PDA

Bekijk Volledige Versie : Hulp gevraagd bij energieproject: Vragenlijst servergebruik



indy
24/08/07, 21:45
Beste mensen,

Als vrijwilliger bij een klein onafhankelijk internet platform ben ik bezig een zuinige (<30 watt) server te bouwen. We hosten nu enkele tientallen websites, waarvan een paar CMS en enkele tientallen mailing lists, verder weinig mail (behalve spam en virussen, die we zo veel mogelijk 'aan de voordeur' al weigeren, spaart heel veel CPU cycles). Omdat we ook meer bandbreedte krijgen, kunnen we het aantal websites en mailing lists gaan uitbreiden en bekijken hoe ver we komen met deze server.

Bij dit 'experiment/voorbeeldproject' is de besparing voor onze situatie zeker de moeite waard. Maar we willen ook graag bekijken of zo'n superzuinige server in meer gevallen een goed alternatief is (naast bijv. energiebesparing door virtualisatie). Is het bijv. voordelig meerdere kleine servers te gebruiken i.p.v. 1 dikke server. Kortom: hoe veel besparing is haalbaar, vergeleken met de nu gangbare servers.
We zoeken dus vergelijkingsmateriaal: wat hebben servers alzo te doen en hoe efficient worden ze benut?

Daarom een (uiteraard vrijblijvende) vraag aan mensen die zelf servers in een datacentrum hebben of beheren: zou je ons aan wat gegevens kunnen helpen?

Zo ja, knip dan even onderstaand formuliertje uit en post een reply.
Helemaal makkelijk maak je het ons door een kopie te sturen naar het tijdelijke adres:
zuinigeserver@ddh.nl

Als je deze gegevens liever niet hier publiceert, kun je ze ook alleen aan bovenstaand adres sturen. We gebruiken alleen de ingestuurde vragenlijsten, geen gegevens van de afzender.
Aarzel niet de gegevens van meer servers op te geven als je die ook weet :)

Zodra we in de lucht gaan meld ik hier meer details, gaat nog even duren (vrijwilligerswerk).

Alvast bedankt,
Boyd Noorda, ddh.nl

---8<-----------------------------------------------------------

- Vragenlijst servergebruik -


Merk en type server (of zelfbouw):

CPU (type, MHz):

RAM (type + MB):

Harddisks (aantal SATA/IDE/SCSI/SAS, 3,5 of 2,5 inch + GB):

Effectieve netwerkverbinding (10/100/1000Mbps):

Vermogen van de voeding (aantal watt op de sticker):

Werkelijk gemeten gebruik (geef aan: idle, stress en/of gemiddelde) in watt:
of
Schatting gemiddeld verbruik in watt:


Taken server

Operating systeem:

Aantal statische websites (plain HTML):

Aantal dynamische websites (CMS/database, incl. shops, forums, blogs e.d.):

Aantal E-mail accounts:

Aantal E-mail aliases/forward/catch-all:

Aantal mailing lists:

Aantal control panels voor eindgebruikers:

Anders (bijv. aantal podcasts, streams, chatboxen, game spelers):

Gemiddelde traffic per maand (GB/TB):

Welke applicatie zorgt voor de hoogste piekbelasting (incl. spam- en virsusfiltering):

Komt de server wel eens/regelmatig in capaciteitsproblemen (bijv. tijdens een spamgolf):

l30n
24/08/07, 22:21
Vermeldt er ook bij tot wanneer het zinvol is om jullie van gegevens te voorzien, aangezien we er denk ik vanuit mogen gaan dat je op een bepaald moment een balans gaat maken van het verzamelde.
Worden de statistieken na afloop ook gepubliceerd of hebben wij er verder niets aan?

indy
24/08/07, 22:39
Vermeldt er ook bij tot wanneer het zinvol is om jullie van gegevens te voorzien, aangezien we er denk ik vanuit mogen gaan dat je op een bepaald moment een balans gaat maken van het verzamelde.
Worden de statistieken na afloop ook gepubliceerd of hebben wij er verder niets aan?

Ik zal het even melden als we genoeg data hebben, maar voorlopig nog wel enkele maanden welkom :)

We willen er zeker publiciteit aan geven en proberen wat algemene conclusies te trekken. Maar nog veel te doen, technisch, interviews met datacenter-bazen, research over CO2 uitstoot, enz.