.75) -/- ... (bijv. design-opdrachten of id.)

De berekening (methode 1) is de voorkeursmethode. Hier wordt feitelijk de bruto-winst bepaald, en vervolgens vermenigvuldigd met de factor 0,75. Deze factor is de bruto jaaromzet voor anderhalf jaar (1,5) verminderd met de belastingafdracht van (maximaal) ca. 50%, zijnde 0.75.
--------

In het verleden heb ik één keer een overname gedaan, een hostingonderdeel uit een ander bedrijf overgenomen waardoor m'n klantenbestand bijna verdubbelde. Vooral de administratieve integratie kostte veel tijd.

FransVanNispen
09/10/07, 17:27
brinkie, ik vind de methode 1 best redelijk als het om een relatief nieuw bedrijf gaat. Als het bedrijf al wat langer bestaat, en dus ook vaste klanten kent en een bepaalde naam heeft opgebouwd, zal de factor 0.75 wel omhoog moeten.

nieuwhier
09/10/07, 20:29
Wat ik ook apart vind is dat hier altijd de bruto omzet gebruikt wordt als maatstaf. In andere branches wordt bij overnames meestal gekeken naar de netto winst en dat maal X.

Arbeidskosten zijn er dan ook altijd al vanaf en die worden bij veel (van de kleine) hostingbedrijven gemakshalve 'vergeten'.

brinkie
13/10/07, 16:31
brinkie, ik vind de methode 1 best redelijk als het om een relatief nieuw bedrijf gaat. Als het bedrijf al wat langer bestaat, en dus ook vaste klanten kent en een bepaalde naam heeft opgebouwd, zal de factor 0.75 wel omhoog moeten.

Tenzij het gaat om een slechte naam :D, dan moet het omlaag! Maar dat is juist, je hebt gelijk; dan ga je het hebben over goodwill, en die laat ik hier volledig buiten.

almar
14/10/07, 13:23
In het verleden heb ik één keer een overname gedaan, een hostingonderdeel uit een ander bedrijf overgenomen waardoor m'n klantenbestand bijna verdubbelde. Vooral de administratieve integratie kostte veel tijd.

Hier zijn wij ook tegen aangelopen. Een geweldige tip: uitzendkrachten! Als jij inzichtelijk hebt wat je moet migreren en hoe, dan laat je anderen het gewoon uitvoeren.

AlexanderOnline
14/10/07, 15:47
Wat ik ook apart vind is dat hier altijd de bruto omzet gebruikt wordt als maatstaf. In andere branches wordt bij overnames meestal gekeken naar de netto winst en dat maal X.

Arbeidskosten zijn er dan ook altijd al vanaf en die worden bij veel (van de kleine) hostingbedrijven gemakshalve 'vergeten'.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Omzet met het aantal klanten geeft vaak een beeld over welk segment de hoster zit.
Het is vaak ook niet handig om alleen naar de winst te kijken. Wanneer een bedrijf een ander bedrijf overneemt zullen veel kosten wegvallen, en komt deze door efficienter gebruik van servers, andere vaste dingen en personeel uit op een veel hogere winst.