PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabinet gaat btw verhogen naar 20%



Serve-xs
31/08/07, 13:56
Beste WHT leden,

Het kabinet gaat de btw verhogen van 19 naar 20%. Dat bevestigen bronnen in Den Haag. Wat vinden jullie hier van?

Bron: RTL Nieuws (http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/08_augustus/31/binnenland/0831_0915_BTW_omhoog_ww-premie_omlaag.xml)
Bron: Elsevier (TIP) (http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/167742/)

pierce
31/08/07, 13:57
ik vind dat er al een topic over is :) > http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/123519-linkse-stemmers-bedankt.html

Serve-xs
31/08/07, 14:01
ik vind dat er al een topic over is :) > http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/123519-linkse-stemmers-bedankt.html

Ah die had ik niet gezien, excuses ;)

pierce
31/08/07, 14:04
Ah die had ik niet gezien, excuses ;)

Je hoeft je tegen mij niet te verontschuldigen hoor :D
Ik verkondig het alleen maar ;)

tvm
31/08/07, 14:37
toch niet zo erg als bedrijf recupereer je je btw toch gewoon.

rvessem
31/08/07, 16:19
solide financieel beleid noemt wouter bos dit, het is gewoon een vuile smeerlap, gelukkig valt hij in de peilingen van 32 naar 21 zetels, das niet voor niks natuurlijk
en mensen die een auto van de zaak hebben, hebben deze niet voor niets, en hebben meestal geen keuze, als ik me auto inlever, kan ik gelijk me arbeidcontract ook wel inleveren..
enige is, nog meer prive rijden met die auto om dit te compenseren, maar rijd nu al meer als 20.000km prive per jaar, terwijl ik voorheen met prive-auto amper 6 a 7000km perjaar reed

ErikKosters
01/09/07, 10:23
ik vindt het toch niet fijn, gaan we duitsland nadoen ofzo.

rvessem
01/09/07, 12:03
heb nu al 465 eur bijtelling per maand, dit gaan er gewoon 525 eur worden.. voor een normale middenklasser. moet niet gekker worden...

met de VVD had dit echt nooit gebeurd. maar die stompzinnige hebben gewoon ff een moment afgewacht zonder VVD en gelijk toegeslagen. volgend jaar pakken ze de rente aftrek aan....
denk dat je ook voor een groot deel aan die achterlijke christenunie moet denken, alles wat leuk is wordt duurder!!!
kermis van 6% naar 20%
auto benzine + bijtelling fors duurder
kerozine toeslag op vakanties
drank en roken duurder

die maffe gasten willen gewoon niet dat je plezier hebt, alle vormen van plezier willen ze de kop in drukken en financieel afstraffen

Ramon Fincken
01/09/07, 12:07
mwah we zien het wel :)

echter
kerozine toeslag op vakanties
drank en roken duurder

vind ik een goede zaak, al wat het maar voor je gezondheid
en zeker bij drank en roken, schade voor buitenstaanders/passieve rokers

Serve-xs
01/09/07, 16:10
kermis van 6% naar 20%

Dit gaat niet meer door heb ik ergens gelezen ;)

h4f
02/09/07, 07:07
Beste WHT leden,

Het kabinet gaat de btw verhogen van 19 naar 20%. Dat bevestigen bronnen in Den Haag. Wat vinden jullie hier van?

Bron: RTL Nieuws (http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/components/actueel/rtlnieuws/2007/08_augustus/31/binnenland/0831_0915_BTW_omhoog_ww-premie_omlaag.xml)
Bron: Elsevier (TIP) (http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/167742/)

Als je ondernemer bent maakt het niet uit.
BTW is toch al nooit je geld geweest en of het nu 19% of 20% is doet er niet toe.

Wat ik veel belangrijker vind wanneer in alle EU landen het tarief gelijk getrokken zal worden, dat is adminsitratief veel handiger. (veel landen zitten al op 20%)

Verder lease auto zwaarder belasten, goed idee, iedereen die eens heeft doorgerekend weet dat een kilometervergoeding bij een recente diesel in prive bezit dat die auto zichzelf netto laat betalen.

Dan heb je nodig accijnzen op drank en brandstof, een recente diesel rijd ruim 1 op 20, dus die paar euro op een volle tank waar je 1000 kilometer mee rijd merk je niet.
En drank, die koop je grootschalig in als je op vakantie bent/gaat buiten de EU.

En ja, zwaarder belasten van huizen over de 1 miljoen, is alleen maar goed, dan zal die segment minder intressant worden en dus die huizen goedkoper en de middenklasse huizen duurder. Sommige die het niet kunnen betalen zullen hun dure huis verkopen zolang de markt er voor nog niet is ingestort.

Huidige maatregelen zijn in mijn optiek dan ook zinloos, en vult alleen de schatkist.

Als Bos ECHT iets wil doen om de koopkracht te verbeteren dan moet hij hypotheek rente aftrek inperken en een systeem bedenken waarbij het afgebouwd word, zodat wij net als alle landen op aarde dit systeem niet meer hebben.


De top tien van de hoogste inkomens ontvangen 45 procent van de 12 miljard aan hypotheekrente aftrek (nu ook voor woningen van Nederlanders in België). Om de hypotheekrenteaftrek op termijn te behouden voor hen die het nodig hebben moet een eind gemaakt worden aan de excessieve aftrek door de topinkomens. Een groot deel van die 12 miljard kan gebruikt worden voor verruiming van de (slechts 4 miljard kostende) huursubsidie.

bron: http://www.sp.nl/interact/tegenspraak/remi7.stm

Als hij woningcorporaties BTW + vennootschap belasting laat betalen bovenstaande afbouwd, dan betalen de woningcorporaties de huursubsidie.

En kan Nederland in 10 jaar tijd haar staatschuld aflossen.

Hierna hebben ze elk jaar 12 miljard + 4 miljard (huursubsidie) + 9 miljard (Rente die ze nu jaarlijks overstaatschuld betalen) = 25 miljard over.

Dat geld kunnen ze gebruiken om AWBZ + WW premie af te schaffen, waardoor iedereen er maandelijk tussen de 200 en de 500 (afhankelijk salaris) erop vooruit gaat, waardoor koopkracht groeit en het echt loont om te gaan werken. Ook kunnen ze inkomsten + vennootschapsbelasting verlagen.

Maar goed, zolang veel mensen hypotheek rente aftrek als een RECHT beschouwen en het eerlijk vinden dat zelfs mensen die voor minimumloon werken aan hun hypotheek mee betalen zal het niet snel gebeuren.

Overigens zijn er veel EU landen waar een arbeider niet meer dan 20% van zijn bruto loon kwijt is aan de overheid, als die kan kiezen om in Nederland voor 5000 bruto te werken (netto 3000) of elders voor netto € 4000,- is de keus snel gemaakt.

Op dit moment staan er weinig mensen hierbij stil, maar zodra mensen massaal met pensioen gaan de komende 10 jaar hebben we hoger opgeleide mensen uit het buitenland nodig en die zullen toch echt wel kijken in welk land ze het meest in hun handje krijgen.

Voor ondernemers geldt het zelfde, je ziet alleen al op deze forum dat mensen bedenken hoe ze minder belastingen betalen door over de grenzen te kijken.

Luxemburg is dichtbij, heeft goede infrastructuur en lage belastingen, vandaar dat Skype (en hun oprichters) er nu zitten. (woningen zijn er peperduur)
Voor online business maakt het niet uit waar je zit, dus Cyprus, Malta waar je een villa met zwembad voor 50.000 koopt is voor high-tech starters erg intressant. Maar ook Belgie is intressant.

Nederland is geen kennis economie, want ze doen er fiscaal alles aan om alle kennis het land uit te jagen, en zolang je in India voor de prijs van 1 ingenieur in Nederland daar er 5 hebt die harder werken, meer kennis hebben en nooit ziek zijn, maakt de Nederlandse overheid het er alleen maar moeilijker op.

Een ander voorbeeld is het arbeidsrecht. Wij zijn verplicht mee te betalen aan kinderopvang van onze personeel sinds 1 januari van dit jaar. Erg goed gecommuniceerd (not). Maar als ondernemer heb jij niet voor die kinderen gekozen, laatstaan verwekt. Dus waarom moet jij er voor betalen?
Dit heeft als gevolg dat je als ondernemer beter gaan vrouwen aan kunt nemen, want die kunnen zwanger raken, waarna je eerst voor zwangerschaps verlof + ziektes kunt opdraaien en achteraf voor de opvang van die koters.
Of ziektewet, dat je (bij onbepaalde tijd contract) gewoon doodleuk twee jaar
moet door betalen.

In de meeste landen in EU kennen ze dit soort dingen niet, maar buiten de EU kennen ze het al helemaal al niet. Zwanger worden, bevallen en voor je kroost zorgen is iets wat je in je eigen tijd doet.

Vorige week had ik een controle van de gemeente op kantoor, millieu wet.
Blijkt dus als je een apparaat hebt die meer dan 1,5 KW trekt je onder millieu wet valt.
Meteen werd er naar een airco gewezen, maar gelukkig kon de beste man lezen dat dat ding maar 1 KW was. Heb ik mazzel dat ik deze zomer niet een extra grote unit had laten installeren, want dan was ik onwijze veel tijd en geld kwijt aan onzinnige millieu wetgeving, terwijl elke particulier (waar er in Nederland meer van dan bedrijven) zich er niet aan hoeft te houden.

Het zijn bovenstaande zaken die ondernemend Nedeland kreupel maakt, je bent te veel tijd en geld kwijt aan zaken die niets met je onderneming te maken hebben en ook niets toevoegen.

Als ik een goede vrouwelijke medewerker heb en ik wil haar niet kwijt, dan zal ik (en elke ander ondernemer) uit eigen beweging haar zwangerschapsverlof en kinderopvang betalen. Immers zo iemand vervang je niet zomaar.
Terwijl er genoeg mensen zijn die jaarlijks zwanger worden, kijk maar naar bijstandmoeders, die zorgen er voor dat ze voordat hun jongste kind 4 jaar is weer zwanger zijn van (soms) een andere man, zodat ze onder sollicitaite plicht uitkomen.
Laat de overheid lekker de verwekker (vervuiler) betalen, dan zullen die kansrijke mensen zich wat bewuster voortplanten.

l30n
02/09/07, 08:39
toch niet zo erg als bedrijf recupereer je je btw toch gewoon.

BTW is ook iets wat de consument moet betalen en waarbij een zaak meestal als tussenpersoon fungeert. Voor de klant wordt het leven 'duurder' waardoor er een terugloop in productaanschaf kan plaatsvinden wat voor de zaken meestal ongunstig uitpakt en dus wel 'erg' kan zijn voor bedrijven.

crazycoder
02/09/07, 08:52
toch niet zo erg als bedrijf recupereer je je btw toch gewoon.
Iedere ondernemer is ook een keer consument :) dat ondervind ik wekelijks in de supermarkt :(

VDBAHosting
02/09/07, 17:27
Hallo Allemaal,

Na dit nieuws zit ik even te twijfelen wat ik het beste met mijn prijzen kan doen.

Op dit moment gebruik ik veel prijzen van bijv. € 9,95 / € 12,50 enz. Deze prijzen geef ik incl. BTW weer op mijn website en in mijn reclame middelen. De achterliggende reden is dat mijn doelgroep voornamelijk particulieren betreft of de klein zakelijke gebruiker.

Als straks het BTW percentage naar 20% zal worden verhoogd, dan krijg ik geen mooie ronde bedragen meer. (Bijv. € 9,95 => € 10,03)

Hoe gaan de mensen die hun prijzen ook incl. BTW weergeven hier mee om?

pierce
02/09/07, 17:48
Hallo Allemaal,

Na dit nieuws zit ik even te twijfelen wat ik het beste met mijn prijzen kan doen.

Op dit moment gebruik ik veel prijzen van bijv. € 9,95 / € 12,50 enz. Deze prijzen geef ik incl. BTW weer op mijn website en in mijn reclame middelen. De achterliggende reden is dat mijn doelgroep voornamelijk particulieren betreft of de klein zakelijke gebruiker.

Als straks het BTW percentage naar 20% zal worden verhoogd, dan krijg ik geen mooie ronde bedragen meer. (Bijv. € 9,95 => € 10,03)

Hoe gaan de mensen die hun prijzen ook incl. BTW weergeven hier mee om?


Ik denk dat we het euro effect weer gaan terugzien. Ondernemers zullen hun prijzen weer gaan afronden op mooie getallen, wat er in de praktijk dus op neerkomt > naar boven. 10,03 zal 10,95 worden en niet 10,05 want dat klinkt nou eenmaal niet lekker.

Ik heb mijn prijzen ook incl btw, maar ik neig er sterk naar om deze exl. btw te gaan vermelden.

Ramon Fincken
02/09/07, 22:07
ik werk al standaard met ex btw prijzen dus dat laat ik zo staan :)

BsHosting
02/09/07, 22:30
Hier ook standaard ex btw.

Volgens de belasting was dat destijds ook vereist om het ex btw op je site te zetten.

eMiz0r
02/09/07, 23:15
Ik ben blij dat wij de prijzen ook ex BTW vermelden op de website :D

Maar als je op 10,03 uitkomt doe je inderdaad hetzelfde als de rest van ondernemend Nederland: maak er gewoon 10,95 van :p

En aangezien niemand de moeite verder neemt: prachtig geschreven stuk h4f. Helemaal niets aan toe te voegen en 100% mee eens!

h4f
03/09/07, 00:05
Hallo Allemaal,

Na dit nieuws zit ik even te twijfelen wat ik het beste met mijn prijzen kan doen.

Op dit moment gebruik ik veel prijzen van bijv. € 9,95 / € 12,50 enz. Deze prijzen geef ik incl. BTW weer op mijn website en in mijn reclame middelen. De achterliggende reden is dat mijn doelgroep voornamelijk particulieren betreft of de klein zakelijke gebruiker.

Als straks het BTW percentage naar 20% zal worden verhoogd, dan krijg ik geen mooie ronde bedragen meer. (Bijv. € 9,95 => € 10,03)

Hoe gaan de mensen die hun prijzen ook incl. BTW weergeven hier mee om?

Je kunt het ook nu positief zien, dankzij die 20% zien zowel je excl als incl bedragen er straks beter uit :)

snaaps
03/09/07, 21:09
wil er toch even op wijzen dat dit een stijging is van meer dan 5%!

Ik bedoel, 1% van 19% = 0,19% x 5 = 0,95%

maarja, die loonverhoging van 13% voor ambtenaren moet toch ergens vandaan komen..

V v Zuydewijn
04/09/07, 17:10
Om precies te zijn een stijging van 5,26%. Maar goed, geen prijsstijging van 5,26 % natuurlijk. Op het totaalbedrag is het 0,0084% prijsstijging.