PDA

Bekijk Volledige Versie : Bandbreedte, gigabit, megabit, euh...???



Blacky
31/08/07, 03:38
Ik snap het niet meer. Wat is nu meer en wat houdt het nu precies in?
Je ziet termen van megabyte, megabit en gigabit en andere grappen.

Als ik een dvd download is dat 4,3 gig hd ruimte, dus in die stijl gerekend zou je zeggen dat 1 giga bandbreedte meer is dan 1mbit, toch?

Maar nu zag ik dit weer ergens staan bij iemand die ook op WHT zit:
- 200GB of 1 mbit(95%): 25 euro

Dus je krijgt 200 Gigabit of 1 mbit voor 25 euro?
Wat die 95% daar doet begrijp ik al helemaal niet.

Maar kan me nu eens iemand eenvoudig uitleggen wat het verschil is en waarom in dit geval 200 gigabit hetzelfde is als 1 mbit? Want ik dacht dat 1 gigabit=1000mbit, dat werkt dus zo niet met bandbreedte?
Kortom, ik snap het niet meer.

groenleer
31/08/07, 09:06
Je maakt een cruciale denk fout.

En om die te corrigeren moeten we terug naar het begin.

Ik zal een stukje maken waarin ik het probeer uit te leggen, kan zo snel niet de link vinden waarin dit eerder is uitgelegd.

crazycoder
31/08/07, 09:13
Ik zal een stukje maken waarin ik het probeer uit te leggen, kan zo snel niet de link vinden waarin dit eerder is uitgelegd.
Je kan zoeken, of je kan niet zoeken :)

Alstu:
http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/70367-berekening-van-dataverkeer.html

Uitleg van Thomas..

groenleer
31/08/07, 09:48
Ik houd mijn stukje voor me, die link van Crazycoder omschrijft het zeer goed.

/Offtopic: En ik maar zoeken met "95% uitleg" en zoekende naar een sticky.maar in de verkeerde fora.

Jurian
31/08/07, 17:07
Of om het maar even extreem simpel en vereenvoudigd uit te leggen, kan je het heel makkelijk vergelijken met een waterleiding, wat voor veel mensen een stuk makkelijk te begrijpen is dan al die bit/byte/mega/giga/tera zooi :)

De waterleiding heeft een bepaalde dikte, dit kan je vergelijken met de bandbreedte, een buis waar 10 liter per minuut doorheen kan / een netwerkverbinding waar 10 megabyte per seconde doorheen kan.

Ook heeft de waterleiding een verbruikslimiet, zeg, 5000 liter per maand, dit kun je vergelijken met dataverkeer. Gebruik je meer dan die 5000 liter per maand, moet je bijbetalen.

Die 95% regeling is dan weer van toepassing op de bandbreedte (de dikte van de buis), dit kan je zien als een buis die bijvoorbeeld 100 liter per minuut aankan, maar je hebt afgesproken dat je niet meer dan 10 liter per minuut er uit haalt, gemiddeld. Als je echter eventjes heel veel nodig hebt, mag je een verbruikspiek maken, even 80 liter per minuut er uit trekken is dus geen probleem. De hoogste 5% van de pieken wordt "kwijtgescholden", de rest telt mee voor je gemiddelde verbruik, zit je gemiddeld over de afgesproken 10 liter per minuut, moet je weer bijbetalen.

Stefan Mensink
31/08/07, 20:27
De hoogste 5% van de pieken wordt "kwijtgescholden", de rest telt mee voor je gemiddelde verbruik, zit je gemiddeld over de afgesproken 10 liter per minuut, moet je weer bijbetalen.
Nee, de rest wordt niet gebruikt om gemiddelden mee te berekenen. Na 'kwijtschelding' van de top-5% wordt de resterende hoogste piek genomen. Dus heb je 5% van de tijd 80 gedaan, 1% 40 en de rest 10, dan word je aangeslagen voor 40. Of heb je bijv. 6% van de tijd 80 gedaan, en de rest van de tijd niks, betaal je voor 80.

Jurian
31/08/07, 21:13
Ah ja, je hebt helemaal gelijk! :)

Blacky
01/09/07, 03:31
Sorry voor het late antwoord, maar het blijkt dat men hier op WHT achter ligt met de vBulletin updates, waardoor er nog een bugje zit in de notificatie bij reply.

Allereerst beiden dank voor de moeite en de uitleg. Het kbyte en bit verhaal was me wel bekend, da's hetzelfde als met hd's.
Voor zover ik het nu zie was ik dus bandbreedte aan het vergelijken met verbruik en da's inderdaad fout.:)

Dit zal er wel aan liggen dat je toch bij veel hosters iets ziet als bijv. "500mb webruimte, datatraffic 20 gig per maand".

Uit de ervaring van mijn eigen forum weet ik dat je daar toch een behoorlijk eind mee kunt komen. In de drukste periode hadden wij ongeveer 42 a 43 gig per maand nodig met rond de 11000 gebruikers en zonder filessectie dus puur forum.

Maar hoe moet ik deze regel nu lezen?
- 200GB of 1 mbit(95%): 25 euro
Dus in dit geval zou ik 200Gig datatraffic hebben voor 25 euro per maand.
OF ... 1 megabit bandbreedte en dan ongelimiteerd traffic wat ik met die 1mbit kan halen?

Want ik begrijp die 95% uitleg wel enigszins, maar hier staat het woordje "of" en niet "bij gebruik van".
Dus ik neem aan dat het niet zo is dat ik 200 gig traffic krijg als ik niet meer dan 1 mbit bandbreedte gebruik.

Dat is dus iets waar ik nog niet helemaal uit ben.

Wynand
01/09/07, 09:27
Nee, je hebt gewoon 100Mbps te beschikking (tenzij je voor 1Mbps flatfree zou gaan (wat vrij nutteloos is, daar je dat met een 95% regel meestal ook al hebt), geen 1Mbps.
Wanneer je dus een massmail uitstuurt die 2Mbps opslurpt kan dat gewoon.



OF ... 1 megabit bandbreedte en dan ongelimiteerd traffic wat ik met die 1mbit kan halen?Ja, alleen is het vervelende dat je je server echt niet op 1Mbps wil afkappen, dan laden pagina's nogal traag. ;)

Bv. 1Mbps met 95% regel wil zeggen dat je constant 1Mbps mag verzetten, en je er in het totaal 36 uur (5% van een maand) meer dan 1Mbps mag verzetten. Als dat 36 uur de volle 100Mbps is, prima.

Blacky
01/09/07, 19:58
Oooh op die manier. Kijk aan, dan is het me weer helemaal duidelijk.
Bedankt voor de uitleg!

Wynand
01/09/07, 19:58
Graag gedaan. ;)