PDA

Bekijk Volledige Versie : KvK, wat komt erbij kijken?



Eijden
08/08/07, 00:30
Beste,

Ik heb deze avond een beetje zitten lezen en informeren over de KvK, omdat ik van plan ben een eenmanszaak te beginnen.

Wat ik begrijp is dat ik het handelsregisterformulier moet downloaden & invullen, en dat ik daarmee naar de KvK kan voor een KvK nummer.

Ook heb ik gezien dat ik sowieso 30,00 euro moet betalen voor het KvK nummer zelf.

Wat mijn vragen nu zijn:
- Wat zijn de overige kosten om te starten met mijn eenmanszaak?
- Moet ik belasting afdragen over mijn verdiensten?
- Moet ik nog meer formulieren invullen?

Alvast bedankt,

Michael.

FSCJasper
08/08/07, 00:32
Hallo Michael,

- De kosten voor inschrijving liggen rond de E 70,00 euro, afhankelijk van de regio.
- Je dient een BTWnummer aan te vragen bij de belastingdienst. Als ondernemer ben je verplicht periodiek belastingaangifte te doen.
- Voor KVK inschrijving slechts het standaard formulier.

frvge
08/08/07, 01:28
Je uitgeprinte formulier inleveren, dan praatje maken met een intake-medewerker oid die alle data na gaat. Handtekeningetje. Even wachten op inschrijving en dokken. Al met al duurde het bij mij minder dan 30 minuten dacht ik.
Prijs was 70 euro. Je moet ook betalen voor een uittreksel a 14 euro oid, maar misschien kan je dat achterwege laten als je erom vraagt.

groenleer
08/08/07, 08:00
Uittreksel kan je achterwegen laten. Is geen probleem

Echter als je net een inschrijving hebt laten verrichten is het gebruikelijk om het uittreksel mee te nemen.
Met dit uittreksel kan je je namelijk weer melden bij OfficeCenter, Makro, Sligro en alle andere groothandels die alleen aan bedrijven leveren.

Ook heb je je uittreksel nodig om je zakelijke rekening te openen. Zonder KVK nummer kregen we geen rekening bij de ING Bank.

Je uittreksel is daarnaast maar 6 maanden geldig voor de meeste ondernemingen. (Anders gezegd, men vraagt om een uittreksel dat niet ouder is dan 6 maanden)

crazycoder
08/08/07, 08:13
Ook heb ik gezien dat ik sowieso 30,00 euro moet betalen voor het KvK nummer zelf.

Wat mijn vragen nu zijn:
- Wat zijn de overige kosten om te starten met mijn eenmanszaak?
- Moet ik belasting afdragen over mijn verdiensten?
- Moet ik nog meer formulieren invullen?

http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=53380

Overige kosten kunnen we niet weten omdat we niet weten wat je wil gaan doen. Er zijn wat oudere topics die zo'n beetje alle kosten wel opsommen.
Hou het op iets van eur 150 ofzo om te starten, uittreksel, jaarbijdrage kvk, reiskosten, eventuele kosten bij de bank (pasje(s) etc)..

Ja je moet belasting betalen meer info over o.a. startersaftrek, kleine ondernemersregeling zie site belastingdienst.

Denk dat je een bank- of girorekening wil hebben, dus zal je daar ook formulieren voor nodig hebben. Je wil in ieder geval een zakelijke rekening om zakelijk en prive te scheiden. Verder zal je van de belastingdienst ook het e.e.a. krijgen wat je in moet vullen..

Eijden
08/08/07, 10:27
Bedankt allemaal! het is me nu ongeveer duidelijk.

@ Crazycoder

Over dat laatste stukje, ik hoef niet persee een aparte rekening voor mijn 'eenmanszaak' , het geld dat ik daaruit verdien wil ik gewoon op mijn huidige rekening laten storten (als dat mogelijk is natuurlijk).

Edit:

Nog een vraagje, hoelang duurt het voordat ik in het bezit ben van een KvK en BTW nummer nadat ik bij de KvK langs ben geweest?

Dennie-DeTi
08/08/07, 10:49
KVK nummer is direct. BTW nummer gaat meestal week of 2 overheen na aanvraag.

flashbanger
08/08/07, 10:50
KvK nummer is direct, daarna krijg je post van de Belastingdienst.

crazycoder
08/08/07, 11:02
@ Crazycoder

Over dat laatste stukje, ik hoef niet persee een aparte rekening voor mijn 'eenmanszaak' , het geld dat ik daaruit verdien wil ik gewoon op mijn huidige rekening laten storten (als dat mogelijk is natuurlijk).

Een zakelijke rekening staat professioneler. Maakt het, zoals ik al aangaf, voor scheiding zakelijk/prive eenvoudiger.
Ook een stuk minder fouten bij betalingen als naam-nummer controle uit wordt gevoerd.
Klanten hebben snel de neiging om te betalen naar het bedrijf, ook als er staat "t.n.v. je_eigen_naam".

t.bloo
08/08/07, 11:12
wat betreft geen zakelijke rekening, bedenk wel dat bedrijven dan dus geld over moeten maken naar Eijden en niet naar het bedrijf...

edit: ik moet sneller leren typen :)

X-Hosted
08/08/07, 12:22
Ook een stuk minder fouten bij betalingen als naam-nummer controle uit wordt gevoerd.
Klanten hebben snel de neiging om te betalen naar het bedrijf, ook als er staat "t.n.v. je_eigen_naam".

99 van de 100 keer maakt dit niet echt uit, ik heb nog nooit meegemaakt dat bij ingeven van aan onjuiste naam de betaling niet aankomt.

Dennie-DeTi
08/08/07, 13:10
99 van de 100 keer maakt dit niet echt uit, ik heb nog nooit meegemaakt dat bij ingeven van aan onjuiste naam de betaling niet aankomt.

Kan per bank verschillen. Bij de rabobank maakt in ieder geval de naam niet uit. Je kan dus ook tnv [handelsnaam] laten overmaken ipv op de bedrijfsnaam.

swiep
08/08/07, 14:14
Schrijf jezelf in voor een kennismakingsgesprek voor startende ondernemers. Het kost wat maar je steekt er ook veel van op en je kan daar wat basisvragen stellen.

Aan de hand van zo een kennismakingsgesprek kan jij wellicht makkelijker bepalen of het zinvol is om jouw idee als ondernemer in de praktijk te brengen.

Daarna maak je een afspraak met ze indien je nog veel vragen open hebt staan.

Na je inschrijving krijg je ook een boekwerk en een berg documentatie van zowel de kamer van koophandel als belastingdienst waar alles degelijk wordt uitgelegd.

+1: startersdag noemen ze het en geen kennismakingsgesprek.

---
("Weet je wat jij zou moeten doen?")