PDA

Bekijk Volledige Versie : Performance boost?



gideon
07/08/07, 22:43
[intro]
Momenteel huur ik een dedicated server. Hiervoor betaal ik een bedrag van 100 euro incl. BTW. Dit bestaat uit de volgende configuratie.


Intel DualCore 3,4 GHz
2048MB DDR2 RAM
80GB 7.200 RPM

Omdat ik bovenstaande server al enkele maanden huur (en in de toekomst dedicated wil blijven) ben ik aan het kijken naar een 'eigen' server die ik dan ergens ga colocaten.

Nu kwam ik op (serveRoot.nl) een website de volgende aanbieding tegen.


AMD Athlon 64 X2 6000+
2 x 1024MB DDR2 667 MHz geheugen
2 x Maxtor 80GB 2MB SATA II ( Diamondmax )
Asus moederbord ( RAID 0,1 )
Supermicro ATX 512L-260B

[Extra info]

OS: Windows 2003 Standard
CP: Plesk 8.2


De server heeft momenteel niet veel te doen. De 'load' kan die makkelijk aan. De motivatie om een eigen server aan te schaffen is een kostenbesparing ( na ongeveer 10 maanden). Dit omdat colocatie mij maximaal zo'n 40 euro zal gaan kosten per maand.

Ik wil de nieuwe server in RAID0 gaan draaien (met externe backup).

[Mijn vragen]

Is de AMD 6000+ X2 wel geschikt als server cpu?
Zal ik er kwa performance op vooruit gaan?
Zie ik iets over het hoofd?

Hostbusiness
07/08/07, 22:47
Ik weet niet op wat voor OS u nu draait maar wanneer u windows niet nodig heeft (bijv. als u gamehosting aanbied is dit soms nodig) dan wordt linux aangeraden.
Wanneer u een eigen server aangeschaft dient u deze ook geheel te installeren, configureren EN beveiligen. Er is niets slechter voor een hosting bedrijf dan "gehackt" te worden in mijn ogen (support is natuurlijk ook belangrijk).
Ik weet niet hoe uw ervaring is met linux, eventueel kunt u deze gehele installatie en alles wat er omheen komt door iemand anders laten doen, maar wanneer er hardware/software problemen zijn dient u die op te lossen. Dit kunt u natuurlijk ook weer laten doen..

Ik hoop wat nuttige informatie te hebben gegeven.

crazycoder
07/08/07, 23:09
Ik wil de nieuwe server in RAID0 gaan draaien (met externe backup).

[Mijn vragen]

Is de AMD 6000+ X2 wel geschikt als server cpu?
Zal ik er kwa performance op vooruit gaan?
Zie ik iets over het hoofd?

Draai dan tenminste raid 1, raid 0 heb je niets aan. 1 schijf kapot en je server knalt uit de lucht. Niet leuk als je net op zaterdagavond naar de bios wil.
De meerkosten van een kaart + grotere schijven haal je er wel uit.

Over de geschiktheid en belastbaarheid van AMD athlon heb ik geen mening. Nog nooit in een server laten of zien draaien.

Wido
07/08/07, 23:09
Waarom RAID-0 in een server, dat is erg link, érg link!

En colocatie voor minder dan 40 euro per maand inclusief btw? Dat gaat lastig worden met een machine die zo veel stroom verbruikt.

gideon
07/08/07, 23:23
Bedankt voor de reacties.

Ik zal het een en ander nog wat verder uitlichten.

Dit is een 'prive' server van mij. Ik heb geen hosting bedrijf en ook niet de intentie om deze te gaan beginnen. Eventuele downtime is natuurlijk ongewenst, maar verder zonder juridische consequenties voor mij.

Voor de colocatie verwacht ik zo'n 50 euro (incl 250 GB traffic en incl. btw) per maand kwijt te zijn. Maar dit terzijde.

Misschien dat ik een andere RAID vorm ga draaien, dit ga ik nog even verder uitzoeken. Sowieso ben ik van plan om wekelijks een image te maken en thuis 2 ingerichte schrijven te bewaren. Voor het geval dat er iets mis gaat met de schrijven.

De reden dat ik dedicated draai komt omdat ik de performance prettig vind. Eigenlijk zou iemand met mijn eisenpakket voldoende hebben aan een VPS, maar dat is aan mij en niet ter discussie.

Ik ben op zoek naar een server die nog en tijdje mee kan draaien (aantal jaartjes) en een 30 tal domeinen goed aankan ( en eventuele prive game server niet voor de verhuur ).

Kan dat met bovenstaande server? Iemand enig idee wat het stroomverbruik van deze server is?

Kwa OS had ik al aangegeven dat ik Windows 2003 ga draaien. Dit draai ik al (9 maanden op mijn gehuurde dedicated server) en kan ik goed mee overweg. In het verleden heb ik o.a. CentOS 4 gehad als server, maar ik vind Windows het prettigste werken. (update: ik ontwikkel applicaties in .Net e.d. dus daarom is Windows ook erg handig door de native ondersteuning)

gjtje
07/08/07, 23:57
Dit riekt daar desktop materiaal en dat wil je mijns insziens niet in je server hebben. Vergeet bij de kosten van colocatie ook niet de kosten voor reisjes naar het datacenter en andere gerelateerde bezigheden. Het zal op de lange duur zeker wel goedkoper zijn, echter met de kosten van rackspace alleen ben je er niet. ;)
Je zal ook zelf een SPLA licentie overeenkomst moeten sluiten in het geval van co-locatie, dat is vrij eenvoudig maar kost wel een aantal weken.

Als je toch Windows draait kan je ook naar een bios raid-5 oplossing kijken met 3 schijven, moderne Intel server moederborden kunnen dit aanbieden.

gideon
08/08/07, 00:05
Dit riekt daar desktop materiaal en dat wil je mijns insziens niet in je server hebben. Vergeet bij de kosten van colocatie ook niet de kosten voor reisjes naar het datacenter en andere gerelateerde bezigheden. Het zal op de lange duur zeker wel goedkoper zijn, echter met de kosten van rackspace alleen ben je er niet. ;)
Je zal ook zelf een SPLA licentie overeenkomst moeten sluiten in het geval van co-locatie, dat is vrij eenvoudig maar kost wel een aantal weken.

Als je toch Windows draait kan je ook naar een bios raid-5 oplossing kijken met 3 schijven, moderne Intel server moederborden kunnen dit aanbieden.

Bedankt voor je bericht. Momenteel ben ik informatie aan het inwinnen of die 'server aanbieding' wel handig is voor mij. Vandaar deze posts.

Die SPLA licentie heb ik (zover ik kan nagaan) alleen nodig, indien in commerciele activiteiten e.d. wil gaan uitvoeren. Omdat dit een prive server is, heb ik deze volgens mij niet nodig.


Microsoft onderscheidt twee soorten licenties:

licenties voor intern gebruik:
Licenties die via de programma's Original Equipment Manufacturer (OEM), Full Packaged Products (FPP), Open, Select en Enterprise Agreement (EA) worden afgenomen zijn bedoeld voor gebruik door de instantie waarmee het contract wordt afgesloten en daaraan gelieerde entiteiten. Service providers kunnen via deze programma's geen licenties aanschaffen voor het leveren van commerciële services of hosting-services aan hun klanten.
commerciële service licenties:
Via de SPLA-overeenkomst Services Provider License Agreement kunnen service providers commerciële-gebruiksrechten aan derden beschikbaar stellen. Deze service providers worden houder van deze Microsoft-licenties, zodat eindgebruikers die services afnemen die worden geïmplementeerd op Microsoft-software producten zelf geen Microsoft-software licenties hoeven aan te schaffen. Eindgebruikers krijgen het recht de functionaliteiten van Microsoft-software te gebruiken via de SPLA-licenties van de service provider.

Bron Microsoft (kan helaas geen link posten < 10 posts)

Lijkt mij dat ik val onder het 'interne gebruik' licentiemodel.

gjtje
08/08/07, 00:07
Dat is geheel juist, ik ging er vanuit dat er één of meerdere hosting klanten op aanwezig waren.

Hollanda
09/08/07, 22:30
Ik weet niet op wat voor OS u nu draait maar wanneer u windows niet nodig heeft (bijv. als u gamehosting aanbied is dit soms nodig) dan wordt linux aangeraden.
Wanneer u een eigen server aangeschaft dient u deze ook geheel te installeren, configureren EN beveiligen. Er is niets slechter voor een hosting bedrijf dan "gehackt" te worden in mijn ogen (support is natuurlijk ook belangrijk).
Ik weet niet hoe uw ervaring is met linux, eventueel kunt u deze gehele installatie en alles wat er omheen komt door iemand anders laten doen, maar wanneer er hardware/software problemen zijn dient u die op te lossen. Dit kunt u natuurlijk ook weer laten doen..

Ik hoop wat nuttige informatie te hebben gegeven.

Je denkt dat je grappig bent?

@TS; bestel een leuke barebone bij ahead-IT en zet daar een leuke cpu/ram en vooral goede harde schijfjes + een losse raid controller in.

Cyberdevil
09/08/07, 22:50
AMD Athlon X2 6000+ is NIET geschikt voor servers en wel om de volgende redenen :

1) Dit is een 125Watt CPU. Met de hoge stroom prijzen wilt u deze liever niet.
2) Meestal krijgt u deze CPU's op een desktop moederbord en zal de 1U active koeler deze niet altijd koel kunnen houden.
3) Zeer weinig keuze in (server)moederborden.

Dat is allesinds wat ik ervan denk.

Hollanda
09/08/07, 22:52
125W @ full load ja, idle is een heel ander verhaal en zelfs zuiniger dan een C2D.

Zowieso is games & webhosting niet handig op 1 fysieke server.

gideon
09/08/07, 23:07
Bedankt voor de berichten.

Iemand een idee over de performance? Ik denk dat ik bovenstaande config niet ga aanschaffen. Wellicht los componenten kopen en deze in een U2 kast stoppen.

Aan de andere kant weet ik dat de Intel 2 Core Duo krachtiger is dan de AMD cpu's. Nu ben ik wel op de hoogte dat er specifieke bugs in deze cpu zitten, wat deze (misschien) niet 100% geschikt zouden maken voor een server. Misschien dat iemand daar meer over weet?

Mijn uiteindelijke doel is geldbesparing, maar ben niet van plan om er performance voor in te leveren.

Stewie
09/08/07, 23:13
125W @ full load ja, idle is een heel ander verhaal en zelfs zuiniger dan een C2D.

En wanneer draait ie idle?



Zowieso .
Sowieso ;)




Sowieso is games & webhosting niet handig op 1 fysieke server.
Mee eens!



Aan de andere kant weet ik dat de Intel 2 Core Duo krachtiger is dan de AMD cpu's. Nu ben ik wel op de hoogte dat er specifieke bugs in deze cpu zitten, wat deze (misschien) niet 100% geschikt zouden maken voor een server. Misschien dat iemand daar meer over weet?

.

Oude versie misschien, maar als je echt zekerheid wilt koop je natuurlijk de Intel XEON server cpu ipv de desktop cpu core2duo

Wynand
10/08/07, 09:21
2 x Maxtor 80GB 2MB SATA II ( Diamondmax )

2Meg cache? Doe jezelf een plezier en neem WD Caviar RE (160GB, 16MB Cache, 7,2K).

Ik zou geen 6000x2 nemen, tenzij de geleverde stroom gratis is. :)

snaaps
11/08/07, 10:45
een verdere vraag is of je een server wenst of een desktop mobo in een servercase.
Als ik de zelfbouw server bekijk op serverroot dan wordt er veel gewerkt met desktop mobo's.
verder komt de site bij mij nogal onbetrouwbaar over, laten we eerlijk zijn een supermicrocase 512 kost geen 175 euro maar is al verkrijgbaar vanaf 91 euro!

lekker makelijk geld verdienen doen ze daar!
moet wel zeggen dat de comlete servers wel redelijk betaalbaar zijn aldaar.
(sorry hoor voor deze flame, maar wil het toch ff kwijt)

ik zou gewoon voor een zelfde server gaan zoals je nu hebt.
dus een intel core 2 cpu met eventueel een desktop asus mobo, wil je een server mobo ben je gemiddeld zo,n 150 euro meer kwijt.

p.s: wij hosten nu al 3 jaar met circa 50 servers op desktop cpu's op een serverboard.
tot op heden hebben wij hier geen klachten over, behalve dat die p4 nogal veel stroom verbruiken, dus is er een overstap gedaan naar de core 2 cpu,s

hou er rekening mee dat een colocated server duurder zal zijn dan een de dedicated die je nu huurt.
geen idee hoeveel dataverkeer je wenst maar stel dat je 250GB data wenst en 0.5 Ampere stroom zit je al tussen de 35 en 75 euro per maand alleen al aan colocatie kosten.

p.s: wij hosten nu al ruim 3 jaar met circa 50 shared servers op desktop cpu,s i.c.m met een serverboard.
hoor je mij klagen over desktop cpu's? nee, deze werken prima zolang je mar geen budget cpu's aanschaft zoals celleron, semperon en tja athlon processors.

gideon
11/08/07, 17:41
@snaaps.

Ik ben niet echt thuis in de 'server' wereld. Ben mij er een beetje in aan het verdiepen (heb over het algemeen wel een goede kennis van hardware e.d.) en het grote verschil wat er volgens mij zit tussen desktop en server hardware, is dat het voor server hardware fitaal is dat het 24/7 operationeel blijft, zuinig is en langdurig mee kan gaan. Kwa desktop speelt de zuinigheid niet echt mee.

Ik zie dat 0,5 Ampere stroom redelijk standaard is. Wanneer ik voor een AMD 6000+ zou kiezen, vergt die op zichzelf al meer stroom dan de 0,5 ampere ( TDP 125w) . Tel daarbij de HDD's op e.d. en de server zal zo'n 1 Ampere nodig hebben. Kan ik die berekening zo maken? Ik heb voor de zekerheid alvast een 'energiemeter' besteld zodat ik de server (wanneer ik uitgeplozen heb wat ik nou precies wil hebben) thuis kan evalueren kwa stroom verbruik.

Wat je zegt over de website van ServeRoot.nl vind ik ook. De site oogt niet echt betrouwbaar. Ook het systeem achter de website zelf is niet echt optimaal (best lastig om een directe link naar een product te vinden/maken).

Zelf denk ik dat desktop hardware best in een server geplaatst kan worden. Veel pc's staan tegenwoordig sowieso 24/7 aan.

Als ik de server die ik nu heb, zou kopen dan zou ik ongeveer 150 euro minder kwijt zijn, dan ik een nieuwe server samenstel die een quadcore Xeon cpu heeft. De TDP van de huidige CPU (van de gehuurde server) is 95W. van BV de intel Xeon X3220 is 110W. De prijs ligt een 100 euro hoger, maar dit is over een langere periode in ieder geval een betere investering lijkt mij.

Wanneer ik met Everest m'n huidige server uitlees, valt het mij op dat veel componenten uit desktop hardware bestaat (zit bij Worldstream).

gjtje
11/08/07, 18:25
Dat is geen verassing. ;)

Een bijkomend voordeel van server componenten is de betere en snelleren garantie afhandeling. Asus heeft in Nederland bijvoorbeeld een afdeling die direct jouw server moederbord omwisselt, voor een desktop bord ben je aangewezen op de kwaliteiten van de leverancier, de bekende andere server dealers hebben dergelijke garanties. Daarnaast zou het zomaar kunnen zijn dat drivers voor desktopcomponenten meer toegespitst zijn op performance en minder op stabiliteit. Tellen we daar ook nog de noodzaak voor actieve koeling bij op dan is er een x aantal redenen die de uptime van een server op basis desktopmateriaal kunnen benadelen.

snaaps
12/08/07, 12:00
Ah worldstream..

Tja desktop moederboarden worden veel gebruikt in budget servers, netzoals bij worldstream.
Op zich ben ik ook wel van mening dat deze blijven draaien zolang je airflow maar goed is. de airflow bij worldstream zit wel goed omdat zij gebruik maken van 4u cases.

Indien de server voor prive doeleinde is en er geen profesionele hosting op wordt aangeboden kan je naar mijn menig gewoon een desktop mobo nemen, neem dan in iedergeval een asus of intel board.
Hierbij neem je een actieve koeler omdat de geheugen banken de airflow blokeren in de server.
verder is het wel handig om een mobo te nemen met een vga onboard, anders moet je een oude pci vga kaart kopen i.c.m een risercard.
Koop geen mobo's met een sis chipset, dit is erg budget en gewoon bagger, ga voor bv intel of .. (ben het ff kwijt).


Betreft stroom verbruik zie ook het volgende topic:
http://www.webhostingtalk.nl/dedicated-colocated-hosting-forum/120679-stroomverbruik.html#post873442

Houdt er wel rekening mee dat je server niet continu op 100% zal draaien.
dus trek er zo,n 20 a 30% vanaf en je hebt een gemiddelde stroom verbruik.

p.s een goedkope (semi) serverboard heb je al vanaf 173.00 euro (incl. BTW)
betreft de Asus P5M2-M/C i3000
(http://www.asus.com/products.aspx?l1=9&l2=39&l3=352&model=1393&modelmenu=1)
let op, niet alle koelers passen op dit mono, aleen koelers met een rond of vierkant blok onderaan, dit i.v.m met de links geplaatse bussen die op elk serverboard normaaal rechts zitten..

gjtje
12/08/07, 12:22
Bij SuperMicro zitten ze ook links. ;)

snaaps
12/08/07, 14:37
Bij SuperMicro zitten ze ook links. ;)


nouja, dan bedoel ik het andersom, rechts dus...

gjtje
12/08/07, 23:22
Het is redelijk willekeurig, Tyan heeft ze helemaal ergens anders zitten. Je moet gewoon een combinatie kopen van spullen welke op elkaar afgestemd zijn. Je leverancier zou dat moeten weten en anders dan moet je op zoek naar een die wel kennis van zaken heeft, dat kan sowieso geen kwaad. Servers zijn geen speelgoed.