PDA

Bekijk Volledige Versie : IP-adressen



Maurice79
20/08/07, 00:15
Ik kon geen geschikt forum vinden voor mijn volgende vraag vandaar dat ik dit "andere vragen en postings" gebruik.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat het meest voorkomende getal is wat voor de eerste punt van een IP adres is (voorbeeld 123.45.6.789). Wellicht dat niemand deze vraag kan antwoorden maar misschien wel de volgende, Ik zelf ben een @home gebruiker en mijn IP begint met 84. Een kennis van wat ook @home heeft begint ook met 84. en twee wanadoo gebruiken wat ik kan beginnen met 85. Is dit een vorm van logica of gewoon toeval?

opinion
20/08/07, 00:45
Nee, dit is geen toeval.
De reden waarom jou ip en die van je kennis beginnen met 84 is omdat @home een IP blok gekocht/gehuurd heeft die begint met 84.xx.xx.1/244. (hoogst waarschijnlijk.)
Deze IP blokken worden meestal ook op land gesoteerd, zo zullen de meeste nederlanders ip adressen hebben die beginnen met 8x.xx.xx.xx.
En bij Amerika is dat weer 1xx.xx.xx.xx.

Ik hoop dat ik het een beetje heb opgehelderd.

IT-worX
20/08/07, 01:23
opinion,

Nu moet ik je echter wat tegenspreken...Als Belg heb ik al volgende ip's gehad/gekend...
84.x.x.x (telenet), 193.x.x.x (scarlet), 212.x.x.x (telenet), 217.x.x.x (realdsl), 81.x.x.x (telenet), 62.x.x.x (kangaroot), ...

Dus dat amerika 1xx.x.x.x heeft en nederland 8x.x.x.x klopt helemaal niet.

D. ter Horst
20/08/07, 01:29
Dat per-land verhaal gaat volgens mij idd niet op. Dat van die IP-blokken (ranges) klopt helemaal en is ook de uitleg voor de topicstarter zijn vraag.

opinion
20/08/07, 01:53
@ IT-WorX: je bent er al heel wat afgegaan zie ik :D

Echter dacht ik dat het zo zat. Mijn excusus naar de TS en overige lezers voor dit misverstand :)

Maurice79
22/08/07, 03:17
Bedankt voor jullie hulp allemaal, als ik het goed begrijp kunnen zowel @home als wanadoo gebruikers bijvoorbeeld een ip adres hebben wat begint met 84.

De reden dat ik dit graag wilde weten is dat wanneer ik naar een Counter-Strike game server zoek ik als eerste game servers vind die het dichtst bij mijn eigen IP zitten. Een kennis wat een IP heeft wat met 87 begint vind als eerste servers wat dicht bij zijn IP liggen en aangezien gamers niet lang willen zoeken naar een server maar gelijk willen spelen zullen de servers die als eerste in de lijst voorkomen het meest gekozen worden.

het liefst heb ik een server waar veel Nederlanders op spelen vandaar wilde ik graag weten waar de meeste Nederlandse IP adressen mee beginnen. Omdat op servers wat met 82 beginnen veel Nederlanders komen ongeacht wat voor een netwerk verwacht ik dat Veel Nederlandse IP's beginnen met 82 of heeft iemand een andere verklaring hiervoor?

Ramon Fincken
22/08/07, 08:03
het gaat inderdaad in blokken

de 200 range, 200.xx.xx.xx tm 220.xx.xx.xx is een vaakgebruikt spam range,
gesitueerd in azie, echter sommige 213.xx.xx.xx zijn legitieme nederlandse adressen
( quicknet of multikabel als ik me niet vergis )

crazycoder
22/08/07, 08:23
het gaat inderdaad in blokken

de 200 range, 200.xx.xx.xx tm 220.xx.xx.xx is een vaakgebruikt spam range,
gesitueerd in azie, echter sommige 213.xx.xx.xx zijn legitieme nederlandse adressen
( quicknet of multikabel als ik me niet vergis )
Luitjes, je kan niet zomaar stellen dat je aan de eerste cijfers van een range af kan lezen in welk land de provider zit.

Even voor de grap gekeken:
213.* is o.a. Solcon en een provider in Luxemburg. Ook een provider in Polen en een provider in Rusland. Ja zelfs een in Portugal, Turkije en Duitsland.
Bron: ripe.

gjtje
22/08/07, 08:41
D'r is volgens mij maar 1 land dat een A range heeft.

davinci
22/08/07, 09:14
echter sommige 213.xx.xx.xx zijn legitieme nederlandse adressen
( quicknet of multikabel als ik me niet vergis )

o.a. ook aan xs4all.

phreak
22/08/07, 09:25
Anders google je even :)

Technotop
22/08/07, 09:27
IPadressen worden willekeurig uitgedeeld door bijvoorbeeld RIPE. Momenteel zijn ze bij RIPE alles aan het vullen in de 91.x range, wel kan je ongeveer zien uit welk continent ze komen, Noord Amerika, Zuid Amerika, Afrika, Azie en Europa hebben zo hun eigen uitgifte balie, in Europa de RIPE en ga zo maar door.

Je kunt daar een mooie flowchart van downloaden op wikipedia ;)

Slecht voorbeeld: http://infosthetics.com/archives/ipmap2.jpg (enige die ik op het moment kan vinden)