PDA

Bekijk Volledige Versie : Oorlog in trollenland



Ber|Art
13/08/07, 13:25
De populariteit van stamboomonderzoek neemt toe in Nederland. Dit nieuwtje stond op een nieuwssite begin augustus. Al na een aantal reacties op dit bericht bleek de discussie ineens te gaan over het aantal buitenlanders in Nederland. Heeft stamboomonderzoek iets te maken met het aantal ’buitenlanders’ in Nederland? Nee. Wat de aanleiding ook is, echte zeikerds vinden altijd wel een manier om hun ei kwijt te kunnen.

Internet is tegenwoordig een ’behoorlijk belangrijke’ plaats geworden om te zeuren, meent internetdeskundige Henk van Ess, tevens oprichter van voelspriet.nl. Elke dag plaatsen duizenden Nederlanders hun gezeur online. „Het gaat zo makkelijk, lekker kankeren, schelden, tieren of ouwehoeren zonder dat iemand je ziet en zonder dat je je naam hoeft te geven.” Populaire onderwerpen zijn vooral sport, politici, buitenlanders, dienstverleners, geloof, seks en bizar nieuws.

Waarom is het nou zo’n populaire bezigheid om te zeiken op internet? Ambroos Wiegers van GeenStijl vergelijkt het met alleen in de auto zitten. „Het is laagdrempelig en snel.” Sommige zeikerds lijken er hun beroep van te maken en posten de hele dag door. Dit worden dan ook ’trollen’ genoemd. De drang om te zeuren via internet heeft volgens Van Ess geen andere achterliggende reden dan die van de zeikerd in de kroeg, in de dokterswachtkamer of op het theekransje van de buurvrouw: „Het gaat meestal om mensen die in hun eigen leven te weinig aandacht krijgen van anderen.”

En als er dan helemaal niemand hapt op die schreeuw om aandacht, zelfs niet op internet, gaat de aandachtstrekker over op zelfkastijding. Per e-mail ontvangt een werknemer dreigbrieven en doodsbedreigingen, wat hij aan zijn baas meldt. Na onderzoek blijkt dat de persoon zelf de auteur van de haatmail is. „Het afgelopen jaar is dat zeker twaalf keer gebeurd”, aldus Van Ess.
Vooral de websites van kranten en fora worden bestookt door de beroepszeiker, zo ook het grootste online forum van Nederland, FOK!. Hoeveel zeurreacties zij op een dag binnen krijgen, daar hebben ze geen weet van, meent woordvoerder Daniëlle Gordens. „Trollen zijn nooit geheel uit te bannen, vrees ik. Gelukkig worden die users door niemand serieus genomen en worden berichten, zo nodig, door onze moderators verwijderd.” Bij GeenStijl kennen ze de trol die onder meerdere accounts inlogt en reageert, waardoor het lijkt alsof zijn stelling heel veel aanhangers heeft. (Bronnen Spits (http://www.spitsnet.nl/) en voelspriet.nl (http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php/topic,7974.0.html))

Mss ook iets voor het WHT forum? :cool:

MMaI
13/08/07, 22:50
hmm dat geloof ik inderdaad, hoeveelheid off-topic en onnodig beledigende reacties is stevig aan het groeien.
echter denk ik dat het mod team ook niet geheel vrij is van deze activiteiten al zullen ze dat onderling op moeten lossen imho

WHT wordt de laatste tijd een beetje verlaagd naar GoT niveau en dat gaat helaas ten koste van het plezier dat ik beleef aan de hulp hier

een laatste tip aan de users hier op WHT, als je niet zeker weet of je reply/topic/post iets toevoegd aan het hele gebeuren post dan niet! dat scheelt iedereen een hoop frustratie en namens mij bedankt

scenestar
14/08/07, 05:41
<knip>

MiesArt
15/08/07, 14:52
Uhu ik ben het idd met MMaI eens, de hoeveelheid bullshit die op fora gepost wordt is niet normaal. Maar wat doe je eraan? Mij lijkt vrij weinig want je blijft zulke mensen houden, die zijn niet weg te houden denk ik.

bvankuik
15/08/07, 15:39
Op slashdot houden ze het prima onder controle. Zeer hoge kwaliteit posts.

Active8
15/08/07, 15:52
Jep de "Trollen" oftwel "Toetsenbord ridders" zijn in overvloed op de reactiepagina´s van Telegraaf en AD
Zoals het artikel ook al aangeeft , het zijn mensen die op de normale manier niet hun frustratie´s kwijt kunnen en daarom maar zo aan hun trekken komen, echt triest