PDA

Bekijk Volledige Versie : Echte beginner!



Thrust
10/09/07, 16:47
Hallo,

Ik heb van me oom een mooie server gekregen (niet de beste maja gratis is altijd goed :) ) Maar nu wil ik er een beetje mee dingen mee uitproberen, dus eerst alles een beetje ontdekken enzo. Maar nu is me vraag; Is er een TUT of een website waar alles goed staat uitgelegd over het hosten van websites? Ik heb al een domein dus dat is niet het grootste probleem, maar ik wil gewoon een site/TUT waar alles stap voor stap staat uitgelegd over het zelf hosten van een website.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt!

pierce
10/09/07, 16:51
Op http://www.howtoforge.com staan diverse handleidingen.

Verder is google natuurlijk een bron van informatie....

MMaI
10/09/07, 16:52
een kleine tip: kijk eens op http://www.howtoforge.com/
hier staan tutorials voor vrijwel iedere linux (server) toepassing die je kan bedenken
verder is het denk ik verstandig om thuis te beginnen met uitproberen, voordat je geld in het geheel gaat steken om het colocated te krijgen.
je kan dan bijvoorbeeld gebruik maken van (gratis0 redirects van no-ip.com en zo eenvoudig hostnames etc aan je server verbinden

voor beginners is vooral de ubuntu+webmin tutorial aan te raden, hierin wordt stap voor stap uitgelegd welke paketten te gebruiken etc. webmin is een gratis control panel met opties voor meerdere servers en beheer voor vrijwel alle onderdelen die je je kan bedenken (http://www.howtoforge.com/installing_webmin_ubuntu_feisty)

mocht je verder nog vragen hebben en in de buurt van eindhoven oid wonen kun je altijd even contact met me opnemen voor hulp etc

Thrust
10/09/07, 16:56
Alvast bedankt voor alle informatie, ik ga er meteen mee aan de slag :)
En jammer genoeg woon ik in Noord Holland, dus dat gaat jammer genoeg niet lukken :(

Nog een vraagje, er staat nu Windows 2003 server editie op, maar is Linux nou echt zoveel beter? En is het niet moeilijker te gebruiken dan Windows?
En welke Linux versie zou ik dan moeten hebben?

MMaI
10/09/07, 17:40
het voordeel van windows tov linux is een veelbesproken iets en ik ga er mijn vingers niet aan branden (niet genoeg windows server ervaring)
wat mijn ervaring wel leert is dat er voor linux zo veel meer ondersteuning vanuit de diverse communities en er zijn meer tutorials te vinden voor linux

verder zitten aan veel (extra) oplossingen voor windows server kosten verbonden, dit is vaak voor linux niet het geval

verder zul je voor een server de command line modus het meest gebruiken en dit is voor linux vergelijkbaar met leercurve als voor windows server
gebruik is dus vergelijkbaar, verdere verschillen zitten in de standard ondersteunde website architectuur (asp vs php) en wat dat betreft si voor php meer gratis beschikbaar en heeft dit een minder stijle leercurve (persoonlijke mening)

Thrust
10/09/07, 22:58
Oke, Ik wil Linux wel uitproberen, maar als ik naar linux.com ga staan er allemaal soorten versies. Maar hoe weet ik nou welk écht het beste is?

pierce
10/09/07, 23:01
CentOS is een betrouwbare linux distributie, gebaseerd op Red Hat enterprise linux. Deze distributie wordt veel gebruikt in de hostingwereld.

Devsphere
10/09/07, 23:02
De meeste webhosters gebruiken Debian, Fedora, Ubuntu of CentOS natuurlijk.
Ik zou in elk geval een keuze maken uit bovenstaande,
dit zijn bekendere distro's dus je kunt ook meer informatie wisselen.

Freakingme
11/09/07, 00:13
Er bestaat niet zoiets als 'de beste'. Wel bestaat er een favoriet voor iedereen of een' best suited for the job'.

Uiteindelijk zal je zelf moeten kijken welke jij het liefst waarvoor gebruikt. Eventueel zou deze link (http://www.google.com/search?client=opera&rls=en&q=choose+liinux+distribution&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8) je daar wat bij kunnen helpen. Ik zou overigens wel voor een distributie kiezen met een goed/duidelijk/makkelijk package-system, hiermee kan je zonder al te veel moeite softwarepakketten installeren.

Bob2
11/09/07, 00:18
Oke, Ik wil Linux wel uitproberen, maar als ik naar linux.com ga staan er allemaal soorten versies. Maar hoe weet ik nou welk écht het beste is?

Er is er niet een écht de beste.
Dit is voor iedereen persoonlijk en toepassingsafhankelijk.
De een heeft en budgetje en support nodig, dan is RHEL (redhat enterprice linux) een goede oplossing... de ander stelt een grafische interface op prijs omdat dit het testen in beginfase eenvoudiger maakt, Fedora is dan een prima oplossing. Voor een simpele webserver met php/mysql en een gangbaar cp zou ik je ook centos aanraden.

Maar beste advies is denk ik trial and error, door gewoon lekker te gaan spelen met verschillende software zoveel mogelijk zelf ontdekken en daar je voordeel mee doen.

Julian
11/09/07, 11:27
Klopt.
Ik vind CentOS goed stabiel werken.


Er is er niet een écht de beste.
Dit is voor iedereen persoonlijk en toepassingsafhankelijk.
De een heeft en budgetje en support nodig, dan is RHEL (redhat enterprice linux) een goede oplossing... de ander stelt een grafische interface op prijs omdat dit het testen in beginfase eenvoudiger maakt, Fedora is dan een prima oplossing. Voor een simpele webserver met php/mysql en een gangbaar cp zou ik je ook centos aanraden.

Maar beste advies is denk ik trial and error, door gewoon lekker te gaan spelen met verschillende software zoveel mogelijk zelf ontdekken en daar je voordeel mee doen.

MMaI
11/09/07, 12:37
voor de echte beginner zou ik juist ubuntu-server aanraden, veel daarvan is user-friendly en gemakkelijk te beheren

centOS is imho een meer geavanceerdere optie voor als je echt wil gaan hosten/al host omdat dit een variant van redhat is
bij ubuntu zijn veel installatiepaketten standaard, en ook zijn er veel tutorials te vinden over hoe je bepaalde zaken uit moet voeren onder ubuntu server

mocht je echt nog vragen hebben kan ik altijd ene keer langskomen/via msn oid helpen (viva la OV jaarkaart ;)

bovenstaand advies is niet bedoeld als discussie over wat de "beste" linux distro voor servers is, maar gewoon een objectief advies voor iemand die net begint, graag aan iedereen die advies wil geven even alle posts lezen in deze thread ;)

Magus
11/09/07, 12:52
wat mmai zegt...

'de beste' bestaat niet, dat is gebonden aan je persoonlijke voorkeur. Maar er bestaat wel zoiets als 'meest geschikt voor beginners' en dan sluit ik me bij mijn voorganger aan.

centos is breder te gebruiken en stabieler in dat geval, 'buntu is voorzien van een mooie set tools etc. voor de beginnende gebruiker of de sysadmin die aan een basissysteem genoeg heeft en geen bijzondere dingen doet, gewoon een makkelijk te beheren server wil hebben.

Thrust
11/09/07, 22:46
Hebben jullie toevallig nog tips voordat ik eraan begin? (Linux installeren)
Want ik wil later niet voor verrassingen staan :)

Freakingme
11/09/07, 23:42
Ja: Don't get lost.

Veel commando's hebben heel veel optionele parameters. Als je 'man commandonaam' doet, krijg je alle mogelijke parameters te zien. Het komt vrijwel nooit voor dat je alle parameters nodig hebt ;)

En: Google is your friend (niet dat je hier neits mag vragen natuurlijk).

MMaI
12/09/07, 03:09
en een tip, pak je ubuntu, neem dan de server versie (zoiets als 7.04 feisty fawm ubuntu-server)

hiervoor staan uitgebreide tutorials op de howtoforge pagina's
succes!

Ingvald
12/09/07, 13:13
het voordeel van windows tov linux is een veelbesproken iets en ik ga er mijn vingers niet aan branden (niet genoeg windows server ervaring)

Ik ga er ook mijn vingers niet aan branden ;), maar wil toch een aantal nuances maken.


wat mijn ervaring wel leert is dat er voor linux zo veel meer ondersteuning vanuit de diverse communities en er zijn meer tutorials te vinden voor linux

MSDN bevat een berg info, je moet hem alleen weten te vinden. Verder zijn er een aantal goeie communities over IIS. Maar idd, het klopt dat er kwantitiatief meer beschikbaar is over Linux.


verder zitten aan veel (extra) oplossingen voor windows server kosten verbonden, dit is vaak voor linux niet het geval

Klopt, alhoewel dit naar mijn mening geen onoverkomelijk probleem is (lees: er zijn grotere kostenposten wanneer je professioneel met hosting bezig bent)


verder zul je voor een server de command line modus het meest gebruiken en dit is voor linux vergelijkbaar met leercurve als voor windows server
gebruik is dus vergelijkbaar, verdere verschillen zitten in de standard ondersteunde website architectuur (asp vs php) en wat dat betreft si voor php meer gratis beschikbaar en heeft dit een minder stijle leercurve (persoonlijke mening)
ASP en PHP zijn voor beide platformen beschikbaar. Misschien doelde je op ASP.NET? Hiervan vind je idd enkel een volledige implementatie op het Windows platform.

Thrust
12/09/07, 18:38
Ik heb Linux Ubuntu gedownload, en gebrand op een cd'tje maar nu ik me computer reboot doet ie niks :rolleyes:
Dus geen Ubuntu installatie scherm ofzo.
Weet iemand wat ik fout doe?
Komt het misschien omdat er windows 2003 op staat?

Wynand
12/09/07, 19:35
Staat je BIOS zo ingesteld dat hij vanaf CD moet opstarten...
Meestal niet bij servers, da's puur tijdverlies bij reboots.

ilnee
12/09/07, 19:39
Aan de manier van branden van het .iso bestand kan het ook nog liggen. Met eventuele bestaande installaties heeft het in ieder geval niets te maken.

Thrust
12/09/07, 21:36
Het lukt niet echt, dus heb het geprobeert met Wubi.
Als ik de server nu opstart ken ik uit 2 OS kiezen Windows 2003 en Ubuntu, maar als ik Ubuntu kies dan gaat ie hem installeren, dat wil ik dus ik dat gekozen dan gebeurt er op eens niks meer dan krijg ik iets van; unrecognized partition.
Weet iemand wat ik hiermee moet doen? :eek:

Devsphere
12/09/07, 22:25
Linux heeft een andere partitie indeling als Windows.

Je zult dus eerst een Linux partitie moet aanmaken.

Misschien kan dit je helpen om dichter bij een oplossing te komen:
members.home.nl/openlinuxsite/beginnen-partitioneren.html

MMaI
12/09/07, 22:51
heb je de ubuntu iso gedownload en toen gebrand als iso bestand op een cd/dvd? dan gaat het inderdaad niet werken
als je hem brand als (in nero extra image naar schijf branden) cd en je bios start vanaf cd dan krijg je direct de (grafische) installer voor je.

mocht je daar niet uitkomen kan ik mbv vmware even een korte handleiding maken (inclusief starten etc)
verder is wubi in een soort permanente beta status blijven hangen tot nu toe en komen er aardig wat problemen tevoorschijn tijdens de installatie
je moet verder even controleren of er ruimte vrij is op de harde schijf die er in zit (niet gepartitioneerde ruimte)
mocht dit niet zo zijn, kun je met bootit NG de bestaande partitie resizen zodat je voor linux een partitie aan kan maken
bootit is hier te vinden: http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html (ook voor anderen een echte aanrader)

systemdeveloper
13/09/07, 00:41
wellicht kun je beter beginnen met vmware of de gratis virtual pc van M$. Dan kun je op je gemak uitvogelen welke *nix je het beste bevalt. Persoonlijk zou ik voor freebsd gaan. Transip heeft daar een leuke (gratis te downen) setup voor incl. installatie tut. Tevens heb je dan direct een paar kant en klare commandotjes om user, sites etc. aan te maken.
En ik brand mijn vingers er lekker wel aan. Windows OS is alleen geschikt om te msnnen en beetje te surfen. Voor een high-performance server moet je die troep gewoon links laten liggen.

Ugh!