PDA

Bekijk Volledige Versie : VPN, client en server (router niveau)?



XPL
13/08/07, 23:42
Hallo,

ik heb thuis een VOIP toestel staan (op IP basis, duh), en op het werk staat een server met VOIP server software.

Het is noodzaak dat het toetsel via VPN loopt, maar de rest van de verbinding niet.

Nu is mij verteld dat ik met een router met IPSec VPN dit zou kunnen oplossen.
m.a.w., mijn telefoon krijgt een IP 192.168.1.199, en ik stel dit vervolgens in in de routers.

Op de server side ziet het er niet heel spannend uit, en zeer begrijpelijk. Identifier string, etc.

op de client side snap ik het niet echt...
Hoe stel je het nou in dat je tegen je router thuis zegt:

device with IP 192.168.1.199, connect using VPN, to server XXX.XXX.XXX.XXX using key "secretkey".

Zo zou dus alles NIET over VPN moeten gaan, behalve die .199 dan...

Iemand een idee?

pierce
14/08/07, 08:06
Om te beginnen moeten beide routers (thuis en op het werk) IPSec VPN ondersteunen, als dat niet het geval is gaat het niet werken.

Wanneer je een VPN tunnel maakt geef je hierbij het netwerksegment op wat aan de werk kant en wat aan de thuis kant zit, zodoende weet de router waar hij netwerkverkeer voor een bepaald ip adres naartoe moet sturen(192.168.1.x > vpn, 0.0.0.0 > internet)

En hoe je dat insteld? Dat hangt af van het type router, want op elk apparaat is dat weer anders. Maar als je router dit ondersteund staat het ongetwijfeld in de handleiding.(meeste standaard routers/modems ondersteunen geen (ipsec)vpn ).

Overigens denk ik dat je met dit soort vragen beter af bent op het Tweakers forum, bovendien had je best eea kunnen vinden op google.

XPL
14/08/07, 22:50
Ik zal nog eens proberen...


bovendien had je best eea kunnen vinden op google.

Veel succes dan met zoeken. Vind alleen over software clients...

Rob77
20/08/07, 20:07
Wat voor router gebruik je op die thuislocatie ?

XPL
20/08/07, 21:14
Wat voor router gebruik je op die thuislocatie ?

U.S. Robotics Wireless MAXg ADSL Gateway

of kan tevens de duurdere variant

U.S. Robotics Wireless Ndx ADSL2+ Gateway

proberen.. heb ze allebei liggen

XPL
22/08/07, 15:54
Op kantoor staat overigens een ZyWall5...

Rob77
22/08/07, 18:46
U.S. Robotics Wireless MAXg ADSL Gateway

of kan tevens de duurdere variant

U.S. Robotics Wireless Ndx ADSL2+ Gateway

proberen.. heb ze allebei liggen

Ik ben niet bekend met die US Robotics routers, kunnen die een tunnel opbouwen dan ?

Als je op kantoor een Zywall5 hebt, wat let je om zo'n zelfde te gebruiken ? Dan bouw je tussen die 2 Zywall's een IPSec tunnel, probleem opgelost.

XPL
24/08/07, 15:06
Als je op kantoor een Zywall5 hebt, wat let je om zo'n zelfde te gebruiken ? Dan bouw je tussen die 2 Zywall's een IPSec tunnel, probleem opgelost.


Ik heb geen 2e liggen helaas :(

Nou, wat me dus verwart... Normaal heb je client vs server side.
Dus je stelt een server in, en laat een client connecten.

Server VPN side (althans, iets wat er logischerwijs op lijkt), zie ik op zowel de Zywall als USR. Echter, een client iets zie ik niet?... Kan iemand mij verlichten?

XPL
28/08/07, 22:14
Zie bijlagen.

Wat moet ik nou waar instellen? Want ik raak een beetje verward...

ZyWall5 is dus de "serving side", USR (US Robotics) is de router bij mij thuis.

Ik wil dus NIET ALLES over de VPN laten gaan.
Alleen mijn VOIP telefoon met IP 172.0.0.199 over die tunnel...

Sorry, maar ik snap er helemaal geen toeter meer van :)