PDA

Bekijk Volledige Versie : Dell hardware



wdv
07/08/07, 18:17
Heeft iemand enig idee welk type RAID controller bij Dell vergelijkbaar is met de 8006-2LP van 3Ware? Bij Dell hebben ze namelijk geen flauw idee ;)

Verder voor de mensen die Dell hardware gebruiken: wat is het slimste model voor 1u xeon webhosting servers (liefst 2x hotswappable HDD) met RAID? Rond welke prijzen zitten jullie?

edit: http://www.webhostingtalk.nl/hardware-discussies/ was misschien toch een handigere plek

Stewie
07/08/07, 18:23
Dat is de standaard dell cerc raid kaart :)

Mbt de tweede vraag:
- 860 voor single socket xeon
- 1950 voor dual xeon :)

Ber|Art
07/08/07, 18:27
edit: http://www.webhostingtalk.nl/hardware-discussies/ was misschien toch een handigere plekVerplaatst :)

wdv
07/08/07, 18:27
Momenteel heb je de keuze uit "SAS 5iR internal RAID Controller, PCI-Express [Inbegrepen in prijs]" en "PERC 5/E, RAID Controller for external drives, PCI-Express, 2x4 Connectors [meerprijs € 380,00 of € 13/maand-1]" bij de 860. Ik heb het idee dat de eerste minder is dan een 3ware kaartje en de tweede weer een stuk beter, of vergis ik mij daar in?

gsh2, mag ik vragen wat je betaalt voor een 860 met 2 harde schijven in RAID? Zijn de schijven bij de 860 trouwens hot swappable?

Ber|Art
07/08/07, 18:28
De eerste is (5iR) Software RAID de tweede (PERC) is hardware RAID.

wdv
07/08/07, 18:29
De eerste is (5iR) Software RAID de tweede (PERC) is hardware RAID.

Dat dacht ik ook al, maar de Dell meneer aan de telefoon claimde stellig dat de 5iR niet software RAID was.

Ber|Art
07/08/07, 18:31
Nja, het is een onboard chip (en dat is dan de hardware), dus het ligt er ergens tussen in, maar het is iig geen "echte" Hardware RAID zoals de PERC controllers IMO. Ik zou het als ik Dell was het ook Hardware RAID noemen ;)

wdv
07/08/07, 18:33
Nja, het is een onboard chip (hardware)

Ja ok, maar uiteindelijk doet de rest van je hardware al het zware werk :) Flauwe marketing dus. Ik weet iig qua RAID kaart genoeg dan.

Stewie
07/08/07, 18:34
gsh2, mag ik vragen wat je betaalt voor een 860 met 2 harde schijven in RAID? Zijn de schijven bij de 860 trouwens hot swappable?
;)
860 is geen hot swap.

wdv
07/08/07, 18:37
;)
860 is geen hot swap.

Modellen die wel hotswap hebben zijn zeker een stuk duurder?

Ber|Art
07/08/07, 18:39
Standaard 200-300 EURO duurder want dan moet je naar de PE 1950

wdv
07/08/07, 19:41
Iemand anders die inzicht kan/wil geven wat hij betaalt voor een 860, met 2 schijven in RAID? Mag uiteraard ook via PM ;)

gjtje
07/08/07, 19:54
Ligt eraan wat je er verder instopt en wat voor schijven en wat je Dell te bieden hebt als klant, een basic configuratie is onder de 4 cijfertjes te houden.

Ber|Art
07/08/07, 19:57
een basic configuratie is onder de 4 cijfertjes te houden.Maar met een PERC controller gaat dit net niet lukken. ;) Je kunt het op de site van Dell toch gewoon zien? Er zijn ISP die extra korting krijgen dus tel er max 10-15% af, dan weet je de minimale prijzen :)

wdv
07/08/07, 19:59
Je kunt het op de site van Dell toch gewoon zien?

Het is algemeen bekend dat er flinke kortingen te scoren zijn bij Dell, daar gaat het me natuurlijk om ;)

DeziWeb
07/08/07, 20:15
Hier wel iets grappigs wat ik pas op GOT tegenkwam:p


Hoe korting krijgen bij Dell?
Korting krijgen kán wel bij Dell....
Wat heb ik gedaan? Ik wilde een Dimension kopen en had mijn keuze min of meer al gemaakt via de site, maar had nog vragen hoe het nu precies zat met de Vista upgrade coupons. De nederlandse Dell site was hier niet duidelijk over. Dus ik bel het verkoopnummer met de vraag, ik kreeg een duidelijke uitleg over hoe het nu zat. Ik sloot het gesprek af met een dankjewel waarop de verkoper vroeg of ik wilde bestellen. Ik zei, ja, ik denk het wel, ik moet nog een ding veranderen op de site en kan het dan verzenden. "U kunt het ook bij mij bestellen!". Ik: "Ach, ik heb het allemaal al ingevuld". Verkoper: "Maar misschien kan ik nog iets voor u betekenen". Ik: "Dat mag natuurlijk altijd". Hij zou me een offerte mailen. Die kreeg ik ca. 10 minuten later, er was 20 euro korting gegeven. Na een uur of twee (en twee genegeerde mobiele oproepen) belde ik terug en vroeg waar die korting nu was gebleven? Hij gaf aan dat aangezien er al 100 euro (actie) en gratis verzendkosten en dubbel geheugen bij zat hij niet meer kon doen. Ik zei dat het me tegenviel. Ik vroeg of er misschien met extra spullen iets te doen was. Hij kon gratis speakers doen, maar daar had ik geen interesse in. Uiteindelijk gaf ik aan dat ik nog wel interesse had in 1 Gb geheugen extra en een grotere harde schijf. Uiteindelijk kreeg ik een offerte met een extra Gb geheugen (extra kosten 130 euro) waarin totaal 80 euro korting gegeven was. Daar ben ik maar op ingegaan.

Samengevat, tips:
- Bereidt je goed voor door goed te kijken wat welke optie kost en bepaal wat je wil
- Stel een "kalere" pc samen en kom via een vraag in contact met de verkoper
- Ga alleen op de vraag in, de verkoper zal vrijwel zeker komen met een vraag voor een opdracht
- Doe ontwijkend, je hebt alles immers al ingevuld, hoeft alleen nog op send te drukken
- Bedenk dat de verkoper altijd nog wel iets marge heeft en op provisie basis werkt
- Wacht zijn bod af en probeer dat op te rekken met wat extra "handel" voor hem (die je toch al wilde kiezen)
- Reageer niet te snel op de offertes en telefoontjes
- Straal continu uit dat er andere opties zijn of dat je ook wel kan wachten. De beste manier om te onderhandelen is "door constant in staat te zijn bij de deal weg te lopen!".
- Succes

Bron: http://gathering.tweakers.net

pierce
07/08/07, 20:32
Hier wel iets grappigs wat ik pas op GOT tegenkwam:p

Wat ook gewoon werkt is tegen de accountmanager van dell zeggen dat je het te duur vindt en of er niks te regelen valt, en dat is altijd mogelijk :) .
Meestal in de vorm van extra hardware upgrades zoals extra geheugen, grotere disken e.d.

Zeker als je aan het eind van de maand belt zijn ze vaak bereid om nog extra korting te geven boven op de "normale" korting om zo hun target of meer te behalen en dus een hogere bonus in de wacht te slepen.

Dus extra tip, bellen aan het einde van de maand voor extra korting.

swiep
07/08/07, 21:03
Hier wel iets grappigs wat ik pas op GOT tegenkwam:p

Inderdaad wel amusant maar zonde van je tijd. Ze weten best wel hoe het in elkaar steekt en lachen zich dus rot om dit soort verhalen.
Als je direct op de man af al zegt dat je een nette korting of free upgrades wilt scheelt het je ook nog eens tijd die je veel beter kan benutten.

Maar het blijft nog steeds grappig dat men na afloop denkt dat men een hele goeie deal heeft gesloten bij Dell. Met een bot opgooien hebben ze je al binnen. Het efficientst blijft dus nog steeds op de man af duidelijk maken wat je wilt betalen. En 10 tot 25% kan je inderdaad wel bedingen afhankelijk van de proporties van je aanbesteding. Verwacht in eerte instantie geen megadeal op een paar servertjes.

Ospito
07/08/07, 21:14
Vergeet overigens niet dat de 3-ware 8006-2LP PCI-X een SATA RAID-controller is en de Dell SAS5iR een SATA2 RAID-controller, kan toch een behoorlijk stuk schelen in de snelheid. Overigens werkt de SAS5iR (nog) niet goed op FreeBSD 6.2 en lager. Het schijnt dat dit in FreeBSD 7.0 wel geregeld moet zijn, echter een beta versie hiervan werkte ook niet (het werkt wel, maar je systeem wordt er gigantisch traag van, doe maar eens een test met bijvoorbeeld bonnie). Dit heb ik ondervonden in een 860.

Overigens krijg je voor de SAS5iR wel een fysiek extra kaart en zit dus niet alles onboard. Het zou best kunnen zijn dat die resources gebruikt van het mainboard maar zover ik er naar heb gekeken, gehoord en gelezen (was voor een test servertje) kon ik er niet uit op maken dat het geen hardwarematige RAID-controller is.

Mocht je een 3-ware 8006-2LP PCI-X RAID-controller in de server schroeven vraag dan ook aan je account manager om een PCI-X riser card, standaard krijg je bij de 860 een PCI-E riser card, op de PCI-X riser card zit zowel een PCI-X als PCI-E slot. En: tegenwoordig levert Dell schijven van Seagate, deze (of in iedergeval de 160 GB variant) werken niet lekker op een 3-ware 8006-2LP PCI-X (ene keer ziet die de schijf wel en andere keer weer niet). Voorheen leverde Dell Western Digital schijven die wel goed werkte. Je kan (in het geval van een 3-ware 8006-2LP PCI-X) dan ook beter gewoon 1x 80 GB nemen en zelf twee WD schijven aanschaffen en die er in schroeven.

bvankuik
08/08/07, 16:58
Ik heb een paar maanden geleden een Dell 860 besteld met twee schijven. Deze gebruik ik in software RAID. Ik stelde het hele zwikkie samen en ging bellen. Ik kreeg dubbel geheugen gratis. Omdat ik er een PCtje bijbestelde voor persoonlijk gebruik, heeft hij de bezorgkosten van de server (E100) er ook afgelaten.

De volgende keer zou ik zeker zwaarder inzetten qua onderhandeling.

Edit: dat GOT verhaal vind ik nogal omslachtig. Ik zei gewoon: als je het geheugen verdubbelt en de bezorgkosten weglaat, dan geef ik je *nu* mijn creditcard nummer. Verkoper moest lachen en ging akkoord.

dasal
04/09/07, 15:15
;)
860 is geen hot swap.

Dus heeft het geen zin om hier SAS schijven te gebruiken of zit ik helemaal mis daarvoor?

Ik zou een dell poweredge 860 willen aankopen met "Dual Core Intel® Xeon® 3060 Processor at 2.40GHz, 4MB L2 cache", 2 x 75GB SAS schijven, 2GB RAM.
Deze moet dienen als (dedicated) primary nameserver voor zo een 500 domeinnamen. Heeft iemand ervaring om te kunnen zeggen of dit voldoende is, of moeten we toch een zwaarder model voorzien. De server zal freebsd/bind draaien.

thnx&grts,

Wido
04/09/07, 15:32
Een Xeon voor DNS? Wij draaien 20.000 domeinnamen op een P4 met 1GB Ram, load? 0.40 ~ 0.60

Dat is dan Ubuntu met PowerDNS.

Je hebt echt geen megazware server nodig voor DNS.

JROnline
04/09/07, 15:44
Nja, het is een onboard chip (en dat is dan de hardware), dus het ligt er ergens tussen in, maar het is iig geen "echte" Hardware RAID zoals de PERC controllers IMO. Ik zou het als ik Dell was het ook Hardware RAID noemen


Zoals je in deze post kunt zien: http://www.webhostingtalk.nl/te-koop-gevraagd-te-koop-aangeboden/123605-tk-dell-sas-5-ir-serial-attached-scsi-pci-express-raid-controller.html betreft de SAS5/IR wel een insteekkaart. De I of de E toevoeging slaat bij Dell volgens mij voornamelijk op de aanwezigheid van een externe aansluiting op de insteekkaart.

smurf
04/09/07, 15:45
Een Xeon voor DNS? Wij draaien 20.000 domeinnamen op een P4 met 1GB Ram, load? 0.40 ~ 0.60

Dat is dan Ubuntu met PowerDNS.

Je hebt echt geen megazware server nodig voor DNS.

Klopt, heel de .be zone draait trouwens op verschillende oude Xeon PIII machines.

dasal
04/09/07, 15:52
Een Xeon voor DNS? Wij draaien 20.000 domeinnamen op een P4 met 1GB Ram, load? 0.40 ~ 0.60

Dat is dan Ubuntu met PowerDNS.

Je hebt echt geen megazware server nodig voor DNS.

ok thanks,
Dat is nu wel wat ik verwachtte, toch even checken ;).
Nu bij dell kan je niet echt een goedkopere server bestellen dus zit er niet veel anders op.

bvankuik
05/09/07, 22:55
Virtualiseren die handel. Twee DNS servertjes (primary, secondary) draaien prima gevirtualiseerd.

DeziWeb
05/09/07, 23:02
Lekker handig als de server kapot is:rolleyes:

bvankuik
06/09/07, 18:01
Uiteraard niet op dezelfde fysieke machine, ik ging er van uit dat dit duidelijk was.

edward007
06/09/07, 18:50
Toevallig vorige week vrijdag mijn eerste Dell poweredge server bestelt (860)

Ik had wat vragen over de rails, en de ampere, vervolgens vroeg de accountmanager of ik wilde bestellen. Ik zei, dat doe ik wel via de site maar toen zei ze dat ik bij haar een korting kon krijgen.

Kreeg later een offerte en ik kon kiezen: Of gratis silver support twv 130 euro of gratis verzendkosten twv 99 euro.

Ben gegaan voor silver support..

Stewie
06/09/07, 18:57
Volgende keer zeg je: beide ;)

t.vankleij
13/12/07, 10:43
hoi allemaal,

ben nieuw in dit forum.

heb een dell 860 gekocht met een raid controller(mirror), draaiend op win 2000 (standaard geleverd 2003), nu is deze heel traag met schrijven van bestanden op de hd terwijl verder het systeem gewoon snel is(cpu en geheugen) en weinig tot niet belast is. is dit normaal met raid? mischiem moet ik een andere driver hebben maar krijg deze niet gevonden.
ben zelf nog vrij nieuw met raid.

raid controller: Dell-onderdeel : 405-10620

mvg thijs

gjtje
13/12/07, 11:12
Je hebt alle mogelijke updates en service packs al geinstalleerd?

t.vankleij
13/12/07, 11:20
ja, draait verder ook perfect.
Alleen het schrijven is wat heel lang (bijna 5x zo lang) duurt.