PDA

Bekijk Volledige Versie : [XEN] Hoe dan wel?



Sander-
03/08/07, 21:43
Hallo,

Wij worden op het moment vrij moedeloos van Xen, we hebben het in verschillende opstellingen en met verschillende besturingssystemen geprobeerd en tot nu toe nog niet met het gewenste resultaat...

Ons doel:
Een flexibel virtualisatieplatform krijgen waarop we een deel van onze diensten gevirtualiseerd kunnen neerzetten (puur intern, niet voor klanten in 1e instantie). Het gaat ons erom dat we met een gevirtualiseerde setup op 2 lokaties en storage via een NAS (en sync naar 2e lokatie) een hoge mate van flexibiliteit en beschikbaarheid kunnen behalen.

Nu hebben we dit de afgelopen maanden geimplementeerd. In eerste instantie hadden we gekozen voor Fedora Core 6. Helaas blijkt nu dat de ingebakken xen distro zwaar brak is en dat we niks anders kunnen draaien dan FC6, tenzij we het fully virtualised doen. Iets waar niet al onze machines geschikt voor zijn.

In onze zoektocht naar een andere oplossing hebben we het geprobeerd met Xen Express, een leuke oplossing, maar wel erg veel restricties. Indien er een dom0 machine uitvalt kun je niet de andere machines wat voller zetten door het geheugen terug te schroeven en tijdelijk genoegen te nemen met een iets hogere belasting, want je zit met de maximum van 4 domU's.

Vervolgens zijn we nu op kantoor aan het kijken of we met een andere distro Xen niet gemakkelijk aan de praat kunnen krijgen, op dit moment even geprobeerd met Debian en Ubuntu. Het draait nu wel, maar ik krijg een CentOS 4 image niet op makkelijke wijze aan de praat. Via rpmstrap is het een drama en de jailtime images kunnen niet overweg met de x86_64 architectuur.

Ik begin me nu af te vragen of het wel mogelijk is om dit werkend te krijgen? We willen graag een aantal CentOS4 machines kunnen aanmaken en ook wat FC6 of RHEL machines.

Is dit wel mogelijk? En hoe hebben jullie het bereikt? Toch met een zelf gecompileerde Xen? Maar hoe doe je het dan in de toekomst met upgraden van je platform? En hoe managen jullie het geheel?

EDIT: het kan zijn dat dit een wazig verhaal is geworden, ik geef graag opheldering :)

gjtje
03/08/07, 22:25
Meest eenvoudige manier is de distributie in VMWare installeren en dan een tar maken en deze op je Xen host uitpakken op de guest disk.

Sander-
03/08/07, 22:27
Meest eenvoudige manier is de distributie in VMWare installeren en dan een tar maken en deze op je Xen host uitpakken op de guest disk.

Hmm, en dan in VMWare wel zorgen dat je de x86_64 versie installeert neem ik aan>?

gjtje
03/08/07, 22:37
Yup, en natuurlijk een x86_64 Xen host gebruiken.

Shadowfox
04/08/07, 00:27
Wij gebruiken hiervoor VMWare ESX... Is dat geen mogelijkheid of vind je de licentiekosten te hoog?

Sander-
04/08/07, 00:31
Tja, voor de investering in ESX of bijv de niet openbare versie van XEN kunnen we in mijn ogen beter de belangrijkste servers dubbel uitvoeren...

@GJtje: Ik neem aan dat ik dat voorbereiden van de VMWare images ook op een 64bits machine moet doen anders kan ik natuurlijk mijn distro niet x86_64 draaien?

maikelg
04/08/07, 12:41
Ik heb zelf Xen 3.0.4 op Ubuntu 6.06 LTS draaien. Dat werkt erg goed.
Ik heb zelf inderdaad ook ervaren dat rpmstrap niet zo fantastisch werkt, ik heb uiteindelijk via deze howto mijn eigen CentOS image gemaakt: http://www.x-tend.be/~raskas/blog/howtos/centos-base-image/

Is dit misschien wat voor je?

-FoX-
04/08/07, 13:57
Mijn ervaring is dat het op een Ubuntu 7.04 (feisty fawn), erg makkelijk is om te installeren; gewoon een apt-get install ubuntu-xen-server; en alles wordt voor je gedaan inclusief xen-tools die het beheer van je VM's toch wel wat vereenvoudigd.

maikelg
04/08/07, 16:01
Mijn XEN setup is zelf compilled overgens.

Ahead-IT
04/08/07, 18:35
Lokatie 1: switch front end - fysieke VPS servers - iSCSI SAN
|
|
internet real time sync iSCSI SAN
|
|
Lokatie 2: switch front end - fysieke VPS servers - iSCSI SAN

Zoiets? Dat moet in principe werken met Open-e; maar zou even moeten navragen of de real-time sync de prestatie niet gaat naar beneden halen als deze over het internet gebeurd izm latency.

Het is trouwens niet echt interessant om NAS te gebruiken als storage oplossing; iSCSI is performanter en kan tegen dezelfde prijs.

bvankuik
07/08/07, 09:11
Ik heb goede ervaringen met Xen in RedHat/CentOS 5. Bij installatie, klik het 'virtualization' package aan en start na installatie de 'virt-manager'. Pak eventueel de handleiding erbij. Xen begint qua click-and-play nu volwassen te worden in RedHat 5.

Sander-
07/08/07, 09:15
Ik heb goede ervaringen met Xen in RedHat/CentOS 5. Bij installatie, klik het 'virtualization' package aan en start na installatie de 'virt-manager'. Pak eventueel de handleiding erbij. Xen begint qua click-and-play nu volwassen te worden in RedHat 5.

Dit werkt op zelfde wijze in FC6, maar doordat de meegeleverde versie van Xen redelijk verkracht is, kun je met geen mogeljikheid andere distro's draaien is mijn ervaring...

Jesperw
10/08/07, 09:51
Het is trouwens niet echt interessant om NAS te gebruiken als storage oplossing; iSCSI is performanter en kan tegen dezelfde prijs.
Performanter?

Ik verneem van diverse bronnen dat iSCSI voor Xen setups niet altijd de beste oplossing is omdat je, bijvoorbeeld tijdens het trekken van backups je setup ernstig vertraagd. Wij staan om 't punt een grote investering te doen voor een storage platform en daarom vroeg ik me af hoe jullie hier tegenaan kijken uit ervaring.

(Al besef ik me dat jullie alleen iSCSI verkopen dus dat misschien een stomme vraag is. :P)

Wij gebruiken Xen Source voor virtualisatie op Debian of Ubuntu. Daarop draaien diverse Centos virtuele servers.

Sander-
10/08/07, 10:13
Performanter?

Ik verneem van diverse bronnen dat iSCSI voor Xen setups niet altijd de beste oplossing is omdat je, bijvoorbeeld tijdens het trekken van backups je setup ernstig vertraagd. Wij staan om 't punt een grote investering te doen voor een storage platform en daarom vroeg ik me af hoe jullie hier tegenaan kijken uit ervaring.

(Al besef ik me dat jullie alleen iSCSI verkopen dus dat misschien een stomme vraag is. :P)

Wij gebruiken Xen Source voor virtualisatie op Debian of Ubuntu. Daarop draaien diverse Centos virtuele servers.

Hallo Jesper,

Kun je mij misschien vertellen hoe je je CentOS machines hebt gemaakt? en draai je onder X86_64 of i386?