PDA

Bekijk Volledige Versie : Voorschot vragen, onmiddellijk factureren?



-FoX-
05/08/07, 16:20
Vaak worden er bij IT diensten zoals hosting, webdesign of software ontwikkeling voorschotten gevraagd die meestal variëren van 20% tot 50%.

Nu vroeg ik me alleen af hoe dit in de praktijk gedaan wordt?

Voorbeeld: Webdesign van 1.000 EUR, 20% voorschot:
- 2 facturen
Er wordt bij het tekenen van de bestelbon (of offerte?) een factuur gestuurd van 200 EUR, en bij de oplevering dan nog eens een totaal factuur waarin het voorschot afgetrokken wordt?

- 1 factuur
Er wordt enkel bij de oplevering een factuur opgesteld met het totale bedrag, met vermelding van het betaalde voorschot?

Andere mogelijkheden?

Wynand
05/08/07, 16:22
De meeste klanten zullen een factuur voor het voorschot wel appreciëren, daarnaast kan je de klant toch ook zelf vragen wat hij verkiest? :)

thrunx
13/08/07, 21:35
Ik denk dat vrijwel iedereen een factuur zal willen hebben voor het voorschot, totaal dus 2 facturen. Ik zou zelf niet zomaar wat overmaken zonder dat ik een factuur heb ontvangen. Gewoon melden dat je een factuur gaat sturen voor de aanbetaling, als ze het anders willen hoor je het vanzelf :)

xserve
13/08/07, 21:40
Wij sturen altijd twee facturen. Dit staat ook al vermeld in de offerte. Bij het akkoord op de offerte krijgt de klant een factuur voor het bedrag wat aanbetaald moet worden. Pas nadat die factuur betaald is wordt er gestart. Bij het eind van het project wordt er nogmaals een factuur gestuurd met het resterende bedrag.

AlfaHosting
13/08/07, 22:16
Wij sturen ook gewoon 2 facturen.

-FoX-
14/08/07, 08:02
Maak je op de laatste factuur dan ook een referentie naar de voorschot-factuur? Of vermeld je daarop het reeds betaalde voorschot?

Iets in de aard van?
TOTAAL: 1000,- Euro
VOORSCHOT: 250,-Euro
TE BETALEN: 750,- Euro

AlfaHosting
14/08/07, 08:46
We vermelden het factuurnummer van het voorschotfactuur.

DutchTSE
14/08/07, 10:50
wij sturen ook 2 facturen, 1 voor het voorschot, en 1 voor de restantbetaling waarin wordt verwezen naar de factuur met voorschot.

opdracht - 100 euro
aanbetaling - -30 euro
subtotaal: 70 euro
btw - **
totaal - **