PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe bedrijfsnaam kiezen?



Maxhost
23/08/07, 11:37
Hallo,

Voor een eventueel sub-bedrijf zijn wij aan het kijken naar geschikte bedrijfsnamen. We kwamen er achter dat dit toch nog best lastig en tog ook wel zeer belangrijk is. De domeinen moeten vrij zijn, het moet lekker klinken, het moet nog niet bestaan bij de kvk, enz,enz.

Ik vroeg me eigenlijk wel af: hoe komen jullie op je bedrijfsnaam? is het lukraak ik pak me achernaam en klaar?:P

Ramon Fincken
23/08/07, 11:40
submax.nl ?
update: dat vroeg je niet he :(

googlen naar leuke namen kan ook helpen

VinceSTM
23/08/07, 11:43
gewoon creativiteit. In jouw geval, als jij max heet, is XaM bijvoorbeeld een idee. Als iemand Piet heet en doet aan wasmachines, kan hij zijn bedrijf bijvoorbeeld WAMP noemen (WAsMachinePiet). Zo een beetje knutselen, en je komt er wel.

In ons geval:

We doen iets met Systemen, Techniek en Media.

Beetje goochelen en: SysTech Media :)

crazycoder
23/08/07, 11:47
Ik vroeg me eigenlijk wel af: hoe komen jullie op je bedrijfsnaam? is het lukraak ik pak me achernaam en klaar?:P
Altijd pen en papier bij je hebben. Ook 's nachts..

Alle goede (of minder goede) ideeen die je krijg schrijf je op. Of een fijne brainstormsessie.

Ramon Fincken
23/08/07, 11:57
wij dachten eerst aan creativeminds of creativethinkers
creativepulses bleek toch beter uit te spreken ;)

ShowU
24/08/07, 00:37
ShowU... bedacht door de oudeheer.. ik wilde iets met internettaal
Oorspronkelijk was webdesign de voornaamste inkomstenbron. ShowU, zegge: 'sjow joe' en dus bedoeld als 'Show You'. Wij laten u het zien. Een beetje dat idee zit er achter.

Servota
24/08/07, 09:14
ShowU, zegge: 'sjow joe' en dus bedoeld als 'Show You'. Wij laten u het zien.

Offtopic: Ben jij die vent van Man Bijt Hond? Die linguïstische vent die heel druk probeert om de herkomst van woorden uit te leggen? :-p

Ontopic: Mijn bedrijfsnaam is een Latijnse samenvoeging van een deel van m'n oude naam en een verwijzing naar de bussines:

Serv - Server, Service, Servus (Latijn voor slaaf)
Vota - WenS

Uiteindelijk gevonden na lange brainstormsessies met mezelf en een fles sterke drank :D

ShowU
24/08/07, 14:31
Offtopic: Ben jij die vent van Man Bijt Hond? Die linguïstische vent die heel druk probeert om de herkomst van woorden uit te leggen? :-p

gheghe je zou t haast denken hè ;-)
nee gelukkig niet...

Ospito
24/08/07, 16:57
Wat ook nog weleens kan helpen is een stapel woordenboeken erbij pakken en kijken wat bepaalde woorden, die van toepassing zijn op je bedrijf, in een andere taal zijn. Zo is onze naam (Ospito Internet) afgeleid van het Italiaanse woord 'ospite' wat gastheer (Engels: host) betekent. De 'e' is aan het einde vervangen door de 'o' omdat dat beter klinkt en bleef hangen bij de meeste mensen die we de naam voorgelegd hebben.

Succes ermee!

DutchTSE
24/08/07, 17:35
onze komt uit het oude tijdperk waarin ik nog gamede.. clan heette myH2O (H2O = Here 2 Own, my werd er later voorgeplakt om alle copycats een oog uit te steken), daaruit is myH2Oservers gerolt.. komt nog bij dat H2O de scheikundige notatie is van water.. alleen helaas zijn onze servers niet watergekoeld ;)

Heb wel zitten denken om de naam te veranderen, maar de naam heeft nu al enige bekendheid in onze wereld, en een nieuwe naam is inderdaad niet makkelijk ;)

Groovy
28/08/07, 15:45
Owja en als je iets bedenkt wat enigsinds leuk klinkt ofzo, meteen domein registreren! Anders komt er dadelijk iemand met het zelfde idee

Henky!
28/08/07, 21:59
Er zijn wel meer zaken om rekening mee te houden. Zo zou ik naast WAMP ook wasmachinepiet.nl registreren. Al was het maar voor de zoekmachines.

Of; onze 'sub bedrijfjes' beginnen allemaal met een A. Zo sta je altijd bovenaan bij opsommingen op internet pagina's.

Daarbij trouwens ook uitgaande van de gedachte dat een naam niet zozeer hoeft te verwijzen naar iets maar uiteindelijk gewoon moet worden opgebouwd. Neem bijvoorbeeld 'Philips'. Een bijzonder lelijke naam maar iedereen weet wat het is.

crazycoder
28/08/07, 22:07
Of; onze 'sub bedrijfjes' beginnen allemaal met een A. Zo sta je altijd bovenaan bij opsommingen op internet pagina's.

Jij bedoel op linkpagina's?

Leuk, maar het is de vraag of je uit moet gaan van de eerste letter van je bedrijfsnaam.


Daarbij trouwens ook uitgaande van de gedachte dat een naam niet zozeer hoeft te verwijzen naar iets maar uiteindelijk gewoon moet worden opgebouwd. Neem bijvoorbeeld 'Philips'. Een bijzonder lelijke naam maar iedereen weet wat het is.
Daar zeg je iets waar ik het, voor de verandering, mee eens ben :)

Een goede naam springt eruit, is te gebruiken in diverse soorten van reclame.. en last but not least.. is herkenbaar.. mensen onthouden het gemakkelijk.
Veel van de bedrijfsnamen in de hosting branche zijn eigenlijk compleet waardeloos: *hosting. Niet echt te onthouden en gemakkelijk te verwarren.

Xanno
29/08/07, 00:21
Xanno, lekker verzonnen en klinkt lekker..

l30n
29/08/07, 08:54
Een naam moet eenduidig zijn, makkelijk over de tong rollen en te onthouden zijn. Als iemand twijfelt over hoe die het moet uitspreken of schrijven en moeite heeft met het onthouden loop je in het begin in ieder geval klanten mis.

Iets als Quintus/Kwintus (Rayman ;) is dus een voorbeeld van iets wat je niet zou willen. Uiteraard kan je het onderscheidt maken door het expliciet te benadrukken maar daarbij krijg je dat hetgeen je benadrukt blijft hangen en de rest vergeten wordt of men zich gaat ergeren aan hoe je het uitspreekt.

Devsphere
09/09/07, 21:08
Kijk eens op lightsphere.com/dev/web20.html

Kun je wat bedrijfsnamen genereren, simpel maar zit vast wel wat tussen.

Maxhost
11/09/07, 16:54
Bedankt! Hier heb ik wat aan... gewoon leuke klanken. beetje door elkaar gooien, iets er voor en iets er achter en voila:)