PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows, VMWare, CentOS, eigen IP toekennen, hoe?



Wynand
25/08/07, 12:02
Hallo,

Situatie:
Server (W2K3, Ent), heeft 3 IP's (X.X.X.212, X.X.X.213, X.X.X.214).
Het ip X.X.X.214 (de andere gaan naar IIS en Apache) zou ik graag toekennen aan een Virtual Machine (CentOS 5 x86_64).
"Hoe"?

Moet ik in mijn Windows installatie het IP X.X.X.214 bij toegekende TCP/IP adressen laten staan?
Welke settings moet ik in VMWare gebruiken? Momenteel staat die op 'Bridged, connected directly to the physical network', heb ik alles tijdens de setup van CentOS netjes ingevuld (IPv4, Subnetmask (255.255.255.0), DNS servers), maar veel netwerk komt er toch niet van.. :)

Iemand die weet hoe dit te doen?

Als er iemand ervaringen heeft met Asus Remote console, wil die een PM schieten? :)

s2software
25/08/07, 12:17
De 214 niet aan Windows toekennen, maar gewoon als main IP van CentOS gebruiken.
In bridged mode heeft de VM eigenlijk gewoon een directe link naar het netwerk.

Wynand
25/08/07, 12:20
Zo staat hij op dit moment, alleen heeft hij geen netwerk..

s2software
25/08/07, 12:48
Ik draai exact de omgekeerde setup, dus Windows op vmware in CentOS. Als ik netwerk op bridged en connected zet werkt het direct.
Lijkt me dus eerder iets te maken te hebben met Win2003 dan je vmware settings.

gjtje
25/08/07, 13:34
Je hebt ook een gateway ingevuld? Problemen bij het verhuizen van IP's tussen VM's wil ook nog wel eens opgelost worden door de arp cache te legen, op de host en eventueel ook op de switch.

Wynand
25/08/07, 16:58
Ik draai exact de omgekeerde setup, dus Windows op vmware in CentOS. Als ik netwerk op bridged en connected zet werkt het direct. Hoe liggen de prestaties (ook netwerk respons/ping tijden) daarvan in de VM?
Ben nog aan het twijfelen om onder linux windows te draaien, of omgekeerd, en of ik dat met VMWare of Xen moet doen. :)


Lijkt me dus eerder iets te maken te hebben met Win2003 dan je vmware settings.Welke hé.. ;)


Je hebt ook een gateway ingevuld? Problemen bij het verhuizen van IP's tussen VM's wil ook nog wel eens opgelost worden door de arp cache te legen, op de host en eventueel ook op de switch.Gataway is ook ingevuld tijdens de install ja (op dezelfde als die in windows), ARP cache legen (arp -a?) heeft geen effect gehad..

Wynand
27/08/07, 11:08
Nee, helaas niet.
Dat kost meer dan de server + 2 jaar colocation. :D

aartvg
27/08/07, 11:16
waarschijnlijk als de licentie meer kost dan de server en 2 jaar colo draait het niet op de server ook denk ik....

je hebt al een simple licentie voor minder dan 1000 euro.

maar ik zag trouwens dat je vraag niet ging welke software je gebruikt maar een gateway probleem

Wynand
27/08/07, 11:23
http://www.vmware.com/vmwarestore/buyVI3.html
Blijkbaar, mijn fout, zat met prijzen boven de 5000 dollar in mijn hoofd.
Maar dan nog, dat is 270 euro minder dan de server, en helaas nog te veel.. :)

Ik gooi er zo meteen een nieuwe installatie over heen, kijken of dat wat wil opleveren.

Kenneth
28/08/07, 00:05
je moet het IP niet aan je windows setup al toekennen, je moet gewoon de .214 dus uit die lijst laten.

Later moet je in je virtual machine deze pas toekennen.. anders krijg je een IP conflict.

ARP cache leeg je met arp -d

Wynand
28/08/07, 10:47
Dat is gebeurd.
Momenteel krijg ik antwoord op een ping naar 212 (dat zal de loopback wel zijn..) en naar de gateway (op .254), maar verder krijg ik niets gepinged of pagina's geladen.
Suggesties?

Wynand
30/08/07, 10:58
Ik heb met een op enkele andere manieren nog wat geprobeerd, wat resulteerde in een connectie, ook na een reboot (van zowel guest als host OS), maar steeds wanneer ik de volgende dag kijk hoe het er mee staat, is de connectie terug weg.
Niet te doen op die manier dus. Ben nu aan het kijken of Virtual Server met Linux additions iets is (heb in elk geval wel een 32 bit guest OS nodig blijkbaar), maar ook daar moet ik nog even kijken hoe het zit met eigen IP's toevoegen. Geeft voor zo ver ik kon zien enkel een MAC adres mogelijkheid.