PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke CPU



Farhan
04/09/07, 06:33
Beste

Ik ben bezig met een server die ik deze week ergens 'colocation ga ophangen'

Server info
1.Supermicro CSE-512L-260 Black 14'' Chassis, 1U, ATX
2.Supermicro PDSBM-LN2, S775, i946GZ, 2xGLAN, mATX (moederbord)
3.Western Digital Raptor X 150GB,10Krpm,16MB,SATA150 60 (harddisk)
4 Twinx 2x 4 GB

De CPU kom ik echter niet meer uit welke ik het beste kan nemen
Wil graag de Intel Xeon Quad Core X3220 2.40GHz, 8MB, S775, Box
Maar er is ook een Intel Xeon 3060 2.40GHz, 1066MHz, 4MB, S775, Box server CPU

Volgens een goed vriend Ondersteund LINUX geen Intel Xeon Quad Core CPU
Dit lijkt mij zeer sterk maar omdat ik het best uit mijn server wil hallen vraag ik het hier.

Vraag 1: Ondersteund Linux wel de CPU die ik wil ? (Centos)
Vraag 2: Welke CPU kan ik het beste aanschaven ?
Vraag 3: op moment met een AMD X4200 verbruik ik
45% CPU load gaat dit enorm omlaag of maar een beetje aangezien wat ik nu neem
wel Echt server onderdellen heeft,

Dus de tips zijn welkom

Groetjes
Farhan


Groetjes

gjtje
04/09/07, 07:50
Ik zou een ander moederbord kiezen als je dergelijke hoeveelheden geheugen wilt gebruiken. Het lijkt alsof je er 2x 4GB in wilt stoppen, dat kan niet. Echter ik denk dat je bij 4GB ook maar ruim 3GB zult hebben, dat is dus een beetje zonde van het extra geheugen.

Linux ondersteunt de quadcore cpu's prima. Als je van dual naar quad core gaat zal de cpu load wel afnemen. ;)
Echter een Core2Duo (en de Xeon's die daar mee gemaakt zijn) processor is sowieso sneller dan een X2, dus zelfs bij dual core zal het afnemen.

Farhan
04/09/07, 09:24
Heb net een vriend gesproken die tegen mij zij dat ik niks vooruit ga dit lijkt mij zeer sterk
als je zo machine neerzet tog? draai trouwens php 5.x.x

Hij zij :
maar de apache etc niet want die is daar niet voor ontwikkeld
netzoals een 64 Bit cpu word ook niet ondersteund

gjtje
04/09/07, 11:01
Je vriend loopt een beetje achter. ;)

Apache wordt al vrij veel jaren ingezet in een multi-threaded omgeving. Het is zo dat niet elke module er goed mee overweg kan, ditzelfde geldt voor PHP, Perl, etc... Echter in een standaard hosting omgeving mag dit geen problemen opleveren.

64-bit is ook al jaren gemeengoed, je hebt natuurlijk wel een 64-bits linux distributie nodig. Het kan zijn dat het gebruikte control panel er niet goed mee overweg kan. Als je echter "maar" 2GB gebruikt is een 64-bit omgeving niet zinvol.

swiep
04/09/07, 11:35
Ik zou voor een Xeon geen 1U 14" chassis gebruiken aangezien het vrij krap is. Mijn inziens pakt een 22"+ wellicht wat gunstiger uit rekening houdende met warmteafvoer. Let wel, ik heb nooit met korter dan 20" gewerkt en weet dus niet of bovenstaande echt een wereld van verschil maakt. Ik beschouw in ieder geval kleiner dan 20" iets wat meer geschikt is voor een Celeron/Duron budgetsysteem.