PDA

Bekijk Volledige Versie : Kernal Panic



IXSHost
24/08/07, 11:41
Bij een bedrijf wat hier ook op het WHT forum zit heb ik een nieuwe server gekocht.

Tijdens de installatie van CentOS gaf hij problemen. en na de installatie kreeg ik een kernal panic met een melding.

Na alle onderdelen getest te hebben bleek het moederbrd niet goed, want ook de installatie van XP liep volledig vast.

Nu heb ik via via een ander nieuwe moederbord kunnen regelen, de Asus M2N-MX, maar deze komt ook met problemen, nog voor de installatie....

Kernal Panic - Not syncing IO APIC + Timer doesn't work
Boot with noapic option.

Hoe kan ik dit nou weer oplossen....->|

Gh0sty
24/08/07, 11:47
Al eens: "Boot with noapic option" geprobeerd ?

IXSHost
24/08/07, 11:49
Hoe doe ik dat, want ik heb al gezocht hierna, maar kan ook niks vinden...

SDGM
24/08/07, 11:55
kernel /vmlinuz-2.6.9-55.0.2.ELsmp ro root=/dev/md4

zou iets in de richting worden van

kernel /vmlinuz-2.6.9-55.0.2.ELsmp ro root=/dev/md4 noapic

Als dit werkt kun je ook nog enkel andere opties proberen

bv.

noapictimer

//edit

natuurlijk wel even aanpassen aan jou situatie

IXSHost
24/08/07, 12:43
Blijkbaar kon in iets met apic veranderen in de bios, en boot centos nu wel goed.

Nu kijken of er niet meer problemen optreden...

Magus
24/08/07, 13:07
Is dat een 1U serverkastje? En wat voor MoBo zat er eerst in?

Als je nog steeds problemen tegenkomt zou ik het geheugen eens proberen te wisselen. Dat is waar de meeste windows installaties op vastlopen, waarvan je ook al aangaf dat dit het geval was op het 'oude' bord.

Controleer ook even goed de temperatuur van je CPU als het hier een 1U kastje betreft, want je hebt er nu een desktop mobo ingeschroefd. Met de geheugenmodules dwars op de airflow blokkeer je de koeling naar je cpu.

hspaans
24/08/07, 16:04
Weet niet precies wat je hebt aangepast, ik vermoed dat je APCI support hebt uitgezet, maar in de toekomst is het mogelijk verstandig om de leverancier te vragen of APCI-tabel/code gecertificeerd is door Intel. De kans dat dan OS'en zoals Linux, *BSD en Solaris er goed mee omgaan is bijna gegarandeerd.

Er is ook een certificering Microsoft, maar die geeft wat issues met andere OS'en dan Windows helaas. En je Asus-board is er dacht ik eentje van.

IXSHost
24/08/07, 21:37
@ Magus, heb het al vervangen, dit bleek geen effect te hebben.

Er zat ook al een desktop board in, maar deze is niet goed.
CPU word niet te warm, zit op 40 graden gemiddeld.
@hspaans

Het is een AMD die erin zit.

Probleem is opgelost door centos 5 deze werkt perfect.

hspaans
24/08/07, 23:11
APCI is niet processor afhankelijk hoor, maar voldoet ie aan de testset van Intel of Microsoft. Dat is een ander verhaal nu het werkt, maar wat heb je precies gedaan voor het geval er meer mensen met dit probleem zijn? Van CentOS 4.x naar 5.x? Dingen in de BIOS aangepast?

IXSHost
24/08/07, 23:47
Jah ik heb APIC in de bios uitgeschakeld, en heb centos 5 gebruikt.

En voor de rest niks... Beide bordjes waren desktop boards, maar ik heb geen problemen met de tempratuur, 35~40 graden voor een AMD is niet slecht... :P

Jurian
25/08/07, 10:28
APCI bestaat niet, d'r is APIC (Advanced Programmable Interrupt Controller) en ACPI (Advanced Configuration and Power Interface), twee totaal verschillende dingen die beide voor problemen kunnen zorgen met "budget" moederbordjes. Het is lang niet altijd nodig om beide uit te schakelen, let dus wel op met welke je aan 't stoeien bent, want ze hebben hele andere effecten! :)

IXSHost
25/08/07, 13:12
Nu lijkt centos 5 perfect te draaien, verliest hij elke keer het static IP, elke keer krijgt hij een ip toegewezen, als ik dan kijk bij de instellingen zie ik dat hij op DHCP staat...

Weet iemand hier een oplossing voor...

Ik ben nu ipv centos Debian aan het downloaden om die ook maar te proberen....

It-Biz
25/08/07, 13:27
Inhoud van /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 is ?

IXSHost
25/08/07, 13:53
Die verandert dus elke keer, ik ben nu bezig met een herinstallatie, en zal het dan nog eens proberen....

EDIT

Nu heb ik het volgende:

DEVICE=eth0
ONBOOT=yes
BOOTPROTO=dhcp
HWADDR=00:00:6c:c8:8d:9a

Verandert in:

DEVICE=eth0
BOOTPROTO=static
HWADDR=00:00:6C:C8:8D:9A
IPADDR=192.168.2.125
NETMASK=255.255.255.0
NETWORK=192.168.2.0
ONBOOT=yes
TYPE=Ethernet
GATEWAY=192.168.2.1

EDIT

Hij doet nog steeds niet wat hij moet doen.

Ook het MAC/HWADDR adres vernadert, terwijl dit hard zou moeten zijn...

gjtje
25/08/07, 14:49
Heb je al gezocht of de gebruikte kernel wel compatible is met de gebruikte netwerk chipset? Het is nou eenmaal zo dat desktops een stuk harder op de techniek vooruit rennen waardoor je wat meer met kernels zult moeten experimenteren.

IXSHost
25/08/07, 14:56
Zodra ik alles instel, en network reboot werkt alles perfect, maar zodra de gehele server uit en weer aangaat is het mis...

Ik kan gewoon via ssh inloggen, en de ip's aanpassen, maar na een herstart staat hij auto weer op DHCP.

Wat mij nu opvalt is dat telkens het mac adres verandert, elke keer na een herstart.

Hoe kom ik erachter wat het orginele MAC adres is...

gjtje
25/08/07, 15:09
Staat vaak op eens stikkertje bij de netwerkpoort of bij de chip op het moederbord.

IXSHost
25/08/07, 15:32
Mac gevonden, en hard ingesteld, dat werkt niet, dan krijg ik een error...

Maar het vreemde blijft dat zodra ik het ip handmatig erin zet en dan de service network herstart dat ip perfect werkt, tot de gehele server word gereboot dan is het mis... dan staat hij weer op dhcp.

Zolang ik de server niet reboot is er niks aan de hand...

Freakingme
25/08/07, 16:10
Kan je geen scriptje maken, en dit in je init dir zetten welke automatisch het ip adres op static zet ipv dhcp. Het mag dan symptoon-bestrijding zijn, het werkt wel.

En verder hoop ik niet dat jij regelmatig je server reboot? :/

IXSHost
25/08/07, 17:07
zou inderdaad een optie zijn.

server rebooten is niet de bedoeling nee, maar als de server in dc hangt heb ik geen zin elke keer opnieuw het ip in te stellen.

Blijkbaar rust er een netwerk vloek op mij....

Nu heb ik door een tip van iemand Debian Etch 4.0 geinstalleerd, ging helemaal goed, het was een netwerk install, en alle benodigde pakketten werden netjes gedownload.

Nu moet ik, volgens de perfect setup het ip instellen, hier gaat het (natuurlijk) weer mis.

Dit heb ik ingesteld:

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
#allow-hotplug eth0
#iface eth0 inet dhcp
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.2.125
netmask 255.255.255.0
network 192.168.2.0
broadcast 192.168.2.255
gateway 192.168.2.1

Nu krijg ik bij het herstarten de melding:
eth0: ERROR while getting interface flags: No such device.
En zo nog een paar...
Nu ga ik nog maar eens een ander moederbord proberen met een andere netwerk controller.... ->|

Nog maar een edit.

Alle problemen opgelost door het andere moederbord... :D

Alles wil nu zoals het hoort zonder error's.