PDA

Bekijk Volledige Versie : Krijgen vreemde ogen teveel ruimte binnen de overheid?



Ber|Art
07/08/07, 17:30
Naar aanleiding van het stuk van Michiel Leenaars wat je hier (http://www.xs4all.nl/opinie/2007/08/06/krijgen-vreemde-ogen-teveel-ruimte-binnen-de-overheid/) kunt lezen ben ik benieuwd naar jullie gedachten hierover.

(Michiel Leenaars is directeur van de Internet Society Nederland, een vereniging die zich internationaal inzet om de ontwikkelingen en toegankelijkheid van het internet en daarbij horende technologieën en toepassingen te onderhouden en initiëren.)

Hoe zouden jullie de vraag:

Krijgen vreemde ogen teveel ruimte binnen de overheid?

Beantwoorden en waarom?

Wido
07/08/07, 18:36
Ja, maar hoe ver zijn ze al met het aan elkaar koppelen?

Zodra de overheid het voor elkaar krijgt je mobiele telefoon gegevens, je rekeningrijden, je ov chipkaart, je ah bonus pas en je internet gedrag centraal aan elkaar weet te linken, dan kunnen ze een geweldig profiel over je maken.

Om de redenen die worden aangekaart heb ik geen Hyves meer, niemand hoeft te weten wie mijn vrienden zijn.

Door mijn werk staat mijn naam overal op het internet, maar je zal verder weinig prive vinden over mij. Misschien op enkele fora wat, maar de naam van mijn vriend(in)en zal je nergens vinden.

Ik zeg er ook nee tegen, maar ik denk dat we er weinig meer aan kunnen doen.

"Why?"
"Because we can!"

Henky!
08/08/07, 00:08
In de begindagen was het Internet nog het symbool van vrijheid, anarchie en totale uitwisseling van Informatie. Bijzonder treurig te moeten constateren hoe overheden langzaam leerden dit systeem te misbruiken. En meer in het algemeen, hoe ongelooflijk inbreuk wordt gemaakt op onze privacy, onze rechten als burger die een overheid juist zou moeten beschermen.

Het ergste, wij laten dit allemaal toe. Meestal met drogredenen als 'van mij mogen ze alles weten want ik ben toch onschuldig' of 'liever 10 onschuldigen vast als één terrorist op straat'.

Wat men vergeet is dat een systeem de opgeslagen informatie ook tegen je kan gebruiken. Voorbeeld? In de Tweede Wereldoorlog kon de bezetter op eenvoudige wijze alle joden, zigeuners, homo's, communisten enzovoorts oppakken en vermoorden dankzij het feit dat de Nederlandse Overheid deze gegevens netjes had vastgelegd.

MMaI
08/08/07, 02:04
... In de Tweede Wereldoorlog kon de bezetter op eenvoudige wijze alle joden, zigeuners, homo's, communisten enzovoorts oppakken en vermoorden dankzij het feit dat de Nederlandse Overheid deze gegevens netjes had vastgelegd.

waaruit helaas dus blijkt dat alle overheden geen lessen trekken uit het verleden, denk aan de wet dataretentie, op het moment dat er data aan de overheid overhandigd gaat worden zullen ze altijd een manier zoeken om hieraan/hiermee mensen na te trekken of geld te verdienen

aan de andere kant is er over mij ook niet veel te vinden, maar toch baart het me zorgen dat dergelijke initiatieven binnen de overheid hardnekkig de kop op blijven steken

Mikey
08/08/07, 09:23
Men is daar nu als individu nog te weinig mee bezig, wacht maar tot de breezer generatie gestudeerd heeft en gaat soliciteren. Ligt er straks een uitdraai van je popie jopie gedrag ala tmf, superdudes, google op tafel. Wordt je nog even fijn gewezen op je uitspraken "kapotscheuren" "vreemdgaan" en weet ik veel wat nog meer.

Vanaf dat moment zal men zich er pas _echt_ zorgen over gaan maken.