PDA

Bekijk Volledige Versie : Problemen met een klant



Chesoner
17/08/07, 16:50
Het volgende probleem is er met een klant van ons die meerdere domeinnamen en hosting bij ons heeft afgenomen :

De eerste hostingpakketten die hij bij ons heeft afgenomen zijn netjes betaald en verder geen probleem, hierna zijn er nog domeinnamen en hostingpakketten afgenomen die niet meer werden betaald. Na een hoop problemen met de klant heeft hij nu betaald na 8 maanden.

Nu verviel er een domeinnaam die bij ons geregistreerd stond. Onze voorwaarden zeggen automatisch verlengen na een jaar, maar gezien de problemen met deze klant hebben we voor het verlopen van het domein gevraagd of we deze moesten verlengen. Er werd ons verteld dat het niet zeker was wat er met het domein ging gebeuren en we zouden hier van te voren antwoord op krijgen.

Alleen deze klant heeft zoals gewoonlijk weer geen antwoord gegeven op de vraag of we de naam moesten verlengen en we hebben deze laten verlopen.

Nu is deze domeinnaam gekaapt en worden wij door onze klant verantwoordelijk gehouden omdat wij het domein automatisch moeten verlengen. Zijn wij hier nu verantwoordelijk voor ?

Stewie
17/08/07, 16:51
Je geeft het antwoord zelf:


Er werd ons verteld dat het niet zeker was wat er met het domein ging gebeuren en we zouden hier van te voren antwoord op krijgen.

Alleen deze klant heeft zoals gewoonlijk weer geen antwoord gegeven op de vraag of we de naam moesten verlengen en we hebben deze laten verlopen.
Helaas pindakaas voor deze klant :)

Chesoner
17/08/07, 16:55
Ja, dat is ook mijn mening, alleen deze klant verwijst nu naar onze voorwaarden waarin gesteld wordt dat de domeinnaam automatisch verlengd moet worden, en vind dat wij het domein terug moeten vorderen.

pierce
17/08/07, 17:02
Ja, dat is ook mijn mening, alleen deze klant verwijst nu naar onze voorwaarden waarin gesteld wordt dat de domeinnaam automatisch verlengd moet worden, en vind dat wij het domein terug moeten vorderen.

Dan klant heeft zelf te kennen gegeven voor de verloop datum te reageren, indien hij dat niet heeft gedaan mag je er vanuit gaan dat hij geen interesse meer heeft in het domein.

Deimos
17/08/07, 17:03
Geen antwoord van een klant houdt naar mijn idee in dat je je eigen voorwaarden moet naleven. Tenzij je vooraf eenzijdig het contract met de klant betreffende de dienst hebt opgezegd. Wat ik uit bovenstaande opmaak is dit niet gebeurd en staat de klant in het gelijk.

Chesoner
17/08/07, 17:11
Dan klant heeft zelf te kennen gegeven voor de verloop datum te reageren, indien hij dat niet heeft gedaan mag je er vanuit gaan dat hij geen interesse meer heeft in het domein.

Precies wat wij dachten, alleen kan hij nu verwijzen naar onze voorwaarden als hij zelf aan zou geven of het domein moet worden verlengt of niet.

En zeker gezien de problemen met deze klant betreft het betalen leek het ons verstandig om het van te voren te vragen. Als de klant dan zelf aangeeft dat hij niet weet wat er met het domein gaat gebeuren en dan zegt dat hij dat ons laat weten dan kun je toch niet meer verwijzen naar de voorwaarden.

Geert-Jan
17/08/07, 17:15
Je zegt een dienst pas op nadat je een schriftelijke bevestiging daarvan hebt. Zo niet, dan leef je de algemene Voorwaarden na. Notabene heb je deze zelf op gesteld en heb je nu naar eigen inzicht deze maar niet nageleeft..... Waarom heb je ze dan opgesteld??

Net als Deimos zeg ik, je klant heeft gelijk. Je hebt die AV niet voor niets op laten stellen....

FSCJasper
17/08/07, 17:17
Lastige kwestie. De klant zou iets van zich laten horen als de domeinnaam verlengd diende te worden, echter zoals hierboven aangegeven gaat ook bij non-respons de dienst gewoon door. Gezien je AV heeft de klant recht op verlenging van het domein, ondanks dat er door miscommunicatie iets mis is gegaan.

Wellicht kun je tot een compromis komen met de klant.

Swiftway-UK
17/08/07, 17:21
Ik denk dat je klant in deze gelijk heeft, maar ik denk dat je het beste je juridisch adviseur dit geval kunt voorleggen.

Chesoner
17/08/07, 17:35
Waar het om gaat lijkt mij is dat er een andere afspraak wordt gemaakt met de klant, anders dan in de algemene voorwaarden. Dan lijkt het mij dat je je niet kunt beroepen op de voorwaarden op dat deel maar ik ben dan ook zelf geen juridisch adviseur.

Tot 3 keer toe hebben we hem gewaarschuwd dat het domein verloopt.

Geert-Jan
17/08/07, 17:37
Met alle respect, in jouw verhaal hierboven is helemaal geen afspraak gemaakt.
Je hebt een vraag gesteld, en nog (steeds) geen antwoord op gehad.
Dat is iets anders dan een (bindende) afspraak......

FSCJasper
17/08/07, 17:39
In mijn geval had ik de domeinnaam automatisch laten verlengen en de factuur opgestuurd naar de klant. Hij heeft niet opgezegd en zal dus de factuur moeten betalen. In dit geval heeft hij geen opzegging gedaan waardoor zijn domeinnaam verlengd zou moeten worden.

Ik denk dat de klant gelijk heeft in deze.

AlfaHosting
17/08/07, 17:46
Gewoon hem even wijzen op wat jullie afgesproken hadden en hem laten weten dat hij niks meer van zich heeft laten horen. Het is dan aan hem om eventueel juridische stappen te nemen. Aangezien de betalingsmoeilijkheden in het verleden is daar weinig kans op.

crazycoder
17/08/07, 17:48
Waar het om gaat lijkt mij is dat er een andere afspraak wordt gemaakt met de klant, anders dan in de algemene voorwaarden. Dan lijkt het mij dat je je niet kunt beroepen op de voorwaarden op dat deel maar ik ben dan ook zelf geen juridisch adviseur.

Tot 3 keer toe hebben we hem gewaarschuwd dat het domein verloopt.
En daarbij heb je duidelijk aangegeven dat de domein niet verlengd zou worden als er geen actie door klant werd ondernomen?

In dat geval vraag ik mezelf namelijk af of je AV op dit punt nog wel van belang zijn. Je kan immers ook op andere punten van je av afwijken..

Afhankelijk van het bedrag waar het om gaat kan je het beste een jurist raadplegen.

Chesoner
17/08/07, 17:53
Met alle respect, in jouw verhaal hierboven is helemaal geen afspraak gemaakt.
Je hebt een vraag gesteld, en nog (steeds) geen antwoord op gehad.
Dat is iets anders dan een (bindende) afspraak......

Als je met de klant overeenkomt dat die van te voren laat weten wat er moet gebeuren dan is dat geen afspraak ? Of dit nu met een simpele vraag tot stand komt of niet lijkt mij er niet toe doen.

Ik kan het mis hebben maar het lijkt mij toch een afspraak


...
In dat geval vraag ik mezelf namelijk af of je AV op dit punt nog wel van belang zijn. Je kan immers ook op andere punten van je av afwijken..
...

We hebben alleen in dit geval afgeweken van automatisch verlengen gezien de betalingsproblemen met deze klant. Daarom hadden we graag een simpele ja/nee willen hebben wat te doen om niet in nog meer problemen te komen met deze klant wat betreft betalen.

SF-Jeroen
17/08/07, 18:01
Volgens je AV verleng je domeinen automatisch, dus zonder bericht. In dit geval heeft de klant niks gezegd, en moet je dus volgens je AV het domein verlengen.

Jij zegt het andersom, niks melden is geen interesse, maar dat is dus niet wat je zegt in je AV

De klant heeft gelijk.

AlfaHosting
17/08/07, 18:13
Ik kan het mis hebben maar het lijkt mij toch een afspraak





Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar natuurlijk is het moeilijker bewijsbaar.

Chesoner
17/08/07, 18:40
Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, maar natuurlijk is het moeilijker bewijsbaar.

De klant geeft ook zelf toe dat hij die afspraak niet is nagekomen maar is wel van mening dat het domein moest worden verlengd, of hij nu antwoord gaf of niet of het domein verlengd moest worden.

Marin
18/08/07, 12:28
Je klant heeft gelijk...

Stel dat je klant niet heeft kunnen reageren om wat voor reden dan ook (misschien lag ie in het ziekenhuis ofzo) dan had je gewoon je voorwaarden moeten naleven, en de klant had gewoon zn factuur moeten betalen. Als hij dan moeilijk had gedaan kon je hem wijzen op de algemene voorwaarden.

crazycoder
18/08/07, 12:59
We hebben alleen in dit geval afgeweken van automatisch verlengen gezien de betalingsproblemen met deze klant. Daarom hadden we graag een simpele ja/nee willen hebben wat te doen om niet in nog meer problemen te komen met deze klant wat betreft betalen.
De vraag is of je de klant (bij voorkeur ook schriftelijk en per e-mail/fax) erop heb gewezen dat geen actie van de zijde van de klant opheffing van de domeinnaam tot gevolg zou hebben.
Jij antwoord daar (nog) niet op terwijl ik denk dat het daar juist om zou kunnen (gaan) draaien.

Alleen de vraag om ja of nee tegen verlenging te zeggen is wat mij betreft te vrijblijvend.

Ik zou je aan willen raden om hoe dan ook met een jurist te overleggen..

Marin
18/08/07, 13:31
ja, als je je klant duidelijk hebt laten weten dat je bij geen reactie de domeinnaam zou laten vallen, dan sta je iets sterker.. Maar had de klant op dat moment nog openstaande rekeningen?

Martijn Koot
21/08/07, 17:16
Volgens mij zal dit een welles nietes spelletje worden tussen de jou en de klant. Natuurlijk speelt soort domeinnaam mee in deze kwestie. Ik denk dat je je juridisch goed kan afdekken als je de klant van te voren op de hoogte hebt gebracht en met de financiele problemen. Trouwens als het hier gaat om een merknaam dan kan de betreffende persoon dit toch terugvorderen bij de kaper.

Groeten Martijn

crazycoder
21/08/07, 19:35
Bij de kaper.

Even een hele kleine opmerking: als partij A een domeinnaam opheft dan mag partij B deze registreren. Dit heeft beslist en totaal niets met kapen te maken.

Ga er maar vanuit dat geen enkele houder zo gek is dat hij ook maar enig risico neemt met een domeinnaam die met een eigen merknaam overeenkomt. Ik weet trouwens niet waarom jij nu ineens over merknaam begin, heb ik voor zover ik mezelf herinner niet in dit topic gelezen.

Martijn Koot
21/08/07, 20:48
Daarom staat er ook "als" bij

Groet Tijn