PDA

Bekijk Volledige Versie : naam gestolen



RubenD_ty
10/09/07, 18:36
hallo, Ik ben sinds 2006 actief als host,
en nu heb ik dus een probleem ik weet nie echt wat ik er van moet denken maar toen ik begon was mijn naam vrij zelfs geen andere bedrijf met dezelfde naam maar een tijdje geleden vond ik dus een site (hosting) met dezelfde naam in engeland, ik heb al wat info verzameld erover die nieuwe site is pas online van in juni 2007 wat moet ik hier nu mee doen of van denken?

pierce
10/09/07, 18:43
Ik denk dat je er weinig aan kan doen omdat het in het buitenland is.
Maar het beste is denk wat info inwinnen bij een advocaat, indien je zo ver wil gaan athans.

Heb je de meeste voorkomende tld's geregistreerd?

MMaI
10/09/07, 18:45
als eerste misschien evne een berichtje sturen naar dit bedrijf
misschien is het wel een voor de hand liggende naam die helemaal niet uit kwade bedoelingen is gebruikt, vaak lost normaal praten het eerste gedeelte op

mocht de naam wel met kwade bedoelingen zijn geregistreerd, dan kun je dit civielrechtelijk aanvechten (als je aan kan tonen dat jij eerder die naamde voerde en niemand anders die naam heeft etc)

Phu
10/09/07, 18:50
klinkt misschien lullig maar zolang je bedrijfnaam niet als merk is gedeponeerd bij een merkenregister kan iedereen in een andere land hem gebruiken

AlfaHosting
10/09/07, 19:27
hallo, Ik ben sinds 2006 actief als host,
en nu heb ik dus een probleem ik weet nie echt wat ik er van moet denken maar toen ik begon was mijn naam vrij zelfs geen andere bedrijf met dezelfde naam maar een tijdje geleden vond ik dus een site (hosting) met dezelfde naam in engeland, ik heb al wat info verzameld erover die nieuwe site is pas online van in juni 2007 wat moet ik hier nu mee doen of van denken?


Je kan er niets mee, je had de domeinen toen kunnen registreren of beschermen.

crazycoder
10/09/07, 19:49
Je kan er niets mee, je had de domeinen toen kunnen registreren of beschermen.
Ja, maar dat is op zich geen argument om hier niets tegen te ondernemen.
Je kan en mag namelijk niet verwachten dat een bedrijf in ieder tld de eigen naam registreert.

Ik sluit mezelf wel aan bij een eerdere poster die de suggestie deed om eens contact op te nemen met een advocaat. Spreekt voor zich dat een dergelijke actie gepaart gaat met niet onaanzienlijke kosten. De kosten baten analyse is echter aan TS.

Devsphere
10/09/07, 21:10
Je bent er achter gekomen, dat een Engels bedrijf dezelfde bedrijfsnaam voert als de jouwe. Je kunt je dan al snel afvragen of het kwaadwillend is, er lijkt me echter geen concurrentiestrijd tussen beide partijen. Potenciƫle klanten zullen dan ook niet zomaar gaan hosten bij een buitenlandse partij, ze merken snel genoeg, dat ze met een ander webhostingbedrijf te maken hebben. Jammer is het daarom nog wel, maar zolang je er geen last van hebt, zou ik geen verdere stappen ondernemen.

Stewie
10/09/07, 21:11
Als je een veelvoorkomende engelstalige term of naam gebruikt icm hosting, dan is er weinig generieks aan jouw naam ?

HostingTotaal
10/09/07, 22:06
Je kan ze alleen maar aanklagen als je zelf ook actief bent in dat land.

AlfaHosting
10/09/07, 22:08
Ja, maar dat is op zich geen argument om hier niets tegen te ondernemen.
Je kan en mag namelijk niet verwachten dat een bedrijf in ieder tld de eigen naam registreert.



Je kan je daar wel aan verwachten .. tenzij je het domein beschermd hebt.

Spyder01
10/09/07, 23:37
Je kunt er in principe niets aan doen, of je moet het al als trademark o.i.d. hebben geregistreerd. Net zoals Microsoft en Windows.

Mijn Australische collega's hebben ook dezelfde bedrijfsnaam als mij en ook een soortgelijk dienstenpakket (iets minder uitgebreid) maar zijn veel groter dan mij. Zei klagen ons niet aan en wij hen niet, wie er eerder was weet ik niet eens.

Wat wij hebben gedaan is een goede band met ze opbouwen, ook contact in reallife, telefonisch, msn, mail... en dat zorgt er uiteindelijk voor dat je eens uitgenodigd wordt daar voor beurzen en dat je verblijf betaald wordt enz.

Maar goed, dat ligt maar net aan hoe bereidwillend de andere partij is natuurlijk. Ik zou zeggen: laat het rusten, of probeer er het beste van te maken!

Henky!
10/09/07, 23:55
Volgens mij valt de ellende wel mee. Onlangs hadden wij twee enigszins soortgelijke zaken aan de broek.

We werkten een tijdje samen met een Engels bedrijf, we wilden hun software programma verkopen en registreerden daarvoor verschillende domeinen in Noord Europa. De samenwerking werd echter beƫindigd net toen wij bezig waren het (hun) EU domein te registreren. Toen werd Londen boos. Ze verwierven het Europees merkenrecht op deze naam en begonnen daarmee een ARD procedure. EURID concludeerde echter dat het EU domein ons toekomt. Ik denk omdat de truc met het merkenrecht niet werkt en wellicht dat onze rechten (handelsnaam) in tenminste Nederland ouder waren.

Vandaag hebben we voor een paar duizend die domeinen verkocht aan diegenen die dachten er recht op te hebben:-)

Tweede voorbeeld. We hebben een bedrijf dat onder dezelfde naam actief is, en notabene in dezelfde branche, als een Duits bedrijf. Op soortgelijke wijze wisten wij het EU domein te bemachtigen. Hun aanvraag was wat klunsig en later werd niet eens een ARD procedure gestart. Daar kregen de Duitsers spijt van. Ze claimden het Europees merkenrecht en vervolgens werden wij bestookt met dreigende e-mails van dure advocaten.

In het kort, hadden wij ook zomaar hun bedrijf kunnen overnemen als wij dat merkenrecht hadden bemachtigd? Zou wel wat te gemakkelijk zijn. Dit soort argumenten zonder hulp van advocaten terug gecommuniceerd en nu al weken niets meer van ze gehoord.

Of, als het wel zo werkt, registreer dat merk en neem gewoon dat Engelse bedrijf over.

Verder zou ik me geen zorgen maken.

Julian
11/09/07, 11:32
Als je geen naam hebt vastgelegd... is het dan zo'n bezwaar? Ik had er niet echt problemen van gemaakt.