PDA

Bekijk Volledige Versie : Redundante Windows Oplossing



GS2K1
28/08/07, 11:39
Case:

1 website + 1 database
Downtime bij problemen (bijv. kapotte hardware) zo kort mogelijk maken.

hardware
1 Webserver (Windows 2003 Standaard)
1 Database Server (Windows 2003 Standaard + SQL Server 2005 (standaard?)

identieke servers:
2x quad core processor, hardware raid1, hot swappable voeding de hele boel.

Mogelijkheden:

mogelijkheid 1
server 1 = main webserver + backup database
server 2 = main database + backup webserver

valt server 1 uit, dan draait alles op server 2
valt server2 uit dan draait alles op server 1

mogelijkheid 2
server 1 = main website + main database
server 2 = backup website + backup database

valt server 1 uit --> neemt server 2 het over

mogelijkheid 3
server 1 = main webserver + main database
server 2 = main webserver + main database
server 3 = load balancer

load balancer verdeeld de load tussen 1 & 2, mocht er 1 uitvallen dan gaat al het verkeer naar de ander.

mogelijkheid 4
server 1 = main webserver + main database
server 2 = backup webserver + backup database
server 3 = load balancer

load balancer stuurt alles naar server 1, valt die uit dan wordt alles doorgestuurd naar server 2.


extra info
Wat ik begreep van mirroring van SQL2005 databases is dat je sowieso de standaard editie nodig hebt, maar bovendien als je er 2 mirrort er 1 in "backup" stand staat als database en dus niet bruikbaar is...


Wat zou de beste optie zijn en waarom?

bakkerl
28/08/07, 13:10
nog een sql2005 express editie om als witness te dien voor het automatisch over schakelen van je master database?

dotXS
29/08/07, 14:07
Mogelijkheid 1 : Kan maar zou ik alleen maar doen op het moment dat je dedicated performance nodig hebt op zowel de web- als databaseserver. Geheel automatisch overschakkelen gaat in het geval van een storing ook niet zomaar.

Mogelijkheid 2 : Kun je zonder loadbalancer eigenlijk alleen maar doen op basis van ms clustering. Daar heb je win2003 enterprise en mssql 2005 enterprise voor nodig.

Mogelijkheid 3 : Om op beide databaseservers een volledige master copy te hebben moet je twee weg replicatie uitvoeren. Dit kan wel door een merge replication te doen, maar dit is zeer complex en behoorlijk onderhouds intensief.

Mogelijkheid 4 : Dit zou mijn voorkeur hebben. Laat de loadbalancer op poort 80 (of welke je dan ook wilt gebruiken) testen of de server nog in de lucht is. Bij geen gehoor overschakkelen naar backup server.

Even over de extra info :

Het ligt er helemaal aan wat je wil doen qua mirroring en/of clustering. Zelf zou ik kiezen voor MSSQL 2005 Workgroup en dan gebruik te gaan maken van logfile replicatie. Dit is de meest goedkope en minst complexe manier om een warmstandy database te creeeren.

Dennis