PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe server



EdoF
21/08/07, 14:45
Goeiedag mannen,

Ik ben terechtgekomen op deze website via een vriend/collega. Hij tipte mij om mijn vraag op deze website te stellen.

Momenteel ben ik bezig met het exploiteren van websites. De twee colocated rack-servers die wij hebben zijn toe aan vervanging, aangezien een van de projecten die wij draaien enorm aan het groeien is. Eén server laten we gewoon lopen, deze is redelijk up to date en wordt niet veel van gevraagd. De andere heeft de volgende vereisten:

2TB traffic per maand.
10 miljoen pageviews (volgens google adsense) per maand met pieken van 1 miljoen pageviews op een dag.

Op drukke momenten van de dag trok de oude server het niet meer, ondanks een perfect getunede apache.

Wat raden jullie mij aan? Mijn hardware kennis is redelijk, maar hier twijfel ik wat ik moet doen. Zelf lijkt een Dell PowerEdge 2950 mij wel iets, uitgebreid naar 4GB ram.

Bij voorbaat dank!

Stewie
21/08/07, 14:50
Wat voor CPU zit in de huidige server? Die 2950 kan je kopen vanaf een dual core single cpu tot een quad core dual cpu systeem, prijsverschil en prestaties verschillen dus nogal ;)

EdoF
21/08/07, 14:56
Momenteel is die server voorzien van een AMD 2400+ of zo, uit het jaar 1932. Maar ik wil eigenlijk onafhankelijk van hoe het nu draait een advies over wat voor CPU onderandere een server nodig zal hebben met de gegeven vereisten. Daarbij kan ik overigens nog toevoegen dat een gaat om een php/mysql website, dus veel rekenwerk nodig gok ik.

Dank! :-)

WI-Hosting
21/08/07, 15:03
Bij een analyse van de serverspecs die je nodig hebt moet je eerst kijken naar wat je in de toekomst wilt bereiken.
Verwacht je dat die site op termijn nog veel groter gaat worden (en is 1 nieuwe server kopen dus eigenlijk zonde als je gelijk weer moet uitbreiden), of is dit zo ongeveer de piek van de site.

Indien de site nog verder gaat groeien raad ik je aan om (indien dit nog niet gedaan is) de mysql databases op een aparte server te zetten, en de webserver op de andere server te houden.
De webserver heeft (normaal) minder goede specs nodig dan de database server, maar dit hangt puur af hoe je site gescript is (veel of weinig queries, veel of weinig statische content).

Indien er veel queries zijn (en dus de mysql server flink druk is), zal je daar een stevige server voor in moeten zetten.

Stewie
21/08/07, 15:05
De dualcore xeon zal al een enorm verschil zijn (prestaties x 4). Als je een groei verwacht zou ik echter kiezen voor de quadcore single cpu. Dan kan je later nog altijd een 2e CPU bijplaatsen indien nodig.

Als je niet meer dan 2 hard disks nodig hebt kan je ook de Dell PE1950 nemen.

mousehouse
21/08/07, 15:19
Zo'n PE1950 of 2950 kun je flink mishandelen voordat 'ie 't zat wordt ;-) Met de huidige opzet zou ik denken dat een Quad-Core misschien niet veel extra brengt. Hij deelt de bus met 4 cores, en MySQL + apache belast IMHO de bus meer dan de CPU. Ik zou eerder in meer memory steken dan cores, je kunt dan een groter deel van MySQL en je content vanuit memory draaien...

EdoF
21/08/07, 17:20
Goed, dank vaan deze inspiratie. Ik denk dat ik voor een PowerEdge 1950/2950 ga (wat is precies het verschil?) met in ieder geval 4GB Ram. Misschien kan ik mijn oude server nog benutten als backup server of zoiets.

Stewie
21/08/07, 17:35
1950 is 1u en max 2 hdd's, de 2950 is 2u en max 6 hdd's :)

Sorcer
21/08/07, 17:47
Even snel een vraag tussendoor: gsh2, ik zie dat jullie ook alleen dell servers aanschaffen. Welke hebben jullie draaien momenteel?

Stewie
21/08/07, 17:53
Wij hebben 850, 860, 1425, 1850, 1950 en 2950's draaien. Momenteel 300+ dells waarvan het merendeel 860 en 1950 :)

gjtje
22/08/07, 09:59
Met nieuwerwetse 2,5" schijven zou je er zelfs 8 kwijt kunnen in een 2950. ;)
De 2950 kan je ook 2 extra uitbreidingskaarten in kwijt en ze zijn iets korter dus als je rack klein is past het beter.