PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke merk van harde schrijf voor 1U servers



netswitch
03/09/07, 01:19
Ik moet een model van harde schrijf kiezen voor dedi en file servers maar ik weet echt niet wat te kiezen.

Ik vraag me af als het echt nodig is om een "server editie" schrijf te kiezen zoals Western Raptor Raid Edition.
Wat denken jullie ? Is het prijs verschil tussen een WD caviar SE en een WD caviar RE2 rechtvaardigt ?

Ik heb slechte ervaaring met Maxtor DiamondMax(meer dan 5 dood op 20 in gebruijk), hebben jullie ook problement met die schrijven gehad ?

Stefan Mensink
03/09/07, 01:28
Ja, hier ook veel gestorven Maxtor DiamondMax schijven. De RAID edition is volgens mij meer berekend op 24/7 gebruik, in tegenstelling tot thuisdisks die gemaakt zijn op incidentele lees- en schrijfacties.

Overigens is het sowieso slim om schijven in (hardware!) RAID te zetten, en de status goed in de gaten te houden, zodat een defecte disk niet je continuiteit verstoort.

Cyberdevil
03/09/07, 01:29
Waarom geen raid opstelling nemen ? Raid 1 bijvoorbeeld. Is zelfs nog altijd veiliger dan een server HD te nemen.

netswitch
03/09/07, 01:38
ja wij gebruiken software raid op alle servers maar een dood schrijf meent een visit naar het dc, een downtime van het server en 1 uur verlooren om het nieuwe schrijf te kopen en het dood schrijf bij de fabrikant terug stuuren.

Stefan Mensink
03/09/07, 01:45
Inderdaad. Daarom dus altijd een RAID edition disk kopen, eventueel als je veel dezelfde disks hebt, enkele op voorraad leggen want dat zijn de kosten ook niet.

Verder is het voordeel van een goede hardware RAID (3ware/AMCC) in combinatie met uitneembare trays dat je kan hotswappen. Dan wandel je letterlijk binnen, hang je de nieuwe disk erin, en ga je weer weg. Geen downtime.

Cyberdevil
03/09/07, 01:55
Verder is het voordeel van een goede hardware RAID (3ware/AMCC) in combinatie met uitneembare trays dat je kan hotswappen. Dan wandel je letterlijk binnen, hang je de nieuwe disk erin, en ga je weer weg. Geen downtime.

Dit lukt niet bij software raid ?

crazycoder
03/09/07, 07:26
Verder is het voordeel van een goede hardware RAID (3ware/AMCC) in combinatie met uitneembare trays dat je kan hotswappen. Dan wandel je letterlijk binnen, hang je de nieuwe disk erin, en ga je weer weg. Geen downtime.
Denk dat jij het wel weet, maar de hardware die je gebruik moet hotswap wel ondersteunen.

gjtje
03/09/07, 09:21
Software raid ondersteunt ook hot-swap, het gaat inderdaad vooral ook om de overige hardware.
Het feit dat de grotere leveranciers ook allemaal voor een RE of ES versie kiezen doet mij vermoeden dat er wel zeker een verschil is. Al is het al alleen maar omdat de garantie niet de standaard 3 maar 5 jaar is.

Phu
03/09/07, 12:55
we gebruiken momenteel 300 gb sata 1 diskjes van seagate zonder problemen
icm 3ware raid in onze 4 dedicated servers

in de oudere servers zitten 200 gb maxtor dm10 sata icm 3ware ook zonder problemen draaien al sinds 2005 zonder uitval 2 servers

voor backup machine 1 gebruiken we 4x200 gb zonder raid controller
voor backup machine 2 gebruken 4x250 gb ide software raid

het uitvallen van de schijven ligt vaak aan 1u rotte voedingen
(chieftec crap voedingen noem maar op)
ik bedoel maar 1u case 300 watt voeding voor 100 euro zegt genoeg
goedkoop is duurkoop
tot op heden nog geen problemen gehad met maxtor schijven vanaf de dm8 series

Active.
03/09/07, 13:46
Dat de schijven soms snel kapot kunnen gaat ligt idd aan het feit dat de spanning
minder stabiel is en veel gevoelige elektronica kan daar niet goed tegen. Wij hebben
onze servers ook op eigen UPS aangesloten die ervoor zorgt dat de spanning stabiel blijft.