PDA

Bekijk Volledige Versie : Komen en gaan van GSPs



Stewie
18/08/07, 19:16
Valt het jullie ook zo op dat het een enorm komen en gaan is van GSPs? Tig webhosting bedrijven willen plots gameservers aanbieden en stoppen na enkele maanden daar alweer mee. Tig bedrijven rollen vanuit de clan-wereld de gamehosting in en verdwijnen net zo snel weer. Het aantal GSPs dat in Nederland langer dan 1 jaar actief is, is schrikbarend klein.

Is de markt zo hard? Of te klein? Of wat kan de reden zijn?

l30n
18/08/07, 19:23
Denk dat men zich verkijkt op de energie en tijd die je erin dient te steken en dat velen er de brui aan geven omdat ze opeens een vriendinnetje hebben of weer naar school moeten. Mijn inziens een kwestie van tijdgebrek (en leeftijd?).

Heb je overigens ook cijfers of is dit slechts een inschatting uit het niets?

Sorcer
18/08/07, 19:23
Veel mensen denken zodra ze maar met "gamen" in aanraking zijn gekomen ook direct servers kunnen verhuren om daar direct wat aan te verdienen. Terwijl ze zelf geen/weinig verstand hebben van degelijke configuraties en het afstellen van perfecte config's voor de servers.

Op ten duur zien ze toch in dat ze te weinig verdienen omdat ze het al zo goedkoop aanbieden maar toch wat onkosten aan zitten. Waarschijnlijk ook omdat ze dan weer naar school moeten en eventueel geen tijd er meer voor hebben.

Markt is daarentegen zeker niet klein, juist meer verzadigd. Overigens zie ik ook steeds meer mensen die toch meer kwaliteit/prijs vergelijking zoeken inplaats van alleen maar prijs.

Stewie
18/08/07, 19:27
Heb je overigens ook cijfers of is dit slechts een inschatting uit het niets?
Ik hou voor intern gebruik de concurrentie uiteraard in de gaten met diverse cijfers en data mbt de game gerelateerde diensten. Hieruit blijkt elk jaar maar weer dat de concurrentie slapper wordt: grote bedrijven worden klein en kleine bedrijven komen en gaan.
In 2006 heb ik er ook al eens over geschreven in een column op Gamert (Gamert column: de vakantiehosters (http://stewie.biz/2007/01/04/gamert-column-de-vakantiehosters/))

l30n
18/08/07, 19:42
(artikel gelezen)

Is het mogelijk enkele getallen, die niet zo prive zijn (die wellicht elders ook te krijgen zijn ) hier te posten. Bijvoorbeeld het aantal hosters vorig jaar, dit jaar en het aantal waarvan jij denkt dat die het niet langer dan een jaar hebben volgehouden, zonder met namen te smijten. Zoniet een wilde schatting of verwachting van hoe het er over een jaar uitziet en hoe jij denkt dat de gamebranche er over een jaar uitziet. Verwacht je nog dat er grotere spelers er de brui aan geven en om welke reden?

Ik kan wel een aantal redenen opnoemen waarom ook een aantal middenklasse hosters er overigens de brui aan geven maar daar krijgen we weer banale reacties op en heeft specifiek met de vrij grote GSPs te maken.

inetservices
18/08/07, 19:45
Zelf heb ik ook tot voor een jaar terug gamehosting gedaan, naast webhostingactiviteiten.

Het slokt inderdaad heel veel tijd op om de servers goed draaiende te houden, de games vlot te laten verlopen, ...

Het tweede probleem is dat de klanten veelal minderjarig zijn en geen inkomen hebben en dus hun factuur ook niet betalen. Dan nog maar te zwijgen over de talrijke sponsoraanvragen, al dan niet met dreigementen.

Pet af voor iedereen die het volhoudt, maar ik zou het niet meer kunnen/willen.

Stewie
18/08/07, 19:46
De echt grote namen zullen niet zo 1-2-3 ophouden, wat jij noemt de middenklasse, die zullen ophouden ivm personeel problemen; als de eigenaar stopt, zal het bedrijfje ook vaak stoppen. Je mag best zeggen wat jouw visie hierop is, banale reacties zijn we wel gewend ;)

Kwa aanbieders die ermee zijn gestopt: er zijn enkele leuke bedrijfjes gestopt die het 'redelijk' deden: veel daarvan waren actief met BF2 reselling op niche markten (denk frag4u) en andere werden verkocht (zie flexgaming.com) en gingen hard omlaag.

Het grootste probleem voor dit type hosters is dat ze geen gameservers meer kunnen aanbieden van de echt populaire spellen.

Kwa getallen moet je denken aan een 50-tal bedrijfjes die in de laatste twee jaar zijn gestopt met gamehosting als hoofd activiteit, alleen al in Nederland en Vlaanderen!
Daarbuiten zie je hetzelfde, de Duitse markt en de Nederlandse markte zijn grotendeels vergelijkbaar, op de leeftijd van de klanten na. ;)

Sorcer
18/08/07, 19:51
Klopt gsh2, zelfde visie :)

DutchTSE
18/08/07, 19:55
Kwa getallen moet je denken aan een 50-tal bedrijfjes die in de laatste twee jaar zijn gestopt met gamehosting als hoofd activiteit, alleen al in Nederland en Vlaanderen!
Meld zich!
Mijn reden om te stoppen was dat de hoeveelheid werk in het bedrijf tussen 2 zakenpartners niet voldoende verdeeld was, waardoor ik besloot de zakenpartner uit te kopen en te stoppen met gamehosting: voor mezelf zou het teveel tijd gaan kosten (gelet op de opbrengsten) en teveel gezeik met kinderen die beweerde dat de lag altijd maar aan onze kant lag, terwijl keer op keer bewezen werd dat het niet onze fout was. Overigens heb ik de omzet die ik daardoor mis liep vervangen met andere activiteiten die een stuk leuker zijn.

l30n
18/08/07, 20:00
Als ik jullie als voorbeeld mag nemen aan de top en een bottom-feeder daarna.

Dat jullie ranked mogen aanbieden voor vrij populaire games is voor velen een strop danwel een misser die zwaar weegt. Uiteraard zullen jullie het wel verdient hebben maar het is iets waar anderen het dus zwaar mee hebben.

Daarnaast stoppen er weer een aantal door budgethosters die die gewoon de markt verzieken voor een ieder door geen of brakke support te leveren naast hun niet al te best presterende servers. Ongeacht hoe slecht ze bezig zijn, clans stromen nog steeds naar hun toe omdat ze gewoonweg niets beters kunnen veroorloven van hun zakcentjes/broodgeld.

Zowel top als bottom doen de midrange dus krimpen waardoor het enige aan stabiele de top blijft. Hierdoor ontstaat er dus ook iedere keer maar weer ruimte voor nog meer troep op de bodem die het maar niet kan volhouden.

Ik voorzie eerlijk gezegd dat er op een gegeven moment een letterlijk handjevol nog in de GSP zal zitten en de rest pauper zal wezen.

Bovenstaande is een mening/gedachte en niet gebaseerd op feiten :)
Puur speculatief en geen teentrapperij!


Meld zich!
Mijn reden om te stoppen was dat de hoeveelheid werk in het bedrijf tussen 2 zakenpartners niet voldoende verdeeld was, waardoor ik besloot de zakenpartner uit te kopen en te stoppen met gamehosting: voor mezelf zou het teveel tijd gaan kosten (gelet op de opbrengsten) en teveel gezeik met kinderen die beweerde dat de lag altijd maar aan onze kant lag, terwijl keer op keer bewezen werd dat het niet onze fout was. Overigens heb ik de omzet die ik daardoor mis liep vervangen met andere activiteiten die een stuk leuker zijn.

Ik heb bij diverse GSP een handje geholpen en de ellende dat men de GSP de schuld geeft heb je volgens mij overal, ook bij de grotere GSPs. Dat heeft te maken met brakke systemen of verbindingen van de gamer zelf of de brakke mods die ze gebruiken. Maar het is dus begrijpelijk dat je om die reden stopt. In plaats van een half uur aan email te wisselen tussen iemand die het gewoonweg niet wil snappen kan je net zo goed een klant helpen die jou zonder veel trammelant financieel in een kwartier tijd meer oplevert dan je aan een gameserver per maand binnenhaalt.



Daarbuiten zie je hetzelfde, de Duitse markt en de Nederlandse markte zijn grotendeels vergelijkbaar, op de leeftijd van de klanten na. ;)
Ouder neem ik aan, maar hoeveel ouder en hoe handelbaar zijn ze wat betreft support? Gillen ze ook sneller over dat iets 'beter moet'? Vind Duitsers persoonlijk bot volk en zou daar geen handel mee willen drijven.

JustLinked
18/08/07, 22:09
De markt is hard omdat de kleine bedrijfjes de gameservers voor veel te lage prijzen aanbieden.

rjonker
19/08/07, 01:41
(artikel gelezen)
Ik kan wel een aantal redenen opnoemen waarom ook een aantal middenklasse hosters er overigens de brui aan geven maar daar krijgen we weer banale reacties op en heeft specifiek met de vrij grote GSPs te maken.

Ik denk dat l30n hier erg in de buurt zit. Ik heb zelf van de afgelopen jaren ook gegevens verzameld van de (EU) GSP branche en daaruit kun je wel conclusies trekken.

Daarnaast zijn er inderdaad ieder jaar weer een (groot) aantal GSP's die zich simpelweg verkijken in de hoeveelheid werk, GSP's die de markt in stappen zonder inhoudelijke kennis (als het met het CP niet kan, hoe moet het dan (maar het staat wel leuk in het diensten portfolio)?) en de 'vakantiehosters', zoals al eerder beschreven.

Denizz
19/08/07, 05:23
Ik zit zelf bij een Belgish hostbedrijf (EHS) die aardig wat gameservers runt. Zij steken echt heel erg veel tijd in hun producten. Niet iedereen heeft dit, en vaak weten mensen die dit beginnen denk ik niet. Zij denken dat het een kwestie is van de server instaleren en klaar. Maar vaak gaat er wel eens wat mis met de server bijvoorbeeld, of de FTP crashed of wat dan ook. De mensen van de hosting waar ik bij zit lijken niet te slapen. Zij lossen zo het probleem op soms zelfs middernacht Maarja, ik denk niet dat iedereen dit kunt/wilt. De mensen die dit niet zagen aankomen kappen er dus met een paar maandjes ermee. Ik haal het in ieder geval niet meer in mijn hoofd om daaraan te beginnen.

DutchTSE
19/08/07, 12:06
Zij lossen zo het probleem op soms zelfs middernacht Maarja, ik denk niet dat iedereen dit kunt/wilt. De mensen die dit niet zagen aankomen kappen er dus met een paar maandjes ermee. Ik haal het in ieder geval niet meer in mijn hoofd om daaraan te beginnen.
Het was bij mij geen kwestie van kunnen of willen, de eerste periode blijf je bezig zo veel mogelijk te automatiseren via scripts, als dat af is, is het enige werk dat je nog hebt het discussieren en uitzoeken met de klanten over WEER een lag probleem, wat 8 van de 10 keer hun verbinding/computer is, 1 van de 10 keer foute mods voor de gameserver, 1 van de 100 keer is het eens een flapperende verbinding in je eigen netwerk.

Want verder heb je geen werkzaamheden toch als alles geautomatiseerd is?
(facturatie + gameserver installatie, stop/starten/herstarten/startup lijn/config file/mod installatie/ kon de klant allemaal zelf)

Cyberdevil
19/08/07, 14:49
De winstmarges liggen bij de meeste bedrijven ook veel te laag, ook al ben je dan al niet een budget bedrijf.
Wij zijn hiermee ook moeten stoppen ook al lagen onze prijzen redelijk hoog. De ROI was te laag, opbrengsten veel te laag in vergelijking met de tijd die erin kroop en dan nog eens de lastige, slecht betalende klantjes hebben ons verplicht om hiermee te stoppen.
Dit was dan nog in de goede tijd van de gameservers. Naar mijn mening is het sinds dat bedrijven monopoly hebben op het verhuren van ranked gameservers het er alleen maar slechter op geworden en bijna onmogelijk voor de nieuwere bedrijven om hiermee te starten.
Maar dit zal mij niet tegenhouden om hier ooit eens terug mee te starten. Nieuwe bedrijven maken in dit wereldje echt geen kans meer om hier goed mee te verdienen buiten de enkele mensen met genoeg ervaring.

Gamehosting klanten zijn ook niet bepaald de meest vaste klanten dus al de extra tijd die je erin steekt verlies je toch bijna allemaal.

Het is gewoon een apart wereldje en is niet voor iedereen weg gelegd ook al beseffen ze dit meestal te laat.

daanl
19/08/07, 23:12
Naast dat het voor de kleine bedrijven steeds moeilijker wordt om de populaire games te hosten. Neem bijvoorbeeld BF2 ik zou graag ranked servers willen verhuren echter zijn voor mij de eisen veel te hoog om uberhaupt daar aan te gaan beginnen.

Wij zijn ook al ruim een jaar bezig om alles te automatiseren misschien is het voor niets, maar ik krijg wel goede feedback van onze klanten. Probleem is dat je het ene af hebt en je kan beginnen aan het andere door nieuwe games updates etc.. Grote voordeel van automatiseren is dat ik mijn klanten niet of amper spreek maar ik wel kan zien dat ze druk bezig zijn door de stats en logs op t control panel.

Wat ik veel gezien heb is dat de kleine hosting bedrijven te snel groeien door grote aanmelding klanten en het niet meer aan kunnen of veel inversteren en er achter komen dat aantal klanten de volgende maand weer weg is. Waardoor ze komen te staan met te veel hardware.

Toch is het leuk om te zien wat een concullega doet en hoe het aanpakt je blijft immer je hele leven leren. Omdat wij ons richten op het hoger segment in de markt inversteren we veel tijd in onze klanten. Denk aan het na lopen van mods die er voor zorgen dat de server slecht loopt of zelf spelen wanneer de klant aangeeft dat de server niet goed loopt. Natuurlijk kan je dit ook alleen maar doen als je klein bent of je zaakjes goed op orde hebt zodat je niet of amper op de rest hoeft te letten.

Ik zelf ben eigenlijk het meeste tijd kwijt aan bestuderen hoe andere bedrijven het doen en wat er beter kan.

my 2 cents

frvge
19/08/07, 23:51
Als beginnend GSP kijk ik de kat nog even uit de boom. Ooit begonnen met idee van secure gameservers (klant uploadt naar 'temporary' server, die om de x sec synct met de 'echte' gameserver en tegelijk alles in de gaten houdt of instellingen wel mogen enz). Maar kwam niet veel van terecht :)

Serve-xs
20/08/07, 00:14
Daarnaast stoppen er weer een aantal door budgethosters die die gewoon de markt verzieken voor een ieder door geen of brakke support te leveren naast hun niet al te best presterende servers. Ongeacht hoe slecht ze bezig zijn, clans stromen nog steeds naar hun toe omdat ze gewoonweg niets beters kunnen veroorloven van hun zakcentjes/broodgeld.


Hier ben ik het mee eens. Als middelgrote hoster ben ik na 3 jaar gestopt. Wij begonnen ook met het idee om snel geld te verdienen. Daar hebben wij ons toen vrij snel vanaf gezet en zijn toch serieus aan de slag gegaan.

De reden die l30n hierboven geeft is precies zoals ik er ook over dacht. Budgethosters die een dedicated server huren of een goedkope server kopen en deze colocaten verzieken de markt behoorlijk.

Wij hadden te veel werk voor wat er er voor terug kregen, dat is ook een van de redenen dat wij na iets meer dan 3 jaar zijn gestopt.

Stewie
20/08/07, 00:31
@serve-xs: wat noem jij middelgroot?

@ontopic: ik mis eigenlijk nog de average webhoster in dit topic, die gamehosting als extra dienstje erbij is gaan doen :)
Zijn er wat mee-lezers die hun visie willen delen?

Randy
20/08/07, 01:01
@serve-xs: wat noem jij middelgroot?

@ontopic: ik mis eigenlijk nog de average webhoster in dit topic, die gamehosting als extra dienstje erbij is gaan doen :)
Zijn er wat mee-lezers die hun visie willen delen?

Ik stuur ze gewoon door in ruil voor kudo's (hint: x.x.186.56).
We hebben geen zin om gameservers erbij te doen, trekt toch een bepaalde doelgroep aan.

daanl
20/08/07, 01:16
en we weten allemaal wie dat is he randy ;)

i3D.net - Gameservers, clanservers & gamehosting
84.244.186.56 : 16567 - eSoldiers infantry only, 0/24. 84.244.186.65 : 16567 - Ronin of Sweden ...

1ste hit op google :)

Randy
20/08/07, 02:28
en we weten allemaal wie dat is he randy ;)

i3D.net - Gameservers, clanservers & gamehosting
84.244.186.56 : 16567 - eSoldiers infantry only, 0/24. 84.244.186.65 : 16567 - Ronin of Sweden ...

1ste hit op google :)

Hehe... Zelfs voor eigen clan host ik geen gameservers. En zo hoort het.

thunder
20/08/07, 03:05
wij gaan heeel misschien ook gameservers doen (meerbepaald CS 1.6 en AA Honor) maar echter als "extra" onze core is dedi/colo/webhosting, vandaar dat ik nog wat wacht tot alles goed loopt en ik even tijd heb om een goed CP te zoeken en alles op punt te zetten ervoor.

Wij gaan enkel de ze 2 games doen vanwege er voldoende kennis is van beide games, als hun servers en mods. Het is voor ons zinloos 50 games aan te bieden je kan geen 50 games door en door kennen voor mesen te helpen met support vragen (lag kan ook komen door verkeerde instellingen/mods, probeer maar eens 50 games alle of veel mods te kennen en welke problemen ze kunnen geven)

Een groot probleem is ook licentie prijzen voor ranked/honor servers ed. deze licenties kosten extra geld die een hoster moet inrekenen en de kindjes leeten op hun centjes, lage morges om enkel van game serve'rs te leven is denk ik ook een reden dat er veel mee stoppen.

Serve-xs
20/08/07, 13:53
@serve-xs: wat noem jij middelgroot?

@ontopic: ik mis eigenlijk nog de average webhoster in dit topic, die gamehosting als extra dienstje erbij is gaan doen :)
Zijn er wat mee-lezers die hun visie willen delen?

Middelgroot, noem ik voor mezelf zo rond de 50/75 gameservers.

swiep
20/08/07, 14:52
Middelgroot, noem ik voor mezelf zo rond de 50/75 gameservers.

Maak daar maar klein van ;) En het blijkt maar weer dat 'groot' heerlijk relatief is. Met 50-75 servers draaien, ongeacht je prijsstelling, valt geen boterham mee te verdienen, tenzij al je normale levensbehoeften voor je worden geregeld (uitkering?). En dat is dus ook een van de redenen waarom men stopt. Inzien dat er buiten de zaak nog meer onkosten zijn.

In de GSP wereld overleef je het denk ik alleen als je er niet 100% van afhangt. De startende vakantie-GSP heeft geen kaas gegeten van overige diensten en moet het dus ook redelijk rap opgeven.

Stewie
20/08/07, 20:39
Een groot probleem is ook licentie prijzen voor ranked/honor servers ed. deze licenties kosten extra geld die een hoster moet inrekenen.
Reken op 4000 dollar per jaar voor de eerste 5 gameservers :)

Stewie
20/08/07, 20:41
Maak daar maar klein van ;) En het blijkt maar weer dat 'groot' heerlijk relatief is. Met 50-75 servers draaien, ongeacht je prijsstelling, valt geen boterham mee te verdienen.
Mee eens, vooral als je geen ranked gameservers mag hosten. Prijsverschil is enorm. Een CoD server gaat eruit voor 15 euro per maand, een Battlefield ranked kost gemiddeld al 80 euro/maand.

De meerderheid van Nederlandse aanbieders zit onder de 100 gameservers. Er zitten zeer weinig rond de 200/300 en dan is er een groot gat naar de grotere aanbieders.
Ditzelfde zie je overigens ook in Duitsland: enkele partijen rond de 1000 gameservers, de meerderheid onder de 100/200.
Overigens is grootte niet alles, je hebt ook aanbieders die zich marketen op een niche, zoals Clanhost, en op zo'n deelmarkt kan je op een gegeven moment niet verder groeien.

50 gameservers heeft elke GSP eigenlijk binnen no-time, de stap daarna is echter de zwaarste: hoe groei je door? Dat is meestal de fase waarin je gedwongen bent om sterk te professionaliseren en dat kan wel eens met horte en stoten gaan. Uit eigen ervaring, heb dit meegemaakt in 2004/2005 en op dat moment moet je kunnen bouwen op je personeel.

Wynand
29/08/07, 10:19
Beginnende GSP's moeten opboxen tegen grotere bedrijven (zoals bv i3D).
Het is gekkenwerk voor hen om ineens een rack vol servers te steken, een rack is duur als je er 1 van neemt, zeker als je ook nog deftige verbindingen met lage responstijden wilt. Aan hardware voor goede servers hangt ook een prijskaartje, en bandbreedte is ook niet gratis.
Wanneer je als beginnende hoster begint, en je wil graag BF2 serveren, zal daar maar weinig volk op afkomen, mischien een paar clans die een private servertje willen, maar ik denk niet dat vele intresse hebben om een niet-Ranked BF2 af te nemen (volgens mij kan je die (nieuw) niet eens meer aanvragen als GSP).

Verder kan ik me voorstellen dat zowat alle GSP's klanten van een jaar of 13 over de vloer met zinnetjes zoals 'Ik had graag een ranked BF2 server, maar die 50 euro is me wat veel, kan der niet wat van af?', 'ik heb deze maand niet genoeg geld, teveel ge-smsd, kan ik volgende maand niet betalen?', 'ik wil mijn gameserver niet meer, er komt toch niemand op'. ;)
Zo hou je er maar weinig aan over, als beginnend bedrijf kan je niet veroorloven om eerst €50 000,- in servers, bandbreedte, softwarelicensies (+persooneel?) steken, om dan zulke klanten te krijgen.

Andere markten zoals mid-budget dedicatie of colocatie zijn veel stabieler, iemand zal veel sneller zijn gameservertje opzeggen dan zijn dedicated of colocated server. Zeker als er nog een jaarcontract aan vast zit.


gsh2, hoeveel concurentie was er voor i3D (vooral in NL) toen jullie met gamehosting begonnen? Niet al te veel denk ik..
Imo krijgen bedrijven als i3D meer serieuze klanten binnen (lees: iets minder grapjassen), en worden de beginnende GSP's die ietwat concurerende prijzen te hanteren meer de kindjes over de vloer die de volgende dag op school komen en zeggen 'Ey, ik heb een BF2 server!', en volgende maand niet genoeg centjes hebben om hem nog te betalen.