PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe werkt de verbinding SIP/telnummer



bami82
03/08/07, 13:23
Hallo Iedereen,

Ik heb een SIP server geinstalleerd op Solaris en dat lijkt opzich prima te werken. Nu vroeg ik mij af hoe je een tel. nummer via je eigen SIP server kan laten lopen.

Is dit een kwestie van een range nummers aanvragen bij OPTA en die koppelen dat vervolgens aan mijn sipserver (sip.domeinnaam) of is dit een stuk ingewikkelder

Ijsbox
03/08/07, 18:05
als je 1 of 2 nummers wilt (om mee te testen) neem een prepaid account bij budgetphone. Als je een range van 100 of meer nummers wilt ga met een grote telco praten :)

atoomkern
03/08/07, 18:42
Als je een range aavraagt bij de OPTA dient die nog steeds te lopen via een Telco heb ik begrepen. Zoals Ijsbox al aangeeft kun je het beste bij BudgetPhone zijn voor enkele nummers (10 euro/jaar voor een prepaid vast nummer)

Ijsbox
03/08/07, 20:17
Als je een range aavraagt bij de OPTA dient die nog steeds te lopen via een Telco heb ik begrepen.

Yep, een 088 blok van 100 nummers bij opta aanvragen kost weinig, maar dan kan je er nog niks mee (daar heb je een telco voor nodig)

Volgend jaar gaat waarschijnlijk ENUM (http://www.enuminnederland.nl/) ingevoerd worden in NL en dat zou alles beter moeten maken ... en goedkoper ... maar niet gratis (duh).

bami82
06/08/07, 17:16
OK klinkt logisch dat je een telco nodig hebt. Maar voor eenmalig 1000 EUR aan opta mag je telco diensten aanbieden. De vraag wordt dus eigenlijk hoe kan je de nummers die je bij opta kan bestellen koppelen aan je eigen sip server zodat ze voor de hele wereld bereikbaar zijn.

groenleer
06/08/07, 18:36
Daarvoor moet je dus weer gaan praten met andere telco's en met hun gaan koppelen.
Er is op de AMS-IX dacht ik een compleet vlan voor telco's die telefonie verkeer uitwisselen...
(Ik zoek de link als bewijs voor dat vlan even)

Maar het praten doe je dus met de telco's.
KPN krijgt bijvoorbeeld standaard al het verkeer van buiten nederland binnen.

AlexanderOnline
06/08/07, 20:34
Ik vroeg me nou altijd af hoe dat precies gaat.. de link gewone telefonie/tel nummers en voip. Misschien dat iemand er nog meer intressants over kan vertellen? :)

Ijsbox
06/08/07, 21:02
OK klinkt logisch dat je een telco nodig hebt. Maar voor eenmalig 1000 EUR aan opta mag je telco diensten aanbieden. De vraag wordt dus eigenlijk hoe kan je de nummers die je bij opta kan bestellen koppelen aan je eigen sip server zodat ze voor de hele wereld bereikbaar zijn.

Er zijn nog wel meer kosten helaas, denk alleen maar aan de kosten voor het aftapbaar maken van je telefonie diensten.

Maar als je er even van uitgaat dat je alle administratieve rompslomp hebt opgelost en je hebt afspraken met de grote telco's over het uitwisselen van verkeer dan is de rest relatief simpel, geprek komt binnen via je aansluiting met de betreffende telco, je telefoon hardware zet het om naar de juiste voip standaard en voila :)

Was laatst bij een praatje van een VOIP goeroe uit scandinavie en die vertelde dat de grote telco's daar heel moeilijk doen over telefonie verkeer uitwisselen met kleintjes, ze praten in een protocol wat alleen door heel dure (en vrij antieke) hardware gesproken wordt.

groenleer
06/08/07, 21:48
Was laatst bij een praatje van een VOIP goeroe uit scandinavie en die vertelde dat de grote telco's daar heel moeilijk doen over telefonie verkeer uitwisselen met kleintjes, ze praten in een protocol wat alleen door heel dure (en vrij antieke) hardware gesproken wordt.

Dat is meteen de reden waarom KPN naar een All-IP netwerk wil. IP heeft zich inmiddels bewezen. Alleen nu komt IPv6 er aan, benieuwd wat ze daar mee willen gaan doen.

Wat betreft dat protocol:
Jij bedoelt SS7 (http://en.wikipedia.org/wiki/SS7) koppelingen denk ik.
Dat is een stapje boven ISDN30 bundels als ik mij goed herinner uit mijn studie.

Dit zit eigenlijk alleen in de grote centrales.