PDA

Bekijk Volledige Versie : Ubuntu server versie



SDIS
02/09/07, 15:51
heej ik wil toch maar wat gaan experimenteren met linux nu heb ik van die Ubuntu CD's binnen gekregen


maar die werken niet
dit zal wss komen omdat het de dekstop versie is en niet de server versie

maar dat is het grote probleem niet

ik wil dus een linux besturingssysteem voor een server waar plesk op kan draaien maar wat wel een GUI heeft zoals Gnome of KDE
ik ben beginner met linux maar ik wil het liever via een GUI uitvissen dan via ms/dos terminal

dus weet iemand of er bij de server versie van Ubuntu een GUI bij zit of heb je dan alleen maar een terminal versie (zoals bij fedora in mijn geval)

de videokaart van de server is maar 16 MB maar windows server 2003 draait er wel gewoon met een GUI op

of wat doe ik verkeerd

jurrian
02/09/07, 16:20
Het zal je probleem niet oplossen, maar toch de volgende opmerkingen:
- MS-dos terminals kennen we niet onder linux. Dat heet gewoon de shell
- Servers beheer je vaak op afstand. Command-line / via de shell is hierbij makkelijker remote werken van via een grafische omgeving.
- Met de shell kun je meer dan via de grafische opgeving van linux. Daarnaast leer je er ook meer van dan een beetje klikken... (wat wel een vereiste is als je het ding als server gaat gebruiken, want je zult het ding up-to-date moeten houden en goed moeten beveiligen wil je niet binnen een paar uur gehackt zijn).

Ik ben geen ubuntu-kenner maar volgens mij was de eigenschap van de server-versie juist dat ze die grafische zooi er niet in hadden gedaan omdat je dat 999 van de 1000 keer toch niet wilt op je server.

SDIS
02/09/07, 17:28
ik heb een goede installatie handleiding gevonden via terminal en zo kan ik er plesk op krijgen en de rest gaat dan via de browser in plesk

Kenneth
03/09/07, 18:50
ik heb een goede installatie handleiding gevonden via terminal en zo kan ik er plesk op krijgen en de rest gaat dan via de browser in plesk