PDA

Bekijk Volledige Versie : stroom server



webgek
05/08/07, 14:10
Hoi allemaal

Ik ben een echte beginner als het gaat om webhosting. Ik weet niet of ik hier in de goede topic zit.

Ik maak op dit moment prive gebruik van internet plus bellen van kpn planet. Door de weeks lopen hier 4 a 5 computers allemaal draadloos verbonden (omdat kabel aanleggen niet praktisch in mijn huis is). Nou wil ik binnenkort mijn eigen website gaan beginnen die ik zelf zou willen hosten. Ik heb hier nog een oude pc staan met een voeding van 500 watt. Ik weet wel hoe ik hem moet inrichten als webserver (met php/mysql enz) maar ik weet niet hoe ik ervoor kan zorgen dat de stroomkosten niet te hoog oplopen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Klopt het dat ik een server altijd moet aansluiten op DHCP?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groeten Frits

gjtje
05/08/07, 14:15
Om kosten te besparen zou je de harde schijf kunnen vervangen door een usb stick, er zijn genoeg linux versies te vinden die kant en klaar alss webserver vanaf USB stick starten. Verder als de cpu het ondersteunt kan je cool n quiet of speedstep aanzetten, dat scheelt enorm.

Ik zou voor een server alleen DHCP gebruiken als je een statisch ip kan koppelen in de DHCP server, anders gewoon lekker een ip op de server zelf vast leggen.

Echter, je bent waarschijnlijk beter af met een eenvoudig hosting accountje.

Wynand
05/08/07, 14:15
De voeding gebruikt niet altijd de volle 500W hoor. Enkel hetgene wat nodig is wordt geleverd.
Hoe je het stroomverbruik kan doen dalen, zorg voor goede koeling en zuinige componenten.

t.bloo
05/08/07, 16:03
Oude desktop computers verbruiken vaak meer dan een simpele moderne server. Afgezien van de discussie of je wel wil hosten op je ADSL lijn (een bezoeker trekt zo je upload vol), is het zeker geen goedkope oplossing. Stroom kost je thuis ongeveer 1,50 euro voor iedere Watt die je een jaar lang gebruikt. Zou je computer dus 100W gebruiken tijdens normaal gebruik, dan kost je dat 150 euro per jaar alleen aan elektriciteit.

Daar kun je al best een mooi shared hosting account voor krijgen met alle voordelen van dien (goede verbinding, control panel, redundant power, geen herrie in huis).

rvessem
05/08/07, 19:00
shared hosting lijkt me idd het simpelste en goedkoopste, maar ga je voor 1 website een pc inrichten?? ik neem niet aan dat het zo'n super drukke website wordt, anders had je het zowiezo niet thuis gaan hosten, maar heb je daar misschien niet al een pc staan die 24uur aan staat??

je hoeft er toch niet speciaal een hele pc voor in te richten? je kunt toch ook gewoon wamp installeren op je windows pc?
ok misschien niet zo stabiel als een hele pc er voor inrichten, door dat je ook je andere zaken er op doet, maar als het een simpele website is, denk ik dat zo nu en dan ff downtijd ook geen kwaad kan, anders had je zowiezo niet thuis gaan hosten

atoomkern
05/08/07, 21:09
Gezien je aangeeft niet veel ervaring te hebben wat betreft de benodige hard- en software lijkt mij shared hosting een slimmere oplossing. Daarbij zullen de energiekosten waarschijnlijk al hoger zijn dan de kosten voor een shared hosting account.

Misschien je eisen op een rij zetten en een aanvraag posten in: http://www.webhostingtalk.nl/shared-colocated-dedicated-reseller-registratie-aanvragen/

Magus
06/08/07, 10:37
Als het doel niet zozeer de website zelf is maar het leren om een server te beheren , is een VPS misschien een leuke oplossing. Of je koopt een oud servertje of een rackmount chassis waar je je eigen hardware inzet. Colocatie is allicht goedkoper dan thuis hosten. Ten eerste omdat stroom thuis nu eenmaal ook iets kost, en ten tweede omdat in een DC je hardware wat langer meegaat.

Stefan Mensink
06/08/07, 11:15
Als je het doet om te klooien moet je vooral thuis even wat installeren. Het zal wel veel tijd kosten, maar dan steek je wel wat op. Voordeel is wel dat je gewoon steeds opnieuw kan installeren als het mis gaat.

dennis0162
06/08/07, 14:59
Goede en zuinige onderdelen kopen bijvoorbeeld als proccesor de nieuwe AMD 45 Watt. http://www.pcmweb.nl/nieuws.jsp?id=1995072
Een 500 Watt voeding geeft wat de onderdelen nodig hebben niet meer.

Ze roepen hierboven dat het voor 1 website is, als dit het geval is zou ik niet je pc gaan inrichten als server. Kost te veel voor 1 website thuis te draaien, je kan dan beter opzoek gaan naar een shared hosting pakket.

webgek
07/08/07, 00:00
Ok maar wat is het verschil tussen shared en dedicated hosting. Ik wil graag phpmyadmin enz zelf kunnen installeren en inrichten. Ik heb zelf hier een wamp geinstalleerd staan en die vind ik opzich goed werken. Het gaat inderdaad om één website voorlopig. Het is vooral bedoelt voor mijn ICT opleiding en eventueel een bedrijf op te starten met vrienden.

dennis0162
07/08/07, 01:23
En dat ''bedrijf'' wil je thuis hosten? Als je zelf phpmyadmin wil installeren enz. kan je beter een vps afnemen.

Wynand
07/08/07, 07:45
Ok maar wat is het verschil tussen shared en dedicated hosting.
Shared hosting: er zitten meerdere gebruikers en websites op 1 server (of op een cluster). Deze hebben toegang tot het userlevel van bijvoorbeeld Direct Admin, waar ze databases kunnen aanmaken, FTP accounts kunnen maken, mailadressen kunnen maken, and so on.
Het nadeel van shared hosting is dat je geen root toegang tot de server hebt (maar de provider beheert hem), en dat wanneer je teveel recourses gaat gebruiken, ze je gaan verzoeken naar VPS of Dedicated over te stappen.

Dedicated: je huurt een server af die volledig onder jou controle staat (niet fysiek welliswaar). Deze wordt met niemand gedeeldt. Als er hardware faalt, moet je provider deze vervangen.
Jij staat volledig in voor de installatie van gewenste software packetten (al installeren de meeste hosts wel een CP als Direct Admin voor je), het up-to-date houden van de server, en oa. het beveiligen ervan.
Op de server kan je draaien wat je wil, zonder dat je provider komt klagen dat je de server overbelast. Dag en nacht mysql backupjes importeren is dus geen probleem op een dedicated server.
Natuurlijk wel niet non-stop 100Mbps gaan verzetten, anders betaal je wat aan dataverkeer.. Onbeperkte recourses is dus ook niet helemaal waar.

Managed dedicated: hetzelfde als een dedicated.
Het verschilt van hoster tot hoster wat managed inhoud.
Meestal betekend het gewoon dat zij instaan voor het up-to-date houden van de server, maar voor meer moet je de provider even een mail schieten.

VPS: virtuele dedicated server.
Eigelijk hetzelfde als een dedicated server, maar:
- Je deelt de beschikbare resources (zoals geheugen, HDD, CPU, ook de netwerk poort..)
Echter, iedereen heeft een volledig eigen installatie van het gewenste OS dat hij/zij wenst. Andere gebruikers op die server kunnen er niet aan.
De meeste VPS servers zijn er wel op voorzien dat er wat load op komt, maar dit moet je ook niet overschatten.
Je krijgt wel een gegarandeerde hoeveelheid geheugen, dat is er dus altijd minimaal beschikbaar voor je.

Voor jou lijkt VPS of reseller de beste oplossing, afhankelijk wat je de klanten wil aanbieden.

webgek
26/11/07, 13:55
Bedankt voor de informatie. Ik wil overwegen om op een VPS hosting te gaan maar hoe moet ik dat zien. Log ik dan web-based in op mijn server of via een andere manier. Tot nu toe werk ik alleen nog maar met een simpel hosting account.

Heeft iemand goede ervaringen met een profider? En hoeveel gaat me zoiets ongeveer kosten?

Groeten Frits

Nielsvk
26/11/07, 16:35
Windows met remote desktop, en linux gewoon ssh. :) Voor linux raad ik je www.vps4less.de aan :)

cyberbootje
26/11/07, 19:15
Je kan voor heel goedkoop gaan of voor wat meer, het verschil zit meestal in de service die de host verleent.
En natuurlijk wat de ene rekent voor dataverkeer etc..

Maar hou het op een gemiddelde van 10 tot 15 euro voor linux, meestal is windows duurder vanwege licenties etc..

Pc_Freaky
26/11/07, 19:59
Je kan beter ook gaan voor een bedrijf die wat persoonlijker is en bereid is je te helpen zonder extra te betalen. :D