PDA

Bekijk Volledige Versie : Gedeelde serverruimte Utrecht



Ijsbox
10/08/07, 18:58
Wij zijn opzoek naar een nieuwe grotere kantoorlocatie.

Nu was ik vandaag met een makelaar aan het kijken in een gebouw op industrieterrein Lage Weide (http://redirme.com/5jw) (langs de A2 in Utrecht) waar ook een complete dataruimte in te huur was (verhoogde vloer, airco, gasblusinstallatie).

Voor ons is deze dataruimte wat te groot dus ik vroeg me af of er andere (kleine) hosters in/rond Utrecht zijn die interesse hebben om in dit gebouw een kantoorruimte (al vanaf 25m2) te huren en een deel van de dataruimte. Dan kunnen we de uplink delen. Omdat het een industrieterrein is moet er genoeg glas lopen (EUnetworks loopt iig voor de deur).

Op dit moment is het nog maar een pril idee, maar ben gewoon benieuwd of er interesse voor is.

swedendedicated
10/08/07, 22:15
Leuk idee, heb je toevallig foto's? Hoe zit het aansluitingen? Glas zegt namelijk nog niet veel. Prijs? Mogelijk om alleen suites/cages aftenemen welke netwerken enz... komt nog wel wat meer bij kijken ;)

Ijsbox
11/08/07, 09:21
Leuk idee, heb je toevallig foto's? Hoe zit het aansluitingen? Glas zegt namelijk nog niet veel. Prijs? Mogelijk om alleen suites/cages aftenemen welke netwerken enz... komt nog wel wat meer bij kijken ;)

Helaas had ik geen fototoestel bij me (ook een meetlint was handig geweest ;) ).

De afwerking is een beetje gedateerd, de vorige huurder had nog coax liggen naar de werkplekken bijvoorbeeld....
Maar de verhuurder wil het graag verhuren en heeft gezegd dat het wordt opgeknapt voordat het verhuurd wordt.

Suites en cages is wat overdreven, de dataruimte is geloof ik 50m2 en zou kwa kosten neerkomen op zo'n € 25 per m2 per maand plus stroom. Denk dat je eventueel wel alleen m2 dataruimte zou kunnen afnemen en geen kantoor.

Over de aansluitingen, er is in de patchkamer nu 1 KPN patchkast met een heleboel aders koper, verder zijn er nog geen aansluitingen kwa netwerk. Hoe we dat gaan opzetten is nog niet duidelijk, misschien 2 links naar amsterdam en vanaf daar verder internet op, heb nog geen idee op dit punt. Maar het is langs de A2 dus ik denk dat zo'n beetje alle landelijke glas netwerken voor de deur liggen (denk aan KPN, Versatel, EUnetworks,...).

Nogmaals het is een pril idee als er meerdere mensen interesse hebben wil ik verder gaan uitzoeken of het haalbaar is en wat het gaat kosten.

snaaps
11/08/07, 10:22
ik heb je een pm gestuurd.
neem even contact met ons op, wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen.

MSI-Maxx
27/08/07, 21:04
Heeft 1 van jullie bedrijf een msn? Zo ja stuur me dan een pm met die erin! Bij voorbaad dank!:D

Ijsbox
29/08/07, 10:50
Nope geen msn hier (alleen een intern jabber systeem).

Maar stuur snaaps een pm dan kan hij je op de hoogte houden.

Ecatel
29/08/07, 19:06
wij hebben eventueel interesse. Graag ontvang ik meer informatie per PB.

snaaps
30/08/07, 09:21
Op dit moment is de verhuurder op vakantie en zal na zijn vakantie contact met mij opnemen.

Echter, na hooren is het een zeer verouderde ruimte.
vloer is 10CM hoog.
Airco's zijn te licht voor 1U pizzadozen
Er is geen diesel argeraat aanwezig.

waarom zou je deze ruimte huren?
argon blus instalatie is al aanwezig.
vloer is makelijk te verhogen

wij wachten dus op een afspraak om te ruimte te bezichtigen en te kunnen calculeren hoeveel extra kosten het met zich meeneemt om de ruimte te upgraden voor 1U pizzadozen.
verder moet er gekeken worden naar o.a de toegang tot de ruimte, stroom voorzieningen etc etc.

Swiftway-UK
30/08/07, 09:36
verder moet er gekeken worden naar o.a de toegang tot de ruimte, stroom voorzieningen etc etc.

En fiber, vergeet vooral de fiber niet ;)

SF-Jeroen
30/08/07, 10:38
Vergeet de APC ruimte niet :)

Swiftway-UK
30/08/07, 10:44
Mik gewoon in elk rack een eigen APC, dan heb je ook geen gezeur met centrale UPS systemen die problemen geven.

snaaps
30/08/07, 17:54
Ja, voor dat geld kan je netzo goed een nieuwe datavloer opzetten naast 1 van de andere datacentrums, scheelt je weer kilometers darkfiber..

APC's zijn behoorlijk prijzig, dit zal dan ook de reden zijn waarom ook wij zullen gaan afhaken, echter op zich altijd even intresant om eens een kijkje te nemen in Utrecht.

SF-Jeroen
30/08/07, 18:11
Kan je niet gewoon alleen airco laten aanleggen, en dan een generator voor de backup, en dat alle afnemers zelf maar hun APC kopen

djalken
30/08/07, 20:26
Dat zou alsnog duur worden, aangezien Utrecht redelijk dichtbij Amsterdam ligt kiezen veel bedrijven dan alsnog snel voor Amsterdam (of gaan zonder apc te werk...)

GetHosted
30/08/07, 22:45
Opzich is het een leuk idee, want Utrecht ligt redelijk centraal, beetje stad, en toch zijn er veel mensen die meerdere POPs willen hebben. Ik denk ook een beetje aan het success van GrafiX & NedZone.

Maar je hebt veel problemen zoals je zegt...
- 10 cm hoge vloer, misschien wat te laag.
- Geen backup voeding/UPS.
- Geen dieselaggregraat.
- Geen goede airco's.
- Geen beveiliging/CCTV/PAC.
- Redundancy mbt. verbinding (meerdere fibers dus).

Er is dus nog een lange weg te gaan, en het pand wordt gehuurd, dus alles wat je er in steekt, wordt op termijn dus van iemand anders. Dus dat is een beetje lastig, 10 jaar contract opzetten bijvoorbeeld.

Opzich heb ik wel interesse, want ik geloof er in dat er mensen wel op zoek zijn naar nieuwe ruimte. Maar 50m2? Misschien iets te klein, en uitbreiden wordt dan weer prijzig...

TotallyHosted
30/08/07, 23:06
Ik zou mijn servers niet zo snel in een kantoorpandje op een industrieterrein onder willen brengen, puur vanwege de veiligheid ... met zo'n klein vloeroppervlakte zal het lijkt mij toch vrij kostbaar worden om de beveiliging op een hoog niveau te krijgen...

GetHosted
30/08/07, 23:19
Ik zou mijn servers niet zo snel in een kantoorpandje op een industrieterrein onder willen brengen, puur vanwege de veiligheid ... met zo'n klein vloeroppervlakte zal het lijkt mij toch vrij kostbaar worden om de beveiliging op een hoog niveau te krijgen...

Misschien is het niet zomaar een kantoorpandje, je hebt natuurlijk nog geen foto's gezien. En wie weet ligt het ergens 'midden' in het bedrijf. Bij veel serverruimtes is het ook maar een grote loods, waar je netjes binnen komt en daarna op de vloeroppervlakte staat. Wat maakt het verschil?

Binnenkomst receptie -> aanmelden.
Naar de 'deur' toelopen waar de serverruimte achter schuilt -> PAC.

En dan buiten kantooruren een beveiliger inhuren die dus de nachtuurtjes en het weekend de ruimte bereikbaar houdt. Maar dan is het al een heel serieus plan. Er zijn/waren (vroeger) nog genoeg ruimtes waar je niet 24/7 kon binnenkomen.

Het is ook tot nu toe maar een idee, nog geen werkelijkheid.

TotallyHosted
30/08/07, 23:25
Er zijn/waren (vroeger) nog genoeg ruimtes waar je niet 24/7 kon binnenkomen.
Maar dat is voor veel webhosters op dit moment onacceptabel. Daarnaast geeft het toch een wat prettiger gevoel, dat er iemand (meerdere mensen?) rondlopen om de boel in de gaten te houden. Lijkt mij persoonlijk onbegonnen werk, maar goed wat weet ik er van. Verder vind ik het een mooi idee en lijkt me ook een leuk idee om je servers zo dichtbij je kantoor te hebben!!

GetHosted
31/08/07, 09:01
Maar dat is voor veel webhosters op dit moment onacceptabel. Daarnaast geeft het toch een wat prettiger gevoel, dat er iemand (meerdere mensen?) rondlopen om de boel in de gaten te houden. Lijkt mij persoonlijk onbegonnen werk, maar goed wat weet ik er van. Verder vind ik het een mooi idee en lijkt me ook een leuk idee om je servers zo dichtbij je kantoor te hebben!!

Ja, daarom zeg ik dus ook dat er dus wel beveiliging moet komen. En tijdens kantooruren lopen er zowieso mensen met kennis rond.

MediaServe
31/08/07, 10:20
Als ik dat zo lees dan moet je dus in feite alles vervangen of nieuw installeren. Dan kun je beter ergens een grotere ruimte huren zodat de prijs per rack omlaag zal gaan. Met 50 m² kun je rond de 20 racks kwijt, dus dat zal zich niet echt lonen voor deze doelgroep denk ik. Reken maar eens uit welke kosten je het eerste jaar zult hebben: airco, stroom, UPS, generator, fibers, racks, datavloer, beveiliging, etc ;)

Swiftway-UK
31/08/07, 10:49
Met 50 m² kun je rond de 20 racks kwijt, dus dat zal zich niet echt lonen voor deze doelgroep denk ik

Wat voor racks gebruik jij? 20 racks plaats je op ~30m2 en op 50m2 passen ~40 racks. Overigens is de dataruimte geen 50m2 maar tussen de 50m2 en 100 m2 en je moet een unit huren van 250m2 om deze vloer mee te huren (aangrenzende ruimte), daarnaast is er bijna 1000m2 vrij te verhuren ruimte in dit pand.



Maar je hebt veel problemen zoals je zegt...
- 10 cm hoge vloer, misschien wat te laag.
- Geen backup voeding/UPS.
- Geen dieselaggregraat.
- Geen goede airco's.
- Geen beveiliging/CCTV/PAC.
- Redundancy mbt. verbinding (meerdere fibers dus).

Er is dus nog een lange weg te gaan, en het pand wordt gehuurd, dus alles wat je er in steekt, wordt op termijn dus van iemand anders.

De ruimte is zeker niet turn key, alles is al ontmanteld en moet weer aangesloten worden, Airco's zullen te oud zijn en moeten worden vervangen (Aircos is het duurste onderdeel van de hele ruimte), je moet een generator plaatsen en alles opnieuw laten nakijken. Er moet inderdaad veel geld in om deze ruimte weer te kunnen gebruiken als dataruimte.


Ja, daarom zeg ik dus ook dat er dus wel beveiliging moet komen. En tijdens kantooruren lopen er zowieso mensen met kennis rond.

Even serieus, wat stelt beveiliging in de huidige Datacentra in Nederland nu echt voor? 1 of 2 'beveiligers' zonder bevoegheden, wapen e.d. ? dat houd alleen de straatcriminelen uit je DC.

Ik denk dat straatcriminelen liever een computerwinkel ramkraken dan servers uit racks gaan schroeven in een ruimte met alarm, cctv etc.