PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke router/switch voor static routing



rjscholten
08/09/07, 16:53
Hallo allemaal,

Momenteel gebruiken we 2x Procurve 2626 voor wat statische routing (< 5mbps) tussen de verschillende vlan's en onze 2 locaties. We verwachten op korte termijn een groei naar 15-20 Mbps. Het dataverkeer bestaat voor een groot deel uit VoIP (dus veel kleine packets).

Het lijkt er op dat de Procurve's hier veel moeite mee hebben. De CPU load zit gemiddeld zo rond de 50% met uitschieters naar boven de 90% met packetloss tot gevolg. Ook is het nu niet mogelijk te pieken naar linkspeed (1 Gbps) want bij 20 Mbps is het afgelopen.

Hebben jullie suggesties/tips voor een alternatieve switch, of zullen we aan een 'echte' router moeten geloven. Zouden we bijvoorbeeld kunnen volstaan met 2 Bigiron 4000's met (niet jet-core) blades (2e hands goed te betalen) of zijn er wellicht nog andere opties?

Wellicht is er hier iemand die me in de juiste richting kan sturen.

Alvast bedankt!

Technotop
08/09/07, 17:36
Je zou kunnen kijken naar Linux met bijvoorbeeld Quagga. Static routing is hierbij geen enkel probleem.

luser
08/09/07, 19:18
Cisco 3750's zijn hier normaal zeer geschikt voor.

jurrian
08/09/07, 20:09
Je zou kunnen kijken naar Linux met bijvoorbeeld Quagga. Static routing is hierbij geen enkel probleem.

Als het statische routing is, heeft Quagga niet veel nut. Quagga is een set daemons die verschillende routing-protocollen (o.a. RIP, OSPF, BGP) spreken en de route-tabel van linux bijwerken. Aangezien deze statisc is, heeft Quagga dus niets te doen. De werkelijke routing wordt door linux zelf gedaan. Dat kun je simpelweg activeren door het volgende te doen:

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Misschien wel handig om even te kijken naar VLAN-support voor linux, zodat je niet een berg netwerkkaarten in je machine nodig hebt.

Opmerking: houd rekening met het feit dat een 32-bits machine niet al te veel verkeer kan routeren (het exacte aantal Mbits weet ik niet meer... ik dacht een paar honderd Mbit). Voor Gigabit zul je een 64-bits machine moeten gebruiken.

mdf
09/09/07, 21:51
Ik sluit me aan bij luser en voor de 3750's gaan. Heb hier zelf goede ervaringen mee.
Mocht je meer bandbreedte gaan doen kun je ook kijken naar de 4948's, maar daar betaal je ook een stuk meer voor.

Paulewk
10/09/07, 12:47
Opmerking: houd rekening met het feit dat een 32-bits machine niet al te veel verkeer kan routeren (het exacte aantal Mbits weet ik niet meer... ik dacht een paar honderd Mbit). Voor Gigabit zul je een 64-bits machine moeten gebruiken.

Deels waar. Maar waar het om gaat is dat je PCI bus 64bit is, voor echt hoge snelheden dus PCI-X 133Mhz, liefst 2 kaarten op 2 gescheiden bussen.

Martijn Koot
10/09/07, 23:01
Onze technische jongens liepen (Als ik de verhalen mag geloven) tegen dezelfde problemen aan wij hadden ook Procurves 2626 deze gaan wij deze week vervangen voor twee 2824's, deze ondersteunen 1 Gbit.

Groeten Martijn

Diablo
11/09/07, 23:54
ProCurve 2626's zijn ook niet echt geschikt voor routing. Ze kunnen het wel in zeer beperkte mate, maar daar is dan ook alles mee gezegd (het heet niet voor niets basic IP routing). Voor de 2800 serie geldt eigenlijk precies hetzelfde verhaal.

Voor een beetje layer 3 routing kom je toch uit bij de hogere series van HP. We gebruiken zelf een 5300xl voor de routing tussen VLAN's, al zit deze natuurlijk wel in een hogere prijsklasse.