PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzameltopic: ervaringen met GCP's



Stewie
23/08/07, 14:22
In dit topic kan je jouw ervaringen met bepaalde gameserver control panels delen met de concullega's op WHT. Vermeld duidelijk de naam en een URL naar de website van het controlpanel, gezien de grote hoeveelheid aan controlpanels.
Uiteraard kan je ook meer vertellen over een zelf gebouwd controlpanel danwel features die je mist in andere controlpanels :)

Stewie
23/08/07, 14:39
Introductie Gameserver Controlpanels

De laatste jaren komen steeds meer gameserver controlpanels op de markt, de ontwikkeling loopt echter achter op die van webhosting controlpanels zoals PLESK, DA of cPANEL.
GCPs zijn er groot en klein: je hebt de panels zoals PLESK die door middel van slecht ontworpen modules gameserver features toevoegen, en je er zijn controlpanels die zich volledig richten op de gamehosting.

Een voorbeeld is TCAdmin, dat actief wordt uitgebouwd en dit is het enige zelfstandige controlpanel dat pro-actief meewerkt aan integratie met nieuwe games. Er is een groot aantal professionele controlpanels die inhouse door de grote GSPs worden ontwikkeld en zijn voorzien van alle mogelijke features. Deze GCPs zijn in de regel niet te koop en als het ware het "geheim van de smid".

Er zijn tientallen kleine GCPs geschreven, enkele ook door Nederlanders, ze zijn echter allemaal gericht op de kleine hoster. Deze panels zijn prima voor de basis, maar door gebrek aan een volwaardige testomgeving missen deze panels alle features die contractueel verplicht worden gesteld voor de hosting van nieuwe games en werken ze niet fijn met 1000+ aantal gameservers.
Performance is erg belangrijk, dit komt ook vooral naar boven in de package management. Hoe efficient verdeelt het GCP de installaties en updates over alle servers? Performance en flexibiliteit is zeer belangrijk.

Thijs
23/08/07, 14:53
Je geeft zelf aan dat er echt vreselijk veel panels zijn, ik kan me er maar maximaal 10 bedenken welke enigzins serieus zijn, of werkelijk goed, maar waar je je panel weer deels via hun site moet draaien via login of wat anders.

Veel "zelf geschreven" panels zijn niet geschikt voor meerdere users, helaas.

Ik heb vaak gezien dat men het over vreselijk veel panels heeft, er zijn er weinig van over of ik kan ze niet vinden :)

Serve-xs
23/08/07, 14:57
Deze panels zijn prima voor de basis, maar door gebrek aan een volwaardige testomgeving missen deze panels alle features die contractueel verplicht worden gesteld voor de hosting van nieuwe games en werken ze niet fijn met 1000+ aantal gameservers.

Waarom werken zulke panels niet fijn voor een 1000+ aantal gameservers? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Thijs
23/08/07, 14:58
Deze panels zijn prima voor de basis, maar door gebrek aan een volwaardige testomgeving missen deze panels alle features die contractueel verplicht worden gesteld voor de hosting van nieuwe games en werken ze niet fijn met 1000+ aantal gameservers.

Ik zou zelf wel eens willen weten welke panels hier onder vallen dan.

OpenSource is er sowiezo weinig goeds te vinden.

Stewie
23/08/07, 15:21
Je geeft zelf aan dat er echt vreselijk veel panels zijn, ik kan me er maar maximaal 10 bedenken welke enigzins serieus zijn, of werkelijk goed, maar waar je je panel weer deels via hun site moet draaien via login of wat anders.

Veel "zelf geschreven" panels zijn niet geschikt voor meerdere users, helaas.

Ik heb vaak gezien dat men het over vreselijk veel panels heeft, er zijn er weinig van over of ik kan ze niet vinden :)
Je hebt sowieso een tiental panels van de grotere GSPs in USA en Europa. Dan heb je 3 panels die professioneel bezig zijn, waaronder tcadmin. Dan de gamepanel addons van CP's als PLESK en tot slot zijn er de panels van de kwaliteit zoals je ze op WHT ziet: Leuk en aardig bedacht maar allemaal geschreven vanuit de kleine GSP en deze missen dus een stuk BI.

Stewie
23/08/07, 15:24
Waarom werken zulke panels niet fijn voor een 1000+ aantal gameservers? Daar ben ik wel benieuwd naar.
1) Performance: al getest?
2) Administratief: Kan je met honderden hardware servers en een veelvoud aan instances nog gebruik maken van zo'n panel? Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat hoe meer klanten wij hebben gekregen, des te meer tijd er in de coding van administratieve hulpmiddelen ging zitten. In het begin kan je prima vooruit met een simpele overview, op een gegeven moment wil je vanaf elke mogelijk manier de juiste informatie in twee klikken zien, en dan ook echt alles mbt de klant en alle diensten.

Thijs
23/08/07, 15:29
Je hebt sowieso een tiental panels van de grotere GSPs in USA en Europa. Dan heb je 3 panels die professioneel bezig zijn, waaronder tcadmin. Dan de gamepanel addons van CP's als PLESK en tot slot zijn er de panels van de kwaliteit zoals je ze op WHT ziet: Leuk en aardig bedacht maar allemaal geschreven vanuit de kleine GSP en deze missen dus een stuk BI.

Maar deze panels vind ik juist zelf niet goed genoeg. Teveel features en niet flexibel. Of je bent zoals ik al eerder vertelde afhankelijk van hun servers voor download of login.

We zitten met deze 3 nog steeds niet op de 10 ;)

Stewie
23/08/07, 15:31
We zitten met deze 3 nog steeds niet op de 10 ;)
Tientallen GCP's tel ik. Jij telt iets anders? :)

Thijs
23/08/07, 15:35
Tientallen GCP's tel ik. Jij telt iets anders? :)

Je geeft zelf aan dat er hier informatie gedeeld kan worden, ik zou zeggen... steek van wal met een aantal (10+).

Stewie
23/08/07, 15:38
We draaien het even om: noem eens de panels die jij kent en waarom die niet voldoen aan jouw eisen :)

Thijs
23/08/07, 15:41
We draaien het even om: noem eens de panels die jij kent en waarom die niet voldoen aan jouw eisen :)

Ik vraag me af waarom je dit topic hebt aangemaakt.

Of om panels te bekijken en je eigen panel te verbeteren, of om een algemene discussie op te starten en er zelf actief aan deel te nemen.

Waarom zou je een wedervraag op een vraag stellen als de vraag opzich al duidelijk genoeg is ?

Overigens draai jij het om... ik zie hier geen we in voorkomen... :p

Stewie
23/08/07, 15:54
Luister Thijs, of je doet mee in het topic of je blijft eruit, dit is zinloos. Je draagt niets bij in dit topic, je zegt alleen dat je het ergens niet mee eens bent en verder weiger je enige toelichting daarop. Aan jouw de keus...

Thijs
23/08/07, 16:01
Luister Thijs, of je doet mee in het topic of je blijft eruit, dit is zinloos. Je draagt niets bij in dit topic, je zegt alleen dat je het ergens niet mee eens bent en verder weiger je enige toelichting daarop. Aan jouw de keus...

Ik stel je simpelweg de vraag welke Cp's jij allemaal wel niet vindt dan en je wil hier niet op reageren, iets wat ik vreemd vind.

OK, de meest bekende zijn:


GAMECP
TCADMIN => Geen Linux
GameCreate => Afhankelijk van hun servers
Cpanel => Je zegt het zelf al
Plesk => Zeg je zelf ook al
OperationsBase

Dit zijn allemaal userbased versies, met aparte logins... ik denk dat jij dan een redelijke aanvulling hebt met zelf gemaakte scripts welke eventueel hetzelfde kunnen ?

MMaI
23/08/07, 16:26
leer eerst eens lezen Thijs,


Je hebt sowieso een tiental panels van de grotere GSPs in USA en Europa. Dan heb je 3 panels die professioneel bezig zijn, waaronder tcadmin. Dan de gamepanel addons van CP's als PLESK en tot slot zijn er de panels van de kwaliteit zoals je ze op WHT ziet: Leuk en aardig bedacht maar allemaal geschreven vanuit de kleine GSP en deze missen dus een stuk BI.

zelf vind ik inderdaad ook dat een custom oplossing veruit de voorkeur heeft bij een groot aantal server, overigens heb ik zelf eens een goed werkende oplossing gemaakt die gebruik maakte van screen en ssh om eea te beheren, dit werkte ook voor een aardig aantal server, basic commando's grafisch erin gebouwd en logins etc gemaakt zodat end-users er ook mee kunnen werken, helaas was dit maar geschikt voor 1 server type :p

royen99
23/08/07, 16:27
TCADMIN => Geen Linux


Pardon ??



TCAdmin - The GameHosting Control Panel
Software Version: 1.0.2647.24863
.NET Version : 1.1.4322.2032
Operating System: Unix/Linux version 2.6.9.42

Thijs
23/08/07, 16:32
Pardon ??



TCAdmin - The GameHosting Control Panel
Software Version: 1.0.2647.24863
.NET Version : 1.1.4322.2032
Operating System: Unix/Linux version 2.6.9.42


Ze geven zelf aan het niet te supporten, zijn wel bezig met een beta, zo verder.

Kijk hier ook eens.

http://www.tcadmin.com/system.php

TCAdmin operates on:
Windows 2000 Server
Windows 2003 Server
Windows XP*


Waar heb jij die info vandaan dan ?

royen99
23/08/07, 16:39
Ze geven zelf aan het niet te supporten, zijn wel bezig met een beta, zo verder.
Waar heb jij die info vandaan dan ?

De Linux versie van TCadmin draai ik reeds meer als een jaar, en inderdaad.. als beta.

BM-Solutions
23/08/07, 17:43
De Linux versie van TCadmin draai ik reeds meer als een jaar, en inderdaad.. als beta.

Volgens mij wilde ze in die tijd ook Linux gaan ondersteunen en hebben ze een paar beta versies verkocht. Nu willen ze echter geen Linux meer ondersteunen hoor, ik heb ze een paar maanden geleden hierover een email gestuurd en het antwoord was duidelijk dat ze Windows only willen.

Cyberdevil
23/08/07, 21:02
Zou niet weten waarom een zelf gemaakt control panel niet 1000 en meer gameservers zou kunnen beheren. Als je werkt met een control panel dat niet afhankelijk is van de servers waar de gameservers zelf op draaien kan je deze toch zoveel servers laten beheren dan dat je zelf wilt ?

Ik heb al enkele gameserver control panels geschreven en ben nu weer bezig om een te ontwikkelen voor 2 gamehosts. Als je wil kan je dit control panel alleen op een eigen server draaien en kan je zoveel servers toevoegen als je maar wilt.
Ik kan hier trouwens alle functies inbouwen die ik al ooit gezien heb in andere control panels dus dit lijkt mij gewoon de beste oplossing.
Natuurlijk ligt dit net iets anders als je niet in staat bent zelf een te schrijven en op zoek moet gaan naar een control panel met dezelfde functies. Ben je achteraf wel veel kwijt aan licenties als je met 1000+ gameservers zit en is het nog niet volledig geschreven hoe je dit zelf wilt...

Thijs
24/08/07, 11:40
Wat misschien even leuk is om te weten is dat de personen van TCadmin beweren dat Linux het meest slechte OS ooit is en alleen gebruikt wordt omdat het gratis is.

Het zou tevens zo slecht zijn omdat er verschillende Distro's bestaan.

De windows varianten zijn volgens kun redelijk het zelfde, mag hopen dat ze geen XP als gameserver adviseren.

Ik denk dat ze dit niet moeten zeggen tegen eventueel grote klanten welke enkele honderden Linux gameservers hebben :)

Cereal
24/08/07, 16:10
Wij hebben nu onderveer twee jaar een TCadmin master server lopen met een aantal slaves onder windows 2003. De installatie en het updaten verloopt altijd zeer soepel. Zoals hier boven al vermeld is de ondersteuning van nieuwe games zeer goed te noemen. Daarnaast voegen ze met regelmaat nieuwe features toe. Van mij krijgt TCadmin een dikke 9 als cijfer.

Thijs
24/08/07, 17:22
Ik ben even bezig met GameCP en dit is zeer "wazig" te noemen.

Games kun je "automatisch" installeren, hier blijkt toch redelijk wat handwerk bij te komen vooraf.

TCadmin lijkt het beste... alleen de windows support bevalt me echt niet.

EHS-Jerre
24/08/07, 18:24
GCControl.com:
echte automatische installatie, en zowel voor linux als windows

Thijs
24/08/07, 18:29
GCControl.com:
echte automatische installatie, en zowel voor linux als windows

Die moeten zich eerst nog even bewijzen denk ik.

Veel commercie hier op het forum, nu nog zien.

EHS-Jerre
24/08/07, 19:29
Ik heb het enkele maanden getest en het is ruimschoots goedgekeurd ;)
Anders moet je even een demo aanvragen op de site

Thijs
24/08/07, 23:40
Ik heb het enkele maanden getest en het is ruimschoots goedgekeurd ;)
Anders moet je even een demo aanvragen op de site

Ik denk dat wat meer ervaringen een beter overzicht geven.

EHS-Jerre
25/08/07, 00:54
tja, als het nieuw is zijn er weinigen die het getest hebben ;), vandaar dat je dus zelf kan testen :)

daveww
26/08/07, 00:46
Die moeten zich eerst nog even bewijzen denk ik.

Veel commercie hier op het forum, nu nog zien.

Ik heb GCControl.com (voorheen: gameservercontrolpanel.com) geprobeerd, en ik kreeg meteen problemen.

1: username mag nooit een @ bevatten (van ftp in ieder geval)
2: Toen ik via omweg ff een ftp had gemaakt, en install had gedaan deed hij er 1 dag over, meteen 1TB erdoorheen geslagen.
3: Games downloaded deed hij, maar weer uploaden (wat hij dus zou moeten doen) deed hij niet.

Conclusie: Géén aanrader een dikke 2 als cijfer van mij. Ik zou dus zelf gaan voor gamecreate.com, even getest en werkt wel fijn. Ook hoef je de installs zelf niet te hebben maar worden die gewoon gedownload.

PS: Toen ik het opnieuw teste wat dus nu GCControl.com is, zaten er bugs in. Omdat bij mij alle pagina's wit bleven. Zei de scripter dat het aan mijn server lag, wat dus 100% niet zo is (wat ik zei) en toen gaf ik hem even een ftp account, en ja hoor: lag aan zijn eigen script.

Ocean Eyes
26/08/07, 20:57
Ik heb GCControl.com (voorheen: gameservercontrolpanel.com) geprobeerd, en ik kreeg meteen problemen.

1: username mag nooit een @ bevatten (van ftp in ieder geval)
2: Toen ik via omweg ff een ftp had gemaakt, en install had gedaan deed hij er 1 dag over, meteen 1TB erdoorheen geslagen.
3: Games downloaded deed hij, maar weer uploaden (wat hij dus zou moeten doen) deed hij niet.

PS: Toen ik het opnieuw teste wat dus nu GCControl.com is, zaten er bugs in. Omdat bij mij alle pagina's wit bleven. Zei de scripter dat het aan mijn server lag, wat dus 100% niet zo is (wat ik zei) en toen gaf ik hem even een ftp account, en ja hoor: lag aan zijn eigen script.

Je had gewoon de verkeerde ioncube loaders geactiveerd. Elk systeem heeft zijn eigen ioncube loaders nodig. De loaders voor een AMD64 systeem zijn anders dan die van een X64 systeem. Dit stond ook duidelijk op onze site.

Die fout waarbij het @ teken een probleem gaf bij de ftp is al lang weggewerkt.

Ik denk dat het logisch is dat het panel nog fouten bevatte. Het is nog steeds in beta. Dat wil dus zeggen dat er nog fouten in zitten. Zodra je die fouten meld kunnen we ze wegwerken.