PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke systeem eisen Backup server



SDIS
15/08/07, 14:11
heej
ik wil in ons bedrijf een backup server gaan plaatsen
maar ik weet niet goed hoe zwaar ik die moet maken
onze webhostingservers draaien op P4 2.8 GHz 1 GB/ram

en ik zat te denken om een losse
NAS er aan te koppelen
en daar 4x 250GB SATA hdd's
in te stoppen en die configureren in RAID 0+1
maar hoe zwaar moet de hoofdserver zijn of wat kan ik het beste
configureren

het gaat erom dat northon ghost een backup opslaat op deze netwerk server

Wynand
15/08/07, 16:04
Met wat voor toepassingen maak je de backup? Maakt de backupserver de backups, of worden daar gewoon de backups op weggeschreven?

Veel heb je dan niet nodig, een PIV 2,8 met 512Meg ram zal al ruimschoots volstaan.
Waarom raid 0+1? Raid 0+1 is een beetje waste als er gewoon backupjes op komen te staan.. Gewoon een mirror, heb je extra opslag, en voor de snelheid moet je het niet laten als het voor backups is.

SDIS
15/08/07, 16:14
het is voor de opslag
de backups worden op de centrale servres gemaakt en moeten op die server worden opgeslagen
maar ik heb hier nog een Pentium D 945 liggen
die kan ik dus eventueel gebruiken

en gewoon een Mirror met 2hdd's van 250GB zijn dan al voldoende?

Jesperw
15/08/07, 16:16
Als je genoeg hebt aan netto een gig of 210 wel natuurlijk.

Het zal overigens niet echt snel te noemen zijn, maar af en toe een grote image file moet wel lukken. Wil je meer, kijk dan eens naar 1 stapje hoger in de vorm van zo'n Supermicro waar 8 disks in kunnen. Dan begin je met 2 of 4 en kun je nog opschalen, gigabit gebruiken en eventueel je processor of geheugen een keer upgraden.

gjtje
15/08/07, 17:45
Ik zou een hardware raid-5 controller kiezen met minimaal 3x 250. Dan kan je makkelijk doorschalen, heb een goede performance en redundantie. Het meeste werk zal in de IO gaan zitten, i.c.m. met een degelijke netwerkkaart zou de CPU bij wijze van spreken een P3 kunnen zijn.

DiedX
15/08/07, 18:16
Voor de duidelijkheid: fysieke servers en de backupservers staan niet in hetzelfde pand?

SDIS
16/08/07, 00:39
op het kantoor staan 3 servers /exchange/fileserver/domaincontroller
en in het datacenter staan 12 webservers maar ik wil dus al die servers mooie backups laten maken naar deze nieuwe storage server die op het kantoor komt te staan in het rack bij die andere 3 servers

wv-
16/08/07, 00:46
vergis je niet, als je compressie wilt doen kan je wel een goede CPU gebruiken. Ook hangt het ook af wat jouw transport gaat doen. Gebruik je bvb rsync, schaf dan maar al gig's aan ram aan :)

pierce
16/08/07, 00:47
op het kantoor staan 3 servers /exchange/fileserver/domaincontroller
en in het datacenter staan 12 webservers maar ik wil dus al die servers mooie backups laten maken naar deze nieuwe storage server die op het kantoor komt te staan in het rack bij die andere 3 servers

En hoe denk je dat te gaan doen over je adsl lijntje?
Alles tegelijk, of laat je de backuptaken op de servers een uur naar elkaar starten? Daarnaast komt nog de vraag wat voor backups je wil maken, incremential, full etc.

Ik ga er tenminste vanuit dat er een adsl lijn op kantoor ligt, en geen glasvezel oid.

thunder
16/08/07, 01:36
ik zou die backupserver in het DC zetten, 12 servers naar je kantoor of 3 servers van je kantoor backuppen is een groot verschil :) tenzei je idd een glasvezel lijn hebt liggen. raid 5 is wel aan te raden voor een zeer serke en grote redundate array met je 4X 250GB hjdd's heb je dan 750GB backupruimte en een 250GB spare indien er eentje uitvalt je direct kan rebuilden

SDIS
16/08/07, 17:49
op het kantoor ligt een
SDSL verbinding 2,3/2.3 1:1
verbinding en ik wil dus die hdd's omwisselen om er zo 1 in de kluis te leggen daarom moet de backup server op het kantoor komen en niet in het DC

wutr
16/08/07, 20:30
op het kantoor ligt een
SDSL verbinding 2,3/2.3 1:1
verbinding en ik wil dus die hdd's omwisselen om er zo 1 in de kluis te leggen daarom moet de backup server op het kantoor komen en niet in het DC

Dan is het verstandig om een backup programma / script te kiezen die overweg kan met synchronisatie en dus niet steeds de hele schijfimage per server hoeft te kopieeren.

Ik denk dat je daarom niet op je CPU en RAM moet besparen.