PDA

Bekijk Volledige Versie : problemen met mailserver



BlackEye1978
22/08/07, 02:59
beste leden van webhostingtalk.nl,

sinds kort ben ik bezig met het opzetten van een eigen mailserver. helaas loop ik tegen een groot probleem op bij het versturen van emails.

x@mijndomein.nl naar z@mijndomein.nl werkt perfect.

x@mijndomein.nl naar z@provider.nl werkt niet. ik krijg dan een mail van `System Administrator` met het volgende:
Your message did not reach some or all of the intended recipients.

Subject: test
Sent: 22-8-2007 1:58

The following recipient(s) could not be reached:

'z@provider.nl' on 22-8-2007 1:58
550 5.7.1 Relaying to <z@provider.nl> denied (authentication required)

z@provider.nl naar x@mijndomein.nl werkt ook niet. de email wordt wel verzonden en krijg de email ook niet terug.

ik gebruik momenteel kerio mailserver versie 6.4.1
ik heb het ook met mercury mailserver versie 4.01b geprobeert (mijn 1e keuze omdat het in het xampp pakket zit) maar loop tegen hetzelfde probleem op.
smtp poort staat op 2525 (dit omdat mijn provider poort 25 gesloten heeft)
pop3 poort staat op 110 (standaard).

wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen.

ik wil alvast iedereen bedanken die me wil helpen

groenleer
22/08/07, 07:56
beste leden van webhostingtalk.nl,

sinds kort ben ik bezig met het opzetten van een eigen mailserver. helaas loop ik tegen een groot probleem op bij het versturen van emails.

x@mijndomein.nl naar z@mijndomein.nl werkt perfect.

x@mijndomein.nl naar z@provider.nl werkt niet. ik krijg dan een mail van `System Administrator` met het volgende:
Your message did not reach some or all of the intended recipients.

Subject: test
Sent: 22-8-2007 1:58

The following recipient(s) could not be reached:

'z@provider.nl' on 22-8-2007 1:58
550 5.7.1 Relaying to <z@provider.nl> denied (authentication required)

z@provider.nl naar x@mijndomein.nl werkt ook niet. de email wordt wel verzonden en krijg de email ook niet terug.

ik gebruik momenteel kerio mailserver versie 6.4.1
ik heb het ook met mercury mailserver versie 4.01b geprobeert (mijn 1e keuze omdat het in het xampp pakket zit) maar loop tegen hetzelfde probleem op.
smtp poort staat op 2525 (dit omdat mijn provider poort 25 gesloten heeft)
pop3 poort staat op 110 (standaard).

wie kan mij vertellen hoe ik dit kan oplossen.

ik wil alvast iedereen bedanken die me wil helpen

Dat is niet zo gek dat men geen email bij jou kan afleveren.
Je server draait op poort 2525!

Waar haalt die andere server de kennis vandaan dat jij op poort 2525 zit? Helemaal niet! De standaard specificeert dat SMTP op poort 25 draait. Wat je kan doen is de wellknown alternative smtp port gebruiken.

Daarnaast, heb je SPF records aangemaakt? Hoe staat de reverse dns van je ip? Wat stuurt je server als helo/ehlo ?

Een tip voor binnenkomende mail, lees een pop3 box uit als poort 25 geblokkeerd word! Er zijn diverse tools die je pop3 box uitlezen en dit relayen naar je eigen server om maar te suggereren dat de mail bij jou is afgeleverd.

SDGM
22/08/07, 08:08
Voor je uitgaande mail:

Staat deze mail server in een local network of staat deze ergens in een datacenter?

Als hij local staat kun je jou network het recht geven om te relayen (Mail naar andere domeinen sturen dan de domeinen die op de server aanwezig zijn), staat deze in een datacentrum kun je zoals ook in de foutmelding staat authentication aanzetten.

Dit kun je doen in je mail client bv. Outlook.

BlackEye1978
22/08/07, 10:41
eerst wil ik jullie bedanken voor de reacties.

ik ga eerst even kijken of ik hier iets mee kan voordat ik domme vragen ga stellen.

@groenleer
mijn server stuurt als ehlo `mail.mijndomein.nl`

@SDMG
de mailserver staat in een lacal network.

bedankt @groenleer en @SDMG

groenleer
22/08/07, 11:39
@groenleer
mijn server stuurt als ehlo `mail.mijndomein.nl`


Let er op dat wanneer je ping -a doet op je externe ip, dit als antwoord moet geven wat je server als ehlo verstuurd. Lees er de RFC's maar op na.

Als je ip niet resolvt, dan is het niet zo erg. Een probleem is het pas als het naar iets anders resolvt dan je ehlo waarde.

BlackEye1978
22/08/07, 12:09
beste groenleer

nu ga ik misschien toch hele domme vragen stellen.

wat is RFC, SPF record en reverse dns van je ip en waar kan ik dat allemaal vinden.

ik heb wel de nodige ervaring met webservers, maar van mailservers heb ik geen kaas gegeten en heb dit helaas nodig voor een project wat ik aan het maken ben

zou je me misschien kunnen helpen hoe ik dat allemaal moet instellen?
kan zowel met mercury als met de kerio mailserver.
ik heb overigens de smtp poort weer terug op 25 gezet en krijg geen mail meer van de System Administrator. dus naar mijn idee moet de mailserver gewoon werken. blijft alleen het punt over dan mijn provider poort 25 blokkeerd. graag zou ik (als het kan stap voor stap) hulp willen vragen hoe dit op te lossen is.

groenleer
22/08/07, 14:04
SPF staat als ik mij niet vergis voor Sender Policy Framework.
SPF is een TXT record dat in de DNS gezet moet zijn om bijvoorbeeld te kunnen mailen met Hotmail en Gmail. Zonder SPF records zal al je email weggegooid worden.

RFC staat voor Request For Comment/Request For Change.
Afhankelijk van de context waarin het gebruikt word. In deze specifieke situatie is het een Request For Comment. De RFC documenteerd eigenlijk een standaard.
RFC 821 gaat onder andere over SMTP en werd opgevolgd door RFC 2821.
http://www.ietf.org/rfc/rfc0821.txt http://www.faqs.org/rfcs/rfc2821.html

DNS, Domain Name System, zorgt voor translatie van hostnaam (www.webhostingtalk.nl) naar ip (87.233.6.178). Van hostnaam naar ip noemen ze een lookup. Voluit heet het een Forward Lookup.

DNS kan ook bij een ip een hostnaam zoeken. Van ip naar hostnaam.
Van ip naar hostnaam noemt men een Reverse Lookup, een achterwaartse opzoek actie. Meestal gebeurt dit om informatie te controleren.
Je kan dit zelf doen met het commando nslookup, of heel simpel met ping -a [ip]. Wanneer we het ip van WebhostingTalk nemen zullen we zien dat de Reverse Lookup primary.webhostingtalk.nl terug geeft.

Het belangrijkste dat jij kunt doen is het volgende:
Doe een reverse lookup op je ip adres (dat je van je provider krijgt).
Geef dat als hostnaam op in je mailserver. Je mailserver zal dat gebruiken in de helo/ehlo.

Daarna moet je zorgen dat je mailserver een mx record krijgt bij het domein waar je mail voor host. Sommige providers accepteren geen mail als er geen mx record voor je server is in het domein waar je vandaan probeert te zenden.

Als je een mx record hebt kun je het beste ook een SPF record toevoegen.
SPF Records kun je genereren op http://openspf.org/wizard.html

Kerio Mailserver kan een pop3 box uitlezen en verdelen over zijn eigen mailboxen. Ik ga er vanuit dat de handleiding van Kerio Mailserver je van voldoende informatie voorziet.

Ik hoop dat mijn stukje in elk geval wat informatie geeft en je op weg helpt in deze complexe wereld.

BlackEye1978
22/08/07, 14:13
beste groenleer

allereerst hartstikke bedankt voor je uitleg, hier kan ik zeker verder mee ondanks het feit dat mijn provider poort 25 blokkeert.

ik ga ff kijken hoever ik hiermee kan komen.

thnx

klopt het dat ik nog een dns server erbij moet hebben of dat ik dat ergens moet aangeven?

@groenleer
ik wil je hartstikke bedanken voor je hulp.
tot mijn spijt moet ik toch melden dat het niet werkt omdat mijn provider poort 25 gesloten heeft staan en ik dus met geen mogelijkheid zelf een mailserver kan draaien :(.
toch wil ik wel melden dat ik het op een andere manier wel voor elkaar heb gekregen. het ging er namelijk om dat ik met mijn website (die ik zelf host) een mail kan versturen met de optie mail();.
ik heb in de php.ini file localhost of mail.mijndomein.nl vervangen voor het smtp adres van mijn provider en dat werkt.