PDA

Bekijk Volledige Versie : Prijs IP's?



Wynand
05/08/07, 16:42
Vraagje,

Wat vragen jullie van klanten per extra IP adres?
Een mail van mijn aankomende host vertelde me dat ze er €12,50/maand excl. BTW per IP voor vroegen. Dit omdat IPv4 wat te kort aan het schieten is.
Persoonlijk vind ik 12,5/maand heel wat daarvoor, of zit ik daar lelijk verkeerd?

Stewie
05/08/07, 16:47
Bedoeld die partij niet 12,5 cent?

trie
05/08/07, 16:48
Een mail van mijn aankomende host vertelde me dat ze er €12,50/maand excl. BTW per IP voor vroegen. Dit omdat IPv4 wat te kort aan het schieten is.


Dit lijkt een beetje op het idee achter rekeningrijden: je denkt er misschien beter over na of je het echt nodig hebt maar als je ip adressen nodig hebt (bv. voor SSL) dan moet je ze toch hebben.

ISPs zijn zelf niets kwijt aan individuele IP adressen, sterker nog: ze kunnen ze niet eens kopen, alleen maar het goede gebruik ervan aan RIPE laten zien en op basis daarvan meer toegewezen krijgen.

In mijn ogen zouden individuele IP adressen niets mogen kosten, ook niet voor de klant. Als zij, in het licht van de RIPE regels, de noodzaak aan kunnen tonen en de ISP ze gewoon krijgt moet er niet een extra opslag overheen. Wellicht een eenmalige voor het werk aan ISP zijde maar zeker niet maandelijkse kosten.

Meeste ISPs doen het overigens zo. Je krijgt X adressen standaard (afhankelijk van afgenomen rackspace vaak) en zoveel als je wilt extra op basis van RIPE regels.

Wynand
05/08/07, 16:51
Ik vermoed het niet.

Extra IP-Adressen kosten € 12,50 excl. Btw per maand. Deze kosten zijn zo hoog gezien de tekortkoming in de IPv4. RIPE staat het niet toe deze zondermeer goedkoop uit te geven.

Ik wil niet zeggen dat deze host niet eerlijk is of slechte prijzen heeft (is me zelfs tegemoet gekomen), support is meer dan ik elders (waarschijnlijk) zal kunnen vinden, maar ik vind 14,88 incl. btw per maand niet niets (voor die prijs heb ik meer dan 100GB extra transfer, of net een halfe amp stroom).

edit:
Dit lijkt een beetje op het idee achter rekeningrijden: je denkt er misschien beter over na of je het echt nodig hebt maar als je ip adressen nodig hebt (bv. voor SSL) dan moet je ze toch hebben.Ik krijg zo 3 IP's (2 voor server, 1 voor IMPI). Idee was om daar een stuk of 3 ET servers op te draaien, en het is wel zo handig als je die elk een apart IP kan geven inplaats van deze op een poort te gooien.
Verder heb ik absoluut geen ervaring met andere aplicaties die zulke dingen kunnen gebruiken, laat ik eerst maar eens zien dat ik de license van windows deftig aan de praat krijg remote naar de server kan connecteren. :)

luser
05/08/07, 16:53
In mijn ogen zouden individuele IP adressen niets mogen kosten, ook niet voor de klant. Als zij, in het licht van de RIPE regels, de noodzaak aan kunnen tonen en de ISP ze gewoon krijgt moet er niet een extra opslag overheen. Wellicht een eenmalige voor het werk aan ISP zijde maar zeker niet maandelijkse kosten.


En wie gaat de RIPE lidmaatschaps kosten dan betalen? Hoe meer ranges op je account hoe duurder deze wordt, dus IP's zijn zeker niet gratis!

Wynand
05/08/07, 17:01
En wie gaat de RIPE lidmaatschaps kosten dan betalen? Hoe meer ranges op je account hoe duurder deze wordt, dus IP's zijn zeker niet gratis!Niet gratis kan ik goed begrijpen, maar dan nog, is 12,5 niet wat hoog?

Mark17
05/08/07, 17:07
En wie gaat de RIPE lidmaatschaps kosten dan betalen? Hoe meer ranges op je account hoe duurder deze wordt, dus IP's zijn zeker niet gratis!

Hoeveel kost het dan en bij hoeveel ips wordt het duurder? Ik kan me niet voorstellen dat het meer dan 1 euro/IP duurder wordt.

t.bloo
05/08/07, 17:07
IP's zijn indirect zeker niet gratis, maar de directe "reden" die je krijgt is niet juist.

Bij de goedkopere, kleinere providers zijn ze doorgaans gratis tot een paar tientjes per jaar. Bij de grotere en duurdere providers zijn ze vaak wat duurder. YMMV natuurlijk.

Wynand
05/08/07, 17:11
Ok, bedankt.
Veel is er waarschijnlijk niet aan te doen dat de provider hier bijna €15 extra voor vraagt?
Klein is de provider niet, en slecht kan je hem met een plaatsje hoog in de top tien van isp25.nl ook niet noemen...

Technotop
05/08/07, 17:25
Hoeveel kost het dan en bij hoeveel ips wordt het duurder? Ik kan me niet voorstellen dat het meer dan 1 euro/IP duurder wordt.

Ze rekenen bij RIPE niet per ip , maar per aanvraag per jaar, dus dit kan per jaar verschillen.

Lidmaatschap bij RIPE kost ongeveer (small) 1400 tot 1600 per jaar, hoe meer aanvragen je doet, hoe hogere status je krijgt. Meestal berekenen netwerken dit direct in de MBit prijzen, net zoals met de netwerkapparatuur.

Verder moet je rekening houden dat bij elke assignment werk moet worden verricht, setupkosten zijn dan ook vrij logisch. Wij rekenen per IP aanvraag € 12,50 eenmalig.

Voor klanten die PI space nodig achten rekenen wij € 199,00 euro eenmalig.

smurf
05/08/07, 17:34
Ze rekenen bij RIPE niet per ip , maar per aanvraag per jaar, dus dit kan per jaar verschillen.

Lidmaatschap bij RIPE kost ongeveer (small) 1400 tot 1600 per jaar, hoe meer aanvragen je doet, hoe hogere status je krijgt. Meestal berekenen netwerken dit direct in de MBit prijzen, net zoals met de netwerkapparatuur.

Verder moet je rekening houden dat bij elke assignment werk moet worden verricht, setupkosten zijn dan ook vrij logisch. Wij rekenen per IP aanvraag € 12,50 eenmalig.

Voor klanten die PI space nodig achten rekenen wij € 199,00 euro eenmalig.


Raar zie je niet tussen de RIPE members staan: http://www.ripe.net/membership/indices/NL.html

Xtra Small Ripe member kost je €1300 per jaar, je kan er +/- een /21 voor krijgen dat is amper €0,6 per IP ... Hoe groter je bent hoe meer ranges je kan hebben voor de fee die je betaalt, de prijs zakt dus nog.

€12,50 per jaar per ip is wel erg veel...

gjtje
05/08/07, 17:41
12,50 per jaar is normaal, zitten ook administratie kosten aan verbonden, per maand lijkt mij wat overdreven. ;)
Maar goed, het hosten van ET servers op een eigen IP lijkt me niet echt binnen de RIPE voorwaarden vallen, je hebt 50000 poorten tot je beschikking, dat zou toch genoeg moeten zijn.

Wynand
05/08/07, 17:43
€12,50 per jaar per ip is wel erg veel...Per maand, excl. btw ;)

Ik zie de provider niet op die lijst staan.


Edit;
Maar goed, het hosten van ET servers op een eigen IP lijkt me niet echt binnen de RIPE voorwaarden vallen, je hebt 50000 poorten tot je beschikking, dat zou toch genoeg moeten zijn.Dat klopt, maar mensen vinden het niet fijn als ze op poorten worden gegooid. :)
Ik ook niet trouwens..

Technotop
05/08/07, 18:07
Raar zie je niet tussen de RIPE members staan: http://www.ripe.net/membership/indices/NL.html

Xtra Small Ripe member kost je €1300 per jaar, je kan er +/- een /21 voor krijgen dat is amper €0,6 per IP ... Hoe groter je bent hoe meer ranges je kan hebben voor de fee die je betaalt, de prijs zakt dus nog.

€12,50 per jaar per ip is wel erg veel...

Wij zijn geen RIPE member omdat we te weinig IPadressen hebben (/21 ongeveer).

Komto
05/08/07, 18:36
Dan kan je wel member worden?

Technotop
05/08/07, 19:25
Dan kan je wel member worden?

Dat betekend voor ons letterlijk geld in het water gooien, aangezien we nu volgens ons over een groot aantal IPadressen beschikken waar we zeker nog een jaar mee vooruit kunnen. Wie weet in 2008 :)

atoomkern
05/08/07, 19:28
Ik vond LeaseWeb al vrij duur met 1 euro/maand/IP gezien de meeste providers ze gratis leveren als de extra IP's aan de RIPE voorwaarden voldoen. 12,50 per maand is wel erg veel.

Sorcer
05/08/07, 20:07
12,50 per IP per maand? Rondom belachelijk :) Als provider kun je natuurlijk wel administratiekosten rekenen wanneer een klant er meer nodig heeft, eenmalig of iets dergelijks maar meer vind ik abnormaal.

Succes ermee.

BsHosting
05/08/07, 20:11
bij de ene kost een nl ook 4.35 en bij de andere 50 euro

ip's zijn schaarser aan het worden en bv niet bedoeld om elke site op een eigen ip te hebben omdat dat leuker is voor bv google.

dat er dan bedrijven veel gaan rekenen dat is nu eenmaal zo, kunt beter meer rekenen dan de ip's zo maar rondstrooien en we allemaal straks problemen hebben met ip's

nogmaals een goede gegronde reden bv ssl is niet verkeerd maar zoals al vermeld voor waar de ts het voor wil hebben is het onnodig.

martysmarty
05/08/07, 20:30
Betalen nu 0.50 per maand per IP. Vind het niet slecht. Niks is gratis he

Wynand
05/08/07, 20:32
Ik wil ook niet meer IP's volgens de RIPE regels, daar voldoe ik toch niet aan, en wil er dus gerust voor betalen, alleen vind ik €15/maand wat overdreven.
Suggesties hoe ik dit best bij de hoster aankaart? Mag evt. via pm.

It-Biz
05/08/07, 21:12
Laat hem uitleggen hoe hij aan zijn prijs komt, miscchien kan je isp het goed onderbouwen, misschien wordt hij zelf wakker.

mvdster
05/08/07, 22:45
Ik wil ook niet meer IP's volgens de RIPE regels, daar voldoe ik toch niet aan, en wil er dus gerust voor betalen, alleen vind ik €15/maand wat overdreven.
Suggesties hoe ik dit best bij de hoster aankaart? Mag evt. via pm.

Ik vind dat iedere hoster zich aan de RIPE voorwaarden moet houden. IP's worden immers schaars. Ik vind ook dat daar onder geen beding van af geweken mag worden, zelfs niet door extra te betalen.

Vraagje, waarom wil je niet aan die voorwaarden voldoen? Ze zijn toch niet onredelijk?

Ospito
05/08/07, 22:57
Ik vind dat iedere hoster zich aan de RIPE voorwaarden moet houden. IP's worden immers schaars. Ik vind ook dat daar onder geen beding van af geweken mag worden, zelfs niet door extra te betalen.

Vraagje, waarom wil je niet aan die voorwaarden voldoen? Ze zijn toch niet onredelijk?

Helemaal mee eens. Bij ons zijn extra IP-adressen dan ook kostenloos, mits voldaan wordt aan de RIPE regelgeving.

swiep
05/08/07, 23:13
12,50 per IP per maand? Rondom belachelijk :)

In dit geval dus gewoon een terecht bedrag en absoluut niet belachelijk. De TS krijgt al 3 adressen en de reden waarom de TS meer wil is juist de reden waarom die bedragen meestal niet laag zijn. Hierdoor zorgt men dat een klant twee keer denkt alvorens die lukraak om extra adressen vraagt. Want voor het stukje gamehosting volsta je al met 1 IP adres. Dat de spelers nu een poortje extra moeten tikken is te vergelijken met een huisnummer en een toevoegsel (a,b,..) en lijkt mij geen goed argument om te adverteren met extra gratis IP's. Daarnaast vragen gamers standaard toch de vraag "welke poort?". RIPE is daarnaast geen Sinterklaas en IP adressen zijn geen pepernoten.

gjtje
05/08/07, 23:17
Ze zijn niet kosteloos, je berekent de kosten echter op een andere manier door. Elke seconde die je, onder werktijd, aan die IP's besteed kost geld, er is meer dan alleen de inkoopsprijs dat de kosten van iets bepaalt.

Het is natuurlijk de vraag wat voor zin het heeft hier moeilijk te doen over ip's als je in Duitsland zonder blikken of blozen 16 ip's bij een server kan krijgen.

mvdster
05/08/07, 23:22
Ze zijn niet kosteloos, je berekent de kosten echter op een andere manier door. Elke seconde die je, onder werktijd, aan die IP's besteed kost geld, er is meer dan alleen de inkoopsprijs dat de kosten van iets bepaalt.

Het is natuurlijk de vraag wat voor zin het heeft hier moeilijk te doen over ip's als je in Duitsland zonder blikken of blozen 16 ip's bij een server kan krijgen.

Die bedrijven komen zichzelf wel tegen als ze een nieuw blok willen aanvragen bij RIPE. Ze moeten zich dan toch gaan verantwoorden wat er met de vorige aanvraag is gebeurd.

luser
06/08/07, 00:52
Meestal berekenen netwerken dit direct in de MBit prijzen, net zoals met de netwerkapparatuur.

Tis wel een unfaire berekenings manier daar klanten die weinig ip's verbruiken of gewoon transitklanten dan meebetalen hiervoor...

Fabian
06/08/07, 01:07
Als ISP wil je o.a. geld verdienen op dataverkeer. Om een klant dataverkeer te laten afnemen heeft de klant ipspace nodig.

RIPE heeft een prachtige formule waarin 'tijd' ook een factor is. Hoe langer een LIR een PA blok in gebruik heeft, hoe minder zwaar deze mee telt voor de LIR-size.


Een klant die vaker een mail naar support mailt laat je ook niet extra betalen per mail. De totale tijd (kosten) verdeel je over al je klanten. Dit doe je ook met je jaarlijke LIR-fee

crazycoder
06/08/07, 08:22
Als het aantal beschikbare IP adressen echt zo'n probleem was kreeg je bij je business dsl van kpn niet standaard 8 adressen.

Een IP kost niets. Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat er voor colo per jaar een x bedrag voor (extra) IP adressen betaald moest worden, hooguit een vergoeding voor de tijd die men erin zou steken.
Als je eur 12.50 per maand moet betalen dan wordt het snel rendabel om zelf ripe lir te worden :)

Kan mezelf trouwens best voorstelllen dat er colo leveranciers zijn die per extra IP betaald willen krijgen, zeker als zij in het budget segment.

Wynand
06/08/07, 10:17
Vraagje, waarom wil je niet aan die voorwaarden voldoen? Ze zijn toch niet onredelijk?Eerder werd mij gezegd dat een ET servertje of een VPS niet onder die voorwaarden zouden vallen, ik heb de voorwaarden zelf nog niet deftig doorgenomen (en zal er zelfs dan niet al te veel van begrijpen).


In dit geval dus gewoon een terecht bedrag en absoluut niet belachelijk. De TS krijgt al 3 adressen en de reden waarom de TS meer wil is juist de reden waarom die bedragen meestal niet laag zijn.2 IP's (die ik evt. voor de nameservers kan gebruiken), het andere krijgt de IMPI veronderstel ik.


Hierdoor zorgt men dat een klant twee keer denkt alvorens die lukraak om extra adressen vraagt. Want voor het stukje gamehosting volsta je al met 1 IP adres.Ik vraag die niet lukraak aan en waarschijnlijk al helemaal niet voor kerst, laat ik eerst maar eens zien dat ik alles van mijn shared hosting pack overgezet krijg en de server deftig geconfigureerd krijg.




Als je eur 12.50 per maand moet betalen dan wordt het snel rendabel om zelf ripe lir te worden :)Niet als ik maar een IP of 5 hooguit zou willen, als ik even een blik werp op de prijskaartjes.
http://ripe.net/membership/new-members/index.html


Kan mezelf trouwens best voorstelllen dat er colo leveranciers zijn die per extra IP betaald willen krijgen, zeker als zij in het budget segment.Ik wil bij betalen, alleen vind ik 15/maand wat veel, en vroeg daarom jullie mening over dat prijskaartje. ;)
Budget, geen idee wat echt 'budget' is voor colocation, 85/maand, 1020/jaar (incl btw) voor 400GB Transfer, 0,5 Amp stroom, 2x100Mbps (IMPI ook), 3IP.
Voor 2IPtjes extra zou dat dan al neerkomen op 1377/jaar, ofwel 357 euro extra, wat toch niet niets is.

crazycoder
06/08/07, 10:31
Niet als ik maar een IP of 5 hooguit zou willen, als ik even een blik werp op de prijskaartjes.
http://ripe.net/membership/new-members/index.html

eur 1300/jaar = eur 108.33 p/maand = 9 adressen :)
Eenmalige kosten buiten beschouwing gelaten..


Ik wil bij betalen, alleen vind ik 15/maand wat veel, en vroeg daarom jullie mening over dat prijskaartje. ;)
Budget, geen idee wat echt 'budget' is voor colocation, 85/maand, 1020/jaar (incl btw) voor 400GB Transfer, 0,5 Amp stroom, 2x100Mbps (IMPI ook), 3IP.
Voor 2IPtjes extra zou dat dan al neerkomen op 1377/jaar, ofwel 357 euro extra, wat toch niet niets is.
Vind dat budget. Wel interessant voor iets wat veel data verbruikt.

Eur 15 is naar mijn mening in ieder geval wel wat aan de hoge kant. Per jaar zou het meer in de richting komen.

localh
08/08/07, 17:01
Mss ook nog interessant ;)

http://www.ripe.net/ripe/maillists/archives/address-policy-wg/2003/msg00152.html

LIR's can offer multiple IP addresses to customers as long as there is
justification from the customer that multiple IP addresses are
required. If there is then ISP B can use their AW to evaluate and
assign these requests.

ISP A should not charge per IP address, rather the cost of
administering the "package" the customer has bought.

atoomkern
08/08/07, 17:19
Mss ook nog interessant ;)

http://www.ripe.net/ripe/maillists/archives/address-policy-wg/2003/msg00152.html

LIR's can offer multiple IP addresses to customers as long as there is
justification from the customer that multiple IP addresses are
required. If there is then ISP B can use their AW to evaluate and
assign these requests.

ISP A should not charge per IP address, rather the cost of
administering the "package" the customer has bought.

Dit betekend dus dat er eigenlijk alleen een one-time fee gevraagd zou moeten worden. Gek dat veel providers er dan toch maandelijke kosten aan verbinden.

Paulewk
08/08/07, 17:29
Veel ? Ik gok dat die juist in de minderheid zijn.

Ook bij ons zijn ze gewoon gratiesch

swiep
08/08/07, 17:36
Alle gratis niet gratis discussies daar heb je weinig aan want het komt op het volgende neer:
- je neemt het mee in je basisprijs waardoor die wat hoger uit kan vallen
- je neemt een lagere basisprijs en vraagt per IP adres een kleine vergoeding

IP adressen zijn gewoonweg niet gratis want een ieder betaalt daar gewoon (indirect) centen voor. Gratis IP adressen zijn gewoon goedkope verkooptruukjes.

Paulewk
08/08/07, 17:51
IP adressen zijn gewoonweg niet gratis want een ieder betaalt daar gewoon (indirect) centen voor. Gratis IP adressen zijn gewoon goedkope verkooptruukjes.

Ik vind dit nogal grof gesteld eerlijk gezegt, want dat is gewoon niet waar. Reken de prijs per IP maar eens terug als je een redelijk grote assignment hebt, dan betaal je feitelijk zo goed als niets per IP adres, wat eerder dus ook al vermeld is.

Het hoeft van mij niet 100% gratis, een eenmalige Fee vind ik ook acceptabel, maar periodiek geld vragen voor een IP is oplichting imo, ik vind je stelling dus ook erg kort door de bocht.

swiep
08/08/07, 18:01
Ik vind dit nogal grof gesteld eerlijk gezegt, want dat is gewoon niet waar. Reken de prijs per IP maar eens terug als je een redelijk grote assignment hebt, dan betaal je feitelijk zo goed als niets per IP adres, wat eerder dus ook al vermeld is.

Het hoeft van mij niet 100% gratis, een eenmalige Fee vind ik ook acceptabel, maar periodiek geld vragen voor een IP is oplichting imo, ik vind je stelling dus ook erg kort door de bocht.

Mij hoor je niet zeggen dat een groot periodiek bedrag de schoonste zaak van de wereld is. Mijn punt is echter dat gratis ook weer niet bestaat want uiteindelijk moet iemand toch voor de kosten opdraaien . Daarbij zal geen enkele ondernemer uit eigen zak betalen voor 'gratis' diensten naar zijn klant toe.

Mark17
08/08/07, 18:19
Mij hoor je niet zeggen dat een groot periodiek bedrag de schoonste zaak van de wereld is. Mijn punt is echter dat gratis ook weer niet bestaat want uiteindelijk moet iemand toch voor de kosten opdraaien . Daarbij zal geen enkele ondernemer uit eigen zak betalen voor 'gratis' diensten naar zijn klant toe.

Een kleine jaarlijkse bijdrage zou ook een optie zijn (25 euro per /24 bijvoorbeeld).

crazycoder
08/08/07, 18:26
Mij hoor je niet zeggen dat een groot periodiek bedrag de schoonste zaak van de wereld is. Mijn punt is echter dat gratis ook weer niet bestaat want uiteindelijk moet iemand toch voor de kosten opdraaien . Daarbij zal geen enkele ondernemer uit eigen zak betalen voor 'gratis' diensten naar zijn klant toe.
Een IP adres is voor de lir gratis. Je kan wel stellen dat boven een bepaald aantal de kosten toenemen omdat er meer IP's in beheer zijn, maar dat wil ook zeggen dat er (veel) meer colo/dedi/whatever diensten af worden genomen.
Voldoende mogelijkheden om door te belasten dus.

Het is hoe dan ook prima mogelijk om een eenmalige fee te berekenen. Dat dekt de kosten van handling en opzetten van routers.

Fabian
08/08/07, 19:56
Alle gratis niet gratis discussies daar heb je weinig aan want het komt op het volgende neer:
- je neemt het mee in je basisprijs waardoor die wat hoger uit kan vallen
- je neemt een lagere basisprijs en vraagt per IP adres een kleine vergoeding

IP adressen zijn gewoonweg niet gratis want een ieder betaalt daar gewoon (indirect) centen voor. Gratis IP adressen zijn gewoon goedkope verkooptruukjes.

Je smeert de kosten voor je koffie-zet apparaat uit over alle klanten. Zo ook je jaarlijkse LIR-fee. Het is onzin om een klant per ip te laten betalen. Dit zie je vaak alleen bij resellers van resellers van resellers etc.

Bij ons zijn de PA ip's ook gewoon gratis.

BsHosting
08/08/07, 20:00
dus als iemand er 100 vraagt geef jij ze gratis weg.

Fabian
08/08/07, 20:08
dus als iemand er 100 vraagt geef jij ze gratis weg.

Als een klant 100 ip's kan >> verantwoorden << krijgt de klant die ja.

Vergeet niet dat een LIR standaard al een /21 PA (2046 ip's) toegewezen krijgt en na een tijdje probleemloos een /19 (8190) of /18 (16382) kan aanvragen.