PDA

Bekijk Volledige Versie : Apc AP9212 - Features



cyberbootje
18/08/07, 01:46
Hoi

Ik ben vrij nieuw in dit colo wereldje en ik heb kunnen regelen dat ik 4 u in een datacenter mag hebben en verhuren van een goede viend.
Graag wil ik een remote power switch en ben dus op zoek naar een relatief goedkope maar toch leuk apparaat. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden is de apc AP9212, ik zie features staan zoals reboot, users, groups, rights etc..

Maar wat ik ook graag wil is kunnen zien hoeveel een gebruiker aan stroom verbruikt, kan dit type van apc dit?
Dus kort gezegd, ik wil users aan kunnen maken die eigen powert ports krijgen toegewezen en dat ze die port kunnen managen(reboot etc...) en dat ik kan bijhouden wie hoeveel Amp verbruikt om kosten door te berekenen.

Zit ik bij het goede apparaat of moet ik echt iets nieuwe/duurders zoeken?

Alvast bedankt,
Maikel

CharlieRoot
18/08/07, 02:17
Moet met deze wel kunnen ja. Standaard kun je per poort monitoren hoeveel Amp iemand gebruikt en users toevoegen :)

Zoiah
18/08/07, 12:34
Nee, met de AP9212 kan je geen stroomverbruik meten. Niet per poort, niet in totaal.

Pas met de AP7920 kan je het totaalverbruik meten, maar kan je nog steeds niet per poort meten. Deze functionaliteit is pas recentelijk beschikbaar gekomen in sommige switched PDUs.

Je kan wel users en rechten e.d. aanmaken.

Ik heb zelf meerdere AP9212 en AP792x PDUs, dus wat CharlieRoot hierboven zegt is onjuist.

cyberbootje
18/08/07, 13:38
Oke, heeft iemand dan misschien een idee wat ik zou kunnen doen.
Of is er echt gen oplossing en moet ik zo'n gloednieuw ding aanschaffen die het wel kan?
Ik wil namelijk voorkomen dat iemand teveel gaat gebruiken en mij kosten opjaagt.

Zoiah
18/08/07, 14:41
Koop een goedkope energiemeter, bv. http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=456615 en meet de machine voordat je hem ophangt.

Als je z'n max wilt weten zal je hem moeten stressen tijdens het meten, maar veel servers zijn toch een groot gedeelte van de tijd idle.

cyberbootje
18/08/07, 16:27
Kan iemand mij dan vertellen welke type van apc of ander merk dit allemaal wel kan?

t.bloo
18/08/07, 21:32
volgens mijn informatie is er geen systeem die dat kan, tenminste geen systeem met 8 poorten ofzo

swiep
18/08/07, 21:46
Ook ik kan je niet helpen aan een simpele of goedkope optie, maar wil je er wel op wijzen dat indien je overweegt om een meter te kopen, zoals geopperd door Zoiah dat je rekening houdt met de volgende zaken:
1. een systeem in idlestand verbruikt minder en alleen maar even aansluiten op je meter en dat als waarde aanhouden is dus nadelig voor jou.
2. een klant kan tussentijds componenten upgraden of bijplaatsen waardoor je een periodieke meting zult moeten verrichten aangezien het wel eens een half ampere meer kan worden.
3. een dergelijke meter is meestal niet bedoelt om het voor iedere aansluiting permanent in gebruik te hebben.

De suggestie van Zoiah is overigens prima en heb er ook geen kritiek op, ik geef je echter wat tips als bijsluiter aangezien ook ik van mening ben dat je wellicht beter daarmee aan de slag kunt om mee te beginnen. De apparatuur die wel per poort een indicatie aangeeft, ben ik zelf niet in 1U formaat tegengekomen en ook niet in een prijsrange die geschikt is voor een deel van een rack maar meer een verticale bar voor een volledig rack.

Wellicht handig als je perse wat van APC wilt dat je eens contact opneemt met hun? Als er iets is in 1u formaat, laat het hier dan ook even weten.

p.s. je ziet overigens wel je totaal verbruik bij de metered switches en aan de hand van recente gemiddeldes zou je een schatting kunnen maken van hetgeen een extra geplaatst systeem gebruikt, meestal tot op 1 decimaal 'nauwkeurig'.

cyberbootje
18/08/07, 22:08
Zo'n metertje was mijn backup plan en inderdaad was het plan de server te stressen en daarop de klant door te berekenen en in de gaten houden als er hardware bijkomt.

Zelf heb ik er al eentje dus ik kijk wel wat ik doe. Apc zal ik ook wel is om advies vragen maandag, mocht ik iets nuttigs gehoord hebben meld ik dat wel even hier.

En het totaal verbruik is dat ook bij de apc AP9212 ?

swiep
18/08/07, 22:18
Voor zover ik weet is dat gewoon een masterswitch zonder meter en als ik kijk naar de informatie op de site van APC zelf, inclusief de documentatie, dan zie ik zo snel geen aanleiding tot aanname dat deze het wel zou kunnen. Daarnaast is die discontinoud en is het mijn inziens dus af te raden om voor dit model te gaan. Een beetje kijkende naar wat deze zou moeten kosten schat ik het in op een €500,-. Voor een dergelijk bedrag is er vast wel een nieuwer c.q. beter model te verkrijgen waar ze zelf nog wel tenminste 2 jaar garantie op geven. Discontinoud heeft meestal enkel je leveranciersgarantie a (geschat) 1 jaar.

Geen advies maar puur als voorbeeld:
APC AP7920: prijsklasse €450,- tot €500,-

cyberbootje
18/08/07, 22:30
Nou die AP9212 kan ik voor 180,- kopen en als ik naar zo'n wat nieuwer ding kijk dan is dat al 300,- dus vandaar dat ik een beetje bij deze blijf plakken.

swiep
18/08/07, 22:33
Nou die AP9212 kan ik voor 180,- kopen en als ik naar zo'n wat nieuwer ding kijk dan is dat al 300,- dus vandaar dat ik een beetje bij deze blijf plakken.

Dat is inderdaad een bedraag waarvoor je het niet zou hoeven laten.
Zo vaak hoef je ook weer niet te meten en dan is een nieuwer model voor enkel een periodieke meting wellicht een overbodige luxe.

cyberbootje
18/08/07, 22:41
Inderdaad maar ergens zit twijfel omdat ik waarschijnlijk van plan ben later een half rack voor mezelf te nemen en dat zal denk ik een maandje of 3/4 duren als ik succes heb.
En om dan weer een duurder type te nemen...

Maar toch bedankt, ik ga even kijken hoeveel zo'n ding kost die wel een meter heeft en kijk ik of ik het er voor over heb qwa prijsverschil.

thunder
19/08/07, 00:40
contacteer de mensen van www.venea.eu eens, zij hebben metered and switched power units (we hebben er zelf ing ebruik en uiterst tevreden over :)