PDA

Bekijk Volledige Versie : Control panel of niet?



exploziv
21/08/07, 21:19
Een vriend en ikzelf hadden net een theologische discusie over het al dan niet gebruik maken van een control panel. Hij is van mening dat je het beter kan doen zonder control panel. Ik ben van mening dat een control panel erg handig is en dat de meeste mensen die gebruiken, vooral in de hosting sector. Wat vinden jullie de voor-en nadelen van control panels of gebruik je ze liever niet?

nielsrenselaar
21/08/07, 22:23
In de zin van het beheren van accounts? Zeker een must, alles is een paar klikjes weg... kost veel minder tijd en veel overzichtelijker, ik zou door de bomen het bos niet meer zien als ik honderden shared accounts op een server handmatig moest beheren.

hires
21/08/07, 22:41
Ik ben ook constant aan het nadenken hierover. De doorsnee consument is helemaal niet gewend om met een controlpanel te werken, maar meer met een aantal opties op een website. De grote, bekende providers zie je ook wel steeds meer mogelijkheden aanbieden inclusief client-login omgevingen waar steeds meer ingesteld kan worden; door de klant zelf dus bedoel ik.

Je hebt klanten die alleen maar met een controlpanel willen werken omdat men niet anders gewend is, en aan de andere kant de klanten die liever helemaal niets willen instellen en waarbij alles gewoon moet werken; desnoods betalen ze wat extra. De grotere zijn destijds bekend geworden zonder uitgebreide mogelijkheden en 1 e-mail adres.. misschien omdat dit ruim voldoende is voor heel veel mensen?

Als je geld wil verdienen, en dat lijkt mij een goed idee als je ondernemer bent, dan wordt je ook meteen adviseur en laat je het controlpanel achterwege. Je maakt voor de klant alles in orde (makkelijk om dat dan weer in het controlpanel te doen), neemt alles uit handen en zorgt dat de klant meer dan tevreden met je is. Men is dan zelfs nog bereid meer te betalen voor alle service. De klant wil ook helemaal niet weten wat en hoe je het doet; het moet werken; zodat de klant zich met zijn business kan bezighouden.

Maar aan de andere kant heb je de kidz die het hot vinden om een eigen hostingpakketje of eigen server te hebben waar je inclusief controlpanel al weer een stuk bent opgeschoten. Nou, prima; ik zou er zelf een apart label binnen mijn bedrijf van maken.

DutchTSE
21/08/07, 22:46
Voor je klanten: absoluut een controle panel, het scheelt jou werk en tijd
Voor jezelf: doe in het begin zoveel mogelijk handmatig

Zo voorkom je dat je zelf in de problemen raakt mocht er eens iets aan de hand zijn met je server ;) Dan ben je blij dat je het ooit handmatig hebt gedaan.

gjtje
21/08/07, 22:51
Wanneer 99 van de 100 klanten niet eens weten wat een control panel is, waarom zou je daar dan aan beginnen? Met een paar shell scripts bereik je hetzelfde en zit je niet in de greep van het panel, wat bij de meeste hosts mét een control panel het geval is.
Het ligt erg aan de situatie denk ik en de markt waar je, je op richt. Voor hosting voor € 10 per jaar is elke letter die je zelf typt al verliesgevend.

FSCJasper
21/08/07, 23:13
Werken zonder control panel zou ik niet aan kunnen beginnen voor mijn klanten. Grotendeels zijn bedrijven die interesse tonen in mijn diensten digibeten, echter ook zij willen e-mailaccounts aanmaken en subdomeinen gebruiken. Zonder CP is dat bijna niet te realiseren voor die klanten.

Daarbij, voor de prijs hoeft het niet gelaten te worden.

l30n
21/08/07, 23:20
Een vriend en ikzelf hadden net een theologische discusie over het al dan niet gebruik maken van een control panel.
Wat heeft de wetenschap met betrekking tot godsdienst te maken met dit verhaal? Als je een 'duur' woord wilt gebruiken, weet dan tenminste waar het voor staat ->|

exploziv
21/08/07, 23:43
Wat heeft de wetenschap met betrekking tot godsdienst te maken met dit verhaal? Als je een 'duur' woord wilt gebruiken, weet dan tenminste waar het voor staat ->|

Weet ik ook wel, voor sommige mensen is hun server/meningen heilig... had er een :p moeten na plaatsen. Dan snappen mensen het als jij wel beter?

Cyberdevil
21/08/07, 23:44
Waarom tijd verspillen om alles manueel te doen als het met een control panel met een paar klikjes met de muis ook al kan ?

Overigens is er achteraf weinig aan te doen. Gewoon installeren, klein beetje aanpassen en klaar. Wel wat anders dan alles zelf te gaan installeren en instellen...

exploziv
21/08/07, 23:44
In de zin van het beheren van accounts? Zeker een must, alles is een paar klikjes weg... kost veel minder tijd en veel overzichtelijker, ik zou door de bomen het bos niet meer zien als ik honderden shared accounts op een server handmatig moest beheren.

helemaal mee eens!

Wido
21/08/07, 23:53
Als je kan kiezen voor geen control panel, niet doen :)

Zonder CP ben je verplicht de controle zelf over je systeem te nemen, hem in te richten naar eigen inzien en dit ook door te hebben.

Hoe vaak mensen ook zeggen hun systeem door en door te kennen, ik kom na 2 jaar werken met DirectAdmin ook nog steeds achter dingen die ik nog niet wist.

De systemen die WSCP draaien (ons eigen CP, grotendeels door mij geschreven) ken ik door en door, van top tot teen, dat geeft mij controle en vertrouwen in mijn systemen.

Als een klant mij belt en vraagt, ik wil graag een systeem dat 100% (ja, i know, kan niet ;) ) moet zijn, dan raad ik deze altijd aan voor een systeem zonder CP te gaan.

Als er maar 1 website op moet komen, dan ben ik nog altijd fan van een Ubuntu systeem en alles, maar dan ook alles via apt-get installeren.

Zelf compilen of software van 3rd-party installeren doe ik niet graag, als het via apt-get kan, dan doe ik het via apt-get.

Begrijp me niet verkeerd, voor klanten is het ideaal, maar het is geen must.

Als jij alles voor je klanten regelt, zou ik lekker het systeem zelf inrichten en wat shell-scripts voor je beheer maken.

MediaServe
22/08/07, 01:36
Ben het met Wido eens. Als je zelf een controle paneel schrijft of alles handmatig doet, dan ken je het systeem ook door en door en ben je niet verloren als je controle paneel niet meer werkt. Het is echter wel handig voor klanten als ze een aantal dingen zelf in kunnen stellen, zoals e-mail accounts.

Door geen uitgebreid controle paneel voor webhosting aan te bieden trek je tevens een andere doelgroep klanten aan, mensen die het eenmalig goed ingesteld willen hebben en er daarna niet meer naar omkijken. Deze doelgroep is over het algemeen ook bereid om meer te betalen voor de diensten.

Ik zal niet ontkennen dat een controle paneel ontzettend gemakkelijk is, maar je kunt niet stellen dat een controle paneel per definitie beter is dan geen controle paneel. Automatisering 'an sich' is natuurlijk heel goed, maar out-of-the-box oplossingen heb ik mijn vraagtekens bij.

Marin
22/08/07, 11:05
Wij hebben hem ook zelf geschreven, en het voordeel is zeker dat je alles kent, en elke optie "maatwerk" kan toevoegen. Zonder controlpanel zal de telefoon hier denk ik roodgloeiend staan, klanten die hun wachtwoordje willen wijzigen, e-mailboxje aanmaken etc. Wordt je niet vrolijk van als je dat allemaal zelf moet gaan doen, je tarieven moeten dan ook veel hoger worden daar je aan elke klant een hoop werk hebt.

Uiteraard doen we wel dingen handmatig voor de klanten die niet met een control panel willen/kunnen werken. Echter, dit is maar zo'n klein deel.