PDA

Bekijk Volledige Versie : Intel ICH7R, 4 x SATA RAID 0/1/5/10 ondersteuning



groenleer
15/08/07, 13:03
Ik ben aan het kijken voor een server voor een klant.

Nu wil deze klant RAID hebben in het systeem, maar ik kan geen fatsoenlijke informatie over de onboard chipset te weten komen.
Levert de ICH7R chipset van Intel bijvoorbeeld alleen 'software' raid, of is het van die Bios Hardware raid.

Ik snap dat een 3Ware of Arreca controller een betere throughput heeft. (Dedicated voor RAID).

Maar kan iemand mij fatsoenlijke informatie geven over het verschil tussen de 3Ware controller en de ICH7R chipset?

Wynand
15/08/07, 13:14
Hardware raid dacht ik.

Een losse raidcontroller is altijd handig, maar niet echt nodig bij Raid 1 (weet niet wat je wil gebruiken).
In mijn server zit een P5M2-M/C i3000 (http://www.asus.com/products.aspx?l1=9&l2=39&l3=352&l4=0&model=1393&modelmenu=2) (goed bordje :)), als je wil stuur ik je een paar shotjes van in de BIOS door, schiet maar een PM bij intresse.

Komt er op neer dat ik altijd de losse zou gebruiken, tenzij het Raid 1 betreft of tenzij er geen geld is voor een dergelijke raidcontroller.

groenleer
15/08/07, 13:23
Het betreft eigenlijk alleen maar voor raid 1.
Gewoon dat als een harddisk uit valt dat de boel niet meteen plat ligt.

Van de zeflde server worden er waarschijnlijk 4 stuks aangekocht.
Nu zit de klant niet zo zeer op het geld, maar een besparing van 500 euro zal hij zeker niet laten liggen.

Als je de screens wilt door sturen graag, ik pm je zo mijn mail adres.

almar
15/08/07, 13:48
Een RAID controller met een battery pack heeft als voordeel dat je schijven niet corrupt raken bij stroomuitval. De kans dat je bij stroomuitval corrupte disks (dus alle 2) hebt is aanwezig. Ik zou het in ieder geval in overweging nemen.

groenleer
15/08/07, 14:26
Kun je het verhaal over het battery pack verklaren?

Dat snap ik even niet, en heb geen idee waar ik op zou moeten zoeken voor meer informatie. Komen veel fotografie gerelateerde dingen..

Wynand
15/08/07, 14:28
Ik veronderstel dat dat een soort van batterij op de raid card is die de disks nog lang genoeg van stroom kan voorzien om de disks veilig uit te schakelen zonder/verminderd risico op corrupte disks.
Hangt waarschijnlijk wel een hoog prijskaartje aan. :)

groenleer
15/08/07, 15:15
Servers hangen overigens aan een UPS en APC straks. Is het risico dusdanig dat een hard-reset via een APC corrupte disks op zou kunnen leveren, of is dit verwaarloosbaar?

crazycoder
15/08/07, 15:34
Servers hangen overigens aan een UPS en APC straks. Is het risico dusdanig dat een hard-reset via een APC corrupte disks op zou kunnen leveren, of is dit verwaarloosbaar?
Een APC Masterswitch? Geen idee of het een verhoogd risico geeft.

Kritieke servers worden door ons standaard van een battery backup op de raid controller voorzien. Voor het geld hoef je het niet te laten..

groenleer
15/08/07, 16:01
Voor het geld bij een losse controller niet.

Maar deze klant is op de hoogte van de onboard raid functionaliteit van de ICH7R-chipset, dus we moeten goede redenen hebben om er losse raidcontrollers in te duwen.

Battery backup zou een reden kunnen zijn, mits aantoonbaar dat het corrupte array's/ disks kan voorkomen.

Is er iemand die een document cijfers daar over heeft?

Wynand
15/08/07, 16:05
Als hij achter een UPS hangt en de APC niet van een of ander wit merk is, zou ik me er geen zorgen over maken.
De kans is verwaarloosbaar klein dat er nog wat mis gaat.

crazycoder
15/08/07, 16:41
Als hij achter een UPS hangt en de APC niet van een of ander wit merk is, zou ik me er geen zorgen over maken.
De kans is verwaarloosbaar klein dat er nog wat mis gaat.
APC is een merk :) en ze doen veel meer dan alleen de masterswitch..

Ik neem aan dat een reboot via de masterswitch alleen in uiterste nood wordt gebruikt. Als een server totaal niet meer reageert is het de vraag of je er dan nog veel kwaad mee kan doen.

Als de server in een dc hangt is een battery backup geen gek idee omdat einde stroom dan echt einde stroom is. Dus zonder signaal van de ups dat deze op batterijen loopt..

Wat mij betreft voldoende redenen om een raid controller te gebruiken voorzien van batterijen.

groenleer
15/08/07, 17:08
De constructie zou zijn om een flinke UPS te plaatsen die op zijn beurt een masterswitch voorziet van stroom.
De masterswitch wordt uiteraard alleen gebruikt als de server zelf niet meer reageert.

Bericht van de UPS zullen de servers waarschijnlijk toch nooit krijgen. (Ik weet niet of de UPS naar meerdere servers een bericht kan sturen, daar moet ik me nog in verdiepen.)

gjtje
15/08/07, 17:42
Bios hardware raid bestaat niet, dat is net zo software matig als software raid. Het enige verschil is dat je de config via een bios achtig scherm doet i.p.v. via MMC of de console. Het nadeel is dat wanneer je bios foetsie is je raid-config foetsie is, deze wordt niet op de disks zelf bewaard zoals bij een Areca controller.

Intel matrix raid doet in principe de meeste basis vormen van raid.

groenleer
15/08/07, 23:06
Dus ICH7R is eigenlijk veredelde software raid?

gjtje
15/08/07, 23:30
Dat is correct.